ارتباط قلبی با اهل بیت نزدیکترین راه برای رسیدن به سعادت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی احدی استاد سطح عالی حوزه علمیه، شب گذشته در سلسله جلسات معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد فاطمةالزهرا(س) برگزار شد، گفت: نصیحت پذیر بودن از خصوصیات خوب اخلاقی است.
وی افزود: امروز متاسفانه برخی افراد گرفتار هوا و هوس شدهاند از این رو باید مراقب بود که دچار این گرفتاریها و مبتلائات نشویم زیرا انسان باید آزاده باشد نه اینکه برده هوا و هوس شود.
حجت الاسلام والمسلمین احدی ارتباط قلبی با اهل بیت(ع) را نزدیکترین راه برای رسیدن به سعادت بیان کرد و اظهار داشت: در مسیر سلوک دو اعتصام وجود دارد که شامل اعتصام به حبل الله و دیگری اعتصام به ذات خداوند است و اعتصام به خدا از عالیترین مراحل سلوک به شمار میرود.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: سالک در مسیر سلوک ابتدا به ولایت علی متوسل شده و از حضرت تمسک میجوید و میخواهد از این مقام بالاتر رود، مراد از این کلام کافر شدن نیست زیرا عارف در سیر نخست با قطع و وصل روبرو میشود؛ برای مثال زمانی که یک فرد امام حسین(ع) را بسیار دوست دارد ولی نماز نمیخواند به طور قطع وصل برای این فرد اتفاق نمیافتد برای همین عارف بیش از این میخواهد تا وصل شود.
وی با بیان اینکه سالک اعتصام به الله دارد، ابراز کرد: خواجه میفرماید: آنچنان ترقی کنید که تصورات موهوم و تردد در ذهن شما وجود نداشته باشد؛ برای مثال انسان زمانی که با مشکلی روبرو میشود نباید تصور کند که این حال وصل است بلکه باید از این توهمات خارج شود بنابراین در اعتصام به الله حتما باید بین سالک، راه و هدف وحدت ایجاد شود.
حجت الاسلام والمسلمین احدی ادامه داد: سالک راهش امیرمومنان علی(ع) و هدفش خداوند است، بین دریا و موج تفکیکی وجود ندارد هر دو یکی هستند، انسان سالک نیز به عنوان موج عالم با صاحب موج یکی است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان سالک باید به شهود فکر کند، گفت: انسان سالک با ارزیابی درون، راه و هدف خود را مییابد، راه انسان سالک امیرمومنان(ع) است از این رو با ایشان یکی میشود، مراد از این کلام آن است که انسان عارف اخلاص، بصیرت، تقوا، حکمت و رازو نیاز خود را از امیرمومنان(ع) کسب میکند و میآموزد و ذوب در امیر میشود در این هنگام است که میگویند بین راه و رونده وحدت ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در اعتصام به الله انسان سالک هدف، راه و رونده را مشاهده میکند و به شهود واقعی دست مییابد و چیزی جز معروف نمیبیند و ذوب در خدا میشود؛ انسان عارف ذوب در قرآن کریم است و روح، نفس و جان خود را به قرآن میسپارد و خود را با قرآن تربیت میکند./813/پ202/ب1