۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۷۰۰۰۳
مدیر حوزه های علمیه:

دشمن همه ظرفیت خود را برای آشوب در کشور بکار گرفته است

آیت الله اعرافی نسبت به نقشه دشمن برای آشوب آفرینی در کشور هشدار داد و خواستار هوشیاری لازم در این خصوص شد.
آیت الله اعرافی |۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در دیدار با اعضای ستاد دهه کرامت که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های ستاد دهه کرامت اظهار داشت: ستاد کرامت که یک دهه از آن می‌گذرد، نمادی از کار مشترک و هم‌افزا و همکاری میان نهادی، چه نهادهای اجتماعی، علمی، فرهنگی،مردمی و دولتی شده که الگویی برای دیگر کارها و شایسته تقدیر و تشکر است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ویژگی‌های ستاد دهه کرامت، بیان کرد: کاری عالمانه و سنجیده که به صورت مشترک انجام و نماد همکاری و هم‌افزایی شده است، در نفطه‌ای توقف ندارد تا بتواند با برداشتن گام‌های جدید، قلمرو‌های جدیدی را تأسیس کند، همچنین نگاه آن مبتنی بر واقعیات اجتماعی است.

وی در ادامه به تاریخ امام رضا(ع) و نکات آن اشاره کرد و گفت: آنچه قبل از عصر امام باقر و صادق(ع) رقم خورد، فضایی را برای این دو امام بزرگوار فراهم کرد تا با پایه‌ریزی یک نهضت بزرگ علمی یک میراث بزرگ علمی را برای شیعیان و امت اسلامی به ارمغان آورده شود.

آیت الله اعرافی ادامه داد: وجود حدود 70 هزار روایت و میراث علمی از زمان این دو امام بزرگوار و بیش از نیمی از حجم معارف خاندان پیامبر(ص) توسط این امام پنجم و ششم، نشان دهنده‌ حرکت عظیمی است که در آن برهه از تاریخ انجام شد.

وی افزود: امام باقر و امام صادق(ع) در عین حال که تربیت کنندگان جریان اهل بیت(ع) و سازندگان هویت علمی و معرفتی برای شیعیان و امت اسلامی هستند، پشتوانه بزرگی برای کل مسامانان جهان و جریان فقه اسلامی می‌باشند، این حرکت بزرگی که از منظر علمی، معرفتی و فرهنگی در عصر این دو بزرگوار طرح‌ریزی و میراثی که خلق شد یک دوره گشایش فرهنگی و علمی را رقم زد.

رییس جامعه‌المصطفی با بیان این‌که این دوره گشایش و غنای فکری و فرهنگی توسط این دو امام برای دشمنان خاندان پیامبر سنگین تمام شد، گفت: بلافاصله بعد از عصر امام ششم که شرایط اجتماعی از آن گشایش فاصله گرفت و حکومت بر زندگی مردم سیطره بیشتری پیدا کرده بود، دو الگو از برخورد در برابر این گشایش و گسترش معارف الهی مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: دو برخورد در دو نقطه متضاد با یکدیگر اتفاق افتاد، بعد از این‌که خاندان عباسی جوشیدن علم و معرفت و اقبال مردمی به سمت این خاندان را مشاهده کرد، برنامه‌ریزی برای محدودیت جریان اهل بیت(ع) را در دستور کار خود قرار دادند و در دو قالب کاملا متفاوت با این خاندان مقابله کردند، قالب اول بکار بردن خشونت و قساوت در برابر این جریان فزاینده بود که توسط هارون‌الرشید علیه امام کاظم(ع) بکار برده شد.

آیت الله اعرافی افزود: الگوی دومی خیلی جدید و بی‌سابقه بود، الگوی مسالمت‌آمیز، مرموز و بسیار پیچیده‌ای بود که مأمون انجام داد و کاملا متفاوت از الگوی پدرش هارون بود که کاملا نرم و ظریف بود.

وی بیان کرد: این نوع از مهار کردن جریان رو به رشد و گسترده خاندان اهل بیت(ع) کاملا نو و جدید بود، الگویی نرم و پیچیده با استراتژی آن حذف ولایت و خلاقت و به هم ریختن همه خطوط بود، به طوری که با تیره و تار کردن فضا، تشخیص برای همه دشوار می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که الگوی ارائه شده توسط مأمون دارای سابقه و لاحقه نبود، گفت: همه چیز به ظاهر آرام است و جلوه‌هایی از قهر و غضب در آن مشاهده نمی‌شود، غبارآلود کردن فضا در دستور کار قرار می‌گیرد، به گونه‌ای که کسی این غبار را نمی‌بیند و عکس‌العملی در برابر جریان عظیم و گسترده معرفتی اهل‌بیت(ع) بود.

وی تأکید کرد: به نظر آنچه در زمان امام رضا(ع) اتفاق افتاد، یکی از دشوارترین مقاطع تاریخ ائمه طاهرین(ع) بود، استراتژی امام رضا(ع) این بود که این حذف و هضم ولایت و خلافت در اذهان مردم جا نیفتد، بلکه به عنوان فرصت جدیدی برای گشایش جدیدی بهره‌برداری شود.

آیت الله اعرافی ادامه داد: امام با این هجرت جدید یک عنصر و حلقه مکمل عصر امام باقر و صادق(ع) را آفرید، فرصت بزرگی خلق و شکوفایی اجتماعی و سیاسی را در عرصه‌های مختلف اسلام و مخصوصا در ایران را پایه‌ریزی کرد، بنابراین حضرت محوریتی یافت و شرایط اهل بیت(ع) تغییر کرده بود.

وی با اشاره به عبرت‌ها و درس‌های عصر امام رضا(ع) برای جامعه امروزی بیان کرد: هنر بزرگ امام خنثی کردن تهدیدها و بلکه تبدیل آنها به فرصتی در جهت گشایش جدیدی بود، همچنین یکی دیگر از هنرهای حضرت مواجه  با یک تهدید بزرگ و جنگ نرم و نقشه پیچیده به ظاهر زیبا و بسیار کشنده که درسی عظیم برای زمان امروز است.

رییس جامعه‌المصطفی اضافه کرد: بهره‌گیری امام رضا(ع) از عنصر هجرت، با وجود تحمیلی بودن آن است، اما امام رضا(ع) تبعید را به هجرت مبدل ساخت که این هجرت سرآغاز گسترش فعالیت‌ها و قوام اسلامی شد.

وی درس چهارم را این‌گونه بیان کرد: مواجهه امام با جریان واقفیه است که یک جریان انحرافی درون شیعی است و آنقدر توسعه یافت که بیش از نیمی از شیعیان را در کام توقف فرو برده و گرفتار ساخت، تعداد معدودی از یاران حضرت باقی ماندند که امتداد امامت را ترویج می‌کردند.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: نسل امروز نیاز به شناخت و کسب معرفت بیشتری نسبت به جریان اسلام ناب و خاندان پیامبر(ص) دارد، چراکه نسل جوان امروز با وجود ظرفیت‌های معرفت‌زا، در عمق معرفتی کاستی‌های زیادی دارد که این امر وظیفه نهادهای حوزوی، فرهنگی و اجتماعی و خود جریان‌های مردمی است.

وی با تأکید بر ضرورت پرداختن به بحث معرفت‌افزایی نسل جوان گفت: در برنامه‌های متنوع دهه کرامت که ذکر شد، این بعد معرفتی ملحوظ است و همه بایستی نسبت به این معرفت افزایی نسل جوان در ایران و جهان اهتمام ویژه‌ای در قالب‌ها و شکل‌های مختلف داشته باشند، همچنین کارهای ترویجی و گفتمان‌سازی و انتفال آن نیز از سوی دیگر پرداخته شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اهمیت شادی و جشن در اسلام بیان کرد: جامعه  در کنار مظاهر حزن و اندون اهل‌بیت(ع) که باعث شکوفایی می‌شود، به شادی و فرحی حکیمانه و سنجیده نیاز دارد، دهه کرامت باعث برگزاری مراسم شادی و جشن در جامعه می‌شود که عنصر بزرگی است و روحانیت باید از همه آنچه که باعث ایجاد شادی سالم و مطابق با معیارهای اسلامی در جامعه می‌شود، حمایت کند.

وی در پایان بر ترویج دستاوردهای انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: در شرایطی که دشمنان برای به آشوب کشاندن و لطمه زدن به انقلاب و نظام پا به کار شده‌اند و به آن تصریح می‌کنند، در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از هر فرصتی باید در جهت ترویج دستاوردهای نظام اسلامی در این 4 دهه بهره‌بردای کرد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات