پیشنویس رتبهبندی معلمان طی هفته آینده به دولت میرود
به گزارش خبرگزاری رسا، سیدمحمد بطحایی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: آموزش و پرورش را فقط در قالب یک وزارتخانه و وزیر خلاصه کردیم و این مسئله به ویژه در سالهای اخیر ضربه سنگینی را بر آموزش و پرورش کشور وارد کرده است.
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: ما باید بپذیریم و باور کنیم که نسل آینده، امروز در کلاسها هستند، اینکه جامعه فردای ما چه شکل و شمایلی دارد، امروز در مدارس در حال شکلگیری است.
بطحایی عنوان کرد: با وجود همه توصیهها و آموزههای دینی و تاریخ تمدنی که ما داشتهایم، نسبت به نسل آینده خیلی کم توجه شدهایم، وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر نیست که نسل آینده را آنگونه که نظام انتظار دارد تربیت کند.
وی خاطرنشان کرد: بارها خیز برداشتهایم که آموزش و پرورش را متحول کنیم، اما بزرگترین دستاورد این بوده که تمام انرژی معلم ما انتقال یکسری مفاهیم در سطح شناخت و دانش و سطحیترین لایه یعنی حافظهمحوری شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رسالت آموزش و پرورش تقویت رسالتهای اجتماعی در بچههاست، اما ما تمام وقت را روی آموزشهای فردی گذاشتهایم.
بطحایی عنوان کرد: در رویکرد جدید آموزش و پرورش اصرار بر فعالیتهای پرورشی و تربیتی داریم، معلم باید به دانشآموز دستگیری از دیگران را آموزش دهد.
وی افزود: آموزش و پرورش یعنی اینکه دانشآموز ما تعلق خاطر به کشور و ملت خود داشته باشد و اولویتگذاری فقط از عهده یک وزیر برنمیآید، جامعه باید این اولویت را داشته باشد.
بطحایی اظهار داشت: ما به سرعت خودمان را به سمتی میبریم که همه چیز آموزش و پرورش، مدرسه باشد، همه اختیارات باید در مدرسه باشد و برای این امر نهادهای مدرسه باید صلاحیتها را داشته باشند.
وی گفت: نظام ارتقای صلاحیت مدیریتها، نظام کنترل و کیفیت مدارس، نظام انتخاب و انتصاب مدیران، تفویض اختیار به استان را به صورت آزمایشی آغاز کردهایم و از مهر ماه اتفاق میافتد.
بطحایی با بیان اینکه رای دیوان محسابات بود که سختی کار را از آموزش و پرورش حذف کنیم، ادامه داد: رتبهبندی از مواردی است که مقداری سوءبرداشت در آن وجود دارد، لذا پیشنویس آن را آماده کردیم که طی هفته آینده به دولت میرود و سپس به مجلس فرستاده میشود.
از عملکرد نوسازی مدارس در جنوب استان اصلا رضایت نداریم
احمد حمزه نماینده مردم قلعهگنج، رودبار، فاریاب، منوجان و کهنوج در مجلس شورای اسلامی گفت: پرورش در درجه اول امر آموزش و پرورش قرار دارد و برای داشتن مردمی با وجدان کاری، متعهد و اخلاقمدار، راه این است که آموزش و پرورش را در اولویت بدانیم.
وی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را مورد اشاره قرار داد و گفت: همه اجزای این سند باید در کنار هم دنبال شوند، گزینشی عمل کردن مطلوب نخواهد بود.
حمزه با تاکید بر اینکه سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل امسال باید ارتقا پیدا کند، بومی گزینی در معلمان را خواستار شد و عنوان کرد: اگر گزینشها در شهرستانها بومی شود، مشکل انتقال برطرف میشود و ارتباط معلم و دانشآموز بهتر صورت خواهد گرفت.
وی همچنین به تقویت دانشگاه فرهنگیان اشاره داشت و افزود: معلمان نیاز است به سلاحهایی مجهز باشد که در دانشگاه فرهمگیان میتوان به آن پرداخت و اثر تقویت فرهنگیان را در دانشآموزان و نسل آینده خواهیم دید.
حمزه از عملکرد نوسازی مدارس در جنوب استان کرمان گلایه کرد و گفت: از عملکرد نوسازی مدارس در جنوب استان اصلا رضایت نداریم، وسایل سرمایشی و گرمایشی در مدارس جنوب استان واقعا نامطلوب است و هیچ چیز وجود ندارد.
نماینده مردم قلعهگنج، رودبار، فاریاب، منوجان و کهنوج در مجلس شورای اسلامی گفت: چارهای برای مدارس شبانهروزی باید دیده شود، چون وضعیت تغذیه آنها اصلا خوب نیست و با مشکل بودجه مواجهاند و تعطیلی آنها موجب میشود که دانش آموزان ترک تحصیل کنند.