۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۵۷۴۵۹۳
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری مطرح کرد؛

جایگاه واسطه گری برای امر ازدواج در روز قیامت

مدیر موسسه روایت سیره شهدا گفت: یکی از بهترین جایگاه‌ها در روز قیامت واسطه گری برای امر خیر ازدواج است در حالی که امروز بسیاری از افراد از این کار به علت ترس، امتناع می‌ورزند.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری مدیر موسسه روایت سیره شهدا در مراسمی که به مناسبت سالروز ازدواج مبارک و آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) برگزار شد، گفت: مقدس اردبیلی حاصل ازدواجی بود که پدرش از لقمه حرام اجتناب می‌کرد. لقمه حرام انسان را به جایی می‌رساند که آدمی امام زمان(ع) خود را می‌کشد.

وی افزود: کسانی که از مال حرام و بیت المال می‌خورند خداوند در دنیا و آخرت عذاب‌شان می‌کند. لازمه اولاد صالح و زندگی سالم پنج قدم است. چه اشکالی دارد وقتی دختر و پسر متدین و بااخلاقی در میان فامیل، آشنایان و همسایه ها سراغ داریم آنها را برای ازدواج به یکدیگر معرفی و کمک کنیم.

مدیر موسسه روایت سیره شهدا ابراز داشت: یکی از بهترین جایگاه‌ها در روز قیامت واسطه گری برای امر خیر ازدواج است اما امروز افراد از این کار به علت ترس، امتناع می‌ورزند در حالی که ما بعد از معرفی طرفین، باید باقی موارد را به دو خانواده بسپاریم تا در حین آشنایی با یکدیگر به تحقیقات بپردازند و انتخابی آگاهانه و رضایتمند داشته باشند.

وی بیان داشت: اگر دوست داریم ازدواج علوی و زهرایی داشته باشیم باید پنج گام را در رابطه با فرزندان‌‌مان مراقبت کنیم. اولین مورد نگهداری از دوره پاک جوانی است؛ جوانان اگر گناه و خطایی هم مرتکب شده‌اند، بدانند دهه اول ماه ذی الحجه معادل شب‌های قدر است، این دهه را دریابند و با توبه، دوره جوانی را به پاکدامنی سپری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: دومین مورد رفاقت با والدین است؛ در کودکی اولین کسانی که از گرسنگی، تشنگی و مشکلات ما باخبر می‌شدند پدر و مادر بودند چرا باید در امر ازدواج آخرین کسانی باشند که از آن مطلع می‌شوند. پدر و مادرها باید بدانند دختران و پسران از سن هفده سالگی نیاز به ازدواج دارند و در حدود سن بیست سالگی حتما باید عروس و داماد شوند و سروسامان بگیرند. اصل ازدواج مستحب است اما وقتی برای جلوگیری از امر حرام انجام شود، تبدیل به امری واجب می‌شود.

وی اظهار داشت: جوانان باید با پدر و مادرهای خود رفیق و دوست باشند یا از طریق خاله، عمه، دایی و عمو به گوش پدر و مادرشان برسانند که نیاز به ازدواج دارند. پدر و مادر مسوولیت و وظیفه دارند قبل از آلوده شدن فرزندان‌شان به گناه آنها را به زوجیت رسانده و به خانه بخت بفرستند.

مدیر موسسه روایت سیره شهدا بیان داشت: سومین گام که در ازدواج علوی گونه و زهراگونه باید برداریم این است معیارهای خود را بنویسیم. پیامبر اکرم(ص) فرمودند در ازدواج، سبزه لجنزار انتخاب نکنید به علت اینکه سبزه لجنزار بسیار خوش رنگ است اما وقتی به آن دست می‌زنی بوی تعفن و گنداب می‌دهد و زننده است. سبزه لجنزار به قول پیامبر اکرم(ص) زیبارویانی هستند که در دامن بی حیا تربیت شده‌اند و از زیبایی خود تنها برای فریب مردان استفاده می‌کنند.

وی افزود: معیار ازدواج در دین اسلام اخلاق و دیانت است. امام حسن(ع) می‌فرمایند دختران خود را به ازدواج مردان با ایمان درآورید اگر او را دوست داشته باشد به او خوبی می‌کند اما اگر او را دوست نداشته باشد به علت ترس از خداوند تبارک و تعالی به او ظلم نمی‌کند. کسی دست روی همسر خود دراز می‌کند دین و تقوای الهی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ابراز داشت: امروز متاسفانه جوانان کم عرضه در جامعه زیاد هستند و علت آن هم خودِ پدر و مادرها هستند که آنها را مسوولیت پذیر بار نیاورده‌اند. مسوول بی عرضگی و بی مسوولیتی پسرانی که پدر و مادر کارهای آنها را انجام می‌دهند، خودِ والدین هستند.

وی ابراز داشت: متاسفانه امروز ماشین انقلاب ما هم دست کسانی افتاده است که به اندازه سر سوزنی برای آن زحمت نکشیده‌اند و آن را مفت به دست آورده‌اند.

مدیر موسسه روایت سیره شهدا بیان داشت: انتخاب‌های جوانان ما باید پاک و عاقلانه باشد. انتخاب‌های ناآگاه و اینترنتی به درد یک عمر همسری و کنار هم زندگی کردن نمی‌خورند‌. جوانان باید عاقلانه، انتخاب و عاشقانه زندگی کنند. آخرین ملاک در ازدواج صحیح، تعیین مقیاس و معیار صحیح برای ازدواج است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید همه با هم همت کنیم و دختران و پسران خوب را به یکدیگر معرفی کنیم. کمک کنیم امر ازدواج آسان شود. اگر ازدواج آسان شود فساد و طلاق نیز کاهش یافته و برکت، صفا و صمیمیت زیاد می‌شود./۹۶۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات