۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۷۶۸۸۳
امام جمعه تبریز:

ماه محرم فرصت مناسبی برای ترویج آموزه‌های اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: ماه محرم فرصت مناسبی برای ترویج آموزه‌های اسلام است، بیایید دست در دست هم دهیم؛ عزاداری‌ها را از مسجد شروع کنیم و یا ختم عزاداری در مساجد نشان دهیم که این اماکن امن الهی محور هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر چهارشنبه در همایش تشکل‌های دینی با محوریت موضوع «مسجد، محرم، بایسته‌های تبلیغ و عزاداری» که در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: اگر همه خود را محب اهل بیت می‌دانیم چرا باید تفرقه وجود داشته باشد.

امام جمعه تبریز با تأکید بر این‌که نباید در تشکیلات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اختلاف باشد، خاطرنشان کرد: شما را به دینتان قسم با یکدیگر اختلاف نداشته باشید؛ کاری کنید تا جوانان را جذب مساجد کنید و ما یک خط ولایت داریم و همان را دنبال می‌کنیم و چپ و راست و دامن زدن به موضوعات سیاسی و حزبی جایز نیست.

وی خواستار مساعدت ریش سفیدان و پیرغلامان حسینی در وحدت و همگرایی هیأت های حسینی و متولیان مساجد شد و افزود: اختلاف بین خودی مناسب نیست و خدا را شاکریم همه علاقه‌مند به ایران، رهبری، ایران اسلامی و آرمان‌های والای نظام هستیم‌؛ باید تلاش کنیم دشمنان با مشاهده وحدت شیعیان، توطئه را از ذهن خود خارج کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، خواستار مقابله جدی روحانیان و متولیان هیأت های حسینی با خرافات و اعمال غیرمستند در عزاداری ها شد و گفت: کدام عاقلی حکم کرده که افراد حین عزاداری به خود آسیب و صدمه بزنند؟ صدمه زدن در اسلام نفی شده، چرا برخی‌ هنوز اصرار به قمه‌زنی دارند.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: مصون نگه داشتن محتوای سخنرانی‌ها و اشعار و نوحه‌های عزاداری از غلو، تحریف و مطالب خلاف واقع امری ضروری است، مراسم عزاداری باید عاری از هرگونه دروغ، اغراق و انحراف باشد؛ متأسفانه مشاهده می شود در برخی هیات‌ها قرآن را برای جمع شدن مردم قرائت می کنند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با تأکید بر این‌که روحانیان باید خود در مجالس عزاداری حضوری پرشور داشته باشند، خاطرنشان کرد: بیان احکام شرعی در منبرها کم است؛ در حالی‌که در گذشته روحانیون ابتدای سخنرانی را با مسئاله شروع می‌کردند ولی الان خبری از این موضوع نیست.

وی جلسات سخنرانی در هیأت های عزاداری با مورد تأکید قرار داد و افزود: یک سخنران و مداح حقیقی باید رابطه خوب با مستمع برقرار کند؛ سخنران موفق کسی است که بتواند با مستمع رابطه صمیمی برقرار کند و مداحی موفق است که بتواند دل‌ها را به دست بیاورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کمرنگ شدن نقش مساجد در برگزاری مجالس عزاداری و سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: این ماه فرصت مناسبی برای ترویج آموزه‌های اسلام است، بیایید دست در دست هم دهیم؛ عزاداری‌ها را از مسجد شروع کنیم و یا ختم عزاداری در مساجد نشان دهیم که این اماکن امن الهی محور هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با تأکید بر این‌که بنده با حسینیه‌ها مخالف نیستم ولی از هیات امنای مساجد هم گلایه دارم که به عزاداری و هیات‌ها فرصت و امکان نمی‌دهند تا مراسم خود را در مساجد برگزار کنند، افزود: مگر مساجد ارث پدری شماست که اجازه نمی‌دهید مراسم عزاداری امام حسین(ع) یا سایر مناسبت‌ها برگزار شود.

وی خطاب به هیأت امنای مساجد تصریح کرد: کودکان را به خاطر شلوغی اجازه نمی‌دهید به مسجد بیایند در حالی‌که بچه‌ها باید به مسجد آمده و شلوغی کنند تا با مساجد اُنس گیرند، از سوی دیگر مگر مساجد محل داد و ستد است که هیات امنا برای برگزاری برنامه‌های عقیدتی طلب پول می کنند./935/پ204/ب1

ارسال نظرات