۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۷۹۸۸۱
رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران:

سخن، هویت و شخصیت انسان را آشکار می‌کند

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه تهران با بیان اینکه زبان، هویت و شخصیت انسان را آشکار می‌کند، گفت: شخصیت انسان زير زبان او پنهان است.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز قبل از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: از کلمات قصار امام علی(ع) این جمله است که می‌فرمایند: الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِه، انسان زير زبان خود پنهان است.

وی افزود: شخصیت انسان زیر زبان او نهفته است تا زمانی که زبان حرکت نکرده شخصیت آدمی پنهان است آنگاه که انسان زبان خودش را به کار می‌گیرد گویی شخصیت خودش را رها می‌کند و در معرض دید قرار می‌دهد و شخصیت آدمی آشکار می‌شود.

آیت الله رشاد در ادامه اظهار داشت: تا زمانی که انسان سخن نگفته اگر عیب و هنری داشته باشد پنهان است اما با سخن گفتن راجع او قضاوت می‌شود که از چه هنر و ارزش‌هایی برخوردار است.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه سخن گفتن هویت انسان را آشکار می‌کند، اظهار داشت: اگر در انسان عیبی باشد هنگام سخن گفتن مشخص می‌شود چه عیوبی او را احاطه کرده است زبان در حقیقت شخصیت نمای انسان است.

وی افزود: به همین جهت هر آن کسی که برای شخصیت خودش احترام و ارزش قائل است باید برای زبان خودش نیز ارزش و احترام قائل باشد و زبان به هر چیزی باز نکند و راجع هر مطلبی سخن نگوید و از هر شیوه‌ای برای سخن گفتن بهره نبرد و در زمینه‌های مختلف اظهار نظر نکند و در مورد اموری که به او ارتباط ندارد ورود نداشته باشد.

آیت الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: از کلماتی که انسان به کار می‌گیرد مشخص می‌شود که این فرد دارای چگونه شخصیتی است از این رو مضامین و محتوایی که ارائه می‌کند شخصیت انسان مشخص می‌شود بنابراین انسان گوشه نشین عالم زبانی خویش است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات