۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۸۰۴۴۳
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:

فرهنگ مقاومت انسان را واقع‌بین بار می‌آورد

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه فرهنگ مقاومت انسان را واقع‌بین بار می‌آورد، گفت: انسان تا دشمنان درونی و خارجی را نابود نکند به آرامش نمی‌رسد، عنصر کلیدی فرهنگ مقاومت باور دشمنی دشمن است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در دانشگاه هنر، گفت: یکی از تفاوت‌های اساسی بین دین‌داران و غیر دین‌داران این است که مؤمنان به‌مرور زمان از خیال‌پردازی و توهم فاصله می‌گیرند و افرادی واقع‌بین می‌شوند اما در مقابل غیر مؤمنان روزبه‌روز در توهم و خیال‌پردازی غرق‌شده و غیرواقع بین می‌شوند.

وی افزود: فرهنگی که در مقابل فرهنگ دین قرار دارد فرهنگ پرداختن به نتایج است بدون آن‌که به اسباب و علل آن نتایج اشاره شود، در این فرهنگ مدام شعار آزادی، رفاه و خوشی سر داده می‌شود اما راه دستیابی به آن بیان نمی‌شود بنابراین در این شعار فریبی نهفته است. از طرف دیگر فرهنگ دینی فریاد سر می‌دهد که انسان با این اسباب و علل می‌تواند به رفاه و آزادی دست یابد؛ ازاین‌رو مردم با مشاهده این تفاوت‌ها دچار سوءتفاهم می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بابیان اینکه حوزه‌های علمیه بدون کمک هنرمندان قادر به برطرف کردن این سوءتفاهم‌ها نخواهند بود، ابراز کرد: حوزه علمیه ادبیات خاص خودش را دارد، هدف حوزه علمیه، ارتباط گرفتن با همه انسان‌ها و حضور در اقسام رسانه‌ها نیست؛ بنابراین انتقال دین به مردم تنها به حوزه‌ علمیه اختصاص ندارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مراد از فرهنگ و هنر مقاومت آن است که هنرمند بیاید با مستندسازی، طراحی بازی، ساخت آهنگ و کلیپ سوءتفاهم‌ها را برطرف کند و به همه مردم جهان بفهماند و بگوید که یکی از برترین خوشی‌ها در کسب قدرت و قوت روحی و مقاومت اجتماعی است؛ دو ماه محرم و صفر ظاهراً ایام عزا است اما با همین سوگواری عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) لذت می‌برند و به آرامش باطنی دست می‌یابند.

وی واقع‌بینی را پوزیشن امروز غیرمتدینان، ملحدان و کافران بیان کرد و اظهار داشت: اینان مسلمانان و دین‌داران را به غیرواقع بودن متهم می‌کنند درحالی‌که مؤمنان واقع‌بین هستند و غیر مؤمنان تنها توهم واقع‌بین بودن را دارند؛ دین انسان را واقع‌بین  و در مقابل بی‌دینان را متوهم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: امروز هنگام انتخابات برخی مردم به کاندیدای مؤمن که می‌دانند اهل دزدی و اختلاس نیست رأی نمی‌دهند چون دشمن به آنان چنین القا کرده که کاندیدای مؤمن آرمان‌خواه نیست و مدیریت و برنامه‌ریزی ندارد ازاین‌رو به نمایندگان غیر متدین که می‌دانند دزد و اختلاس گر هستند رأی می‌دهند چون آنان را افرادی آرمان‌گرا و واقع‌بین می‌بینند.

استاد حوزه علمیه حماسه اربعین را قبل از آن‌که به نفع آخرت باشد را به نفع دنیای انسان‌ها بیان کرد و گفت: امام راحل فرمودند: کسانی که دین را افیون جامعه می‌دانند اگر بدانند روضه امام حسین(ع) چه فایده‌هایی دارد خودشان مجلس روضه امام حسین(ع) برپا می‌کنند تا اتحاد و انسجامشان افزایش یابد؛ دین انسان را واقع‌بین بار می‌آورد.

وی رهبر معظم انقلاب را به‌شدت واقع‌بین و عقل‌گرا بیان کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب همه واقعیت‌ها را می‌بینند برای همین همه پیش‌بینی‌های ایشان درست از آب درمی‌آید زیرا معظم له واقعیت‌ها و دومینویی را که در جهان آغاز شده به‌درستی مشاهده می‌کنند ایشان فرمودند: انقلاب آینده‌ای روشن دارد؛ معنویت و تقوا رهبر معظم انقلاب را واقع‌بین بار آورده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بابیان اینکه انسان اگر چشمش به آسمان باشد حقایق را خواهد دید، ابراز کرد: اگر کسی از واقع‌بینی فاصله گرفت نشانه بی‌دین شدن اوست برای مثال کسی گفت برجام نتیجه می‌دهد ما به این مذاکرات خوش‌بین هستیم نشانه واقع‌بین نبودن آن فرد است؛ بنابراین انسان به هر میزان واقع‌بین نباشد به همان مقدار بی‌دین است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ایمان را کسانی دارند که به واقعیت‌های عینی و غیبی اعتقاد داشته باشند دین اسلام قبل از آن‌که ارزشی باشد واقع‌بین است؛ بنابراین رسیدن به واقعیت‌های غیبی در اعتنای به واقعیت‌های عینی کسب می‌شود.

وی اضافه کرد: انسان‌های واقع‌بین در برابر دشمنان موضع می‌گیرند اما افراد متوهم، بی‌دین و کافر طرح دوستی با دشمنان را می‌ریزند تا از این طریق دشمنی آنان را کاهش دهند درحالی‌که چنین نمی‌شود؛ بر همین اساس واقع‌بینی که دین به انسان می‌دهد سبب می‌شود انسان دشمن خود را ببیند و دشمنی او را باور کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با تأکید بر اینکه فرهنگ مقاومت انسان را واقع‌بین بار می‌آورد، اظهار داشت: انسان تا دشمنان درونی و خارجی را نابود نکند به آرامش نمی‌رسد، عنصر کلیدی فرهنگ مقاومت باور دشمنی دشمن است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مشکلات اقتصادی نباید مانع زیارت زائران اربعین حسینی شود، ابراز کرد: همه می‌دانند که امسال مشکلات مالی و تحریم اقتصادی سبب شده هزینه سفر اربعین حسینی سه برابر شود بنابراین حضور مردم نیز در این مراسم باید سه برابر شود تا دشمن بداند که نمی‌تواند با مسائل اقتصادی مانع دینداری مردم شود.

این خطیب مشهور ادامه داد: مردم می‌توانند در برگزاری این همایش حسینی سهیم باشند امام حسین(ع) این کار نیک را جبران خواهد کرد اما وای به حال دولتی‌هایی که بخواهند به بهانه‌های مختلف از زائران اربعین هزینه بگیرند.

وی افزود: خبرها حاکی از آن است که برخی افراد وسیله‌های نقلیه خودشان را برای ایاب و ذهاب زائران امام حسین(ع) اختصاص داده‌ و مواد غذایی برای موکب‌ها نذر کرده‌اند اما متأسفانه مسؤولان اجازه خروج مواد غذایی را از مرزها ندادند همه باید بدانند که امام حسین(ع) منت کسی را نمی‌کشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امروز دشمنان خبیثی همچون انگلیس و ایادی خبیثش دست به اختلاف‌افکنی بین دو امت عراق و ایران زده است، گفت: باوجوداین دشمنی‌ها لازم است مردم ایران به‌صورت میلیونی در زیارت اربعین شرکت کنند و با ارسال تصاویر دو نفره عراقی و ایرانی فضای مجازی را اشغال کنند تا برادری این دو امت بر همگان آشکار شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امام راحل فرمودند: دو ملت ایران و عراق در آینده بر محور اهل‌بیت(ع) قدرتی ایجاد می‌کنند که نیاز به قدرت دیگری نخواهند داشت؛ زائران اربعین امسال باید قدرت معنویت را به نمایش بگذارند و هرکسی توانایی مالی دارد برای برگزاری همایش بزرگ اربعین از هیچ کمکی دریغ نکند چرا که خداوند به مال این افراد برکت خواهد داد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات