۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۵۸۰۶۱۲
مدیر گروه حدیث مرکز نور مطرح کرد؛

ارتقای نرم‌افزارهای مرکز نور در بستری استاندارد

حجت الاسلام بهرامی با بیان این‌که بهبود سازگاری نرم‌افزارهای جدید با حامل‌ها و سیستم‌های مختلف از ویژگی‌ نرم افزارهای جدید است، گفت: در گذشته، برخی مشکلات و محدودیت‌هایی برای کاربران وجود داشت که در نسخه‌های جدید تا حدود زیادی برطرف شده است.
حجت الاسلام بهرامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین بهرامی مدیر گروه حدیث مرکز نور در نشست مطبوعاتی آیین رونمایی از سه نرم‌افزار در موضوع امامت و تشیع که امروز در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌ این سه نرم‌افزار اظهار داشت: بستر فنی برنامه‌نویسی نور، تغییر یافته و نرم‌افزار‌های جدید در بستری جدید در حال تولید هستند که قابلیت‌های ویژه‌ای نسبت به نسخه‌های قبلی دارند.

قابلیت‌های ویژه در نسخه‌های جدید

مدیر گروه حدیث مرکز نور ادامه داد: از جمله قابلیت‌های این بستر جدید که با عنوان بستر استاندارد از آن یاد می‌شود، بهبود وضعیت جستجو است، هرچند این جست‌وجو‌ها در نرم‌افزارهای قبلی دقیق و منحصر به فرد بود، اما در بستر جدید انعطاف بیشتر در فضای جستجو و بازیابی بهتر اطلاعات در نسخه جدید فراهم شده است.

وی با بیان این‌که سازگاری نرم‌افزارهای جدید با حامل‌ها و سیستم‌های مختلف از دیگر قابلیت‌های این بستر است، گفت: در گذشته، بزرگی و کوچکی صفحه نمایش، تغییر فونت‌ها و مانند آن، محدودیت‌هایی برای کاربران ایجاد می‌کرد، اما در نسخه‌های جدید این مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده است.

حجت الاسلام بهرامی اضافه کرد: در نسخه‌های جدید، بحث به روز رسانی نرم‌افزار نیز ارتقا یافته است، اگرچه جنس و حجم نرم‌افزارها و مخاطبان، اقتضای نرم‌افزارهای دسکتاپ را دارد، اما در نسخه‌ای جدید قابلیت ارتقای نسخه‌های کوچکتر و افزودن کتب جدید از طریق ارتباط آنلاین و با نصب مکمل‌های موجود فراهم شده است.

وی با بیان این‌که یکی از محورهای علوم اسلامی که مرکز نیز نسبت به آن اهتمام داشته، مباحث کلامی، اعتقادی و مرتبط با امامت و ولایت بوده است که در قالب‌های مختلف تولید شده و تجلی پیدا کرده بود، گفت: این سه نرم‌افزار نیز در یک راستا و مسیر هستند.

نرم‌افزار نورالولایه، گنجینه‌ منابع امامت و ولایت

مدیر گروه حدیث مرکز نور در ادامه به معرفی سه نرم‌افزار جدید پرداخت و مطرح کرد: نرم‌افزار نورالولایه که گنجینه‌ منابع مربوط به امامت و ولایت است که آثار کلامی مربوط به این حوزه را شامل می‌شود، نرم‌افزار دانش‌نامه فضایل اهل‌بیت(ع) در منابع اهل‌سنت که حجم وسیعی از منابع و مناقب موجود در ارتباط با اهل‌بیت(ع) در آثار اهل‌سنت جمع‌آوری شده است که در قالب نرم‌افزاری ارائه می‌شود.

وی با اشاره به جذابیت این نرم افزار برای بزرگان اهل‌سنت گفت: نرم‌افزار دانش‌نامه فضایل اهل‌بیت(ع) در منابع اهل‌سنت برای بزرگان اهل‌سنت که در این مرکز حاضر شده و آن را مشاهده می‌کردند، بسیار جذاب و جالب بوده است.

حجت الاسلام بهرامی بیان کرد: نرم‌افزار تاریخ تشیع اگرچه در آثار قبلی و منتشر شده در مرکز نور و رشته‌های مختلف علوم اسلامی، محتواهای مرتبط با تاریخ تشیع وجود داشته، اما با توجه به تبدیل تاریخ تشیع به رشته مطالعاتی در داخل و خارج از کشور و اهتمام ویژه‌ای برای گردآوری مطالب با این محوریت، کار بسیار قابل توجهی است.

وی با بیان این‌که نرم افزار نور الولایه۲ کتابخانه‌ای از آثار مربوط به امامت و ولایت است، گفت: نورالولایه1 که سال‌ها پیش تولید شده بود، مشتمل بر 126 جلد کتاب در این حوزه بود، اما نرم‌افزار جدید 555 عنوان در 1122 جلد کتاب در خود جای داده است.

دانش نامه فضائل اهل‌بیت در منابع اهل‌سنت

مدیر گروه حدیث مرکز نور عنوان کرد: عناوین فرعی دسته‌بندی شده در این‌ کتاب‌ها شامل موضوعاتی همچون کلام شیعی، مبانی و ادله قرآنی و روایات امامت، نقد و پاسخ به شبهات، فضائل و مقامات، نقد مبانی دیدگاه‌های اهل‌سنت، مناظرات، نقد وهابیت، مستبصرین و سرگذشت‌نامه‌ها می‌شود که در این محورها، کتابخانه عظیمی با 122 جلد کتاب در حوزه امامت و ولایت گرد‌آوری شده است.

وی با اشاره به عدم دسترسی محققان به بسیاری از کتب این نرم‌افزار در کتابخانه‌های عمومی، بیان کرد: این دسته از کتب در قالب یک کتابخانه عرضه شده است، برخی از این کتب نُسَخ چاپ سنگی بوده که با زحمات فراوان به دیجیتال تبدیل شده است.

حجت الاسلام بهرامی اضافه کرد: دانش نامه فضائل اهل‌بیت در منابع اهل‌سنت دارای کتابخانه‌ای مشتمل بر 85 عنوان در 236 جلد کتاب از اهل‌سنت با موضوع فضائل اهل‌بیت(ع) است، همچنین درختواره در این نرم‌افزار وجود دارد که به 2 هزار و سیصد موضوع ختم و به 33 عنوان از 85 عنوان کتاب متصل شده که در نتیجه فضائل اهل‌بیت(ع) به صورت دقیق استخراج و دسته بندی شده است.

وی با اشاره به سرشاخه‌های اصلی این 2300 موضوع گفت: شناخت اهل‌بیت(ع)، منابع و مقامات اهل‌بیت، حقوق الهی اهل بیت در روایات اهل سنت، اهل‌بیت در نگاه دیگران و اهل سنت و فضائل در سیره عملی اهل‌بیت به نقل از اهل‌سنت در 2300 عنوان فرعی گرد‌اوری و طبقه بندی شده است./876/پ202/ب1

ارسال نظرات