۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۵۸۷۳۱۵
در دوره آموزشی «تربیت مبلغ عفاف و حجاب» مطرح شد:

تدبر در سوره نور فرآیند تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه اسلامی است

حجت الاسلام صبوحی با بیان این که عفاف و حجاب شاید جزو معدود مسائل فرهنگی بوده که یک سوره به آن اختصاص داده شده است گفت: تدبر در سوره نور، فرآیند تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه اسلامی است.
علی صبوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی صبوحی در جلسه اول دوره آموزشی «تربیت مبلغ عفاف و حجاب» که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه عفاف و حجاب آیات و روایات فراوانی وجود دارد و مصالح برای اقدام و اجرای طرح فرهنگی به طور کافی در اختیار است و کم و کاستی نداریم.

وی گفت: آیا علاوه بر مفرداتی که از آیات و روایات در اختیار داریم و احکام موضوعات متنوع این حوزه را مشخص کرده، آیا طرح منظم وحیانی در اختیارمان است یا نه؟ وقتی که قرار است در زمینه عفاف و حجاب صحبت کنیم، کمتر به طرح و نظام توجه می شود.

این محقق قرآن پژوهی تصریح کرد: مفردات و مصالح طرح فرهنگی عفاف و حجاب هر چه که باشد، از دین، قرآن و روایات اتخاذ می شود اما نظام، نقشه و تعیین اولویت ها از ذهن و تجربیات ما تراوش می کند، این در حالی است که قرآن عهده دار تبیین طرح و نقشه اقدامات فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب شده است و نقشه قرآنی داریم اما کم توجهی می کنیم.

وی با بیان این که تمام جوانب طرح فرهنگی عفاف و حجاب در قرآن آمده است، افزود: با توجه به آیه ان هذا القرآن یهدی للذی هی اقوم»، تمام جوانب طرح فرهنگی عفاف و حجاب در قرآن آمده است و روایات ما در دامنه همین طرح قرآنی سامان پیدا خواهند کرد و اقدامات ما در این حوزه به دنبال این طرح قرآنی و تبیین روایی آن انجام خواهد گرفت و در این صورت مطمئن هستیم که فعالیت ما نزدیک ترین کار به حق و مؤثر ترین کار در حوزه مباحث انسانی به خصوص در مقوله عفاف و حجاب است.

حجت الاسلام صبوحی اظهار داشت: برای رسیدن به این طرح قرآنی، رصد چند آیه و دسته بندی آنها طرح قرآنی نیست، چرا که باز هم ما هستیم که ما این آیات را جمع آوری و دسته بندی کرده ایم.

وی گفت: در تجمیع های وحیانی قرآنی، خداوند آیات را در مجموعه هایی به نام سوره ها تجمیع فرموده است؛ ترتیب سور مورد اختلاف و ترتیب و تجمیع آیات کاری الهی و وحیانی است و محل شک نیست. طرح قرآنی مورد نظر، برای تثببیت فرهنگ عفاف در جامعه اسلامی سوره نور است.

این محقق قرآن پژوهی تصریح کرد: خداوند در این سوره، آیاتی را از مسائل و موضوعات گوناگون به شکلی حکیمانه تربیت داده و تنظیم فرموده و از مجموعه 64 آیه این سوره، فرآیند تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب را به ما و جامعه واجب کرده است.

وی با بیان این که عفاف و حجاب شاید جزو معدود مسائل فرهنگی بوده که یک سوره به آن اختصاص داده شده است، افزود: اگر بخواهیم به سوره نور به مثابه یک طرح فرهنگی توجه کنیم، باید در این سوره تدبر شود، یعنی آیات را فهمیده و دسته بندی را درک کرده و در هر دسته از دسته های سوره به جمع بندی برسیم و در نهایت، سیر مباحث سوره را تعقیب و به هدف سوره دست پیدا کنیم و نظام سوره برای ما کاملا روشن خواهد شد.

حجت الاسلام صبوحی اظهار داشت: این کار را گروهی پژوهشی در مؤسسه تدبر در کلام وحی طی سالیانی انجام داده اند و منبعی آموزشی آماده شده و قابل دسترسی است؛ تدبر در سوره نور، فرآیند تثبیت فرهنگ عفاف در جامعه اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: این سوره به چهار قسمت تقسیم می شود که آیه یکم این سوره مقدمه ای برای تمام آیاتش است و فصل اول برای آیات 2 تا 33 دسته بندی می شود که به 6 مبحث اشاره می شود، فصل دوم آیات 34 تا 57 را شامل شده و مطالبی که خدای بزرگ به ما بیان فرموده، در حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی است و فصل سوم مشتمل بر آیات 58 تا 64 است./۸۲۲/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات