۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۸۸۶۹۲
در گفت و گو با رییس اتحادیه انجمن اسلامی خوزستان مطرح شد؛

ضرورت راه اندازی معاونت علمی و پژوهشی در اتحادیه های دانش آموزی

اتحادیه انجمن های اسلامی از نهادهای انقلابی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را در سطح مدارس کشور در راستای تربیت نیروهای انقلابی آغاز کرد.
حضور مسؤول اتحادیه انجمن های اسلامی استان در دفتر خبرگزاری رسای خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اتحادیه انجمن های اسلامی از نهادهای انقلابی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را در سطح مدارس کشور در راستای تربیت نیروهای انقلابی آغاز کرد؛ با توجه به این که در آستانه چهلمین پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی هستیم، گفت و گویی با حجت الاسلام اکبر محمدیان، رییس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در استان خوزستان انجام شده تا بیش از پیش از فعالیت ها و اقدامات این اتحادیه در استان آگاه شویم.

رسا ـ به عنوان نخستین سؤال توضیحاتی درباره تاریخچه تأسیس اتحادیه انجمن های اسلامی و اهداف آن، بیان کنید؟

مجموعه اتحادیه انجمن های اسلامی تشکلی انقلابی و حوزه فعالیت آن در مدارس و آن هم مقطع متوسطه متمرکز است که زیرنظر نماینده رهبرمعظم انقلاب در حال حاضر و ابتدای انقلاب در سال 58 زیرنظر امام راحل اداره می شد.

جریان سازی در کنار کادرسازی و نیروسازی در مدارس همواره دو هدف اتحادیه است که در زمینه کادرسازی با توجه به فرمایشات رهبری و امام راحل مبنی بر اینکه انقلاب اسلامی نیازمند رویش ها و حرکات خودجوش و انقلابی است؛ ما بر دانش آموزان تمرکز کردیم زیرا هر قدر بهتر روی دانش آموزان سرمایه گذاری کنیم در آینده بهتر عملکرد نظام و انقلاب اسلامی را بالاتر خواهیم برد.

رهبرمعظم انقلاب در سخنان این چند سال اخیر با بچه ها و جوانان انجمن، آنها را غریق نجات مدارس و چشم بینای نظام معرفی کردند؛ از این رو حرکات آنها باید به گونه ای ترسیم شود که نخست در زمینه های تربیتی، اخلاقی، معرفتی و علمی بر روی خود کار کنند و سپس به عنوان غریق نجات، به یاری دوستان نشان بشتابند.

سال گذشته که دانش آموزان با رهبرمعظم انقلاب دیدار داشتند معظم له مدال افسران جنگ نرم را به آنها دادند. این سخن به واقع بالا رفتن سطح انتظارات از دانش آموزان است؛ پس این انتظار یکی دیگر از مؤلفه های اتحادیه قرار گرفت که به عنوان یک تشکل انقلابی در کنار تشکل های دیگر مدارس حضوری فعال دارد.

در مدارس تشکل های بسیج دانش آموزی، سازمان دانش آموزی، هلال احمر و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی فعالیت دارند و هر کدام برنامه های مستقل دارند هر چند برخی برنامه ها هم افزا است؛ لازم بذکر است که تنها تشکلی که در طول انقلاب اسلامی از سوی رهبری در مدارس نماینده داشته، اتحادیه انجمن های دانش آموزی است.

وجود نماینده رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی سبب استحکام دل خانواده ها شده است به عنوان مثال در مناطقی از استان که گرایش قومیتی شدیدی بوده و توجه کمی به دختران می شد، بیشترین استقبال از برنامه های اتحادیه صورت گرفت حال آنکه خانواده ها اذعان کردند که پیش از آن دختران بسیار کم در برنامه های سایر تشکل ها اجازه شرکت داشتند.

رسا ـ شناخت حضرتعالی از اتحادیه انجمن های اسلامی چگونه حاصل شد و در مدت تصدی مسؤولیت برای برطرف سازی نقاط ضعف و خلق ایده ها و افکار جدید چه اقداماتی صورت گرفته است؟

از دوران دانش آموزی عضو اتحادیه انجمن اسلامی دبیرستان شهید بهشتی کیان بودم که به ترتیب به عنوان معاون، مسؤول، رابط انجمن مدرسه انتخاب و سپس قائم مقام اتحادیه استان و مسؤول اتحادیه اهواز شدم و هم اکنون مسؤول اتحادیه استان هستم؛ از این رو با اتحادیه و برنامه های آن شناخت کامل داشتم؛ در زمان تصدی مسؤولیت، عمده دفاتر شهرستانی جز یک یا دو شهرستان تعطیل بودند. البته چنین وضعیتی مختص خوزستان نبوده بلکه اتحادیه انجمن های اسلامی سراسر کشور را فراگرفت و این مسأله ناشی از عدم تعامل آموزش و پرورش با اتحادیه بود.

زمانی که مسؤولیت را پذیرا شدیم ارتباط با وزارت آموزش و پرورش از سوی اتحادیه بسیار خوب شد که این ارتباط سبب انعقاد تفاهم نامه فی مابین شد و به عنوان سند بالادستی اتحادیه و وزارت قرار گرفت؛ پس از ابلاغ نامه تفاهم نامه به استان ها، اقدام به فعال کردن دفاتر اتحادیه در 18 شهرستان خوزستان و 4 ناحیه اهواز کردیم.

کادر اتحادیه در دوران گرفتن مسؤولیت 8 نفر بودند اما اکنون به 60 تا 70 نفر رسیدند در عین حال مشکلات مالی نسبت به گذشته بیشتر شده اما لطف خداوند و پیگیری های مجموعه سبب شده تا اقدامات در خور شأن و مناسبی صورت گیرد. در این میان باید از معلمان ولایی و انقلابی که در رشد و گسترش فعالیت های اتحادیه همکاری وافری داشتند، تشکر کرد؛ ضمن اینکه حوزه علمیه پشتیبان فعالیت های ما بود. اتحادیه هم اکنون نقش خود را پیدا کرده و به عنوان یک مشاور در کنار معاونت پرورشی، مدیر کل و شورای آموزش و پرورش استان به نقش آفرینی می پردازد.

راه اندازی دفاتر شهرستان ها، گسترش فعالیت های اتحادیه در نواحی 4 گانه اهواز، حضور در تمامی جلسات فرهنگی استان و نقش آفرینی در برنامه های استان، ارتباط بسیار خوب با ائمه جمعه، جلسات متعدد با مسؤولان شهرستان ها در اهواز، ارتباط بسیار خوب با مسؤولان استانی از جمله مدیرکل آموزش و پرورش استان و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استان، گسترش فعالیت های خواهران به ویژه در مناطق آسیب پذیر و حاشیه از جمله نقاط مثبتی است که در طول چند سال گذشته انجام گرفته است.

آیت الله موسوی جزایری در دیدار با دانش آموزان بیان داشت که در مناطقی که کار فرهنگی نشده فعالیت کنیم؛ از این رو ما در مناطق حاشیه ای و آسیب پذیر حضور پیدا کردیم تا آنجا که ساکنان آن مناطق اعلام کردند اتحادیه تنها تشکل یا اداره ای است که در این سال ها به ما سر زده است.

به عنوان نمونه در مدارسی حضور پیدا کردیم که از 260 دانش آموز آن، همگی عضو اتحادیه بودند و علت را که جویا شدیم متوجه شدیم هیچ تشکل یا نهادی پیش از ما در آنجا حضور نداشته و آن مناطق، محروم از فعالیت های فرهنگی بود.

خوشبختانه با ارشادات و هدایت های آیت الله موسوی جزایری توانستیم نقاط مطلوب را خوب ارزیابی کنیم و در سایه مشاوره های ایشان چنین مسیری ادامه خواهد داشت؛ همچنین توانستیم پل ارتباطی بسیار خوبی در کمیته همکاری های آموزش و پرورش با حوزه های علمیه استان باشیم و از فرصت حضور طلبه ها در مدارس به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

اتحادیه هم اکنون عضو مدعو در شورای اداری و آموزش و پروش استان، عضو اصلی کمیته همکاری های آموزش و پرورش با حوزه های علمیه، عضو مدعو شورای معاونان پرورشی مناطق استان و مدعو در جلسات شورای رؤسای مناطق آموزش و پرورش استان است.

رسا ـ اتحادیه انجمن های اسلامی استان برای مقابله با فرقه های ضاله همچون وهابیت در مرکز و جنوب استان و باستان گرایی در شمال استان که جوانان به ویژه دانش آموزان را هدف قرار داده، چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟

با بررسی های انجام شده بین 8 تا 13 شبهه کلیدی مرتبط با وهابیت را از مدارس استخراج کردیم؛ در این باره نخست مسؤولان شهرستانی اتحادیه مجهز به اطلاعات میدانی منطقه شدند و در ادامه مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و مؤسسه آینده سازان وابسته به اتحادیه آموزش های لازم برای پاسخگویی به چنین شبهاتی را دیدند.

همچنین برنامه تلویزیونی ضبط شده به صورت پرسش و پاسخ در رابطه با شبهات مطرح شده تهیه کردیم و جلسات هفتگی را برای دانش آموزان عضو انجمن برگزار می کنیم تا به شبهات پاسخ داده شود و در صورت نیاز جلسات پرسش و پاسخ را در خود مدارس برگزار می کنیم.

در این راستا برخی طلاب و روحانیان بصورت داوطلبانه اعلام همکاری کردند و هم اکنون روزانه در 2 تا 5 مدرسه حضور پیدا می کنند و نتایج به دست آمده را به اطلاع ما رسانده و در صورت نیاز نتایج به هیأت اندیشه ورز اتحادیه ارجاع داده می شود تا نکات لازم از سوی هیأت به ما ابلاغ و ما نیز به نوبه خود به شهرستان ها ابلاغ کنیم.

در راه اندازی شعب شهرستانی، مناطقی را که بیشتر در معرض آسیب های فرهنگی بودند مورد توجه قرار دادیم از جمله اینکه شهرستان هایی همچون سوسنگرد، شوش، امیدیه، اروندکنار، باوی و کارون پیش از آن فاقد دفتر اتحادیه بودند اما اکنون با راه اندازی دفاتر شاهد استقبال فوق العاده دانش آموزان هستیم.

در زمینه مقابله با باستان گرایی باید گفت که در شهرستان های دزفول، اندیمشک، ایذه، مسجدسلیمان و بهبهان دفاتر اتحادیه راه اندازی و اقدامات بسیار مثبتی در حد توان انجام شده است.

ناگفته نماند از آنجا که فعالیت مان در مقطع متوسطه است و برخی شهرستان ها با توجه به بافت جمعیتی 10 تا 15 مدرسه متوسطه دخترانه و پسرانه است؛ بنابراین حوزه فعالیت ما تنها در مدارس متوسطه شهری است و وارد مناطق روستایی نشدیم جز مناطق حاشیه ای اهواز.

رسا ـ با توجه به اینکه هیأتی با عنوان هیأت اندیشه ورز در اتحادیه وجود دارد؛ در خصوص این هیأت توضیحاتی بفرمایید.

هیأت اندیشه ورز طی چند سال گذشته در استان خوزستان شکل گرفته و مأخوذ از دیدار رهبرمعظم انقلاب با فرماندهان سپاه است؛ این هیأت را با استفاده از 2 تا 3 رییس دانشگاه کلان استان، 2 مدیر کل پیشین آموزش و پرورش استان، 2 استاد روانشناس و جامعه شناس دانشگاه، دو نفر از پیشکسوتان اتحادیه و دو معاون اتحادیه را تشکیل دادیم.

هیأت اندیشه ورز با ارائه افکار و ایده های مناسب می تواند یاری رسان ما باشد و به واقع بازوی مشورتی ما بشمار می رود. از سوی دیگر برای نخستین بار است که بیرون از اتحادیه و آن هم از دانشگاه شاهد حضور افرادی در درون شبکه دانش آموزی هستیم؛ به واقع با وجود هیأت اندیشه ورز نتایج کارمان را از زوایای مختلف مشاهده می کنیم که با امکانات محدود بهترین بازدهی و اثردهی را داشته باشیم.

به برکت همراهی هیأت اندیشه ورز در هر عرصه ای قدم می گذاشتیم، حرکت ما با صلابت و اطمینان خاطر بود؛ از سوی دیگر چند استان پس از مطلع شدن از راه اندازی چنین هیأتی، اعلام آمادگی به راه اندازی کردند و در جمع مسؤولان کشوری از ما خواسته شد تا پیرامون هیأت اندیشه ورز تجربیات مان را در اختیار آنها قرار دهیم.

تشکیل هیأت اندیشه ورز سبب برقراری ارتباط ها و تفاهمات بسیار خوبی شد تا آنجا که مدیر صدا و سیمای استان عضو این هیأت است و از این رهگذر تفاهم نامه ای با صدا و سیمای استان منعقد شد که پیش از آن هیچ استانی چنین کاری نکرده بود. مدیرکل صدا و سیمای استان نیز نسبت به چنین تفاهم نامه ای اطلاع رسانی کرد و سبب شد تا مدیران صداو سیمای استان های اردبیل، زنجان و اراک با اتحادیه های استان هایشان تفاهم نامه منعقد کنند.

در تفاهم نامه میان اتحادیه انجمن های اسلامی با صدا و سیمای استان منعقد شده است که تمامی برنامه های اتحادیه اعم از ثبت و یا ضبط، پخش زیرنویس های اتحادیه، برگزاری دوره های خبرنگاری، عکاسی، خبرنویسی، مجری گری از سوی صدا و سیما برای دانش آموزان معرفی شده از سوی اتحادیه بصورت رایگان خواهد بود.

نخستین کار اجتماعی مان را در راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته با حضور 110 خبرنگار دانش آموز اتحادیه که به صورت افتخاری فعالیت می کنند، آغاز کردیم و این گزارش نیز از سوی صدا و سیمای استان پخش شد. در هیأت اندیشه ورز، بُعد رسانه ای انعکاس فعالیت ها بر عهده صداوسیما قرار داده شده است؛ البته در این زمینه نیازمند تقویت بیشتر از سوی سایر رسانه ها هستیم.

به برکت تأسیس هیأت اندیشه ورز، ارتباط ما با دانشگاه گسترش پیدا کرد، اکنون دانشگاه خواستار انجام طرح های پژوهشی خود توسط دانش آموزان تحت پوشش اتحادیه است؛ البته برای این منظور نیازمند دایر کردن معاونت علمی و پژوهشی در اتحادیه هستیم؛ لذا در این راستا به دفتر مرکزی درخواست داده ایم تا چنین معاونتی راه اندازی شود.

رسا ـ با توجه به اینکه سال گذشته دوره ای به نام دانش آموز انقلابی برگزار شد، بفرمایید که این دوره چه رویکردی داشت و آیا استمرار دارد؟

از دیگر اقداماتی که در اتحادیه انجام شده است برگزاری دوره دانش آموزان انقلابی در تابستان و زمستان سال گذشته با همکاری بسیج دانش آموزی و طرح معراج بود که با حضور 600 دانش آموز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد. کیفیت این دوره به گونه ای بود که پس از حضور و بازدید حضرت آیت الله موسوی جزایری از این دوره، ایشان از این دوره بسیار خرسند شد.

این دوره بدین صورت بود که از هر مدرسه 2 تا 3 دانش آموز آخر هر هفته به عنوان افسر جنگ نرم حضور می یابند و به فراگیری آموزش های انقلابی ـ اسلامی می پردازند و از شنبه تا چهارشنبه در مدارس خود به ترویج این آموزش ها می پردازند؛ همچنین این دانش آموزان با مساجد نیز ارتباط دارند.

امسال نیز طرح دانش آموز انقلابی از دو هفته پیش تصویب و کارهای اجرایی هم اکنون در حال انجام است و از اواخر آذرماه بار دیگر آغاز می شود؛ البته این بار با توجه به کثرت شرکت کنندگان فازبندی کردیم به این صورت که نخست مسؤولان انجمن اسلامی بسیج، سپس هیأت های مرکزی و شورا و در پایان اعضای فعال اتحادیه ها حضور می یابند.

یکی دیگر از کاستی هایی که در گذشته وجود داشت، عدم توجه به متوسطه اول بود که خوشبختانه اکنون 20 درصد فعالیت هایمان را معطوف متوسطه اول کردیم و این اقدام به گونه ای بود که دفتر مرکزی اتحادیه پس از اطلاع و بازدید میدانی، چنین طرحی را پسندیده و به سایر استان ها ابلاغ کرد و هم اکنون 30 درصد فعالیت ها به این پایه اختصاص یافته است.

با کمیته امداد استان تفاهم نامه همکاری منعقد کردیم و در شهرستان هایی که دفتر داریم از کمیته امداد خواستار معرفی نیروهایش شدیم تا بتوانیم کارهای فرهنگی برای آنها انجام دهیم و این گام ما سبب انعقاد تفاهم نامه مرکز با کمیته امداد کشور شد؛ ضمن اینکه ارتباط بسیار خوبی با سازمان فنی و حرفه ای استان برقرار کردیم.

رسا ـ در زمینه تعامل اتحادیه انجمن های اسلامی با حوزه های علمیه چه اقداماتی صورت گرفته و حضور روحانیت در مدارس آموزش و پرورش چه دستاوردهایی به همراه داشته است؟

متأسفانه موازی کاری در سازمان ها و تشکلات بسیار است و در جلسات متعدد به این مسأله اشاره کردیم؛ در این باره به تشکلات و نهادهای فعال در مدارس پیسنهاد متولی برگزاری جلسات برای کاهش موازی کاری ها را دادیم و حدود 30 تا 40 جلسه برگزار شد که خروجی آن همان طرح دانش آموز انقلابی بود که در کشور بی همتا شد.

توافق کردیم تا یک نفر از چهار تشکل فعال، در مدارس فعالیت های تبلیغی را انجام دهد و به فضل الهی هم اکنون در حال اجرا است و قطعا چنین طرحی موفق خواهد شد تا از تعددکاری و موازی کاری ممانعت شود.

در عین حال از دفتر تبلیغات و معاونت تبلیغ استان خواستار آن شدیم تا هر روحانی قبل از اعزام به مدارس، دوره های مربوطه را بگذراند؛ هم اکنون نیز مبلغان مدنظر انتخاب، دوره ها برگزار و اعزام ها صورت گرفته و یا در حال انجام شدن است.

در زمینه اعزام مبلغ تلاش داریم تا مدرسه ای که در کنار خود، مسجد فعالی دارد از روحانیت همان مسجد استفاده شود تا بدین طریق  ظرفیت مدارس در اختیار روحانیت مساجد قرار گیرد.

رسا ـ با توجه به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه های اتحادیه در این خصوص چیست؟

در زمینه چهل سالگی انقلاب اسلامی از دو ماه پیش ابلاغیه هایی از طرف مرکز ارسال شده است و طبق بیانات نماینده رهبری در اتحادیه با توجه به 40 ساله شدن عمر اتحادیه و ظرفیت ها، اتحادیه نیازمند یک بازخوانی جدید است؛ از این رو برنامه های خوبی برای بازخوانی و تأثیر عملکرد اتحادیه در مدارس و تغییر در نوع شیوه های تأثیرگذار در نظر گرفته شده است.

در بدنه دانش آموزی، دانش آموزان را به سوی توسعه برنامه های محوری متناسب با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سوق می دهیم که از جمله آن نمایشگاه مدرسه انقلاب است. در این نمایشگاه دانش آموز با تحقیق و مطالعه غرفه راه اندازی می کند بدون اینکه در آن از یک متر اسپیس و بنر استفاده کند.

در نمایشگاه مدرسه انقلاب هر دانش آموز از غرفه ای که راه اندازی کرده است به روایتگری می پردازد و با چنین اقدامی نوع نگاه شان به انقلاب اسلامی تغییر می یابد و به واقع توانستیم جریان سازی و کادرسازی کرده و دانش آموز به یک غریق نجات تبدیل می شود. به عنوان مثال سال گذشته در مدرسه ابن سینا نمایشگاه مدرسه انقلاب راه اندازی کردیم که در آن دانش آموزان با ضمن استفاده از البسه رسمی عربی(دشداشه و چفیه) دستاوردهای انقلاب اسلامی را تشریح می کردند. در این نمایشگاه حدود 12 غرفه راه اندازی و در آن دستاوردهای انقلاب اسلامی، رهبرانقلاب و خلق و خوی ایشان، جریان شاه و اتفاقات دوران شاهنشاهی به نمایش گذاشته شد.

چنین فعالیت هایی برنامه های محوری اتحادیه در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی و اتحادیه انجمن های اسلامی است.

از سوی دیگر سامانه عقیق (لیگ ثبت فعالیت های دانش آموزی) است که در آن اتحادیه هر مدرسه همه گونه فعالیت هایش را در آن منعکس می کند، این سامانه در اختیار دانش آموزان است؛ منتهی امتیازدهی به فعالیت ها تنها از سوی مسؤولان اتحادیه است که براساس امتیازهایی که به یکدیگر می دهند اتحادیه ها رتبه بندی می شوند تا آنجا که سال گذشته دفتر اتحادیه مدرسه فرهنگیان شهرستان امیدیه رتبه 4 کشوری را کسب کرد.

همچنین در هر مدرسه، هیأت انصارالمهدی را داریم. این هیأت ها در مدارس مراسمات جشن و عزاداری را عهده دار هستند و پس از تجمع، هیأت شهری انصارالمهدی را تشکیل می دهند که تا کنون عملکردهای خوب و متفاوتی نشان داده اند.

رسا ـ با توجه به این که دانش آموزان پس از گذراندن دوره متوسطه وارد فضای دانشگاه می شود، آیا برنامه ریزی جهت اتصال دوره دانشجویی با دوره دانش آموزی و ادامه فعالیت های انقلابی انجام شده است؟

شبکه فارغ التحصیلان در 4 سال اخیر در اتحادیه راه اندازی شده است که از طریق آن نام و دانشگاه یا حوزه محل پذیرش دانش آموزان، شماره تلفن و مدت زمان حضور در اتحادیه در سامانه ای بنام سامانه شهید باقری ثبت می شود؛ از سوی دیگر تفاهم نامه ای با نهاد رهبری امضا شده تا دانش آموزان اتحادیه به سوی نهاد رهبری و زیر مجموعه های آن هدایت شوند. این تفاهم نامه به همه دانشگاه ها ابلاغ شد و براساس آن دانش آموزان اتحادیه پس از حضور در دانشگاه ها به نهاد رهبری معرفی می شوند و بخشی از آنها به سوی بسیج دانشجویی می روند؛ البته هدایت دانش آموزان به یکی از این دو سو به اختیار خودشان خواهد بود.

ناگفته نماند در هیأت اندیشه ورز اتحادیه کشوری این مطلب مطرح است که آیا اتحادیه یک تشکل در دانشگاه راه اندازی کند یا کما فی السابق با نهاد رهبری همکاری داشته باشد.

رسا ـ افزون بر هیأت اندیشه ورز آیا از دانش آموزان که نیروهای میدانی اتحادیه هستند به عنوان بازوی مشورتی استفاده می شود؟

دانش آموزان هر شهرستان قرارگاه آن شهرستان را تشکیل می دهند. به این صورت که مسؤولان انجمن هر مدرسه در شهرستان در کنار هم جمع شده و مربی قرارگاه بر آنها نظارت خواهد داشت و درباره فعالیت های هر مدرسه به گفت وگو می پردازند. از سوی دیگر یک نفر از قرارگاه های شهرستان ها به عضویت قرارگاه استانی در می آید، که اکنون در قرارگاه استانی ما 17 نفر عضو هستند.

از میان اعضای قرارگاه استانی نیز 3 تن نماینده استان خوزستان هستند که این افراد از طریق انتخابات استانی انتخاب می شوند.

در اصل 3 نماینده استان بازوی مشورتی ما هستند اما به مرکز پیشنهاد دادیم تا قرارگاه استانی عضو مشورتی ما باشد که چنین پیشنهادی از سوی دبیرکل اتحادیه به همه استان ها ابلاغ شد./9456/گ404/ب1

ارسال نظرات