۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۵۹۱۲۶۲
گشتی در پاتوق کتاب؛

طلاب بیرجندی در ضیافت یار مهربان

طلاب بیرجندی در ضیافت یار مهربان
امروز با توجه به گسترش فضای مجازی و رسانه های گروهی وضعیت مطالعه کتاب در جامعه کمرنگ شده و در این میان طلاب و روحانیان یکی از اقشار متولی فرهنگی کشور هستند که تاثیر بسزایی در فرهنگ سازی دارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، امروز با توجه به گسترش فضای مجازی و رسانه‌های گروهی وضعیت مطالعه کتاب در جامعه کمرنگ شده و اثرات منفی بر روی مخاطبان داشته زیرا کسانی که علاقه‌مند به فضای مجازی و تلویزیون باشند کمتر جذب کتاب و کتابخوانی می‌شوند.

در این میان طلاب و روحانیان یکی از اقشار متولی فرهنگی کشور هستند و بیش از دیگران به مطالعه کارآمد، موثر و به روز نیاز دارند و طلاب برای فرهنگ سازی در این زمینه باید خود اهل مطالعه باشند.

روحانیت و طلاب حوزه‌های علمیه در فرهنگ‌سازی جامعه اسلامی نقش بسیار مهمی دارند و می‌توانند با ترویج فرهنگ کتاب  کتابخوانی در میان آحاد مردم ضمن مستحکم ساختن پایه‌های علمی و فرهنگی جامعه، آن را در برابر توفان هجمه فرهنگی بیگانگان بیمه سازند.

حوزویان و جامعه نخبه باید به دنبال برنامه‌ریزی قوی و کارآمد برای احیاء جدی فرهنگ کتاب و کتابخوانی برآیند و به این فرهنگ جانی دوباره ببخشند.

طلاب مدرسه علمیه رضویه بیرجند نیز در راستای اهمیت دادن به فرهنگ کتابخوانی و گسترش این فرهنگ در میان مردم از پاتوق کتاب بیرجند بازدید کردند.

کتاب و کتابخوانی؛ یکی از ضرورت‌های جامعه اسلامی

محمد عباسی یکی طلاب پایه شش مدرسه علمیه رضویه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا گفت: بحث کتاب و کتابخوانی یکی از ضرورت‌های جامعه اسلامی است که باید به آن اهمیت داده شود.

عباسی با بیان اینکه طلاب و روحانیت نیاز بیشتری به مطالعه دارند، بیان کرد: با گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بسیاری از مشکلات جامعه قابل حل است.

وی افزود: ما در مدرسه علمیه برای نوشتن مقاله نیاز به منابع داریم از این رو برای آشنایی با منابع علمی باید بیشتر به کتابخانه‌ها مراجعه کنیم.

این طلبه جوان با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند امروز کتاب و کتابخوانی یک واجب دینی است، تصریح کرد: اگر ما با کتاب آشنا نشویم و به آن رجوع نکنیم شاید شبهاتی در ذهن ما مطرح و سبب گمراهی شود.

عباسی گفت: برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه نباید تنها ادعا کرد بلکه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیاز به اقدام و عمل دارد.

وی عنوان کرد: وضعیت کتاب و کتابخوانی در جامعه خوب است اما هنوز با آن وضعیت مطلوب و ایده‌آل فاصله داریم و نیاز بیشتری به کتاب داریم.

تاثیر ترویج فرهنگ کتابخوانی در کاهش آسیب‌ها

مهدی خسروی یکی دیگر از طلبه‌های مدرسه علمیه رضویه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا بیان کرد: مطالعه کم در کشور نیز خود یک تهدید است و با ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیاری از اقدامات ناپسندیده در جامعه دیده نمی‌شود.

خسروی افزود: بسیاری از جوانان وقت خود را در فضای مجازی هدر می‌دهند و فاصله زیادی با کتاب گرفتند که اگر آن‌ها بدانند با کتابخوانی اطلاعات آن‌ها افزایش پیدا می‌کند رغبت بیشتری به کتاب خواندن پیدا خواهند کرد.

وی تصریح کرد: حوزویان در زمینه کتابخوانی اقدامات خوبی داشتند و امروز وضعیت نشر و تألیف کتاب در جامعه خوب است ولی مطالعه کمرنگ شده است.

این طلبه جوان پایه پیش نیاز مدرسه علمیه رضویه بیرجند گفت: ضرورت دارد جوانان با مطالعه به مسائل احکام بیشتر آشنا شوند و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کاهش آسیب‌ها تاثیر بسزایی دارد.

دور شدن خرافات و شبهات از انسان با مطالعه کردن و کتاب خواندن

علیرضا خرمی، طلبه پایه یک مدرسه علمیه رضویه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا نیز اظهار کرد: بازدید از کتابخانه‌ها سبب آشنایی بیشتر ما با کتاب می‌شود.

خرمی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به کتابخوانی تاکید داشتند و امروز یکی از مشکلات جامعه این است که از فرهنگ کتاب خواندن فاصله گرفتیم.

وی با بیان اینکه مطالعه کردن و کتاب خواندن، خرافات و شبهات را از ذهن انسان دور می‌کند، افزود: کتابخوانی در جامعه نیاز به تبلیغ و ترویج دارد و باید کتاب‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها معرفی شوند تا جوانان بیشتر آشنا شوند.

نقش پررنگ روحانیت در ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی

حجت الاسلام مهدی یعقوبی، مسؤول فرهنگی مدرسه علمیه رضویه بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا اظهار کرد: یکی از اهداف بازدید از پاتوق کتاب آشنایی بیش از پیش طلاب با فضای کتاب و کتابخوانی است.

وی با بیان اینکه باید اینگونه بازدیدها تکرار شود و طلاب از کتابخانه‌ها بازدید داشته باشند، گفت: طلاب و روحانیون برای رسیدن به منابع علمی نیاز زیادی به مطالعه دارند.

مسؤول فرهنگی مدرسه علمیه رضویه بیرجند افزود: متاسفانه دور شدن از فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی از آفت‌هایی است که دانشگاهیان و حوزویان و نخبگان گرفتار آن هستند.

حجت الاسلام یعقوبی بیان کرد: فضای مجازی یکی از دلایل کمرنگ بودن مطالعه کتاب در جامعه است و این فضا وقت زیادی را از جوانان می‌گیرد هر چند از فضای مجازی نیز می‌توان استفاده بسیار خوبی کرد.

وی تصریح کرد: روحانیت نقش پررنگی در ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارند و بسیاری از کتاب‌های شاخص و منابع علمی را روحانیت نوشتند.

مسؤول فرهنگی مدرسه علمیه رضویه بیرجند با بیان اینکه آثار انتشار یافته در حوزه‌های علمیه کم نیست، گفت: اقدامات خوبی در خصوص کتابخوانی و نشر و تالیف نسبت به ظرفیت‌هایی که داریم، شده اما همچنان مطالعه کمتر است.

حجت الاسلام یعقوبی با بیان اینکه کتاب برای برطرف کردن مشکلات جامعه نقش بسزایی دارد، بیان کرد: مطالعه در قالب‌های مختلف اعم از روزنامه‌ها، مجلات، کتاب و فضای مجازی است و با مطالعه می‌توان سطح فرهنگ جامعه را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه باید مردم به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داده شوند، افزود: کمبود و کمرنگ بودن مطالعه در جامعه یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

مسؤول فرهنگی مدرسه علمیه رضویه بیرجند افزود: آثار انتشار یافته از نظر کمیت خوب است اما از نظر کیفیت دچار مشکل هستیم و کیفیت این آثار مطلوب نیست.

کتاب خواندن یک واجب دینی است

حجت الاسلام محمودی، مسؤول پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا بیان کرد: در هر جامعه‌ای برای رشد فرهنگ راه‌های مختلفی معرفی می‌شود که با پیشرفت علم و تکنولوژی هنوز کتاب به عنوان سنتی‌ترین روش برای فرهنگ‌سازی در میان همه جوامع مورد اقبال مردم است.

حجت الاسلام محمودی افزود: توسعه فرهنگ می‌تواند توسط همه افراد یک جامعه شکل گیرد اما موثرترین و با ارزش‌ترین توسعه فرهنگ جایی صورت می‌گیرد که نخبگان جامعه آن فرهنگ را توسعه دهند.

وی با بیان اینکه نخبگان جامعه بیشتر با کتاب و کتابخوانی در حال توسعه فرهنگ هستند، گفت: مطالعه کردن  در نزد مقام معظم رهبری یک واجب دینی شمرده شده و ایشان می‌فرمایند هر زمان که به یاد کتاب می‌افتم قلبم سخت غمگین می‌شود و گاهی تذکرات پشت سر هم من را به این فکر می‌اندازد که نکند حرف تکراری و لغوی را زده باشم.

مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه رضویه بیرجند گفت: مقام معظم رهبری در کنار کتاب و تاثیر فرهنگی کتاب از هنر فیلم شعر هم نام می‌برند ولی تاثیر کتاب را بیشتر می‌دانند بنابراین با این سفارشات ایشان دیگر نمی‌توانیم توجیهی داشته باشیم.

حجت الاسلام محمودی تصریح کرد: مطالعه کتاب به نوعی برای ما واجب دینی است چرا که منجر به نو ماندن و با ارزش شدن فرهنگ و معنویت می‌شود.

وی بیان کرد: باید برای خرید کتاب، پول خرج کنیم و اگر کتاب نخریم و مطالعه نکنیم به آن اهداف خود نمی‌رسیم و برای رسیدن به  هدف خود نیاز به خریدن کتاب داریم.

مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه رضویه بیرجند گفت: یکی از دلایل دیگر اهمیت و واجب دینی شدن کتاب این است که دشمنان اسلام و ایران همیشه برای تخریب فرهنگ و موفقیت ایران و اسلام سراغ کتابخانه‌ها رفتند و کتابخانه‌ها را آتش زدند چرا که می‌دانستند اگر کتابخانه‌ای از اسلام و ایران سالم بماند بسیار در معنویت و فرهنگ موفق خواهند بود.

حجت الاسلام محموی با بیان اینکه برای جاودان ماندن نیاز به خواندن کتاب داریم، تصریح کرد: مردم باید جواب سوالات و شبهات خود را در کتاب پیدا کنند و در فضای مجازی و اینترنت دنبال جواب سوالات خود نباشند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از یک کار حرام باید مطالعه داشته باشیم و تحقیق و پژوهش کنیم، افزود: ما برای دفاع از خود نیازمند به یک فرهنگ هستیم و این فرهنگ را تنها می‌توانیم در کتاب و کتاب خواندن بیابیم.

مسؤول پژوهشی مدرسه علمیه رضویه بیرجند با بیان اینکه مطالعه کتاب به دلیل فرهنگ‌سازی برای دفاع از خود ما نیز یک واجب دینی است، گفت: جامعه اسلامی ایران باید به عنوان مهم‌ترین مرجع اسلام در جهان این فرهنگ در قالب کتاب خواندن را ادامه دهد.

نکته پایانی...

اسلام به کتابخوانی اهمیت داده و اسلام پرچم‌دار کتابخوانی است از این رو نباید تنها بحث مطالعه کتاب در یک هفته و یا یک مناسبت خاص معطوف باشد بلکه باید در طول سال به این مهم اهمیت داده و پرداخته شود./9314/پ201/ب1

ارسال نظرات