۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۹۸۲۱۵
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

نگاه حرام؛ تیر زهرآگین شیطان برای انحراف انسان

نگاه حرام؛ تیر زهرآگین شیطان برای انحراف انسان
حضرت آیت الله مکارم شیرازی نگاه حرام را تیر سمی و زهرآگین شیطان برای انحراف انسان ها دانست و حیای چشم را از مهم ترین شاخه های حیا ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با حضور طلاب، روحانیان و خانواده های آنان در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، در ادامه مباحث مربوط به حیا به بیان نکات مهمی بر اساس آیات و روایات پرداخت.

این مرجع تقلید برنامه انبیاء و اولیای الهی را رساندن انسان ها به سعادت دانست و گفت: بذر سعادت در ذات انسان قرار دارد؛ از آیات قرآن و روایات استفاده می شود که انبیاء و اولیای الهی باغبان و معدن شناس هستند و این بذر را پرورش می دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با استناد به آیات 16 و 17 سوره مبارکه نوح«وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجاً وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً» تصریح کرد: کار انبیا این است که آنچه بذر و استعدادش در وجود انسان قرار دارد را پرورش دهند.

این مرجع تقلید با استناد به آیه ای دیگر«فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا  قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» اظهار داشت: از این دو آیه شریفه به طور روشن ثابت می شود که کار انبیاء و اولیاء کار باغبان شایسته است که نهال وجود انسان را پرورش می دهند، آسیب ها را دور می کنند تا انسان تبدیل به شجره طیبه شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: روایاتی داریم که تعبیر به معدن می کند، امیرمؤمنان در خطبه اول نهج البلاغه می فرمایند «فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَیْهِمْ أَنْبِیَاءَهُ لِیَسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ یُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِیَّ نِعْمَتِهِ وَ یَحْتَجُّوا عَلَیْهِمْ بِالتَّبْلِیغِ وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»

وی در توضیح این روایت افزود: انبیاء می آیند تا بگویند ای انسان به پیمان فطرت عمل کن، خدا نعمت هایی در وجود شما آفریده و انبیا تذکر می دهند نعمت های فراموش شده را به یاد آورید، انبیاء به وسیله تبلیغ دلیل می آورند که ای انسان ارزش خودت را از دست نده؛ گنجینه هایی در دل عقول و روح انسان است که انبیاء آنها را استخراج می کنند.

وی اضافه کرد: روایت دیگری داریم که هم در کتب شیعه و هم در آثار اهل سنت آمده است، می فرماید «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ مردم مانند معادن طلا و نقره هستند» انسان ها در حقیقت همچون معادن طلا و نقره هستند، این که گفته می شود جانی و خبیث بالفطره درست نیست.

وی با بیان این که انسان ذاتان طرفدار فضائل اخلاقی است، گفت: حیا موهبتی است که خدای متعال در وجود انسان آفریده و سپری در برابر زشتی ها است؛ انبیاء و اولیای الهی این موهبت را پرورش می دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآورشد: آنهایی که می گویند حیا به معنای ضعف نفس است، اصلا معنای حیا را نفهمیده اند، این مساله نشانه قوت نفس است؛ انبیا و اولیای الهی راه با حیا شدن و افزایش آن در جامعه را به مردم نشان می دهند.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود حیای چشم را یکی از شاخه های مهم حیا ذکر و تصریح کرد: قرآن در آیه سی سوره نور می فرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکي لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ» به مردان مؤمن بگو: از بعضي نگاه هاي خود (نگاه هاي غير مجاز) چشم پوشي كنند و دامن خود را حفظ نمايند. اين براي پاكتر ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام مي دهند آگاه است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: در روایات داریم نگاه به نامحرم تیری از تیرهای سمی شیطان است؛ یک نگاه به نامحرم می تواند حسرت طولانی به دنبال داشته باشد، گاهی تنها یک نگاه سرنوشت یک نفر را عوض می کند.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند:«النّظرة سهمٌ من سهام ابلیس مسمومٌ من ترکها للّه لا لغیره اعقبه اللّه ایماناً یجد طعمه؛ نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلوده‏ای از تیرهای شیطان است. هر کس آن را برای خدا ترک کند نه بخاطر غیر او، خدا ایمانی به او می‏دهد که مزّه آن را می‏چشد.»

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با بیان این که عوامل شکستن حیا در زمان و عصر ما بسیار زیاد شده است، گفت: در جلسه آینده به تبیین این عوامل خواهیم پرداخت. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یک طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
از خبرگزاری وزین رسا بخاطر انعکاس این خبر ممنونیم.
1
0
یک طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
از خبرگزاری وزین رسا بخاطر انعکاس این خبر ممنونیم.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
چشم چرانی حیا را از بین می برد و کانون خانواده را سست می کند
0
0