کتاب ارزشمند امالی اثر عالم و فقیه» مجموعه نوشتجات و املاهای زجاجی بوده مجموعهای است که در آن مطالب مختلف نقل شده است.
نخستین مبحث این اثر، در مورد آیه ۱۲۱ سوره نحل: «ان ابراهیم کان امة قانتا لله حنیفا» و آخرین مبحث آن نقد و بررسی احوال بشار بن برد تخارستانی؛ یکی از افسانهسرایان است.
در این کتاب، به نمونههایی از گفتار بزرگمهر هم برمیخوریم. امالی الزجاجی، با مقدمه عبدالسلام محمدهارون، در سال ۱۳۸۲هجریقمری، در مصر چاپ شده .
امالی نویسی یا مجموعه سخنرانيهاي استاد، سنت دیرین دانشمندان مسلمان بوده و منظور همان سنت تقریر نویسی امروزی است که شاگردان، مطالب علمی استاد را می نویسند و تحقیقات خود را در پیرامون آن اضافه می کنند. سید مرتضی و صدوق دو فقیه نامدار شیعی دارای امالی هستند.
عبدالرظاهرا حمن بن اسحاق از اهالي خوزستان بوده است.
به مناسبت پيوستگي او با ابراهيم بن سري زجاج «شيشهگر» به لقب زجاجي ملقب شد.
او پس از تحصیل در بغداد به شام کوچ کرد و تا آخر عمرش در انجا بوده است.
در کتاب او به نمونههايي از گفتار بزرگمهر برميخوريم.
فقه در جهان معاصر اگر بخواهد پاسخگو باشد هم باید پویا و کارآمد باشد و هم اصیل و پایا و حرکت در میان این دو چرخ آسیاب، مشکل، ظریف و دقیق است. بدیهی است همان قدر که اسیر کردن افراد و اجتماع در دایره احکام غیرکارآمد، نادرست است، دست شستن از احکام شرعی به بهانه های واهی ناصحیح است.
نخستین مبحث این اثر، در مورد آیه ۱۲۱ سوره نحل: «ان ابراهیم کان امة قانتا لله حنیفا» و آخرین مبحث آن نقد و بررسی احوال بشار بن برد تخارستانی؛ یکی از افسانهسرایان است.
در این کتاب، به نمونههایی از گفتار بزرگمهر هم برمیخوریم. امالی الزجاجی، با مقدمه عبدالسلام محمدهارون، در سال ۱۳۸۲هجریقمری، در مصر چاپ شده .
به مناسبت پيوستگي او با ابراهيم بن سري زجاج «شيشهگر» به لقب زجاجي ملقب شد.
او پس از تحصیل در بغداد به شام کوچ کرد و تا آخر عمرش در انجا بوده است.
در کتاب او به نمونههايي از گفتار بزرگمهر برميخوريم.