۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۲۲۷۷۴
پژوهشگر حوزوی:

اربعین در حال تبديل شدن به يك پديده كلان تمدني در مقياس جهانی است

اربعین در حال تبديل شدن به يك پديده كلان تمدني در مقياس جهانی است
حجت الاسلام کاظمی با اشاره به ظرفیت های راهپيمايي ايام اربعين گفت: این حرکت در حال تبديل شدن به يك پديده كلان فرهنگي و تمدني در مقياس جهان اسلام و بلكه دنياي امروز است.

حجت الاسلام ابراهیم کاظمی پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که هر چه از واقعه عاشورا می ­گذرد مفاهیم ناب اسلامی و اخلاقی کربلا نمود بیشتری پیدا می­کند، اظهار داشت: علت آن را می توان در ذیل این کلام ارزشمند:«ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» یافت.

حجت الاسلام کاظمی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در جمع موکب داران اربعین فرمودند: «راه‌پیمایی بزرگ اربعین، آیت عظمای الهی و نشانه‌ی اراده‌ی پروردگار بر نصرت امت اسلامی است» صحنه‌هاي ويژه اخلاقي و انساني در دهه اربعين، در راه‌هاي منتهي به كربلا در عراق، بسيار شگفتي‌آور است.

وی به برخی از  ظرفیت های اربعین سیدالشهداء اشاره کرد و گفت: یکی از این ظرفیت های اربعین احیای روابط انسانی است؛ از جمله بزرگترین دغدغه اسلام برقراری روابط انساني در جامعه اسلامی است و به عبارتی تمامی  دستورات و قوانین وضع شده در دین مبین اسلام در راستای اعتلای کمالات انسانی تشریع و وضع شده­اند.

استاد دانشگاه در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان این که در ايام اربعين سالار شهیدان اوج روابط انسانی را می­توان مشاهده کرد، خاطرنشان کرد: روابط انسانی در اربعین سید الشهداء بر اساس ملاكات دنيوي و سنجه‌هاي مليتي، سياسي، طبقاتي و يا قبيله‌اي شكل نمي‌گيرد، بلكه بر محور يك امر متعالي، معنوي، و محبوب، به صورت نظام خادم زاير انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: در اين نظام ارتباطي، هر كسي يا زائر‌الحسين است و يا خادم‌الحسين و خادم زاير‌الحسين، غير از اين دو، هويت و شناسنامه ديگري در اين همايش بزرگ شناخته نمي‌شود.

حجت الاسلام کاظمی بیان داشت: همه امت اسلامي و بلكه امت انساني ايماني، نظام ارتباطي خود را بر محور حسين بن علی(ع) بازتعريف مي‌كنند، صورت‌بندي چنين امتي بر پايه معشوق و محبوب واحدي انجام می گیرد كه در آن معرفت، مصيبت، و حماسه امام حسين(ع) بر همه من‌ها و منيت‌ها غالب گشته و همه را به يك ما تبديل مي‌كند.

وی با بیان این که راهپيمايي ايام اربعين در عراق، در حال تبديل شدن به يك پديده كلان فرهنگي و تمدني در مقياس جهان اسلام و بلكه دنياي امروز است، خاطرنشان کرد: اين راهپيمايي، نه يك راهپيمايي به سمت كربلا، بلكه يك همايش بزرگ انساني اخلاقي و فرهنگي است كه حقايق بكر و پنهان آن بسيار فراتر از جلوه‌هاي ظاهري آن است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به وحدت اجتماعي بر پايه معشوق مشترك در جریان راهپیمایی اربعین یادآور شد: علاوه بر معشوق مشترك، عشق مشترك انساني، موجب رقت و لطافت نفساني و روحي افراد شده و آنها را نسبت به هم مهربان‌تر و بلكه عاشق‌تر مي‌كند که همان وحدت اجتماعي بر اساس عشق مشترك است.

پژوهشگر مؤسسه دارالإعلام در ادامه کنار زدن منیت ها و ایجاد امت واحده را یکی دیگر از برکات اربعین دانست و گفت: آنچه جوهره و هسته مركزي اربعين را شكل داده و آن را به يك جامعه بهشتي در زمانه سكولار امروز تبديل مي‌كند، همين وجود يك ما از من‌هاي مختلف مذهبي، فرهنگي، و ديني بر محور يك هدف متعالي و محبوب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه من‌ها و منيت‌هاي سفلي در پرتو نور حسيني به يك ما و بلكه به يك من كُلّي و علیا تبديل مي‌شوند كه در آن به‌رغم وجود كثرات و تعدد و تنوع، تنازعي در كار نيست، و بلكه هر مقدار بر اين تعدد و تنوع افزوده مي‌شود، همزيستي و همكاري و همدلي در آن نيز بيشتر مي‌شود./1330/ج

ارسال نظرات