۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۶۲۶۴۵۲

آشناسازی دانشجویان با مهدویت و اصل انتظار در کامپالا

آشناسازی دانشجویان با مهدویت و اصل انتظار در کامپالا
رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا درس اخلاق اسلامی خود را در دانشکده اسلامی المصطفی، به مهدویت‌شناسی اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج)، رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا درس اخلاق اسلامی خود را در دانشکده اسلامی المصطفی به مهدویت‌شناسی، تبیین ضرورت اعتقاد به اصل انتظار و منجی عالم بشریت بر اساس آیات قرآن و روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و دلایل عقلی برای دانشجویان آن دانشکده اختصاص داد.

«قزلسفلی»، در بخشی از مباحث درسی خود، اهمیت ربیع‌الاول و مناسبت‌های هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه، واقعه لیلةالمبیت، شهادت امام حسن عسکرى(ع) و آغاز امامت منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود(عج)، میلاد مبارک پیامبر گرامى اسلام(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت تشریح نمود.

رایزن فرهنگی با بیان این که در روز 8 ربیع‌الاول با شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) امامت منجی عالم بشرت حضرت مهدی(عج) آغاز می‌شود، در بخشی از مطالب درسی به دانشجویان، که بعضاًّ مسیحی و شافعی‌مذهب هستند، گفت: امامت تداوم نبوت بوده، تعیین امام، که دلایل قطعی فراوانی نقلی و عقلی برای اثبات آن وجود دارد، مانند پیامبر(ص) با تأیید خداوند متعال صورت می‌گیرد.

وی در خصوص تبیین ضرورت اعتقاد به امامت، با بیان این که ائمه اطهار(علیهم‌السلام) تداوم‌بخش راه پیامبر اکرم(ص) و نگهبان آن هستند، اظهار داشت: نبوت، پیام‌آور است و امامت، مسئول اجرای پیام است.

رایزن فرهنگی به طور مستدل و مستند برای دانشجویان بیان کرد که شواهد و استدلال‌های عقلی و نقلی، حتمی بودن اصل انتظار و ظهور منجی را تأیید کرده است و تمام ادیان الهی حقیقت اصل انتظار را پذیرفته‌اند.

قزلسفلی، در ادامه، ضمن رد نظرات استعماری فرقه وهابیت مبنی بر این که نام پدر حضرت مهدی، عبدالله است و هنوز به دنیا نیامده و فرقه احمدیه مبنی بر این که مهدی موعود در گذشته ظهور نموده است و...، با اشاره به ضرورت وجود تسلسل تاریخی بین نبوت و امامت بیان کرد: منجی موعود، از ذریه حضرت ابراهیم(ع)، اسماعیل(ع)، از نوادگان حضرت محمد(ص)، حضرت فاطمه(س) و فرزند حضرت امام حسن عسکری(ع) هستند.

وی با بیان این که فلسفه خلقت عبادت و بندگی و فلسفه بعثت ، توحید و عدالت اجتماعی است تصریح کرد: نفی مهدویت و ایمان نداشتن به اصل انتظار منجی موعود، ابتر، ناقص و بی‌ثمر بودن بعثت انبیای الهی است.

رایزن فرهنگی با توضیح دو آیه «اعلموا ان‌الله یحیی الارض بعد موتها» و «و نرید ان نمن علی‌الذین استضعفوا فی الارض ان نجعلهم ائمه و نجعلهم الواثین» ابراز نمود که امام مهدی(عج) با ظهور و استقرار عدالت، دوباره دل‌ها و ارزش‌های انسانی مُرده و نابودشده را زنده نموده، خداوند متعال بر مستضعفین منت نهاده، بی‌شک آن را رهبران دنیا قرار خواهد داد.

وی، در ادامه مطالب درسی خود به دانشجویان درس اخلاق اسلامی دانشکده اسلامی المصطفی، در پاسخ به اکاذیب و اراجیف استعماری برخی فرقه‌ها خاطرنشان ساخت: براساس احادیث پیامبر اکرم(ص)، نام مبارک حضرت مهدی موعود(عج)، «محمد» است و نسب ایشان از طرف پدر، به امام حسن عسکری(ع)، امام یازدهم و از طرف مادر، به نرجس(س) می‌رسد و لاغیر.

رایزن فرهنگی، در ادامه، به تشریح وضعیت جهان در زمان انتظار، زمان قیام حضرت مهدی(عج)، نخستین یاوران حضرت مهدی (عج) و تعداد آنها ، وظایف و مسئولیت‌های منتظران حضرت مهدی موعود(عج)، تشکیل حکومت جهانی، گسترش عدل و قسط، دولت وحدت امام زمان(عج) و فواید انتظار برای جامعه امروز انسانی پرداخت.

قزلسفلی در بخش پابانی مباحث مهدویت‌شناسی، برای دانشجویان با استناد به دلایل نقلی و عقلی، با بیان این که در زمان غیبت کبری، عالم و فقیه جامع‌الشرایط، نیابت حضرت مهدی موعود(عج) را در رهبری مسلمانان به عهده دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون، آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با داشتن شرایط جامع و کامل، نیابت حضرت امام زمان(عج) و ولایت امر مسلمانان جهان را به عهده دارند.

ترجمه و تفسیر «لَیْسَتِ العِبادةُ کثرةُ الصّیامِ و الصّلاة، و اِنَّما العبادةُ کثرَةُ التّفکُّرِ فی امرِ الله» از امام حسن عسکری(ع) در خصوص جایگاه تفکر در اسلام ناب، پایان‌بخش کلاس درس مهدویت‌شناسی در دانشکده اسلامی المصطفی بود./1330/ج

ارسال نظرات