۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۳۱۳۵۲
از واکنش دنیا به تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن

ایران حق دارد در مقابل آمریکا بایستد

ایران حق دارد در مقابل آمریکا بایستد
تحریم‌های ضدایرانی به حدی زننده و مشمئزکننده شده که کشورهای دنیا علنا لب به اعتراض به آن گشوده و ایستادگی ایران در مقابل آن را حق تهران می‌دانند.

به گزارش خبرگزاري رسا، بامداد جمعه گذشته، شورای امنیت سازمان ملل به محلی برای اعتراض کشورها به سیاست یکجانبه‌گرایی واشنگتن و تحریم‌های ضدایرانی آمریکا بدل شد؛ جاییکه انزوای آمریکا بیش از پیش به رخ کشیده شد. این نشست برای بحث درباره هشتمین گزارش «آنتونیو گوترش» دبیر کل این سازمان درباره اجرای قطعنامه۲۲۳۱ در تأیید برجام تشکیل شد.

ایران کاملا به برجام پایبند بوده است

«اولوف اسکوگ» نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل طی سخنانی در این نشست، گفت: تصمیم آمریکا در عدم تمدید کامل معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های هسته‌ای عدم اشاعه می‌تواند منجر به عواقب منفی جدی شود. وی ضمن اشاره به فشار روزافزونی که روی توافق هسته‌ای ایران قرار دارد، توضیح داد: ما به عنوان اعضای جامعه جهانی وظیفه داریم که مانع فروپاشی آن(برجام) ‌شویم. اعضای باقی‌مانده در برجام طی جلسه کمیسیون مشترک در تاریخ ششم دسامبر بر اهمیت اساسی اجرای کامل و مؤثر آن توسط تمام طرف‌ها و تلاش‌ها برای حفظ این توافق تاکید کردند. وی با بیان اینکه ایران به مدت سه سال و نیم، از جمله چهارده ماه بعد از خروج آمریکا از برجام، به طور کامل به بندهای آن پایبند بود، اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این مسئله را با مکانیزم نظارتی سفت‌وسخت تایید کرد.

اسکوگ ضمن اشاره به نارضایتی کشورهای اروپایی از خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: احیای تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تصمیم آن برای عدم تمدید معافیت‌های تجارت نفت، تاثیر محسوسی بر اقتصاد ایران داشته است. به‌علاوه، تصمیم آمریکا برای عدم تمدید کامل معافیت‌های پروژه‌های هسته‌ای عدم اشاعه می‌تواند عواقب امنیتی قابل توجهی داشته باشد. همچنین خبرگزاری فرانسه خبر داد که در پی نشست شورای امنیت سازمان ملل، کشور‌های اروپایی عضو شورای امنیت در بیانیه‌ای از برجام حمایت کردند. «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز در جلسه شورای امنیت که به بحث درباره ایران پرداخته بود، تصریح کرد: ایران حق دارد به‌ نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا پاسخ دهد.

نبنزیا اظهار داشت: کسی نباید از ایران بخواهد که بدون قد و شرط آن دسته از تصمیمات شورای امنیت را که آمریکا خود آنها را تضعیف کرده، اجرا کند. وی افزود: ایران این حق مشروع را دارد که به نقض منشور ملل متحد و قطعنامه2231 شورای امنیت توسط واشنگتن پاسخ دهد و بند36 برنامه جامع اقدام مشترک نیز آن را پیش‌بینی کرده است. نبنزیا همچنین یادآوری کرد که کاهش تعهدات داوطلبانه ایران ذیل برجام با اطلاع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحت نظارت بازرسان آژانس صورت پذیرفته است. به گفته این دیپلمات روس، تمام اقدامات ایران می‌تواند در شرایطی منطقی یعنی انجام تعهدات ذیل برجام و منشور ملل متحد [توسط آمریکا] بازگردانده شود. همچنین در مخالفت با یک اقدام مشمئزکننده و خلاف قانون آمریکایی‌ها، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آمریکا خواست محدودیت‌های وضع‌شده علیه دیپلمات‌های ایران را رفع کند.

مخالفت آلمان با تحریم‌های ضدایرانی

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم طی سخنانی گفت که برلین مخالف هرگونه تحریم‌های فراسرزمینی است، چه این تحریم‌ها ایران یا پروژه گازی «نورد استریم-2» را هدف گرفته باشند. وی افزود : ما با تحریم‌های فراسرزمینی مخالفیم و این مخالفت از روز گذشته آغاز نشده و در رابطه با ایران ما با مسئله مشابه‌ای(اعمال تحریم‌های یکجانبه) مواجه شدیم. من گزینه دیگری جز گفت‌و‌گوها ندارم و اشاره کنم که تحریم‌های فراسرزمینی را نمی‌پذیریم.

در همین رابطه، «مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل نیز در جلسه شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه2231 گفت: تحریم‌های آمریکا، مردم ایران را هدف گرفته تا در جامعه نارضایتی ایجاد کند. روانچی ضمن اشاره به نقض قطعنامه 2231 توسط آمریکا، گفت واشنگتن به‌صورت غیرقانونی از توافق هسته‌ای ایران خارج شده و تحریم‌های یک‌جانبه را در تناقض با تعهدات بین‌المللی‌اش علیه ایران احیا کرد. وی با «غیرقانونی، غیراخلاقی، غیرانسانی و ظالمانه» خواندن تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران، تصریح کرد که به دلیل فشارهای تحریمی واشنگتن است که واردات برخی داروها برای بیماری‌های خاص به ایران متوقف شده است.

آمریکا همچنان بر مدار خصومت علیه ایران

علی‌رغم مواضع شفاف و واضح جامعه جهانی علیه اقدامات آمریکا بر ضد کشورمان، واشنگتن همچنان بر مدار خصومت علیه کشورمان قدم برمی‌دارد. «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم در این جلسه با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران، خواستار محدود شدن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شد. وی ضمن تکرار ادعای نقض قطعنامه2231 شورای امنیت توسط ایران، اظهار داشت: ایران به اشباع کردن خاورمیانه از تسلیحات ادامه می‌دهد، که نقض قطعنامه 2231 است. این شامل ارسال نارنجک‌انداز به عدن، موشک کروز برای حوثی‌ها و پهپاد و مواد انفجاری به سوریه می‌شود. کرافت با درخواست از شورای امنیت برای تنبیه ایران، ادعا کرد: این اقدام تحریک‌آمیز (حمله به آرامکو) باید از سوی تمام کشورها محکوم شود، فارغ از اینکه چه موضعی در قبال توافق هسته‌ای دارند.

علاوه بر کرافت، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز مدعی شد که با مقام‌های هند درباره فشار بر ایران رایزنی کرده است. همچنین یک طرح قانونی که خواستار اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا علیه سوریه، ایران و روسیه بود در قالب لایحه بودجه دفاعی آمریکا به تصویب کنگره این کشور رسید. روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارشی علیه ایران از دولت «دونالد ترامپ» خواست برای کشاندن تهران به میز مذاکرات جدید با واشنگتن، از «مکانیسم ماشه» در برجام استفاده کند. همچنین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه قاضی «محمد مقیسه» رییس شعبه ۲۸ دادگاه عمومی و انقلاب تهران  و قاضی «ابوالقاسم صلواتی»،  رئیس شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی به بهانه‌های حقوق‌بشری وضع کرد.

کوتاه سخن اینکه، انزوای آمریکا در صحنه بین‌الملل نشان از آن دارد که مسیر صحیح و درست ایران برای جامعه جهانی آشکار شده و امروز حتی هم‌پیمانان قدیمی واشنگتن نیز لب به انتقادات تند علیه این کشور درخصوص اقدامات یکجانبه بر ضد ایران می‌گشایند و صراحتا اعلام می‌کنند که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کنند./1360//101/خ

منبع: حمایت
ارسال نظرات