۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۶۳۳۳۸۱

ترامپ در سال مریخ

ترامپ در سال مریخ
سال ۲۰۲۰ حتی پیش از آنکه آغاز شود سالی نمادین برای غرب محسوب می‌شد، اما با آغاز آن، سایه جنگ، رکود اقتصادی، فروپاشی، هرج‌ومرج و وحشت عقب ماندن از رقبای شرقی، مهم‌ترین چشم‌انداز‌هایی است که نسبت به این سال میلادی برای آن‌ها باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، محمدمهدی تقوی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: سال 2020 حتی پیش از آنکه آغاز شود سالی نمادین برای غرب محسوب می‌شد اما با آغاز آن، سایه جنگ، رکود اقتصادی، فروپاشی، هرج‌ومرج و وحشت عقب ماندن از رقبای شرقی، مهم‌ترین چشم‌اندازهایی است که نسبت به این سال میلادی برای آنها باقی مانده است.

* ژانویه
سال سخت ترامپ: سالی که با استیضاح در سنا شروع شود، حتی اگر این استیضاح به قیمت برکناری دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری منجر نشود، قطعا سال طاقت‌فرسایی برای او خواهد بود بویژه که این سال به انتخابات ریاست‌جمهوری نفسگیری ختم خواهد شد که شاید او را مجبور به ترک کاخ سفید کند.
آغاز برگزیت: در آخرین روز نخستین ماه سال جدید میلادی، اکثریت قاطع محافظه‌کاران وست مینیستر به رهبری بوریس جانسون، بررسی نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی پس از 47 سال را به پایان رسانده و قرارداد نهایی را برای پارلمان اروپا ارسال می‌کنند که پیش‌بینی می‌شود بدون مشکل خاصی توسط نمایندگان 27 کشور عضو به تصویب برسد.

* فوریه
انتخابات مجلس ایران: انتخابات اسفندماه ایران از آن رو اهمیت بین‌المللی دارد که مشخص می‌شود آیا جناح غرب‌گرای حامی دولت روحانی، بویژه پس از سوءمدیریت و ناکارآمدی تاریخی آن و به دنبال اعتراضات گسترده، هنوز پشتوانه مردمی دارد یا خیر. افتادن مجلس به دست طیف جدید اصولگرایان می‌تواند به منزله چراغ سبزی اجتماعی به روی کار آمدن یک دولت مقتدر به جای تکنوکرات‌ها و لیبرال‌های فعلی باشد. این ضربه بزرگی به سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن بر ایران وارد خواهد آورد، چرا که حربه ترامپ برای برخورد سخت با آغوش نرم روحانی را باطل خواهد کرد.

* مارس
توافق پسابرگزیت: اول مارس، با انقضای دوره انتقالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی، لندن و بروکسل، مذاکرات برای توافق جدید در دوران پسابرگزیت را آغاز خواهند کرد. جانسون تا آخرین روز سال فرصت خواهد داشت در چانه‌زنی با اروپایی‌ها نشان دهد جربزه نخست‌وزیری دارد یا خیر بویژه که تاکید او بر حذف تمام تعرفه‌ها و سهمیه‌های تجاری، سنگ بزرگی است به نشانه نزدن.

* آوریل
قانون اساسی جدید شیلی: نخستین قانون اساسی مصوب دوران پس از دیکتاتوری آگوستو پینوشه در شیلی به اجرا گذاشته می‌شود که با توجه به شورش‌های عمومی اخیر ضد دولت غرب‌گرای فعلی در این کشور می‌تواند شیلی را همچنان به عنوان الگوی یک کشور لاتین مستقل از آمریکا معرفی کند.

* مه
انتخابات شوراهای بریتانیا: این نخستین فرصت جدی برای حزب کارگر و رهبری جدیدش خواهد بود تا پس از شکست انتخاباتی سنگین پاییز گذشته از محافظه‌کاران، خود را از زیر سایه آنها بیرون بکشد.

* ژوئن
یورو 2020: جام ملت‌های فوتبال اروپا برای نخستین‌بار به شکلی غیرمتعارف به میزبانی 12 کشور و با حضور 24 تیم‌ملی به مدت یک ماه برگزار می‌شود. مثلا باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان در غیاب تیم‌ملی این کشور میزبان ملی‌پوشان ترکیه خواهد بود!

* جولای
نامزد دموکرات: روز 13 جولای هیات‌های حزب دموکرات از سراسر ایالات متحده در شهر میلواکی از ایالت ویسکانسین گرد هم می‌آیند تا طی همایشی 3 روزه، نامزد واحد حزب برای رویارویی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی و نامزد تقریبا قطعی حزب جمهوری‌خواه را انتخاب کنند. طبق گمانه‌زنی‌ها 2 پیرمرد نام‌آشنا و یک جوان، مهم‌ترین گزینه‌های نامزدی دموکرات‌ها برای پست ریاست‌جمهوری و معاون او هستند.
المپیک توکیو: المپیک تابستانی بعد از 12 سال به آسیا بازمی‌گردد و توکیو بعد از 52 سال دوباره میزبان آن خواهد بود. این نخستین رویداد مهم ورزشی خواهد بود که روس‌ها به اتهام دوپینگ سازماندهی‌شده با حکم کمیته جهانی از آن محروم خواهند بود اما محرومیت یک رقیب بزرگ ورزشی و سیاسی آمریکا از توکیوی 2020 بیشتر تحریم متقابل المپیک‌های 1980 مسکو و 1984 لس‌آنجلس توسط بلوک‌های غرب و شرق را تداعی می‌کند.

عملیات مریخ: ناسا روز 17 جولای فضاپیمای تحقیقاتی‌اش را به مریخ گسیل می‌کند. آمریکایی‌ها در ماجراجویی روی سیاره سرخ تنها نیستند و سفینه‌های چینی‌ها، اروپایی‌ها و حتی اماراتی‌ها هم به دنبال آنها به مریخ می‌روند.

* اکتبر
دوبی اکسپو: نمایشگاه جهانی در حالی برای نخستین‌بار در خاورمیانه و به میزبانی امارات عربی متحده برگزار می‌شود که خلیج‌فارس داغ‌ترین تحولات را پشت سر می‌گذارد. درست زمانی که ایران اقتدار سنتی خود در حوزه آب‌های جنوبی‌اش را با نخستین رزمایش دریایی مشترک با چین و روسیه تکمیل کرده است تا پس از 2 سده حضور آمریکا و انگلیس در آب‌های منطقه تا حد زیادی به چالش کشیده شود.

* نوامبر
انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا: در سومین روز این ماه، ترامپ برای بقا در کاخ سفید با یکی از نامزدهای احتمالا مسن دموکرات یعنی سندرز یا بایدن پای صندوق‌های رای خواهد جنگید. با وجود امیدواری‌های اولیه، به نظر نمی‌رسد نامزد جمهوری‌خواهان کار آسانی در مقابل رقیب دموکرات خود داشته باشد، خاصه اگر طبق پیش‌بینی‌های موجود، در چهارمین سال زمامداری ترامپ، اوضاع اقتصادی آمریکا بر خلاف وعده‌های او آشفته شود.
جی 20 ریاض: طی روزهای اول و دوم آذرماه، اجلاس گروه 20 برای نخستین‌بار در خاورمیانه به میزبانی عربستان برگزار می‌شود. سعودی‌ها به زور دلارهای نفتی از سال 2008 وارد جی 20 شده‌اند و تنها کشور خام‌فروش میان 20 کشور عضو محسوب می‌شوند.

* دسامبر
یادبود بتهوون: روز هفدهم این ماه، مراسم دویست‌وپنجاهمین سالگرد تولد بزرگ‌ترین موسیقیدان و آهنگساز تاریخ آلمان و چه بسا اروپا، لودویگ فن بتهوون در بن، زادگاه او برگزار می‌شود. سرود رسمی اتحادیه اروپایی در حقیقت چیزی نیست جز اقتباسی از قطعه «آد د جوی»، از موومان نهایی سمفونی مشهور نهم بتهوون. به همین دلیل این مناسبت اهمیت نمادین خاصی برای سران اتحادیه اروپایی دارد اما دانستن این نکته خالی از لطف نیست که آهنگساز برجسته ژرمن، پس از آنکه در اوج بحران ناشنوایی خود سمفونی نهم را به افتخار رویای اروپای واحد ناپلئون بناپارت نوشت، پس از مواجهه با بی‌مهری کشورگشای قرن نوزدهمی فرانسوی، صفحات سمفونی‌اش را همراه با رویای اروپای واحد نابود کرد./1360//101/خ

ارسال نظرات