۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۳۷۹۱۶
مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت خمینی شهر تشریح کرد؛

برنامه ها و فعالیت های بزرگ ترین مؤسسه قرآنی کشور

برنامه ها و فعالیت های بزرگ ترین مؤسسه قرآنی کشور
حجت الاسلام قربانیان به روز بودن و پذیرش افراد با سلایق مختلف را از رموز موفقیت مؤسسه دانست و گفت: هدف ما مبارزه با تهاجم فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی است.

حجت الاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، گفت: این مجموعه از سال 83 کلنگ زنی شده و از سال 96 به بهره برداری رسیده است و مجموعه توسط خیرین ایجاد شده و بزرگ ترین مؤسسه قرآنی در سطح کشور است.

وی ادامه داد: مؤسسه در 4 طبقه با دو سالن 1500 نفره، دو طبقه مجموعه کلاس ها و مهمانسرا، ساخته شده است و مؤسسه یک مرکز تخصصی و عمومی با تعاملات سازنده با ارگان ها و مراکز قرآنی کشور است که همه طرح های خود را به صورت رایگان در اختیار مرکز قرآنی و فرهنگی قرار می دهد و هیچ انحصار و محدودیتی در این زمینه ندارد.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) افزود: کلاس های آموزش قرآن، خیریه قرآنی، فروشگاه عفاف و حجاب، موزه قرآن و عترت، مرکز ایجاد پرچم های مذهبی، سالن بازی کودکان، ایستگاه صلواتی ثابت و سالن های اجتماعات امام حسن و امام حسین(ع)، از جمله مکان های این مؤسسه هستند.

حجت الاسلام قربانیان اظهار داشت: در این مؤسسه اقدامات در جهت آموزش و رشد و گسترش مفاهیم قرآنی و معارف اهل بیت(ع) در کنار یکدیگر انجام می شود و تربیت مبلغ و آموزش قرآن آموزان در مقاطع مختلف سنی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه مؤسسه از سازمان دارالقرآن کشور مجوز دارد و به عنوان دارالقرآن چند منظوره ثبت شده است، ابراز داشت: دوره های مختلف اعتقادی، صحیفه سجادیه، دوره های مهدویت و حدیث شناسی و حدیث خوانی در این مؤسسه برگزار می شود و اگر طرحی برای برگزاری برنامه ها و دوره های دیگر وجود داشته باشد، ظرفیت برای اجرای آن ها هم وجود دارد.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) یکی از رموز موفقیت مؤسسه را عدم وابستگی به جریان های سیاسی دانست و بیان داشت: مسیر مؤسسه در اساسنامه آن مشخص شده است و آرمان های امام راحل را دنبال می کنیم و تنها از کمک و راهنمایی رهبر معظم انقلاب استفاده می کنیم.

 حضور افراد از ادیان و کشورهای مختلف در مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر

 حجت الاسلام قربانیان با اشاره به اینکه مجموعه خیلی باز و پذیرای همه سلایق و گرایشات است، افزود: از طرفی مجموعه منحصر به قوانین اجباری برای پوشش خاص نیست و ممکن است ظاهر برخی افراد خیلی مناسب با فضای اینجا نباشد، اما سعی در جذب همه افراد داریم و حتی برای ادیان مختلف هم هیچ محدودیتی نداریم و از خارج از کشور نظیر آلمان و ترکیه و روسیه هم مهمان داشته ایم و در صدد برگزاری اردوی فرهنگی قرآنی با حضور 50 نفر از طلاب جامعه المصطفی از کشور روسیه هستیم.

وی با بیان اینکه برخی طرح ها برای اولین بار در کشور اجرا می شود، گفت: طرح خیریه قرآنی یکی از این طرح ها است و به این صورت برگزار می شود که در ازای کمک به افراد نیازمند، موظف به یک ختم قرآن یا صلواتی می شود که بازماندگان متوفی می خواهند تا برای او اجرا کنند و مؤسسه هزینه آن را از بازماندگان دریافت می کند و فرد نیازمند که البته تحقیقی هم درباره وی صورت می گیرد تا ختم صحیحی را اجرا کند، پرداخت می شود.

گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه برای کاهش معضلات اجتماعی

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر اظهار داشت: خمینی شهر افزون بر اینکه حسینیه ایران و یکی از متراکم ترین شهرهای ایران از لحاظ جمعیتی است، باید به عنوان یک مرکز قرآنی بزرگ هم مطرح باشد. مبارزه با تهاجم فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی و تخلفات در جامعه از جمله اهداف مؤسسه است.

حجت الاسلام قربانیان فرهنگ را در اولویت نسبت به سایر حیطه ها دانست و ابراز داشت: اما برخی از مسئولان مسائل دیگر را مهم تر از فرهنگ می دانند و این در حالی است که اگر فرهنگ قرآنی بر جامعه حاکم شود، همه مشکلات دیگر هم به تدریج حل خواهد شد.

وی افزود: در کشور آرژانتین تحقیقات نشان داده که صوت قرآن، بیماران روانی را آرام می کند و از مصرف بی رویه و هزینه آور داروهای شیمیایی جلوگیری می کند و به بهبود و سلامت اساسی افراد بیمار کمک می کند. اگر فرهنگ قرآنی و اهل بیت(ع) را گسترش دهیم، با کاهش زندان ها و بیمارستان ها و مراکز پلیس و دادگاه ها روبرو خواهیم شد.

مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) خمینی شهر؛ بزرگترین موقوفه قرآنی آستان قدس در کشور

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) اظهار داشت: این مرکز کاملاً وقف حرم حضرت امام رضا(ع) است و بزرگترین موقوفه قرآنی آستان مقدس حرم امام رضا(ع) می باشد که دارای رغبات بسیار خوبی است و دریافت هزینه های برگزاری دوره ها هم بیشتر برای تضمین حضور افراد در کلاس هاست و حتی در بعضی طرح ها هزینه هم برگشت می شود و بقیه هزینه ها را هم صرف خود قرآن آموز می کنیم و تمام هزینه های جاری از محل خیریه تأمین می شود.

حجت الاسلام قربانیان با اشاره به طرح ساخت 110 خانه قرآنی در اقصی نقاط کشور و مناطق محروم کشور، گفت: تا کنون 3 مدرسه های قرآنی در روستاهای موشده از روستاهای الیگودرز، روستای مغان در فریدونشهر و روستای تیرانچی از توابع شهرستان خمینی شهر احداث شده اند و هر کمکی که از جاهای دیگر صورت گیرد برای صرف این امر هزینه خواهد شد.

وی اظهار داشت: طرح های مکتب خانه، مدرسه قرآنی، طه، سلسله جلسات پاتوق های خانواده، طرح تخصصی حفظ کل قرآن پسران در سه سال، کارگاه های تخصصی تلاوت با حضور اساتید بین المللی، طرح پله پله تا خدا با حضور 6 هزار نفر با کمک آموزش و پرورش، ایجاد موکب عزاداری و اردوهای شهربازی و تفریحی به صورت خانوادگی، از جمله برنامه های مؤسسه هستند.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) ابراز داشت: در طرح مدرسه قرآنی برای حفظ کل قرآن در دو سال در مقاطع تحصیلی هفتم و هشتم برای دختران همراه با جوایز ارزنده برنامه ریزی شده و جوایز از مشهد و کربلا تا حج تمتع متغیر است و قرآن آموزان در کنار حفظ قرآن، درس های متداول آموزش و پرورش را هم می خوانند.

حجت الاسلام قربانیان در خصوص طرح طه گفت: این طرح مخصوص آقایان و شناسایی نخبگان صوتی با صدای خوب شهرستان است که بعد از گذراندن دوره ها برای حضور در محافل قرآنی در کشورهای منطقه به خارج از کشور اعزام می شوند.

حزب بازی و جناح گرایی؛ عامل عقب ماندگی فرهنگ قرآنی کشور

وی در خصوص وضعیت نامطلوب فرهنگ قرآنی در جامعه، تصریح کرد: مدیران انقلابی و دغدغه مند می توانند در مدت کوتاه مشکلات کشور را حل کنند، اما حزب بازی و جناح گرایی آسیب خدمت رسانی واقعی است و جلوی پیشرفت کشور را می گیرد. سردار سلیمانی به هیچ جناح سیاسی وابسته نبود و واقعاً به فکر کار برای مردم و انقلاب بود و همین عامل سبب شد تا خدمات بی نظیری را ارائه کند و مردم هم قدردان این شهید بزرگوار هستند.

مدیر مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع) درباره موزه تخصصی قرآن کریم مؤسسه دارالقرآن اهل بیت(ع)، اظهار داشت: نسخه های خطی قرآنی که قدیمی ترین آن مربوط به دوره ایلخانیان است در موزه این مرکز نگهداری می شود. همچنین، سعی شده تا نمونه هایی از تمام ترجمه های موجود از قرآن کریم به زبان های مختلف را در موزه جمع آوری کنیم.

حجت الاسلام قربانیان در پایان خاطرنشان کرد: سعی کرده ایم تا مردم بدانند که یک مرکز قرآنی با ظاهر شیک و سیستم و برنامه منظم در حال فعالیت استو در خصوص جذب کمک های مردمی هم به خیران می گوییم که کمک های خود را در کجا هزینه کنند و پشتیبانی کاری و فکری می کنیم و خودمان پولی را از آن ها دریافت نمی کنیم. /1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات