۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۶۴۱۳۰۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

ولایت به منزله روح کالبد شریعت است

ولایت به منزله روح کالبد شریعت است
حجت الاسلام عبداللهی شریعت را لایه ای سطحی از دین و ولایت را به منزله روح این کالبد دانست و گفت: باطن و اصل دین ولایت الهی است و قومی که ولایت نداشته باشد شقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام یحیی عبداللهی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه، عصر امروز در دوره آموزشی نظام سیاسی امامت در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با اشاره به عبارت«اِنّی جاعِلٌ فِی الاَرضِ خَلیفَه»، در قرآن مجید، گفت: شاید برخی خیال کنند که این عبارت درباره خلقت انسان توسط خداوند است، اما اینگونه نیست و درباره خلیفه و جانشین خداوند بر روی زمین نازل شده است.

مقام خلیفه اللهی منطبق بر امامت است

وی ادامه داد: تفسیر المیزان علامه طباطبایی و شروع کتاب «اکمال الدین و اتمام النعمه» شیخ صدوق با عنوان«الخلیفه قبل الخلیقه» نشان می دهد که مقصود خداوند در آیات قرآن کریم از خلیفه الهی همان چهارده معصوم(ع) هستند که حضرت آدم هم پیامبری خود را از ایشان با اقتدای به این بزرگوران می گیرد و نور مقدس ایشان بر او عرضه می شود و این یعنی مقام خلیفه اللهی کاملاً بر مقام امامت تطبیق می کند.

حجت الاسلام عبداللهی خاطرنشان کرد: خلیفه در قرآن به معنای امامت است و با حضرت ابراهیم(ع) شروع می شود که ایشان بعد از رسیدن به مقام نبوت می تواند به مقام امامت برسد که مقام بالاتری است و دین حضرت پیامبر(ص) به حضرت محمد(ص) منتقل می شود و دین اسلام در واقع امتداد نبوت حضرت ابراهیم(ع) است که در آیات قرآن هم به آن اشاره شده است و اصل بر این است که مقام ولایت دارای حکومت باشد، اما نمی توان معنای ولایت را با حکومت یکسان دانست.

شریعت لایه سطحی دین و شامل اعتقادات، احکام و اخلاق است/ راهی جز اطاعت از ائمه(ع) برای قرب به خدا وجود ندارد

وی با تأکید بر لزوم تعریف صحیح از دین، اظهار کرد: تعریف کلی ما از دین، یک برنامه جامع و مجموعه ای از باید ها و نباید ها برای به سعادت رساندن بشر است، اما باید بدانیم که همه این ها شامل سه بعد اعتقادات، احکام و اخلاق می شود که اولی باورها را تبیین می کند، دومی باید ها و نباید ها را وضع می کند و سومی خوبی ها و بدی ها را بیان می کند، اما همه این ها تنها لایه سطحی دین به نام شریعت هستند.

حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به جایگاه ولایت در دین، تصریح کرد: شریعت ظاهر دین است، اما دین یک باطنی به نام ولایت هم دارد که مناسک تولی و رسیدن به ولایت و وسیله قرب به خداوند متعال هستند و هیچ کس نمی تواند مستقیم با خداوند در ارتباط باشد و برای رسیدن به ولایت الله باید ولایت ائمه معصومین(ع) را بپذیریم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: جز با خضوع و خشوع در برابر ائمه اطهار(ع) و اطاعت آن ها نمی توان به ولایت پروردگار و رشد و تعالی حقیقی دست پیدا کرد و اگر کسی همه احکام شریعت را هم به بهترین نحو رعایت کند، اما ولایت الله را نداشته باشد، حتماً تحت ولایت شیطان و طاغوت خواهد بود و کوچکترین رشدی نخواهد داشت و ذره ای قرب به خداوند پیدا نمی کند و حکومت عربستان سعودی بهترین مصداق برای متشرعان بی ولایت خدا و تحت ولایت طاغوت است.

ولایت به منزله روح برای کالبد شریعت است

وی ولایت را روح کالبد شریعت توصیف کرد و گفت: هیچ کس نمی تواند از حکومت خداوند فرار کند، اما انسان می تواند با عدم تبعیت از خداوند و نپذیرفتن ولایت الهی تحت ولایت طاغوت برود و در طول تاریخ همواره ائمه ولایت الهی و ائمه ولایت طاغوت وجود داشته اند و در حال نزاع و درگیری بوده اند و این نزاع تا برقراری حکومت صلح جهانی حضرت ولی عصر(عج) ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام  عبداللهی در ادامه افزود: هیچ وقت هم هیچ کدام کاملاً بر دیگری غلبه نکرده است و خداوند وعده حفظ دین خود از زوال توسط طواغیت را داده است و قطعاً شیاطین نمی توانند ولایت الهی را نابود کنند و هیچ گاه زمین از حجت خداوند خالی نمی شود.

ولایت اجتماعی فقیه ذیل ولایت تاریخی ائمه(ع) است

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به عبارات قرآنی«جَعَلناهُم اَئِمَّهً یَهدونَ بِاَمرِنا» و«جَعَلناهَم اَئِمَّهً یَهدونَ اِلَی النّار»، اظهار کرد: ائمه الهی و ائمه طاغوت همیشه در طول تاریخ وجود داشته اند و قرآن هم در آیاتی وجود آن ها را تأیید کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به میزانی که ولایت امام در جامعه ای جاری باشد، آن جامعه رشد خواهد کرد. درباره ولی فقیه هم همین طور است، چرا که ولی فقیه ولی اجتماعی است و ذیل ولایت تاریخی ائمه معصومین(ع) قرار دارد و حکمی که ولی فقیه در مسائل اجتماعی می دهد برای همه لازم الاجرا است و حجیت دارد، هر چند ولی فقیه، معصوم نیست و امکان خطا برایش وجود دارد.

حجت الاسلام  عبداللهی با بیان اینکه برای قضاوت درباره میزان دینداری جامعه باید تعریف جامعی از دین داشته باشیم، گفت: حدیث بسیار معتبر در کتاب الحجه کافی از امام باقر(ع) وجود دارد که می فرمایند: خداوند فرموده است که من عذاب می کنم هر رعیتی را به ولایت امام جائری دینداری می کنند که از سوی خدا نیست، هر چند آن مردم در اعمال خود، خوب و متقی باشند و هر رعیتی را که تحت ولایت امام عادلی که از سوی خدا است، باشد، را می بخشم، هر چند که در اعمال خود ظالم و معصیت کار باشند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: البته مؤمن هیچ گاه اهل اباحه گری و لاابالی گری نیست، اما ممکن است قصور و تقصیر در اعمال خود داشته باشد و گاهی شیطان او را فریب دهد، ولی جریان کلی حرکت او به سمت ولایت الهی است.اگر بهترین اتوموبیل دنیا را سوار باشیم، اما جاده را اشتباه برویم، هیچ گاه به مقصد نمی رسیم، اما اگر اتوموبیل ما فرسوده و خراب باشد و در مسیر و جاده صحیح حرکت کنیم، بالاخره به مقصد خواهیم رسید.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: ایشان در پاسخ به یکی سؤال یکی از یاران خاص خود که پرسید «من در میان مردم هستم و تعجب می کنم از افرادی که ولایت شما را ندارند ولی امانت و صدق و وفا دارند و در برابر آن ها افرادی را می شناسم که ولایت شما را دارند، اما وفا و صدق و امانت ندارند»  فرمودند: کسی که به امام جائر تولی دارد، دین ندارد و سرزنشی نسبت به کسی که به امام عادل تولی پیدا می کند، وجود ندارد. مؤمن به خاطر ولایت به امام عادل، مسیرش از ظلمت به سمت نور است و کسی که ولایت امام عادل را ندارد، مسیرش از نور به ظلمات است./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۸
خداوند ان شاء الله مردم ما را به سلامت، عزت برساند، به مقاصد خودشان، که آن مقصد، مقصد اسلام است.
0
0