۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۶۴۱۴۷۳
یادداشت؛

توصیه‌هایی برای چگونگی نقد مسائل پزشکی

توصیه‌هایی برای چگونگی نقد مسائل پزشکی
به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت بحث ویروس کرونا، مناسب باشد از حیث روش‌شناسی نقد، به توصیه‌هایی توجه کنیم تا نه سیخ بسوزد نه کباب.

به گزارش خبرگزاري رسا، سیدمهدی سیدی در یادداشتی نوشت: این روزها که ویروس کرونا، دمار از روزگار ما در آورده است، زبان‌های بسیاری به نقد پزشکان و صنعت بهداشت و درمان باز شده است؛ از نویسندگان مطبوعات گرفته تا فعالان فضای مجازی و حتی ساده‌ترین کاربران موبایل به‌دست! به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت بحث، مناسب باشد از حیث روش‌شناسی نقد، به توصیه‌هایی توجه کنیم تا نه سیخ بسوزد نه کباب:

نخست آنکه در نقد و آسیب‌شناسی مسائل، حداقل باید به دو نکته زیربنایی دقت کنیم تا حرفمان اثر پیدا کند:
1- انصاف 2- جریحه دار نکردن احساسات طرف مقابل و همچنین توجه به این نکات کمک‌کار خوبی برای نقادان خواهد بود:

الف) بی‌تردید بعضی خطاها و بی اخلاقی‌های موجود در نظام درمان و بهداشت به هیچ‌عنوان قابل انکار یا کتمان نیست. 

ب) بی‌اخلاقی یا عبور از قانون در همه اصناف و قشرها، کم یا زیاد وجود دارد. منتها در برخی گروه‌ها خطرات و تأثیرات عمیق‌تری به دنبال خواهد داشت؛ مثلا در میان پزشکان، روحانیون، رسانه‌ای ها، حکومتی‌ها.‌ پس باید نسبت به آن روشنگری و اصلاح دقیق‌تری انجام داد.

ج) در کنار مشاهده آسیب‌های موجود در صنعت پزشکی، حتما باید به خدمات، تلاش‌ها و ایثارگری‌ها توجه ویژه‌تری داشت. امروز نظام بهداشت در ایران، پیشرو و صاحب افتخارات بسیاری است که باید به آن بالید و قدردان دست اندرکاران، پزشکان و پرستاران بود و همه‌گونه از آن‌ها حمایت کرد.

د) نقد آسیب‌های برخی اصناف نیازمند ظرافت و حوصله بیشتری است؛ مثلا برای نقد گرفتاری‌های حرفه پزشکی باید دقت کنیم به هیچ عنوان حرف‌های ما منجر به بی‌اعتمادی یا ناامیدی مردم نشود. بهرحال مردم نیازمند اعتماد به پزشکان هستند تا بتوانند بیماری‌های خود را درمان کنند. پس با تولید بی‌اعتمادی، نظام سلامت در کشور با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد و به سادگی قابل جبران نخواهد بود.

ه) در این سال‌ها برای اصلاح نظام درمان کشور تلاش‌های بسیار خوب و ارزشمندی صورت گرفته و این کوشش‌ها در حال افزایش است. امروز از دیروز خیلی بهتر است و حتما فردا از امروز بهتر و جذاب‌تر خواهد بود.

و) در بیان آسیب‌ها حتما باید در درجه اول به سمت افراد مؤثر رفت و انتشار بعضی حرف‌ها در فضاهای عمومی رسانه‌ای نظیر توئیتر، اینستا و یا شبکه‌های اجتماعی، منفعتی به دنبال نخواهد داشت، ضمن اینکه با قطب‌بندی مخاطبان، احتمالا آسیب‌های فراگیری ایجاد خواهد کرد.

ز) نقدها هرچه به سطح کارشناسی و تخصصی خود نزدیک شود، برای پاکسازی آلودگی‌ها و ناکارآمدی‌ها موفقیت بیشتری به دنبال خواهد داشت. پس باید از تولید متن‌های خاکستری اجتناب کرد و به سمت تولیدات رسانه‌ای حرفه‌ای گام برداشت. در رشته خبرنگاری، زیرگروهی وجود دارد با عنوان «روزنامه‌نگاری علمی»؛ به نظر می رسد توسعه این زمینه تخصصی برای درمان بعضی مسائل ما، راه‌حل‌های خوبی به همراه داشته باشد./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات