۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۴۱۶۸۲

سیاست خبیث کرونایی!

سیاست خبیث کرونایی!
بی‌بی‌سی تلاش می‌کند در هر ساعت، چندین مصاحبه، خبر و برنامه مختلف در مورد کرونا در ایران داشته باشد. تولید روزانه ده‌ها گزاره خبری برای مخاطبی که مضطرب از کروناست، با عنوان «اطلاع‌رسانی» انجام می‌شود و ...
به گزارش خبرگزاري رسا، سیاست فشار بر ایران در هر حالی و با هر ابزاری ادامه دارد، حتی وقتی کرونا مردم ایران و مردم حدود ۳۰ کشور جهان را درگیر کرده است. بی‌اعتمادسازی به اخبار رسمی، تخطئه خدمات‌رسانی بهداشتی، تولید حجم بالای خبر و گزارش، موج‌سازی روی شایعات، مانور روی اخبار منفی و همه و همه گزاره‌هایی ا‌ست که می‌کوشد روحیه ایرانی‌ها را تضعیف کند. این میان برخی هموطنان هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و روال زندگی را حتی از حالت زندگی در شرایط «پخش ویروس کرونا» بحرانی‌تر می‌کنند. فضای مجازی و بی‌سوادی رسانه‌ای در میان کاربران توئیتر، تلگرام و اینستاگرام و خودمطلع‌پنداری و خودمتخصص‌پنداری برخی افراد به پخش شایعات کمک می‌کند. دولت هم به رغم اطلاع‌رسانی‌های خاص، اما نتوانسته اعتماد‌سازی لازم را انجام دهد. این میان، فضای مناسبی برای سوءاستفاده و اعمال فشار‌های روانی بر مردم در شرایطی که به طور عادی استرس بیماری بر روحیه مردم مؤثر بوده، فراهم شده است.

تزریق استرس به ناخودآگاه مخاطب
 
بی‌بی‌سی فارسی طی ۲۴ ساعت، سه بار یک خبر را در زمان‌های مختلف در کانال تلگرامی خود منتشر کرد. آن خبر «اعلام اولین فوت بر اثر کرونا در استان البرز» بود. این فقط یکی از اتفاقاتی است که در بی‌بی‌سی فارسی برای القای استرس و اضطراب به ایرانی‌ها دنبال می‌شود. علاوه بر این، بی‌بی‌سی تلاش می‌کند در هر ساعت، چندین مصاحبه، خبر و برنامه مختلف در مورد کرونا در ایران داشته باشد. تولید روزانه ده‌ها گزاره خبری برای مخاطبی که مضطرب از کروناست، با عنوان «اطلاع‌رسانی» انجام می‌شود و بی‌بی‌سی یک قید «بی‌طرفانه» هم به این اطلاع‌رسانی‌اش می‌افزاید، اما عملاً مدام صحبت کردن در مورد یک بحران، صرفاً مانع از بازگشت فرد به وضعیت روانی عادی می‌شود، بدون آنکه الزاماً دانشی به او اضافه کند. توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه برای مردم به کرات گفته شده، اخبار مبتلایان و فوتی‌ها هم بیان می‌شود. انتشار مدام مصاحبه در مورد موضوعات پیرامون کرونا عملاً نه تنها سودی ندارد، بلکه باعث سردرگمی و استرس بیشتر می‌شود. «بی‌بی‌سی» و «من‌و‌تو» و «ایران‌اینترنشنال» البته می‌دانند چه می‌کنند، اما در این میان رسانه‌های داخلی و حتی خود مردم بدون اطلاع از عواقب کار خود، هر چه را می‌شنوند، منتشر می‌کنند؛ توصیه‌های مداوم و البته متناقض با همدیگر پخش می‌کنند، آمار فوتی‌ها را بررسی می‌کنند، لحظه‌ای دور بودن از آخرین خبر را ضعف می‌دانند و...

رسانه‌های فارسی‌زبان معاند روی حضور پرتعداد مردم شمال تهران برای خرید پرحجم از فروشگاه‌ها مانور می‌دهند، بی‌آنکه بگویند این حجم بالای خرید آیا اصلاً لزومی دارد؟ اگر هدف آگاهی مردم است، چرا در این زمینه‌ها آگاهی‌بخشی انجام نمی‌شود؟
 
شایعه‌سازی در مورد ارتباط انتخابات و زمان پخش اخبار کرونا، ایجاد ارتباط اغراق شده بین مناسک دینی مردم و پخش کرونا، مخالف نشان دادن دروغین علما و مردم مذهبی با توصیه‌های بهداشتی و بی‌کفایت نشان دادن مسئولان در امر مبارزه با کرونا و مدیریت اوضاع از دیگر مواردی ا‌ست که این رسانه‌ها دنبال می‌کنند. از جمله ایران‌اینترنشنال که مدعی می‌شود رئیس اطلاعات سپاه با وجود اطلاع از شیوع کرونا مانع تعویق انتخابات در قم شده است تا با بیان اینکه او توسط رهبری منصوب می‌شود، اصل هدف خود را عیان کند. دوقطبی‌سازی بین مردم و مسئولان از برنامه‌های همیشگی آنان بوده است.

خوشحالی از کرونا در ایران!

علاوه بر این‌ها سیاستمداران مخالف ایران هم برای موضع‌گیری کرونایی علیه مردم ایران پا به عرصه گذاشتند تا سیاست ضدیت با ایرانی‌ها عیان‌تر دنبال شود. مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک اندیشکده صهیونیستی در امریکا به شمار می‌آید در صفحه توئیتر خود نوشت: «ویروس کرونا کاری با ایران کرده که تحریم‌های امریکا نکرده است؛ متوقف‌کردن صادرات غیرنفتی ایران» و اینگونه نشان داد چقدر از تأثیر منفی کرونا بر اقتصاد ایران خوشحال است. او که پیام‌هایی در ابراز انزجار نسبت به این توئیت خود دریافت کرد، سپس در پیامی دیگر تلاش کرد خود را حامی کمک به ایران جلوه دهد و نوشت که امریکا باید برای مقابله با ویروس کرونا به ایران کمک کند و اقلام مورد نیاز در این زمینه را به ایران بفرستد.

این در حالی است که تحریم‌های دارویی علیه ملت ایران سال‌هاست توسط دولت امریکا دنبال می‌شود و کیت‌های تشخیص کرونا هم از آن جمله است. به تازگی دولت چین چندده‌هزار از این کیت‌ها به ملت ایران هدیه داده است.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: «خوشحالی از شیوع کرونا و خوشحالی از دیدن رنج مردم واقعاً شرم‌آور و غیرانسانی است. حداقلش این است که مارک دوبوویتز فهمید که تحریم‌های اقتصادی امریکا تاثیر نداشته و تاثیر آن کمتر از کرونا بوده است.»

«مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا هم روز سه‌شنبه در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد که این کشور «بسیار نگران است» که ایران جزئیات شیوع ویروس «کرونا» را پنهان کرده باشد. او در ادامه در اظهاراتی بی‌اساس از ایران خواست تا «حقیقت را بگوید.» پمپئو در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: «امریکا به شدت نگران اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایران ممکن است جزئیات حیاتی شیوع کرونا در این کشور را مخفی کرده باشد» و در ادامه مدعی شد: «تمامی کشورها، مانند ایران، باید درباره این ویروس حقیقت را بگویند و با سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی همکاری کنند.»

این در حالی است که سی‌ان‌ان می‌گوید، دولت امریکا آمار صد‌ها کشته آنفلوآنزا را پنهان کرده است. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم در توئیتی پاسخی برای پمپئو نوشت: ابراز نگرانی پمپئو از آنچه پنهانکاری ایران درباره کرونا می‌خواند، در حالی است که هنوز هیچ خبر دقیقی درباره حقیقت عین‌الاسد، سقوط هواپیمای جاسوسی در افغانستان، کشته‌های امسال آنفلوآنزا در امریکا و... از سوی کاخ سفید منتشر نشده است.»

رضا پهلوی هم در پیامی به ملت ایران! گفت در کنار مردم است و البته از نحوه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به مردم توسط حکومت ایران انتقاد کرده است. آیا بهتر نبود او برای اثبات صدق دلسوزی‌اش، بخشی از ثروتی را که از ملت ایران دزدیده‌اند، هزینه خرید اقلام بهداشتی کند و به مردم بازگرداند؟

در بسیاری کشور‌ها از جمله ایتالیا نحوه اعلام اخبار کرونا همانند ایران است. ژاپن آمارش را پنهان می‌کند. اما در هر حال هیچ کس دلسوز مردم ایتالیا، ژاپن و سایر ملت‌های دیگر با کرونا نیست، همه فقط مواظب ایرانی‌ها هستند!/1360/
ارسال نظرات