۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۶۴۷۳۲۷

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۹ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۹ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 490 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 360 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 19 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 490 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 360 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 240 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 900 هزار تومان و سکه گرمی 975 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 652 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 870 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 827 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1660 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 320 تومان، یورو 17 هزار و 700 تومان و درهم امارات 4 هزار و 520 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 700 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 600 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار و 100 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 17 هزار تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به قیمت های پایانی دیروز تغییر نداده است.

 

شاخص بورس ۱۳۹۲۵ واحد دیگر رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 6میلیارد و 475میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 5 هزار و 590میلیارد تومان در یک میلیون و 143 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 13هزار و 925واحدی در ارتفاع 583هزار و 599واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی پاکشو، بورس کالای ایران و پتروشیمی خارک با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3711واحد، کل (هموزن) 4297واحد، قیمت (هموزن) 2858واحد، آزاد شناور 16223واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 9614 و 30583واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 4948میلیون ورقه به‌ارزش 5673میلیارد تومان در 662هزار نوبت، آیفکس 169واحد رشد کرد و در ارتفاع 7552واحد قرار گرفت.

 

افزایش قیمت نفت با امید دوباره به توافق تولیدکنندگان نفت

به امید توافق تولیدکنندگان بزرگ نفت برای کاهش تولید در معاملات امروز قیمت نفت افزایش یافت، زیرا شیوع ویروس کرونا تقاضا را کاهش داده و حتی تحلیلگران هشدار دادند رکود جهانی احتمالا عمیق تر از انتظار خواهد بود و یک کاهش بیشتر مورد نیاز خواهد بود.

هر بشکه نفت برنت با 82 سنت افزایش 33.87 دلار فروخته شد. این نوع نفت روز دوشنبه 3 درصد از ارزش خود را از دست داد.

نفت خام آمریکا نیز با 97 سنت افزایش 27.05 دلار در هر بشکه معامله شد. WTI روز گذشته 8 درصد از ارزش خود را از دست داد.

منابع آگاه گفتند، تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان از جمله عربستان و روسیه احتمالا در روز پنج شنبه به توافقی برای کاهش تولید برسند هرچند که این توافق به پیوستن آمریکا به آن بستگی دارد.

اما تهدید یک رکود عظیم به علت توقف بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی در نتیجه شیوع ویروس کرونا و با توجه به قرنطینه نیمی از جمعیت جهان یا اجرای اقدامات فاصله گذاری اجتماعی، دست به گریبان بازار شده است.

تقاضا برای نفت تقریبا 30 درصد یا 30 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است؛ همزمان نیز عربستان و روسیه بازار را از عرضه بیشتر لبریز کردند.

اکنون این پرسش وجود دارد که آیا آمریکا به هرگونه اقدام هماهنگ کننده خواهد پیوست یا نه.

دونالد ترامپ گفته است: اوپک از وی نخواسته که از تولیدکنندگان آمریکا بخواهد تا تولید خود را در حمایت از افزایش قیمت نفت، کاهش دهند. ترامپ همچنین گفت به هر حال، تولید نفت آمریکا هم اکنون کاهش یافته است.

وی افزود: «من فکر می کنم این اتفاق به صورت اتوماتیک در حال رخ دادن است، اما هیچ کس هنوز از من چنین درخواستی نکرده است، از این رو باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.»

کپیتال ایکانومیک در یادداشتی نوشت: «ما انتظار داریم که قیمت انرژی در اطراف سطح کنونی نوسان کند تا فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شود.»

 

یارانه 45 هزار و 500 تومانی چهارشنبه واریز می‌شود

محمدحسین صابر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: احتراما، بدین وسیله به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند یکصد و دهمین مرحله یارانه نقدی مربوط به فروردین ماه سال جاری به ازای هر نفر 455 هزار ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت 24 روز چهارشنبه 20 فروردین 99 به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

 

مسیر واردات از ترکیه آخر هفته فعال می‌شود

روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: با پیگیری های صورت گرفته و تلاش سفارت ایران در آنکارا، بر اساس  تصمیم ترکیه، بازارچه مرزی «ساری سو» مسیر جدید ورود کالا از ترکیه به ایران می‌شود.

وی اظهار داشت: با وجود پیگیری های بسیار، هنوز هیچ تصمیمی در مورد عادی سازی تردد کامیون‌ها از مرز بازرگان گرفته نشده است و خبرهای منتشر شده در این مورد تکذیب می‌شود ، ولی خوشبختانه ،  بازارچه مرزی " ساری سو" که در شرایط فراگیری ویروس کووید19 صرفا برای ورود کامیون های حامل اقلام بهداشتی و دارو در نظر گرفته شده بود از آخر این هفته می تواند علاوه بر کامیون های حامل اقلام بهداشتی به کشور، پذیرای  کالای وارداتی از مسیر ترکیه ،  با روش ترانشیپمنت یعنی جابجایی کالااز کامیون  به کامیون  باشد.

سخنگوی گمرک افزود:  این بازرارچه مرزی صرفا می تواند 15 کامیون را به صورت روزانه پذیرش کند که در این شرایط اقدامی رو به جلو به شمار می رود، گمرک ایران نیز برای اجرایی شدن این تصمیم، از امروز در حال تجهیز این بازارچه به امکانات تخلیه و بارگیری کامیونی است  و با شبکه بهداشت نیز برای  استقرار کارشناسان بهداشتی برای اجرای پروتکل بهداشتی ورود کالا هماهنگی هایی را انجام داده است.

لطیفی در پایان گفت: مسیر ریلی کشورمان به ترکیه همچنان فعال است و در 24 ساعت گذشته شاهد تردد 103 واگن کالا بین دو کشور بودیم و همچنان بهترین مسیر تردد کالا بین دو کشور در شرایط فعلی محسوب می‌شود.

بازارچه مرزی " ساری سو" در فاصله یک کیلومتری مرز بازرگان دراستان آذربایجان غربی  قرار دارد.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات