۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۴۷۹۴۹

فاصله‌گذاری نه چندان هوشمند در اولین روز!

فاصله‌گذاری نه چندان هوشمند در اولین روز!
روز گذشته نخستین روز اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی بود؛ طرحی که در آن نه فاصله‌ای وجود داشت و نه هوشمندی در آن دیده می‌شد! به‌رغم آنکه بنا بود این طرح در تهران با یک هفته تأخیر و از ۳۰ فروردین ماه آغاز شود، اما پایتخت دیروز، روز شلوغی را تجربه کرد.
به گزارش خبرگزاري رسا، ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان عامل ۵/ ۲۶ درصد تماس‌های منجر به بیماری کرونا شاید به اندازه روز‌های عادی شلوغ نبود، اما علامت‌های روی صندلی‌های اتوبوس‌های بی‌آر‌تی تنها هنگامی دیده می‌شد که مسافری بخواهد برای پیاده شدن در مقصد از روی صندلی‌اش بلند شود! جمعیت سرپایی اتوبوس هم در کنار یکدیگر قرار داشتند آن هم با کمترین فاصله! اوضاع مترو هم از اتوبوس بهتر نبود. با تمام این‌ها بنا به تأکید رئیس‌جمهور «آغاز فعالیت کسب و کار‌های کم‌ریسک به معنای تغییر شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی نیست.» به گفته سخنگوی دولت اگر به اقتصاد توجه نشود بیکاری در بخش‌های مختلف به ۴میلیون نفر می‌رسد. واقعیت دیگر در این میان را معاون کل وزارت بهداشت گفت که «گرچه ویروس کرونا اقشار مختلف را درگیر ساخته، اما شدت بیماری در قشر‌های ضعیف و فقرا بیشتر است و در کشور امریکا مرگ و میر در سیاهپوستان دو برابر سفیدپوستان است.»

روز گذشته با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، ادارات دولتی با دوسوم ظرفیت و اصناف کم‌ریسک بازگشایی شدند. نتیجه این بازگشایی، اما در ساعات اولیه روز ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس بود، به گونه‌ای که هیچ گونه فاصله‌ای میان مسافران دیده نمی‌شد! این در حالی است که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت سهم حمل و نقل عمومی در انتشار ویروس کرونا را ۵/ ۲۶‌درصد اعلام کرد. به گفته وی مدارس ۵/ ۱۱ و دانشگاه‌ها ۷‌درصد در انتقال این ویروس نقش دارند. حریرچی تصریح کرد: «حمل و نقل عمومی به دلیل اینکه مردم از آن‌ها برای تردد‌ها استفاده می‌کنند، می‌تواند خطرناک باشد.» با این همه به نظر می‌رسد اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند با این کم و کیف موج تازه‌ای از بیماران کووید ۱۹ را موجب شود. در این میان شهرداری هم بی‌توجه به شرایط بحرانی کشور از درآمد طرح ترافیک چشم‌پوشی نمی‌کند تا الاقل با استفاده افراد از خودروی شخصی بار ترافیک حمل و نقل عمومی برای کسانی که خودروی شخصی ندارند، کاهش یابد. با وجود این غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در پاسخ به چرایی شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی گفت: «وقتی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در مبارزه با کرونا می‌گوید، دوسوم کارکنان فعالیت خود را شروع کنند، ناوگان حمل و نقل عمومی و تنظیمات ترافیکی اجباراً به چرخه بازمی‌گردند.» به گفته وی افزایش ظرفیت مترو و اتوبوس در حد چند‌درصد ممکن است، اما یقیناً پاسخگو نیست و شهرداری تهران چاره‌ای جز ارائه سرویس ندارد. این انتقاد‌ها باعث شد تا روز گذشته وزیر بهداشت اعلام کند تا اطلاع ثانوی و بنابرتصمیم ستاد ملی کرونا، چیزی به اسم طرح ترافیک وجود نخواهد داشت.

مقابله با کرونا و تحریم
طبق اعلام دولت مبنای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند هم ملاحظات اقتصادی و هم ملاحظات بیماری و مبتلایان است. به گفته معاون کل وزارت بهداشت شدت بیماری کرونا و مرگ و میر آن در قشر ضعیف و فقیر جامعه بیشتر است. علت اصلی این مسئله دسترسی کمتر به امکانات بهداشتی و درمانی مناسب است. اثرات اقتصادی کرونا بر اقشار ضعیف بسیار بیشتر از اغنیاست. ایران در حال حاضر هم با تحریم و هم با کرونا مقابله می‌کند. دولت به دلیل کاهش قیمت نفت نیازمند کمک به اقشار ضعیف از طرف خود مردم و خیرین است. آنطور که حریرچی گفته در بازگشایی‌ها معیار اولیه بهداشتی و درمانی و بعد درآمد مردم است. بناست تا این طرح مکرر ارزیابی و با بررسی نتایج، مراحل بعدی طرح اجرایی شود.

وی با اشاره به توصیه سازمان بهداشت جهانی در مورد بازگشایی‌ها با تأکید بر راه‌های جایگزین افزود: «راه حل جایگزین ما در ایران نیز محدود نگه داشتن مردم در خانه‌ها و کاهش ارتباطات غیرضرور، شناسایی افراد ناقل، افزایش تست‌های تشخیصی، ایزوله کردن مبتلایان، قرنطینه این افراد، تقویت نظام خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش آگاهی مردم است.»

علی ربیعی سخنگوی دولت با انتشار یادداشتی استراتژی دولت در دوره شیوع کرونا را حفظ جان و تأمین نان برای اجتناب از مرگ و فقر کرونایی اعلام کرد. به گفته وی طبق آمار‌های وزارت کار در صورت تعطیلی درازمدت و عدم مداخله در سیاست‌های بازار کار میزان بیکارشدگان به بیش از ۴میلیون نفر خواهد رسید. این ۴میلیون نفر شامل ۳/۳ میلیون شغل بیمه شده و حدود ۷۰۰هزار شغل غیررسمی است که برای جبران دستمزد آن‌ها با حداکثر ۲میلیون تومان در ماه برای سه ماه، به ۲۴هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت نیاز خواهد بود.

کرونا تا پاییز مهمان ماست
پایان کابوس ویروس کرونا موضوعی است که ذهن اغلب مردم را به خود مشغول کرده است به خصوص وقتی هر از چند گاه ادعای کشف دارو یا واکسنی برای این بیماری مطرح می‌شود. معاون وزیر بهداشت، اما درباره زمان احتمالی جمع شدن ویروس تاجدار از جامعه هم گفت: «با تدابیر اندیشه شده ما تا پاییز با این بیماری درگیر خواهیم بود.» این در حالی است که چند روز پیش سعید نمکی وزیر بهداشت برای کنترل بیماری پایان اردیبهشت را وعده داده بود! حریرچی درباره واکسن یا داروی درمانی این بیماری نیز با تأکید بر اینکه تا ۱۸ماه از شروع بیماری نمی‌توان افق روشنی برای تهیه دارو و واکسن برای این بیماری دید، افزود: «بهترین دارو‌ها برای درمان این ویروس ۵۰‌درصد تأثیر دارد و هنوز داروی این بیماری کشف نشده و دارو‌های عنوان شده نهایتاً می‌توانند یک روز از طول مدت بستری را کاهش دهند.»

تهران؛ پاشنه آشیل کشور برای کنترل کرونا
به گفته معاون کل وزارت بهداشت مرگ و میر در اکثر استان‌های کشور نزولی شده است، اما نگرانی‌ها در خصوص روند ابتلا در شهر تهران وجود دارد، کنترل ابتلا در تهران و شهر‌های اطراف آن که روزانه مسافرت‌های زیادی از آن به تهران یا برعکس صورت می‌گیرد، می‌تواند پاشنه آشیل کنترل بیماری باشد. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران حجم تردد روز گذشته شهروندان تهرانی را نگران‌کننده خواند. بنا به تأکید وی در شهر تهران شرایط متفاوتی وجود دارد و این شهر هنوز یک شهر در تب و تاب اپیدمیک است. زالی با بیان اینکه مقرر شده بود بازگشت به کار در تهران با تأخیر نسبت به سایر استان‌ها صورت گیرد، از تشکیل جلسه اضطراری ستاد ملی مقابله با کرونا برای امروز خبر داد.

رکورد مرگ بیش از ۲ هزار نفر در یک روز
طبق آخرین آمار جهانی، تاکنون یک‌میلیون و ۶۹۹هزار و ۶۳۲ نفر در جهان مبتلا به ویروس کرونا شده و حدود ۱۰۳‌هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. کشور امریکا با ۵۰۲‌هزار و ۸۷۶ مبتلا در صدر جهان قرار دارد. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و چین در رده‌های بعدی جدول مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارند. در ایران هم تاکنون ۷۰‌هزار و ۲۹ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۲۵نفر در ۲۴ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴‌هزار و ۳۵۷ نفر رسیده است.

امریکا نخستین کشوری در جهان شد که رکورد بیش از ۲‌هزار مرگ و میر در یک روز را بر اثر کرونا به ثبت رساند. نیویورک، کانون شیوع ویروس کرونا در امریکاست که تاکنون بیش از ۷‌هزار قربانی بر جای گذاشته است. عمق فاجعه در این ایالت به حدی است که ارتش امریکا برای جمع‌آوری و دفن اجساد جانباختگان کرونا وارد عمل شده است.

توصیف نیویورک تایمز از وضعیت کشورش؛ سقوط
علاوه بر سرعت انتشار ویروس و مرگ و میر مردم، وضعیت اقتصادی امریکا هم از کرونا به شدت آسیب دیده است. نیویورک تایمز وضعیت کنونی کشورش را اینگونه توصیف می‌کند: «ما در حال سقوط، سقوط، سقوط، سقوط سقوط هستیم. تقریباً ۱۰‌درصد از کارگران امریکایی در سه هفته گذشته برای دریافت مزایای بیکاری اقدام کرده‌اند؛ موجی از بیکاری که در تاریخ مدرن امریکا سابقه ندارد.» در لس آنجلس برای دریافت کمک‌های غذایی صف‌های کیلومتری تشکیل شده است.

اوایل هفته گذشته دفتر بازرس کل وزارت بهداشت ۳۲۳بیمارستان در ۴۶ ایالت را بررسی کرد و مشخص شد تجهیزات محافظت شخصی و دیگر تجهیزات در این بیمارستان با کمبود شدیدی مواجه است. پرستاران امریکایی مجبورند کیسه زباله بپوشند تا از خود در برابر ویروس محافظت کنند! بنا به گزارش سی‌ان‌ان، در سراسر امریکا، زندان‌ها به بستری برای شیوع ویروس کرونا تبدیل شده‌اند. این موضوع نه تنها یک مشکل بهداشتی بلکه یک نگرانی فزاینده درباره ایمنی زندانیان است. در کنار چالش‌های ویروس کرونا، اما شکاف عمیق نژادپرستانه در نظام سلامت امریکا با انتشار ویروس کووید ۱۹ بیش از پیش نمایان شده و همچنان سیاهپوستان قربانیان اصلی این بیماری هستند./1360/
ارسال نظرات