۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۶۵۰۰۱۷
استاد حوزه علمیه:

نماز و صبر سبب آرامش انسان می شود

نماز و صبر سبب آرامش انسان می شود
پورحسینی با اشاره به آیه ۴۵ سوره بقره، گفت: خداوند در این آیه صبر و نماز را سبب آرامش انسان بیان می‌فرماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پورحسینی، استاد مکتب نرجس امروز در کلاس درس اخلاق مجازی به راهکارهای آرامش و مقابله با تنش با توجه به جز یک قرآن مجید اشاره و اظهار کرد: خداوند در آیه 45 سوره بقره صبر و نماز را موجب آرامش انسان بیان می فرماید.

وی با اشاره به تفسیرها و قضاوت های مختلف افراد در هنگام تنش ها و ارائه راهکارهای مختلف توسط آن ها، گفت: خداوند که خالق انسان است، بهترین راهکارها را برای کسی که در مشکلات قرار گفته است، دارد و می فرماید:«وَاسْتَعِينُوا» که چه کسی بهتر از خداوند است که انسان از او کمک بگیرد و به او تکیه کند.

پورحسینی ابراز کرد: خداوند در آیه 45 سوره بقره می فرماید:«وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ»، خداوند در این آیه همگان را دعوت می کند که با استفاده از صبر و نماز به استعانت و یاری خداوند دل گرم باشند.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: برای شناخت معنای استعانت به سوره حمد توجه کنیم، انسان زمانی که به تنهایی نتواند از عهده مشکلات بر آید به فکر کمک گرفتن می افتد و وقتی سخن از استعانت یعنی کمک گرفتن و مدد جستن می آید، سوره حمد بیشتر به ذهن می آید که در این سوره می خوانیم:«إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ.»

وی ابراز کرد: وقتی کسی از خدا کمک می گیرد، اتفاق روحی و درونی در او ایجاد می شود، با اتصال و توجه به ذات پرودگار ثبات، مقاومت، ایمان و صبر در روح القا شده و مشکلی که به نظر بزرگ می آمده، کوچک می شود.

پورحسینی با اشاره به آیه 45 سوره بقره، گفت: نظر بیشتر مفسران این است که ضمیر «إِنَّ» به صلاة بر می گردد، قرآن کتاب تربیت است و بیان می فرماید که خداوند برای آرامش ما راهکار ارائه داده است و نماز مناسب ترین راه حل برای ایجاد آرامش در فرد است، وقتی در برابر مشکلات احساس در هم شکستن می کنیم با نماز آرامش در ما ایجاد شده و حس عبودیت ما را فارغ البال می کند.

استاد حوزه علمیه در ادامه حدیثی از امام رضا(ع) در مورد عظمت نماز بیان و ابراز کرد: این حضرت علت نماز را اقرار به ربوبیت پروردگار و حقیقت نماز را به قیام در برابر پیامبر(ص) و ایستادگی در مقام بندگی اعلام می کند، این کسی که در مقام بندگی به طور مداوم اعلام خضوع می کند در واقع در برابر عظمت خدا خاشع و ذلیل است، مشکلات دنیا برای او بزرگ جلوه نمی کند و همیشه خود را از اقسام فسادها دور می کند.

وی روزه را نسخه ای زیبا از صبر و تحمل عنوان و اظهار کرد: روزه نسخه زیبا برای همه ما است که بر امیال و خواسته های دل پیروز شده، حب دنیایی را از دل بیرون کنیم تا استقامت و آرامش زندگی را در کنار عزیزان خود داشته باشیم./864/پ210/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات