۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۵۲۵۶۹
در گفت‌وگو با استاد حوزه علمیه مطرح شد؛

از ضرورت کار تشکیلاتی در حوزه علمیه تا ویژگی‌های اعضای انتخابی شورای عالی

از ضرورت کار تشکیلاتی در حوزه علمیه تا ویژگی‌های اعضای انتخابی شورای عالی
حجت الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری ویژگی‌های اعضای انتخابی شورای عالی حوزه‌های علمیه را تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی زارعی سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز به کار دوره هشتم شورای عالی حوزه های علمیه در نیمه خرداد اظهار کرد: هر تشکیلاتی برای در پیشبرد اهداف و تکامل برنامه های خود به شورایی متشکل از اهل فن نیازمند است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: با توجه به آیه «امرهم شورا بینهم» نشان دهنده سیره پیامبراکرم(ص) برای تشکیل شورایی از اهل فن در زمینه انجام امور است؛ حوزه های علمیه که امروز برخوردار از تشکیلاتی وسیع و در پی رسیدن به اهداف عالی و توسعه علم و تقوا در مباحث معرفتی همچنین هدایت طلاب برای رسیدن به قله های رفیع فقه، اصول، فلسفه، کلام و سایر رشته ها است به صورت طبیعی نیازمند شورایی عالی متشکل از افراد دارای سابقه علمی، اخلاقی و مدیریتی است.

وی در ادامه به ویژگی های اعضای انتخابی برای شورای عالی حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: اعضای شورای عالی حوزه های علمیه که مجموعه ای علمی و جهانی است باید افرادی عالم، فاضل و دانشمند باشند تا بتوانند چالش ها، آسیب ها و راهکارهای مورد نیاز در برنامه ریزی ها را با یک نگاه عالمانه، دقیق و مطابق با نیاز علمی حوزه مورد بررسی قرار دهند و هر مقدار این خصوصیت قوی تر باشد موفقیت در جهت برنامه ریزی بیشتر خواهد بود.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر این که اعضای انتخابی شورای عالی باید قائل به نظام تشکیلاتی باشند، اظهار کرد: اعضای انتخابی شورای عالی باید نظام تشکیلاتی را ضروریتی برای پیشبرد اهداف در حوزه های علمیه بدانند و اگر فردی این نظام را باور نداشته باشد حضورش در شورای عالی نه تنها نافع نیست بلکه مضر است.

وی با بیان این که اعضای شورای عالی باید فرصت کافی برای حضور در جلسات شورا را داشته باشند، افزود: داشتن فرصت کافی اعضای شورای عالی برای حضور در جلسات شورا در پیشرفت برنامه ها بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین زارعی سبزواری تصریح کرد: بزرگوارانی که برای عضویت در شورای عالی حوزه های علمیه انتخاب می شوند باید اهل ابدا، اختراع، نو اندیشی و آشنا با مقضتیات زمان، مکان همچنین نیازهای به روز حوزه علمیه باشند.

وی ادامه داد: اعضای انتخابی شورای عالی حوزه های علمیه همچنین باید در عین انقلابی بودن قائل به استقلال حوزه های علمیه باشند و وابستگی به جناح یا حزب خاصی نداشته باشند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با پیشنهاد تشکیل کمیسیون تخصصی در زیر مجموعه شورای عالی، بیان کرد: تشکیل کمیسیون های تخصصی با حضور اساتید بارز، در زیر مجموعه شورای عالی برای مطالعه مصوبات و برنامه های حوزوی، در کیفیت آنها بسیار تأثیر گذار خواهد بود./1324/ت302/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات