۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۶۵۵۴۴۳
آیت الله سبحانی:

نهضت حسینی مکتب مبارزه عدالت طلبانه در مقابل فاسدان و مستبدان است

نهضت حسینی مکتب مبارزه عدالت طلبانه در مقابل فاسدان و مستبدان است
حضرت آیت الله سبحانی گفت: امام صادق(ع) با تدبیر الهی و روش های خردمندانه، نهضت عاشورا را زنده نگه داشت و در بزرگداشت و پاسداری نهضت حسینی نقش بی بدیلی ایفا کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید به این همایش پیامی صادر کرد که متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إنّ الحسين مصباح الهدى وسفينة النجاة

حسين بن على(عليهما السلام) چراغ هدايت و رستگارى و كشتى نجات از غرق در مهلكه ها است.

مراسم اربعین - بدون شك - پر شکوه ترين حرکتی است كه در طول سال در جهان امروز برگزار مى گردد.

مراسمى است پرشور، پر احساس، همگانى، تكان دهنده و وحدت آفرین که روز به روز بر عظمت و اهمیت آن افزوده می گردد و بسان امواجى كه هر چه از مركز پيدايش خود دورتر مى گردد، پر دامنه تر و وسيع تر مى شود، با اين تفاوت كه امواج دريا با توسعه خود ضعيف تر مى گردند ولى موج اربعین هم وسيع تر و هم نيرومندتر مى شود. اين هم از عجايب تاريخ نهضت حسینی است.

امام حسين (ع) فرزند اسلام و فرزند پيامبر (ص) و تربيت يافته دامان وحى، براى حفظ موجوديت اين آيين پاك، براى كوبيدن دشمنان دین ، و براى احياى اصول حق و عدالت كه مى‌رفت با گسترش سلطه بنى اميه به كلى برچيده شود، قيام کرد و اين رسالت بزرگ را با فداكارى بى نظير خود و به قيمت خون پاك خود و فرزندان و يارانش انجام داد.

او راه و رسم فداكارى، آزادگى، شهادت و افتخار، جانبازى و فضيلت، تسليم نشدن در برابر كجرويها و ستمگريها، مردانگى و شهامت را به بشریت آموخت.

او بحق رهبر آزادگان و سر سلسله شهداى راه خدا است، و همين موضوع است كه به تاريخ زندگى او رنگ ابديت بخشيده و دلهاى آزادگان و مجاهدان و مردم با ايمان و حق طلب را به سوى خود مجذوب ساخته است.
اگر شخصيت امام حسين عليه السَّلام جاودانى و جهانى است به اين دليل است كه ستيز حق و باطل، پيكار عدالت با بيدادگرى، مخصوص قوم و ملت و زمان و مكان معينى نيست.

پيغمبر گرامى ما (ص) سالها پيش از شهادت فرزندش، امام حسين (ع)، اين حقيقت را پيش بينى كرده و فرمود: «شهادت امام حسين (ع) آن چنان شعله‌ اى از عواطف واحساسات را در دلهاى مردم با ايمان برمى افروزد، كه هرگز سرد و خاموش نمى گردد».

نهضت حسينى مربوط به عصر و زمان خويش نيست، بلكه يك مكتبى است براى بشر كه در مقابل نظام هاى فاسد و مستبد كه هر نوع آزادى را از انسان ها سلب مى كنند، دست روى دست نگذارند و به مبارزه عدالت طلبانه در راستای احقاق حقوق انسانها برخیزند و لذا حسين بن على عليهما السلام مى فرمايد: «انّى خرجت للاصلاح في أُمّة جدّي»، قیام من به منظوراصلاح و قطع ريشه هاى گنديده حكومت جائر و سامان دادن به نظام اسلامى است.

سرور آزادگان با شهادت خود در روز عاشورا حيات جاودانه پيدا كرد و لذا امروز هم حسين عليه السلام زنده است، زيرا مكتب او زنده است.

نه تنها حسين سلام الله عليه زنده است بلكه كليه ياران او كه در عاشوراى حسينى شربت شهادت نوشيدند، زنده هستند، از اين رو مى توان گفت همه انقلابيون جهان كه براى خدا، و رفع ظلم از زندگى مستضعفان برخاسته اند در پيشگاه خدا زنده هستند، چنان كه مى فرمايد:
"وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ" (آل عمران:169)
«هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند.»

امام صادق علیه السلام با تدبیر الهی و روش های خردمندانه بی نظیر خود نهضت عاشورا را زنده نگه داشت، و در احیا، گسترش، بزرگداشت و پاسداری نهضت حسینی نقش بی بدیلی ایفا کرد.

آن حضرت با ایجاد شبکه گسترده تبلیغاتی حقیقت و ماهیت قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب بزرگوارش را بیان داشت و آن را برای همیشه الهام بخش و جاویدان نمود.

در اينجا كلام خود را با سه بيت به پايان مى رسانم:
پايان زندگــانى هــركس به مرگ اوست * جز مرد حق، كه مرگ وى آغاز دفتر است
آغاز شد حيات حسينـــى به مرگ او * اين قِصّه، رمز آب حيات است و كوثر است
سربازى حسين و سرافرازى حسين *** امروز، زينت سر هر تاج و افسر است
قم ـ حوزه علميه
جعفر سبحانى
27/03/1399

محمد قمین
ارسال نظرات