۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۵۷۰۲۰

گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی جامعه الزهرا

گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی جامعه الزهرا
حقانی با ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی جامعه الزهرا، برنامه ریزی عملیاتی و منسج در فعالیت های پژوهشی را ضروری دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خانم ریحانه حقانی در مراسم معارفه دکتر «ابراهیم علی پور» به عنوان رئیس پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی، معاونان و مدیران مجموعه و جمعی از علما و فضلای حوزه و نهادهای حوزوی برگزار شد، به یکی از سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر آیات شریفه و روایات متعددی که ائمه اطهار علیهم السلام در رابطه با علم و پژوهش ذکر فرمودند؛ سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این باره سرلوحه کارهای پژوهشی جامعه الزهرا و دیگر حوزه‌های دینی است.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: رهبر فرزانه انقلاب مدظله‌العالی در بیاناتی فرمودند: «اگر ما بخواهیم الهام‌بخش باشیم، در منطقه مرجع علمی باشیم، این راهکار دارد. .... ما می‌خواهیم این کار در زمینه مسائل علم و پژوهش به صورت درست، به صورت خوب و کامل انجام بگیرد».

برنامه‌ریزی عملیاتی، کاربردی و منسجم در فعالیت‌های پژوهشی داشته باشیم

حقانی بیان کرد: حجم بالای متقاضیان ورود به حوزه‌های علمیه به ویژه جامعه الزهرا علیهاالسلام و حضور طلاب بین الملل، ظرفیت عظیمی است که باید برنامه‌ریزی عملیاتی، کاربردی، منسجم و یکپارچه رخ دهد تا فعالیت‌های پژوهشی ساماندهی شوند.

وی تصریح کرد: آنچه که امروز ما در جامعه اسلامی مبتلابه هستیم، کامل نبودن تناسب بین پژوهش‌های که اتفاق می‌افتد با عرضه نیازهای دینی و نیازهای مخاطبان عام و خاص است و این، بار سنگینی است که پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام می‌تواند به عنوان اولویت ویژه در دستور کار خود قرار دهد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: معاونت پژوهش بر اساس چشم انداز و ترسیم نظام جامع پژوهش، یک برنامه ریزی گام به گام و اولویت بندی را برای توسعه و ارتقای آنها در دستور کار خود قرار داده است که اولویت اول، بحث تربیت محقق و پیشگام در تامین نیازهای فکری و علمی و رسیدن به تراز و مرجعیت علمی برای حوزه‌های علمیه خواهران است.

تدوین ۷۵ کتب تالیفی و تدوینی در معاونت پژوهش جامعه الزهرا از سال ۹۶ تا کنون

حقانی بیان داشت: معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام چند برنامه را در بحث زمینه سازی تقویت و توسعه فعالیت‌های پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام در دستور کار خود قرار داده است، از یک سو دوره‌های مهارت افزایی مانند دوره‌های تربیت مترجم ویژه طلاب بین الملل و ایرانی، تربیت محقق و تربیت تدوینگر و دوره‌هایی که جنبه‌های ارتقایی و افزایش مهارت‌های علمی پژوهشی طلاب را به همراه دارد که رشد چشمگیری در این زمینه‌ها اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: ما از سال ۹۶ تا کنون، ۳۷ کتاب تالیفی و ۳۸ کتاب تدوینی را در دستور کار خود قرار دادیم که برخی در مرحله چاپ و برخی در انتظار چاپ و انتشار هستند، همچنین گستره خوبی در عرصه تولیدات علمی و محصولات و ایده‌های علمی طلاب به وجود آمد که زمینه‌ساز ارائه نظریات پژوهشگران است.

انتشار ۱۵ نشریه در جامعه الزهرا

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه هم اکنون در جامعه الزهرا علیهاالسلام ۱۵ نشریه در حال تولید و انتشار است، اظهار داشت: پیش از این، دو نشریه عملی تخصصی داشتیم که یکی از نشریات در سال ۷ مجوز علمی پژوهشی دریافت کرد، نشریه «نامه جامعه» اخیرا مجوز مطالعات علوم قرآنی را دریافت کرده و به زودی مجوز علمی ترویجی را دریافت خواهد کرد.

حقانی با تصریح بر اینکه نشریات داخلی و انجمن‌های علمی پژوهشی فعالیت‌های چشمگیری در رشته‌های تخصصی داشتند، گفت: ما باید به صورت نظام مند و هدفمند به سمت مباحث نظری و کاربردی که در زمینه‌های مبتلا به جامعه و جامعه الزهرا علیهاالسلام و مطالبات خاص خانواده و زنان مد نظر هست، برویم.

وی افزود: ما در بحث همایش‌های علمی توفیقات زیادی داشتیم، از جهت تعاملات برون سازمانی، زمینه سازی حضور بانوان طلبه فرهیخته، ارائه تولیدات و نظریات علمی رشد گسترده ای حاصل شده و معاونت پژوهش هم از پژوهشگران حمایت‌های مادی و معنوی داشته است.

فعالیت ۶ گروه علمی در پژوهشگاه جامعه الزهرا

معاون پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: همه فعالیت‌ها و ساحت‌های علمی جامعه الزهرا علیهاالسلام می‌تواند به صورت متمرکز در پژوهشگاه مطالعات اسلامی انجام شود و معاونت پژوهش هم می‌تواند در این برنامه‌ها مشارکت داشته باشد.

حقانی یادآور شد: در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام ۶ گروه علمی فعالیت می‌کنند که در ساحت پژوهشکده‌ها ارتقاء سطح پیدا خواهند کرد و و به ۹ گروه علمی خواهد رسید که امید است جهش مناسبی در تولیدات علمی رخ دهد.

وی در پایان عنوان کرد: از سال ۱۳۹۶ تا کنون حدود ۳۰ طرح پژوهشی در گروه‌های علمی پژوهشی مورد بررسی قرار گرفتند و مجوز دریافت کردند، در ادامه کتاب‌هایی از این طرح‌ها منتشر شده است و در سال جاری هم هر هفته یک اثر به مرحله انتشار رسیده و چاپ می‌شود./1324/د102/ف

مصطفی رستمی
ارسال نظرات