۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۵۸۳۶۷
معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره):

قالب تلویزیون، بُعد حماسی را از عزاداری می‌گیرد

قالب تلویزیون، بُعد حماسی را از عزاداری می‌گیرد
حجت‌الاسلام علی جعفری گفت: اگر رسانه‌های ما به سمت حماسه‌زدایی بروند، به سکولاریسم کشیده می‌شویم و متأسفانه قالب تلویزیون، حماسه را از عزاداری می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اندیشکدۀ راهبردی اربعین دانشگاه امام صادق (ع) به همراه سازمان بسیج دانشجویی و هیأت دانشجویی انصارالقائم (عج) دومین دوره مدرسه معرفتی مهارتی اربعین را از روز ۱۸ تیرماه با مباحث تخصصی معرفتی و شناختی، مهارتی و کاربردی و آموزش مکالمه زبان عربی با لهجه عراقی آغاز کردند.

کلاس‌های هفته اول این دوره از روز ۲۸ تیرماه آغاز شده و صبح امروز که روز سوم آن است، حجت‌الاسلام علی جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) بحث خود را با موضوع بازنمایی «حزن در رسانه» ارائه داد.

حجت‌الاسلام علی جعفری، معاون فرهنگی کمیته امداد وجه حماسی مذهب را همان چیزی دانست که امام خمینی(ره) به واسطۀ آن انقلاب را به ثمر رساند و با اشاره به نقش رسانه در پیش‌برد حماسه گفت: اگر رسانه‌های ما به سمت حماسه‌زدایی بروند، به نوعی ذیل پرچم سکولاریسم سینه‌زنی کرده‌اند که متأسفانه الان قالب تلویزیون، حماسه را تهی می‌کند و حضرت امام(ره) با این کار به شدت مخالف بود؛ اصلا ایشان انقلاب کردند تا شیعۀ انقلابی تولید شود که مؤلفۀ اصلی آن، حماسه و سلحشوری است.

وی ضمن اشاره به برخی برنامه‌های تلویزیونی در ایام حزن اظهار داشت: آیین ما آیین قیام است که ندای بازگشت به امام را سر می‌دهد؛ دین ما دین قعود نیست. متأسفانه برنامه‌های امروزۀ تلویزیون مانند برنامه مخاطب خاص، نظام‌های قاعد را به نمایش می‌گذارند. در پس زمینه، گنبد اباعبدالله(ع) دیده می‌شود و دو نفر هم خیلی لایت نشسته‌اند و درباره ایشان گفت‌وگو می‌کنند.

نویسنده کتاب آیین‌های تلویزیونی و بازنمایی حزن و فرح مذهبی، از این قالب نمایشی انتقاد کرد و با ارائه دادن راهکار‌هایی خاطرنشان کرد: برنامه‌های مذهبی غالبا نباید به صورت نشسته برگزار شود؛ باید در آن ایستادگی و حرکت باشد تا مفهوم جوشش را منتقل کند. نکته دیگری که باید صورت پذیرد، خداحافظی نکردن در برنامه‌های مذهبی است، زیرا خداحافظی به منظور اتمام کار است؛ در صورتی پس از برنامه کار تازه شروع می‌شود.
 
وی کنداکتور‌های تلویزیون جمهوری اسلامی را به سه لایۀ اصلی، درجه ۲ و حاشیه‌ای تقسیم بندی کرده و با ارائه تقسیم‌بندی جدیدی گفت: به این خاطر که مطالعۀ ما در زمینه مذهب است، به سه نوع تفکیک رسیدیم. برنامه‌های مستمر مذهبی مانند درس‌هایی از قرآن آقای قرائتی، برنامه‌های مناسبتی و برنامه‌های غیر مذهبی. با تلفیق این دو تقسیم‌بندی، به ۹ قسم می‌رسیم که تقاطع این‌ها نکته جالبی را به ما منتقل می‌کند.

حجت‌الاسلام جعفری مؤلفه‌هایی را برای برنامه‌های مذهبی اصلی و درجه ۲ برشمرد و تصریح کرد: چیزی که مشاهده می‌شود، عمدتا تباکی خفیف است؛ تباکی نیز غیر لسانی است و به هیچ‌وجه از مذهب سخنی به میان نمی‌آید بلکه فقط حالت بکاء را به خود می‌گیرند. حزن مجلس ترحیمی و حماسه زدایی، آغاز با شکوه و پایان برهوت و گفت‌وگو درباره عزا به جای عزاداری مؤلفه‌های دیگری است که در این کنداکتور به مردم عرضه می‌شود.

وی در ادامۀ بیان مؤلفه‌ها تأکید کرد: تلویزیون در بازنمایی شور و شعور به خوبی عمل نکرده و این دو را از یکدیگر جداکرده است. در تلویزیون ما، ستارۀ شعور که سخنران است یک گوشه واقع شده و ستارۀ شور که مجری است در گوشۀ دیگر، صحنه گردانی می‌کند که دید درستی را انتقال نمی‌دهد./پ202/ف
ارسال نظرات