۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۶۶۱۳۹۶
گزارشی از حال و هوای جهادگران مسجدی؛

شعور حسینی جهادگران مسجدی

شعور حسینی جهادگران مسجدی
برخی متولیان مساجد از همان روز‌های اول شیوع کرونا نه تن‌ها در‌های مساجد را نبستند، بلکه با ارائه انواع خدمات جهادگرانه به جنگ تمام‌عیار با ویروس کرونا رفتند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفندماه سال گذشته، به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، بسیاری از مساجد کشور به طور کامل بسته شد، اما برخی متولیان مساجد از همان روز‌های اول شیوع کرونا نه تن‌ها در‌های مساجد را نبستند، بلکه با ارائه انواع خدمات جهادگرانه به جنگ تمام‌عیار با ویروس کرونا رفتند. با آغاز ماه محرم مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری عزاداری در مساجد به دلیل مسقف بودن ممنوع شد، اما باز این مساله دلیلی نمی‌شود که فعالیت جهادی مساجد در دوران کرونا متوقف شود.

از آنجا که در هفته جهانی مسجد قرار داریم، بدون شک مسجدی‌ها با تلاش بیشتر به امور جهادی خود همسو با فرهنگ عاشواریی مشغول می‌شوند به طوری که در روز‌های ابتدایی ماه محرم به‌رغم برگزار نشدن مراسم عزاداری در مساجد، برخی مسجدی‌ها در مقابل مساجد اقدام به توزیع اقلام بهداشتی رایگان بین نیازمندان جامعه می‌کنند.   

در مجموع در ایام کرونایی هر چه از اجتماعات (بدون رعایت فاصله‌گذاری) دوری کنیم، برای جلوگیری از شیوع این ویروس بسیار ضروری و مفید است، اما این روز‌ها جوانان مسجدی این تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌اند. جوانان جهادگر و مسجدی این روز‌ها خدمات متفاوت و متنوعی را به مردم ارائه می‌کنند؛ از آموزش نکات بهداشتی و ایمنی درباره پیشگیری از کرونا به مردم محل گرفته تا توزیع بروشور‌های مربوط به اقدامات فرهنگی.
 
جهادگران مسجدی در کنار این اقدامات و با کمک خیران، برخی لوازم بهداشتی را به طور روزانه به اهالی محل اهدا می‌کنند و به معنای واقعی مسجد را در شرایط سخت کرونایی به خانه امن مردم و پشتیبان آنان تبدیل کرده‌اند.  

اما فعالیت جهادگرانه جوانان مسجدی صرفا به اینگونه خدمات و فعالیت‌ها منتهی نمی‌شود و این روز‌ها با کمک‌های مردمی نسبت به خرید دستگاه‌های پمپاژ مواد ضدعفونی‌کننده اقدام کرده و کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف مسجد و همچنین اماکن و معابر عمومی را ضدعفونی می‌کنند که این اقدام توسط مسجدی‌های سراسر کشور انجام می‌شود.
 
در نتیجه اگر بگوییم این روز‌ها مساجد شهر‌های مختلف به نوعی به سنگری برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شده‌اند، اغراق نکرده‌ایم. جهادگران مسجدی با کمک خیران محله‌های خود و با اضافه شدن کاربری‌های بهداشتی و درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا نقش‌آفرینی می‌کنند، منتها این امر مستلزم حضور افرادی دغدغه‌مند و آتش به اختیار است که امیدواریم این حرکت خودجوش و جهادگرانه جوانان مسجدی به سراسر کشور تسری یابد و مساجد به عنوان بازویی برای مراکز بهداشت و درمان کشور در کنار مردم همچنان خدمت‌رسانی کنند و در ماه‌های محرم و صفر بچه‌مسجدی‌ها به جهاد خود همراه با شور و شعور حسینی با قوت ادامه دهند.

اما در ادامه این گزارش بد نیست به بهانه آغاز هفته جهانی مسجد به چندین اثر مستند با موضوع مسجد که در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است نگاهی بیندازیم.  

مستند سینمایی «عابدان کهنز» نخستین اثر بسته ویژه «عماریار» برای هفته جهانی مسجد است که به کارگردانی مجید رستگار و تهیه‌کنندگی امیر مهریزدان ساخته شده است. این مستند روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی اهالی مسجد امیرالمومنین (ع) کهنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ۸۸ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند.

دیگر فیلم خاص این بسته، مستند «مسجد آبی» نام دارد. این مستند به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی سعید قدوسی، درباره برگزاری مراسم مذهبی بویژه عزاداری دهه اول محرم در مرکز فرهنگی اسلامی فرانکفورت تولید شده است.
مستند «میم مثل مسجد، آ مثل آتش» به کارگردانی زهره یزدان‌پناه و تهیه‌شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اثر دیگر «عماریار» برای هفته جهانی مسجد است. این مستند روایتگر ماجرای حمله به مسجد لولاگر تهران در جریان فتنه سال ۸۸ است.

دیگر اثر این بسته فیلم، مستند «سنگر» نام دارد. این مستند به کارگردانی محمدرضا دهشیری و تهیه‌کنندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تولید شده و روایتگر انواع فعالیت‌های مسجدی در شهر قم است و به این جمله امام خمینی (ره) که فرمودند: «جمله مساجد سنگر است، سنگر‌ها را پر کنید» اشاره دارد.
 
مستند «آسید مهدی» به کارگردانی بابک مینایی و تهیه کنندگی مهدی مطهر، اثر بعدی سامانه «عماریار» برای هفته جهانی مسجد است. این مستند پیرامون شخصیت، افکار و حالات روحی سیدمهدی قوام، از علما و روحانیون دهه‌های ۲۰ و ۳۰ تهران است که به واسطه شیوه و سلوک خاص خود در هدایت و ارشاد طبقات مختلف جامعه تا به امروز مشهور و زبانزد شده است.

اثر بعدی این بسته فیلم، مستند «شیخ رضا» نام دارد. این مستند به کارگردانی بابک مینایی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر ساخته شده و به زندگی مرحوم شیخ رضا سراج، از خطیبان سال‌های نه چندان دور کشور پرداخته است. او از شاگردان ممتاز شیخ عبدالکریم حائری در حوزه علمیه قم، سید محمدتقی خوانساری و میرزا محمد همدانی به شمار می‌رود.

مستند «شمیم باران» به کارگردانی پیروز ابری و مصطفی حسن‌بیگی اثر بعدی سامانه «عماریار» برای هفته جهانی مسجد است. این مستند پرتره‌ای از حیات معنوی مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی است. در این مستند با شاگردان و یاران قدیم مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی مانند آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله میرسجادی، مرحوم آیت‌الله حبیبی، آیت‌الله جاودان، آیت‌الله طبرستانی و اساتید و علمای دیگر گفتگو شده است.

اثر دیگر این بسته فیلم «عطر سیب» نام دارد. این مستند به کارگردانی داوود جلیلی و تهیه‌کنندگی امیر مهریزدان تولید شده و روایتگر زندگی حاج‌آقا «بخشایش‌پور» امام جمعه بخش «فلارد» از توابع شهرستان «لردگان» است، اما امام جمعه‌ای متفاوت از آنچه در ذهن دارید. او در این منطقه محروم، وظیفه خود می‌داند تا کنار مردم بماند، با آن‌ها زندگی کند و درمان دردهای‌شان باشد.

آخرین اثر این بسته فیلم، مستند «چنار» نام دارد که به کارگردانی سیدمحمود شریفی‌اصل و تهیه‌کنندگی حسین برادران تولید شده است. این مستند روایتگر ماجرای طلبه جوانی است که وارد روستایی سنتی شده تا کار تبلیغ خود را آغاز کند، اما با مسجدی مملو از پیرمردان روبه‌رو می‌شود. او می‌کوشد جوانان را به مسجد بکشاند که با مشکلاتی مواجه می‌شود.

مخاطبان و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود و تماشای این آثار مسجدی، به سایت «عماریار» مراجعه کنند.  
 
گفتنی است، «عماریار» مرجع عرضه تولیدات صوتی و تصویری جبهه فرهنگی انقلاب است که با شعار «با خانواده فیلم ببینید» درصدد انتشار و عرضه محتوای سالم از فیلم‌های مستند در وهله اول و فیلم‌های سینمایی و پویانمایی، فیلم‌های کوتاه و نماهنگ از تولیدات داخل و خارج کشور در وهله دوم است./102/ف
 
ارسال نظرات