۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۶۲۶۷۶

از جلو نظام!

از جلو نظام!
حسن روحانی رییس جمهور در آیین بازگشایی مدارس گفت: امسال سال انضباط دقیق دانش‌آموزان است چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح!

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ‌۱۵شهریور ۹۹ را می‌توان به عنوان «روز بی‌دولتی» ایران نامید! زنگ بازگشایی مدارس با ۲ هفته تعجیل دیروز در حالی به صدا درآمد که برخی مدیران وزارت آموزش‌وپرورش از اولیا خواسته بودند وضعیت رفتن یا نرفتن فرزندان خود را با مدرسه چک کنند ولی شخص وزیر گفته بود نیازی به این کار نیست و همه دانش‌آموزان در مدارس حضور یابند؛ نتیجه این تناقض و هرج‌ومرج و بی‌برنامگی، حاضر نشدن بسیاری از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بود. 

خیلی از دانش‌آموزان دیروز با شکل و شمایلی متفاوت از سال‌های گذشته، ماسک بر صورت و دستکش بر دست به مدرسه رفتند. آنها در نخستین روز تحصیل در مدرسه جنب‌و‌جوش خاصی نداشتند. ترس والدین از احتمال ابتلای فرزندان‌شان به کرونا در چشم آنها کاملا مشهود بود؛ والدینی که از تصمیم دولت در بازگشایی مدارس آن هم در شرایطی که خیلی از شهرهای کشور در وضعیت قرمز این بیماری کشنده قرار دارند، گله‌مند بودند. 
 
* حضور در مدرسه برای زنگ 35 دقیقه‌ای؟!
 
بیم از ابتلا به این بیماری از یک طرف و ناهماهنگی‌ها و بی‌برنامگی وزارت آموزش و پرورش نسبت به نحوه ساعات آموزش و حضور دانش‌آموزان در مدرسه از طرف دیگر، داد والدین را درآورد، چرا که کلاس اولی‌ها قرار است امسال فقط 35 دقیقه در کلاس درس حضور یابند. سوال والدین از مسؤولان آموزشی این است: آیا زمان 35 دقیقه‌ای برای دانش‌آموزان کلاس اولی واقعا اثرپذیری لازم برای آموزش را دارد؟
 
دیروز از طرفی والدین دانش‌آموزان که برخی هم کارمند یا شاغل بودند پشت در مدارس منتظر بچه‌های‌شان بودند تا این نیم ساعت به‌اصطلاح کلاس درس به اتمام برسد. از طرفی معطلی رانندگان برای بازگرداندن دانش‌آموزان، باعث ایجاد ترافیک و شلوغی در جلوی مدارس شده بود. خیلی از والدینی هم که دیروز فرزندان‌شان را از ترس کرونا به مدرسه نفرستاده‌ بودند، نگران عقب‌ماندگی آنها از تحصیل هستند.
 
در این میان اما وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه باید در سال تحصیلی جدید همه در میدان باشیم(!) گفت: نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم اما به ظرفیت‌های بالای جامعه اطمینان داریم؛ جامعه زنده جامعه‌ای است که در برابر پدیده‌های نوظهور در استیصال قرار نمی‌گیرد. محسن حاجی‌میرزایی در آیین نمادین آغاز سال تحصیلی جدید که در مدرسه نوجوانان تهران برگزار شد، با بیان اینکه امروز بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین رویداد اتفاق می‌افتد، گفت: دایره کسانی که تحت تاثیر این نظم جدید قرار می‌گیرند بسیار است.
 
وی افزود: سالی را آغاز می‌کنیم که متفاوت از سال‌های قبل و جدید است؛ راهی پر از ناشناخته‌ها و عدم قطعیت‌ها؛ باید از مشارکت همگانی بهره ببریم. وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه ۲ دغدغه مهم سلامت دانش‌آموزان و ارائه آموزش باکیفیت را داریم، اظهار کرد: باید راهی را می‌یافتیم که این ۲ حق بزرگ اساسی تامین شود. به مجموعه توانمند و با صلاحیت وزارت بهداشت اعتماد کردیم؛ آنان بازگشایی را با رعایت پروتکل‌ها مجاز دانسته‌اند و هر زمان تدبیر دیگری کنند خود را برای عمل به آن آماده کرده‌ایم.
 
حاجی‌میرزایی افزود: رعایت فاصله بین دانش‌آموزان، استفاده از ماسک، کوتاه کردن زنگ کلاس‌ها و رعایت موارد بهداشتی در سرویس مدارس از جمله پروتکل‌هایی هستند که با جدیت دنبال می‌شوند. وی با بیان اینکه درباره آموزش، به حضور دانش‌آموزان اولویت دادیم، گفت: مدرسه یک ساختمان نیست، مدرسه جایگاه شکل‌گیری شخصیت و هویت دانش‌آموزان و توسعه مناسبات اجتماعی و کسب مهارت‌های اجتماعی است و تاثیرات تربیتی آن‌ عمیق‌تر از تاثیرات آموزشی‌اش است.
 
وزیر آموزش‌و‌پرورش همچنین با بیان اینکه گرفتن مدرسه از دانش‌آموز، تضییع حیات اجتماعی است و به مراحل رشد و تکوین شخصیت آنها آسیب می‌رساند، گفت: باید مدرسه جان بگیرد و نبض آن با حضور دانش‌آموزان بتپد. حاجی‌میرزایی در ادامه تاکید کرد: باید همه در میدان باشیم، نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم اما به ظرفیت‌های بالای جامعه اطمینان داریم. 
 
* انتقاد رئیس‌کل نظام پزشکی از بازگشایی «حضوری» مدارس
 
وزیر آموزش‌و‌پرورش در حالی بر حضور دانش‌آموزان در مدارس تاکید دارد که رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وی بازنگری در ابلاغیه اخیر این وزارتخانه درباره بازگشایی حضوری مدارس را خواستار شد و بر لزوم اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور در شرایط کرونا تاکید کرد.
 
محمدرضا ظفرقندی در نامه‌ای به وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به شرایط قرمز و هشدار استان‌ها و تاکید آموزش‌و‌پرورش بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح و نگرانی خانواده‌ها و جامعه پزشکی آورده است: علت این تصمیم غیرمنتظره هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش‌آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقینا موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد. شما بخوبی واقفید که در شرایط حضور دانش‌آموزان در مدرسه‌ها بویژه در پایه دبستان به‌رغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه‌گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست».
 
وی در بخش دیگری از این نامه آورده است: «موارد ذکر شده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیرعلمی و دارای تناقض است. اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش‌آموزان در ایام علامتدار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگی خانواده‌ها و مدارس برای تنظیم برنامه‌های ابلاغی درباره بازگشایی حضوری و رفت و آمد دانش‌آموزان و... نیز مزید بر علت است. لازم به ذکر است اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد در کشور ما است، هنوز درباره بازگشایی حضوری مدارس تامل و احتیاط می‌کنند».
 
در بخش دیگری از نامه ظفرقندی آمده است: «جناب آقای وزیر! از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت، در شرایط همه‌گیری بیماری‌های واگیر نخستین محل‌هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محل‌هایی که بازگشایی می‌شوند مدارس هستند. اینجانب به عنوان فردی که سال‌ها در مدارس کشور تدریس کرده و افتخار معلمی داشته و با شرایط واقعی مدارس و تجمع دانش‌آموزان آشنا هستم و امروز به عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور و به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، ضمن اعلام نگرانی و هشدار درباره عواقب این تصمیم و مسؤولیت‌ها و تبعات ناشی از آن، به طور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را دارم. امید است با در نظر گرفتن راهبرد اولویت سلامت دانش‌آموزان و مردم بر امور دیگر و شرایط خطیر پیش رو بویژه در فصل پاییز، تصمیم صحیح و مبتنی بر تجربیات علمی مدنظر و عمل قرار گیرد»./د102/ق
ارسال نظرات