۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۶۸۴۵۷
مسیر گمراهی؛

احکام الهی با تغییر طبیعت در انسان تغییر نمی کند

احکام الهی با تغییر طبیعت در انسان تغییر نمی کند
دکتر کاردوانی گفت: طبیعت زنان و سازوکار بین زن و مرد چگونه است؟ آیا در طول زمان، حقیقت خلق خداوند تغییر کرده است؟ وقتی جواب مشخص شد، حکم نیز روشن می‌شود.

سید کمال حیدری معتقد است در 90 درصد احکام زنان نسخ پدیدار گشته و در زمان فعلی به هیچ وجه قابل اجرا نمی‌باشد. وی همچنین ادعا دارد که الگوی حجاب زنان مسلمان دیگر نباید حضرت زهرا (س) باشد؛ زیرا فضای فعلی با فضای آن زمان بسیار تفاوت دارد و اگر ما الگوی حجاب را حضرت زهرا (س) قرار دهیم، جامعۀ مؤمنین این نوع حجاب را پس خواهد زد.  

دکتر راحله کاردوانی، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده برای تبیین حقیقت حجاب و اینکه آیا در این جکم نسخ پدیدار شد یا خیر، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ضمن بیان این نکته که پوشش یک مقوله درون دینی نیست و غیر متدینین هم باید بدان التزام داشته باشند گفت: بحث حجاب فقط جوانب فقهی ندارد و نباید صرفا با نگاه دینی به آن نگریست؛ زیرا مباحث روانشناختی و جامعه شناختی متناسب با حجاب نیز بسیار پررنگ است.

وی به بیان سؤالی مبنایی پرداخت که با توجه به نوع جواب دادن، حکم تغییر می‌کند و اظهار داشت: ما باید به این مسأله پاسخ دهیم و راه را برای خود روشن کنیم که طبیعت زنان و سازوکار بین زن و مرد چگونه است و آیا این سازوکاری که خداوند قرار داده تغییر پذیر است یا تغییر نمی‌کند؟ وقتی جواب مشخص شد، مسیر نیز روشن می‌شود.

این پژوهشگر حوزه زنان افزود: بر اساس پاسخ خود باید ببینینم که آیا در طول زمان انسان‌ها و طبیعتشان تغییر کرده است یا خیر؛ اگر متوجه شدیم که در خلق خدا تغییر وجود ندارد، خب طبعا زنان عصر ما با زنان عصر پیغمبر که حکم حجاب در آن زمان نازل شده نیز تفاوت ماهیتی و ماهوی ندارند و حکم همان است.

وی در تکمیل جمله «حجاب محدودیت نیست، مصونیت است» اذعان کرد: وقتی بحث روانشناختی و جامعه شناختی حجاب مطرح می‌شود من معتقدم جمله حجاب محدودیت نیست، بلکه مصونیت است ایراد دارد؛ بلکه حجاب برای ایجاد محدودیت آمده و به واسطه این محدودیت است که مصونیت نیز حاصل می‌شود.

کاردوانی همچنین خاطرنشان کرد: همانگونه که آیات «غض بصر» نیز محدودیتی را برای مردان به وجود می‌آورد، حجاب نیز همین گونه است ولی حقیقتا در پی این محدودیت است که مصونیت حاصل می‌شود.

وی در پایان تفاوتی بین حکم حجاب در عصر نبوی و دوران فعلی قائل نشد، حضور زن با حجاب در اجتماع را بهتر خواند و تصریح کرد: به جهت ویژگی‌های روانشناختی حجاب معتقدم که این امر باعث می‌شود ساماندهی روابط اجتماعی به بهترین نحو شکل بگیرد و اتفاقا حجاب باعث ایجاد فضای امنی برای زنان می‌شود که از این طریق می‌توانند حضور خود در اجتماع را پررنگ‌تر کنند.

ارسال نظرات