۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۷۰۴۹۹
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تشریح کرد؛

گزارشی از فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه

گزارشی از فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه
معاون پژوهش حوزه های علمیه به ارائه گزارشی از اقدامات پژوهشی حوزه علمیه پرداخت و گفت: پژوهش مولد دانش بوده و موجب احیا و پویایی دانش می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، گفت: پژوهش مولد دانش بوده و موجب احیا و پویایی دانش می شود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر در گام دوم انقلاب اسلامی و در مرحله خودسازی، نام پردازی، جامعه سازی و تمدن سازی هستیم، از این رو بحث پژوهش در مبانی و اصول انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و رهبری در بیانیه گام دوم نخستین محوری را که مطرح می کنند، محور علم و پژوهش است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تأکید کرد: در هفته پژوهش هم اهمیت و ضرورت پژوهش یادآوری شده، هم پژوهشگران برتر مورد تجلیل قرار می گیرند و هم گزارشی از فعالیت های پژوهشی مراکز مختلف داده می شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تأکید کرد: ما در حوزه علمیه هر سال در رابطه با هفته پژوهش برنامه های مفصلی داریم و امسال به دلیل کرونا و محدودیت هایی که در اثر این بحران به وجود آمده نتوانستیم برنامه هایی همچون برنامه های سال گذشته را برگزار کنیم؛ البته پویشی را از سوی خبرگزاری حوزه تحت عنوان «پژوهش؛ آسیب ها و راهبردها» راه اندازی کردیم که طی آن از همه حوزویان نظرخواهی شده است تا در این رابطه اظهار نظر داشته باشند.

وی افزود: همچنین جلسه ای را با مدیران مراکز پژوهشی داشته ایم و بیش از 30 مرکز پژوهشی مهم قم در جلسه با مدیر حوزه های علمیه گفت و گو کردند و نقطه نظرات خود را ارائه دادند؛ علاوه بر این جلسه ای را با مدیران استانی و معاونان پژوهش حوزه های علمیه استان ها در پیش داریم که فردا با حضور قائم مقام مدیر حوزه های علمیه و معاونت پژوهش حوزه به صورت مجازی برگزار می شود که در آن جلسه مشکلات پژوهش در استان مطرح شده و برای حل آنها راهکار ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی بیان کرد: جلسه دیگری را نیز به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در پیش داریم که روز پنجشنبه با حضور مدیر حوزه های علمیه و وزیر علوم و رؤسای دانشگاه های بزرگ کشور و مدیران حوزه های علمیه استانی و مسؤولان مراکز تخصصی و مدیران مدارس علمیه سراسر کشور برگزار می شود؛ در این جلسه علاوه بر سخنرانی مدیر حوزه های علمیه و وزیر علوم، ساز و کار اجرایی یک توافقنامه همکاری که سال گذشته میان حوزه علمیه و وزارت علوم امضا شده بود مورد توافق قرار می گیرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه از رونمایی سامانه گفتمان انقلاب اسلامی خبر داد و ابراز کرد: بیش از 4 هزار جلد کتاب در زمینه علوم انسانی اسلامی در این سامانه بارگذاری شده است.

وی با بیان اینکه شعار اصلی هفته پژوهش، «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» دانسته شده است، گفت: به تناسب این شعار کلی، روزهای هفته نیز نامگذاری شده و مراکز پژوهشی و استانی به تناسب موضوعات اعلام شده در هر روز نشست های علمی و جلساتی را در نظر گرفته اند که در حال اجرا است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه طی یک سال گذشته پرداخت و افزود: این اقدامات به صورت مفصل در 9 محور توضیح داده شده است؛ محورهای مهم این اقدامات عبارت از مطالعات راهبردی و کاربردی در عرصه پژوهش، ایجاد توسعه و تقویت زیرساخت ها ساختار های پژوهش حوزه، تکمیل و بهسازی مقررات پژوهش، برگزاری همایش ها و جلسات و نشست های علمی و تقویت گفتمان علمی، ارتقای دانش طلاب، مدیران، اساتید و کارشناسان عرصه پژوهش، حمایت از فعالیت های پژوهشی، منشورات معاونت پژوهش، برنامه ریزی و سیاست های پژوهشی و اعطای مجوزها و امتیازات علمی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه بیان کرد: در زمینه مطالعات راهبردی در سال گذشته طرح تأسیس مرکز علم سنجی علوم اسلامی را داشته ایم که با مشارکت مرکز کامپیوتر نور تدوین شد و در شوراهای بالادستی مورد تأیید قرار گرفت و در حال حاضر در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین در زمینه نیازسنجی دانشی و نیازسنجی منطقه ای عنوان کرد: در رابطه با دانش ها تا کنون 10 دانش را نیازسنجی کرده ایم؛ در سال گذشته دانش کلام شیعه هم نیاز سنجی شد و در دست چاپ قرار گرفته است؛ این نیازسنجی ها در حقیقت دانش را در قالب پایان نامه ها و مقالات علمی را با اولویت ها ارائه می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی مسأله نیازسنجی را نقشه راه مدیریت دانش توصیف کرد و گفت: در زمینه نیاز سنجی منطقه ای نیز باید گفت استان ها با توجه به وضعیت خودشان موضوعات مورد نیاز را شناسایی می کنند و در آن زمینه به پژوهش می پردازند که این مورد در استان هایی همچون گلستان و کردستان راه اندازی شده و در سایر استان ها نیز در دستور کار قرار دارد و در سال آتی همه استان ها این فرایند نیاز سنجی را خواهند داشت.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه سامانه برخط نیازسنجی به زودی راه اندازی خواهد شد و در اختیار اهل پژوهش قرار خواهد گرفت، مسأله رتبه بندی واحدهای پژوهشی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: تا آخر امسال 5 واحد پژوهشی را بر اساس نظامات رتبه بندی، رتبه بندی خواهیم کرد و پس از دریافت اشکالات اجرایی آنها را اصلاح کرده و همه واحدهای پژوهشی را وارد جریان رتبه بندی می کنیم.

وی همچنین از رونمایی سامانه کتاب شناخت گفتمان علمی انقلاب اسلامی در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور آیت الله اعرافی و وزیر علوم خبر داد و تأکید کرد: طرح این سامانه در سال 98 آغاز و در سال  99 تکمیل شد و 27 آذرماه همزمان با سالروز وحدت حوزه و دانشگاه رونمایی می شود؛ 4 هزار مقاله علمی و 800 کتاب منتخب وارد این سامانه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به راه اندازی کتابخانه های تخصصی و گفتمان علمی انقلاب اسلامی عنوان کرد: در سال گذشته کتابخانه و نمایشگاهی دائمی را در مدرسه فیضیه افتتاح کردیم که شعبه دوم آن در تهران در مدرسه علمیه مروی در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

وی مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه در در این رابطه دبیرخانه ای تأسیس شده تا در سال آتی این مراسم با شکوه کامل برگزار شود، ادامه داد: کلیه فعالیت ها و خدمات علمی روحانیت و حوزه ها و فرهنگی تبلیغی و اجتماعی در طول یکصد سال گذشته در قالب کتب و مقالات علمی تبیین می شود و نسبت به آینده حوزه نیز آینده پژوهی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی برنامه جامع پژوهشی طلاب سطح یک تا چهار حوزه علمیه و طرح احیا و مستندسازی سنن علمی و پژوهشی حوزه های علمیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در رابطه با طرح احیای سنن علمی و پژوهشی حوزه، رویکرد شناسایی سیره پژوهشی علمای متأخر و رویکرد به‌روز رسانی سنت های پژوهشی حوزه را در دستور کار داریم تا این سنت ها را در حوزه های علمیه اگر فراموش شده احیا و اگر ضعیف کار می شود، تقویت کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به طرح توسعه و ارتقای کرسی های نوآوری، نقد، مناظره و آزاد اندیشی، مطرح کرد: در این رابطه در اکثر استان ها کمیته هایی تشکیل شده و کرسی های آزاداندیشی برگزار می شود و این موضوع را توسعه خواهیم بخشید.

وی تدوین نظام جامع پژوهش حوزه های علمیه و تعیین برنامه 5 ساله برای معاونت پژوهش حوزه را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه این طرح به زودی تصویب می شود و بنا داریم سال 1400 به عنوان اولی سال برنامه پنج ساله تعیین شود، اضافه کرد: ما موضوع ساماندهی همایش های حوزوی را نیز در دستور کار داریم و در این راستا موضوعاتی همچون تشکیل شورای پژوهش در همه استان ها، ساماندهی پژوهشگران از طریق طرح رتبه بندی و تأسیس پژوهش سرا در مراکز استانی را مد نظر قرار داده ایم و آن را اجرا کرده و خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی از تأسیس انجمن های علمی در 12 استان خبر داد و بیان کرد: برای تکثیر مدیریت های استانی مسأله تأسیس انجمن های علمی و پژوهش سراها در دستور کار قرار گرفته است تا پژوهشگران را شناسایی کرده و آنها را به سوی نیازهای پژوهشی استان راهبری کنند.

وی با بیان اینکه نظام موضوعات پژوهشی از بیانیه گام دوم استخراج و برای سراسر کشور ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: طرح توسعه و تقویت ساختارها و زیرساخت های پژوهشی حوزه های علمیه در سال 97 آغاز به کار کرده، در سال 99 مستقر شد و فعالیت های پژوهشی را شروع کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه مطرح کرد: همچنین ما در سال گذشته کتابخانه های حوزوی را در سراسر کشور تجهیز کرده ایم و بالغ بر 15 میلیارد تومان کتاب برای کتابخانه های استانی ارسال شده است.

وی افزود: تأسیس شورای عالی علوم و تحقیقات اسلامی، ایجاد توسعه و تقویت واحدهای پژوهشی در مدیریت های استانی، حمایت پژوهشی دروس خارج و حمایت از پژوهش های دارای اولویت در دستور کار قرار گرفته و در این رابطه با بودجه ای که در مجلس شورای اسلامی به این قضیه تخصیص داده شده است، دبیرخانه و 25 کمیته علمی تشکیل شده و در ابتدای ماه آتی اولویت های پژوهشی را روی سایت می گذاریم و فراخوان می دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ابراز کرد: طی یک سال گذشته کانون های علمی در مدارس از 70 کانون به 700 کانون رسیده است و در سال آتی پیشبینی می شود به هزار کانون برسد.

وی عنوان کرد: در سالی که گذشت همایش ها و نشست هایی همچون همایش کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلی و نشست هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای پژوهشی و گردهمایی مدیران و سردبیران نشریات را داشتیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به مسأله ارتقای دانش اساتید، مدیران و کارشناسان عرصه پژوهش، عنوان کرد: در این زمینه اجرای ماده واحده دانش افزایی پژوهشی اساتید را داشته ایم و بنا داریم همه اساتید تا پایان 1400 حداقل یک دوره از این طرح را بگذرانند.

وی در پایان یادآور شد: در عین مشکلات فراوانی که در زمینه های پژوهشی وجود دار برای توسعه امور پژوهشی تلاش می کنیم تا این امر را شاداب تر از گذشته پیش ببریم./841/پ201/ب1

ارسال نظرات