۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۶۷۰۶۵۷
حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا مطرح کرد؛

ایران اسلامی؛ مینیاتور اندیشه های مختلف فلسفی دینی

ایران اسلامی؛ مینیاتور اندیشه های مختلف فلسفی دینی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ایران اسلامی را مینیاتور اندیشه های مختلف فلسفی دینی دانست و گفت: مباحث فلسفه دین بعد از پیروزی انقلاب رونق بسیاری گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی «فلسفه دین اسلامی» که عصر پنجشنبه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت خبرگزاری رسا به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به جایگاه مهم فلسفه دین اسلامی در عرصه پژوهش گفت: فلسفه دین اسلامی از موضوعات مهمی است که در قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرار گرفته است و در این راستا همایش ها و نشست های بسیاری را برگزار کرده ایم.

وی فلسفه دین را از با اهمیت ترین شاخه های فلسفه دانست و ادامه داد: فلسفه دین یکی از رشته های مهم قرن بیستم بوده و در دانشگاه های دنیا مورد توجه قرار گرفته و یکی از رشته های مهمی محسوب می شود که حجم بسیاری از مقالات، نشست ها و همایش ها را به خود اختصاص داده است.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا با اشاره به اینکه مباحث دینی از صدر اسلام با دیدگاه فلسفی مورد توجه قرار داشته است، بیان کرد: فلسفه دین نوعی نگاه فلسفی به دین و گزاره های اعتقادی دارد؛ از روزی که فلسفه میان بشریت رواج پیدا کرده، دین به عنوان یکی از متعلقات آن مورد توجه قرار گرفته است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پوزیتویسم منطقی مسأله دین و فلسفه آن را بی معنا می دانست، عنوان کرد: بعد از افول پوزیتویسم منطقی راه برای مباحث فلسفه دین باز شد و رونق بسیاری گرفت؛ امروز شاهد هستیم که در مجامع علمی شرق و غرب، موضوع فلسفه دین مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و اندیشمندان در باب آن به تحقیق و پژوهش می پردازند.

وی با اشاره به پویایی و بالندگی مباحث فلسفه دین پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: بعد از انقلاب کشور ما وضعیت خاصی در میان سایر کشورها پیدا کرد و چون نظام دینی روی کار آمده بود باید مباحث دینی را بیشتر مورد بحث قرار می داد؛ قبل از پیروزی انقلاب شهید صدر و شهید مطهری از یشگامان مسأله فلسفه دینی بودند، اما بعد از آن چون با کل مدرنیسم و عقلانیت مدرن و مباحث غربی مواجه شدیم باید از طریق فلسفه دین به آن ها پاسخ می دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا ایران اسلامی را مینیاتور اندیشه های مختلف فلسفی دینی دانست و افزود: امروز میراث بسیار بزرگ و تنومندی داریم که رجوع به آثار آنها می تواند در این زمینه سودمند باشد؛ البته نباید تنها به این اکتفا کنیم، بلکه باید از همه قابلیت های تفکر اسلامی در زمینه فلسفه دین استفاده داشته باشیم؛ به عنوان مثال علم اصول می تواند در این زمینه بسیار سودمند باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته باید دانست که مراد ما از فلسفه دین، علم کلام نیست، بلکه بر اساس عقلانیت فلسفی دیدگاه های مختلف دین را مورد توجه قرار می دهیم و هدف اصلی ما در این شاخه دفاع از عقاید دینی نیست؛ این فلسفه نیز همانند سایر فلسفه های جهان باید توانمندی های خود را نشان داده و مورد دقت و موشکافی های عالمانه قرار بگیرد./841/پ202/ب1

ارسال نظرات