۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۲
کد خبر: ۶۷۷۸۳۴
بسته انتخاباتی رسا؛

از ثبت نام ۸۸ داوطلب برای ورود به خبرگان تا سر ناسازگاری اصلاحات با روحانی

از ثبت نام ۸۸ داوطلب برای ورود به خبرگان تا سر ناسازگاری اصلاحات با روحانی
در بسته انتخاباتی امروز اخباری راجع به حضور آیت الله رئیسی و قالیباف، جنگ و جدال اصلاح طلبان با علی لاریجانی و احتمال حضور وی در انتخابات تقدیم خوانندگان محترم می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزارری رسا، روزها در گذر است و هر روز که می گذرد شاهد اخباری جدید در عرصه انتخابات 1400 اعم از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان در برخی استان ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم.

در این بسته خبری سعی داریم تا اهم اخبار انتخاباتی که امروز صورت گرفته است را تقدیم خوانندگان محترم کنیم.

رئیسی و قالیباف جواب مشخصی برای انتخابات نداده‌اند/ اگر رئیسی نیاید حضور قالیباف خیلی محتمل می‌شود

مهندس مهدی چمران، جزو فعالان سیاسی جبهه انقلاب و نابب رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگویی به چند سؤال در خصوص انتخابات 1400 پاسخ داده است که اهم آن ها بدین شرح است:

به نظر شما آقای رئیسی برای انتخابات 1400 شرکت می‌  کند؟ آیا صحبتی با ایشان شده یا شخص شما با ایشان صحبتی کرده‌اید؟

خیر، بنده به شخصه با ایشان صحبتی نکردم. دوستان دیگر ممکن است صحبتی کرده باشند. هم آقای رئیسی و هم آقای قالیباف هیچ کدامشان جواب مشخصی ندادند.

یعنی نه مثبت بوده، نه منفی؟

 بله تقریبا هیچی نمی‌  دانیم. البته سخنگوی آقای رئیسی یا یکی از دیگران که به خاطر ندارم، از ایشان یک مسئله‌  ای را عنوان کردند و گفتند: «من آمدم اینجا و دارم کار می‌  کنم و فعلا به جای دیگری  فکر نمی  ‌کنم». به عقیده من این حرف نافی نیست؛ ولی اظهار صریحی در این حرف چه مثبت و چه منفی وجود ندارد.

تحلیل شما چیست؟ آیا آقای رئیسی شرکت می  ‌کند؟

والا نمی‌ توانم بگویم.

از نامشخص بودن کاندیداتوری رئیسی و قالیباف تا پایان مهلت ثبتنام برای خبرگان

درباره آقای قالیباف به چه صورت؟

پیش بینی من این است که اگر آقای رئیسی شرکت کند، آقای قالیباف شرکت نخواهند کرد. البته امکان دارد اوایل حضور پیدا کنند ولی نهایتا حاضر به شرکت نمی‌شود. این پیش بینی من است. البته اگر آقای رئیسی بیایند، امکان دارد خیلی  ‌های دیگر نیایند.

شما تماسی با این گزینه  ‌های بالقوه مثل آقای سعید محمد و یا آقای دهقان تماسی نداشتید؟

 چرا تماسی داشتم ولی تماس‌  ها دوستانه بوده و صحبت  ‌هایی کردیم.

به نظر شما با توجه به تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، گزینه اصلی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 چه کسی خواهد بود؟ آقای ظریف است، آقای جهانگیری است، آقای عارف است یا شخصی دیگر؟

کسی که بیشتر از همه بتواند در بین اصلاحات رای بیاورد، آقای ظریف است. خب آقای عارف هم می‌  تواند تشریف بیاورد مثل دوره‌  های قبل، ولی فکر می‌  کنم آقای ظریف رای آوری بیشتری داشته باشد. البته گزینه‌  ‎های جوانی هم وجود دارند که هنوز اعلام نکردند و ممکن است اعلام کنند.

آقای پیرهادی مصاحبه  ‌ای کرده بودند و گفته بودند: « اگر آقای رئیسی بیاید، آقای قالیباف در انتخابات شرکت نمی  ‌کند». تحلیل شما از این مصاحبه چیست؟ آیا می  ‌خواهد پالسی بدهد که اگر آقای رئیسی نیاید، من نفر اول هستم؟

ممکن است اگر آقای رئیسی نیاید، حضور آقای قالیباف خیلی محتمل شود.

اگر آقای رئیسی بیاید، آیا آقای قالیباف به نیامدن تن می‌  دهد؟

آقای قالیباف دفعه گذشته هم بودند و نهایتا به نفع آقای رئیسی کنار رفتند. من فکر می  ‌کنم اگر آقای رئیسی باشند، آقای قالیباف شرکت نمی  ‌کند و یا اگر شرکت کند، همان کار دفعه قبل را تکرار می کند. این فکر من است و هیچگونه صحبتی در این زمینه نداشتیم.

به نظر شما گزینه‌  ای که تبدیل به یک احمدی نژاد سال 84 شود، چه کسی است؟ چون همیشه گزینه‌هایی که ما اعلام می  ‌کنیم تا زمان انتخابات، یک موج دیگری ایجاد می  ‌شود.

 آنجایی که موج ایجاد می‌  شود، قایل پیش بنی نیست. فعلا نمی  شود نظری داد. آقای رئیسی و آقای قالیباف جایگاه دیگری در جامعه دارند. برای سایر افراد باید به همین موج  ‌ها و حرکات باید نگریست؛ برخی که تازه وارد هستند، توانسته‌  اند موج خوبی را ایجاد کنند. حال باید دید این موج تا چه اندازه جلو می  ‌آید و تا چه اندازه تاثیر می  ‌گذارد.

کواکبیان: اصلاحات زیر بار کاندیداتوری لاریجانی نمی رود

«مصطفی کواکبیان» فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیر کل حزب مردم سالاری نیز در مصاحبه ای با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و احتمال نامزدی لاریجانی گفت: اصلاح‌طلبان واقعی هرگز زیر بار نامزد غیر اصلاح‌طلب نخواهند رفت. تجربه دولت یازدهم و دوازدهم نشان داد روی کار آمدن یک فرد غیر اصلاح‌طلب نه تنها منافعی برای جریان اصلاح‌طلب ندارد بلکه ضرر هم دارد. هرکس می‌خواست به دولت فحش بدهد به ما فحش می‌داد.

کواکبیان افزود:«بنده حتی ائتلاف جبهه‌ای را هم قبول ندارم و معتقدم هر حزب باید یک نامزد داشته باشد اما فعلاً چون نظام انتخابات حزبی نداریم ناچار به پذیرش ائتلاف جبهه‌ای هستیم. در دنیا اول انتخابات حزبی دارند بعد ائتلاف جبهه‌ای و یا ملی».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: «خمیرمایه لاریجانی، اصولگرایی است. ما به عنوان اصلاح‌طلب چرا باید زیر بار شخصی که ذات اصلی‌اش اصولگرایی است برویم... بدنه اصلاح‌طلبان معتقد است بدترین عملکرد را اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و دولت دوازدهم داشته‌اند. اگر بخواهیم تعهدی به مردم بدهیم باید پای آن بایستیم. چه کسی می‌خواهد پاسخگوی عملکرد دولت دوازدهم و مجلس دهم از طرف اصلاح‌طلبان باشد؟».

از نامشخص بودن کاندیداتوری رئیسی و قالیباف تا پایان مهلت ثبتنام برای خبرگان

نقل قول نماینده سابق درباره شرط لاریجانی برای کاندیداتوری

همچنین سیدحسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز درباره کاندیداتوری علی لاریجانی گفته است یک نقل قولی از آقای لاریجانی شنیدم که ایشان جایی مطرح کرده و گفته «اگر آیت‌الله رئیسی بیاید دیگر نیازی به کاندیداتوری من نیست». با این اوصاف اگر آیت‌الله رئیسی نامزد شود به نظرم تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری روشن است.

از نامشخص بودن کاندیداتوری رئیسی و قالیباف تا پایان مهلت ثبتنام برای خبرگان

آیت الله رجبی برای انتخابات خبرگان از حوزه انتخابیه قم ثبت نام کرد

آیت الله محمود رجبی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هم در آخرین روز نام نویسی مجلس خبرگان رهبری برای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه قم ثبت نام کرد.

بر اساس این گزارش، فرزند آیت الله رجبی به نمایندگی از وی در فرمانداری قم حاضر شد و مراحل ثبت نام را انجام داد.

گفتنی است، انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای تهران، مشهد، قم و ساری برگزار خواهد شد.

این انتخابات در تهران بخاطر درگذشت آیات تسخیری، بطحایی و امینی، ارتحال آیت الله یزدی در قم، ارتحال آیت الله مصباح یزدی در مشهد و درگذشت آیت الله طبرسی در ساری صورت خواهد پذیرفت.

از نامشخص بودن کاندیداتوری رئیسی و قالیباف تا پایان مهلت ثبتنام برای خبرگان

نام نویسی 88 نفر برای انتخابات میاندوره ای خبرگان در 4 حوزه انتخابیه

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور، با اشاره به پایان روند ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نوزدهم فروردین ماه گفت: در پایان فرصت هفت روزه ثبت نام انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری، در مجموع از روز اول تا هفتم، برای چهار حوزه انتخابیه مشمول این انتخابات، ثبت نام 88 نفر نهایی شد.

وی در ادامه، تعداد داوطلبان حضور در انتخابات میاندوره مجلس خبرگان رهبری را به تفکیک حوزه‌های انتخابیه اعلام کرد: در مجموع ثبت نام 54 نفر در استان تهران، 12 نفر در استان خراسان رضوی، 14 نفر در استان قم و 8 نفر در استان مازندران قطعی شد.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور، در خصوص تبلیغات داوطلبان میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: کسانی که صلاحیت‌شان در شورای نگهبان تایید شود، از 15 روز قبل از روز رأی‌گیری، یعنی از روز 13 خرداد ماه تا 26 خرداد ماه به مدت 14 روز می‌توانند تبلیغات داشته باشند.

پایان مهلت ثبت‌نام در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری

مجلس خبرگان رهبری نیز طی اطلاعیه ای اعلام کرد: ثبت نام از داوطلبان انتخابات دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای حوزه­‌های انتخابیه تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران که از روز جمعه ۱۳ فروردین آغاز شده بود، امروز به پایان رسید.

دومین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به همراه ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

آزمون علمی ورودی برای داوطلبان انتخابات خبرگان ۲۲ فروردین در قم برگزار می شود

گفتنی است، آزمون علمی ورودی برای داوطلبان انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری ۲۲ فروردین در قم برگزار می شود. تشخیص اجتهاد داوطلبان از طریق آزمون کتبی و شفاهی پیش از انتخابات توسط فقهای شورای نگهبان، انجام می شود و فقهای شورای نگهبان پس از بررسی های لازم، پاسخگو بوده و در صورت رد صلاحیت یا ابطال آراء فرد انتخاب شونده در صورت مطالبه، دلایل و مستندات رد صلاحیت یا ابطال آرای آن فرد را به صورت کتبی به وی ابلاغ می کنند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام شامل اصل شناسنامه عکس دار و کارت ملی، یک نسخه تصویر تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی، ۲ قطعه عکس ۴*۶ جدید و تکمیل فرم پرسشنامه داوطلبی بود./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
همانطوری که بسیاری از علما و مراجع تقلید بزرگوار متذکر شده اند، خروج آیت ا…رئیسی در حال حاضر و باتوجه به کارنامه درخشانی که از خود در گام دوم انقلاب با توجه به اقدامات تحولخواهانه ، عدالتخواهانه و بخصوص در مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته اند تا قبل از اینکه این اقدامات را به قله اوج خود و به نقطه ای بدون بازگشت در دستگاه قضایی کشور بعد از گذشت ۴۰ و اندی سال صبر مردم برسانند بنحوی که ساختار و پیکر بندی قوه قضاییه بعنوان پیشانی نظام مقدس جمهوری اسلامی به فرم و قالبی در آید که هر فرد دیگری که در راس قوه قضاییه قراربگیرد نتواند آرمان و هدف دیگری را بر خلاف ایشان در دستگاه قضایی دنبال نماید و یا خدایی نکرده فرصت و مجالی برای مفسدین و دانه درشت های اقتصادی ایجاد نماید می تواند خسارت، عقبگرد ، هزینه و هدر رفت منابع جبران ناپذیر بزرگی برای کشور و نظام بوده و دستگاه قضایی کشور را به شرایط قبل از تصدی ایشان سوق دهد.!!!
در حالی که آیت ا… رئیسی می توانند همانطوری که در برنامه اعلامی به محضر مقام معظم رهبری مد ظله العالی فرموده اند ماموریتشان را در جهت ایجاد تحول در دستگاه قضایی کشور در سه سال باقی مانده تکمیل نموده،دستگاه قضایی کشور را به نقطه بدون بازگشت تحولی و ساختاری رسانده و سپس با توجه به اقتضائات و ضرورت مسائل آینده حتما در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ شرکت نمایند .
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
همیشه عده ای که منفعتشون با نیومدن سعید جلیلی بدست میومد جلوی رای آوری ایشون رو گرفتن...الان هم ادامه داره...چرا که یک نیروی مستقل انقلابی میتونه بهشون ضربه بزنه.
اصولگراها، اصلاح طلب ها و برخی دوستان کند فهم باعث شدن تا ۸ سال کشور به دست کسی که لیاقت و توانایی این جایگاه رو نداره برسه.
پس علت اصلی این گرونی ها و تحریم ها و... تنها روحانی نیست.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
دو قطبی خاتمی و احمدی نژاد شکل خواهد گرفت؟
1
0
ناشناس
United Kingdom
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
مادامی که انتخابات وجود دارد امکان چرخش قدرت وجود دارد
0
0