۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۶۷۸۹۹۲

حكم شرعی خرید و فروش ارز دیجیتال و بیت كوین در نظر مراجع

حكم شرعی خرید و فروش ارز دیجیتال و بیت كوین در نظر مراجع
از جمله موضوعات احکامی که امروز جامعه با آن درگیر بوده احکام خرید و فروش ارز دیجیتال است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، از جمله موضوعات احکامی که امروز جامعه با آن درگیر بوده احکام خرید و فروش ارز دیجیتال است. در اینجا نظر شش تن از مراجع تقلید درباره آن مورد بررسی قرار می گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای(دامت بركاته)
سوال: حكم معاملات بیت كوین (ارز دیجیتال) چیست؟

جواب: حكم تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.

آیت الله مكارم شیرازی(دامت بركاته)
سوال: خرید و فروش بیت كوین چه حكمی دارد؟

با توجه به ابهامات زیادی كه بیت كوین دارد از جمله اینكه: منشاء استخراج این ارز روشن نیست و نیز غالبا اعتبار آن از سوی دولت ها پذیرفته نشده است و همچنین منشاء سوء استفاده های زیادی شده است، بنابراین معامله آن جایز نیست.

جواب: با توجه به ابهامات زیادی كه بیت كوین دارد معامله آن اشكال دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی(دامت بركاته)
سوال: حكم معاملات بیت كوین (ارز دیجیتال) چیست؟

جواب: حرام و اكل مال به باطل است. والله العالم.

آیت الله نوری همدانی(دامت بركاته)
سوال: حكم معاملات بیت كوین (ارز دیجیتال) چیست؟

جواب: ورود در این معاملات اشكال دارد.

آیت الله وحید خراسانی (دامت بركاته)
سوال: حكم معاملات بیت كوین (ارز دیجیتال) چیست؟

جواب: خرید و فروش آن باطل است.

آیت الله شبیری زنجانی (دامت بركاته)
سوال: معاملات بیت كوین (ارز دیجیتال) چه حكمی دارد؟

جواب: چنانچه استفاده از این گونه ارزها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشكال دارد.

گفتنی است نظرات فقهی و شرعی آیات عظام و مراجع سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مكارم شیرازی و نوری همدانی(مد ظلهم العالی) برگرفته از سایت اسلام كوئست و نظر حضرت آیت الله خامنه ای، از سایت لیدر گرفته شده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
با سلام و عرض ادب با توجه به اینکه حکم تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال مطابق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است و قوانین در باره خرید و فروش ارز دیجیتال هم نامشخصه و جرم نیست و یه جورایی قانون گذاری نشده حکم شرعی خرید و فروش ارز دیجیتال چیست؟ و با توجه به اینکه تولید (استخراج)ارز دیجیتال قانونیه پس باید یک شخصی باشد که ان ارز را خریداری کند .
37
4
ناشناس
|
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
رمز ارز هم مثل دلار مثل لیر مثل ین ، چطور اونا خ ید و فروشش حرام نیست ، این یکی حرام است ؟
ناشناس
|
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
قانونی وجود ندارد اما مصوبه بانک مرکزی که معاملات رمز ارزها را غیر مجاز اعلام کرده و در سایت بانک مرکزی موجود است وجود دارد و این مصوبه در حکم قانون بوده و با این شرایط معاملات مزبور طبق نظر حضرت آقا نیز دچار اشکال میشود
ناشناس
|
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
سلام باید خودتان تحقیق و بررسی کنید من در سایت دیگر دیدم نوشته بود :
 رهبر معظم انقلاب آن را به قانون موکول می‌کنند. قانون یعنی که مجلس تصویب کند و شورای نگهبان تأیید کند. البته رهبر معظم انقلاب تأیید و تصویب نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی را هم مجاز می‌دانند. حال درباره رمزارز‌ها بانک مرکزی مصوبه‌ای دارد که سال ۹۸ تبصره‌ای هیأت وزیران به آن اضافه کرد به این صورت که برخی افراد می‌توانند با مجوز وزارت صنایع و معادن برای واردات کالا به استخراج رمز ارز بپردازند. اما درباره خرید و فروش رمز ارز و یا برای سرمایه‌گذاری و اینکه بخریم تا گران شود، قانون چنین اجازه‌ای نداده است و طبق نظر رهبر معظم انقلاب اگر خرید و فروش طبق قانون نباشد جایز نیست.
منبع :www.farsnews.ir
حامد
|
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
سلام خودتان باید تحقیق و بررسی کنید من در یک سایت دیگر دیدم که بخشی ازش نوشته بود :
 رهبر معظم انقلاب آن را به قانون موکول می‌کنند. قانون یعنی که مجلس تصویب کند و شورای نگهبان تأیید کند. البته رهبر معظم انقلاب تأیید و تصویب نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی را هم مجاز می‌دانند. حال درباره رمزارز‌ها بانک مرکزی مصوبه‌ای دارد که سال ۹۸ تبصره‌ای هیأت وزیران به آن اضافه کرد به این صورت که برخی افراد می‌توانند با مجوز وزارت صنایع و معادن برای واردات کالا به استخراج رمز ارز بپردازند. اما درباره خرید و فروش رمز ارز و یا برای سرمایه‌گذاری و اینکه بخریم تا گران شود، قانون چنین اجازه‌ای نداده است و طبق نظر رهبر معظم انقلاب اگر خرید و فروش طبق قانون نباشد جایز نیست.
منبع : www.farsnews.ir
علب
|
۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲
حرام و حلال را خدا تعیین میکند یعنی خداوند نشسته ببینه بانک مرکزی (که رییس سابقش هم محکوم به زندان شده) یا مجلس چه تصمیمی میگیرن بعد حکم بده.قانون باید تابع شریعت باشه نه شریعت تابع قانون.نمیتوانند موضوع شناسی کنند دارن هل میدن سمت مجلس
مهران
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
پولی که بدون انجام کاری سودمند بدست بیاد حرام است، حالا خودت بگو خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال کاری سودمند است یا خیر، در مقابل پولی که از خرید و فروش ارز دیجیتال بدست میاری چه کار سودمندی میکنی؟
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
طبق آخرین آمار تقریبا ۱۲ میلیون نفر در کشور درحال خرید و فروش رمز ارز هستند که با رویه موجود سرمایه و نقدینگی خود را ارتقا میدهندو به نسبت قیمت کالا را هم در جامعه بالا میبرند و در این بین نه قانونی وجود دارد که حق داریم ماهم اقدام کنیم ونه قانونی که از همه آحاد جامعه جلوگیری کند.مردم بلاتکلیف
36
4
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
با سلام لطفاً از مراجع بپرسین دزدی های میلیاردی چه حکمی دارند استفاده از بیت المال چی یا ربا و نزول بانک های اسلامی چی یا همین بازار بورس ایران که خوب پول مردم رو بالا کشیدن دوران شماها تموم شد چندسال دیگه قضیه رمز ارزها مثل کله قند میشه اول حروم بعدا حلال
70
41
ناشناس
|
۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
حرام حرام هست و صرف اینکه مردم همه انجام میدن حلال نخواهد شد . مثل دروغ گویی که تقریبا همه میگن ولی همچنان حرام هست
ناشناس
|
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
فرافکنی نکن. اونم حرومه خودتم می دونی پس .. توجیه نکن.
نور ۵۲
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
چرا قیمه هارو می ریزی تو ماستا ... اون یک مسئله این یک مسئله .. ربطش چیه . این چه روشیه ملت یاد گرفتن هر منکری رو داری بررسی می کنی وصل می کنن به اختلاس و ... .. دست از این بی سوادی و بی عقلی بر داریم دیگه
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
به نظر من که فکر میکنم درست ترین نظر این باشه ؛
مهم اون نیتِ كه میتونه با وجود ثابت بودن ظاهر مسئله اون رو حلال يا حرام كنه . مثلاً من نيتم كلاه برداريه ولى در ظاهر در جايي به شما كمك ميكنم اما در واقع کارم # حرامه
يا مثلاً همون پول كه با تلاش بدست مياد و حلاله اما من تلاش ميكنم و با كلى كار درآمدی را از راه غير قانونى بدست ميارم ، در واقع اون پول مشكلى نداشت اما براى من حرامه
يا مثلاً شخصى مالى را از راه بد بدست مياره و براش حرامه و بعد از مرگش به وارثش كه ميرسه اون با زحمت و تلاش از راه درست كسب درآمد ميكنه و براش حلاله
پس به سادگى ميشه گفت # ارزهاى ديجيتال با وجود ريسك بالا و مسائلى كه بزرگواران فرمودند براى بعضى حلال و براى بعضى حرامه مثلاً در شرايط تحريم براى جابجايي به منظور رفع مشكلات كشور خريد و استفاده آن براى حل مسائل و مشكلات حلاله هر چند نسبت به شرايط و ريسكش ارزش خريد اون ممكنه بال يا پايين بره
و يا استخراج آن بواسطه انجام عمليات توابع و كار انجام شده ماينرها با داشتن مجوز از مراجع ذيصلاح حلاله هر چند باز هم نسبت به شرايط و ريسكش ارزش ميزان استخراج اون ممكنه بال يا پايين بره
از طرفى خريد آن به منظور بالا رفتن ارزش و سود كردنش حرامه
باز هم خريد آن به منظور جايگزين با دلار براى انجام خدماتى يا خريدى در خارج كشور يا داخل قطعاً حلاله هر چند نسبت به شرايط و ريسكش ارزش خريد اون ممكنه بال يا پايين بره
از طرفى خريد و فروش اون در بازه هاى كوتاه به نيت كسب درآمد و سودآورى چون تعيين محدوده ريسك و تحلیل(r/r ) به نوعی #قمار محسوب میشه در واقع حرامه
یا در بازه های طولانی نگه داشتنش به منظور سود مثله خرید دلال های ارز میمونه و حرامه
# مبارزه با پولشویی # حرام خواری #بیت کوین
9
15
سیدقاسم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰
به نظر من حرام است چون اولا عین قمار است .بعضی ها یک شبه پولدار و بعضی ها یک شبه ورشکست ..وپولی که بدون زحمت به دست بیاری از نظر تمام ما ایرانی ها باد آورده است وباد روزی میبرد و ثانیا چون یک نوع هرج ومرج به وجود میآورد و برای قشر مستمند وپایین جامعه گرانی و دغدغه وفقیری همراه دارد چونکه بعضی از کالاها یک شبه گران می‌شود یا احتکار میشود به این دلیل قدرت خرید ندارند وموجب به هم خوردگی خانواده ها و رقابت ونفاق ووووو..میشود پس پولی که موجب شود دیگران درمخمصه وبدبختی بیفتند از ....سگ هم حرامتر ونجس تر است ..الله اعلم ..
31
50
شما
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
شما که هیچ تخصصی درباه سختی شبکه و بلاک چین نداری بهتره نظر ندی
ناشناس
|
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
اگه اطلاعاتی در مورد مفهوم پول و ارز داشتی اینجوری راحت نظر نمی‌دادی حکم ارز دیجیتال یه حکم دو پهلو هست هم میتونی استدلال حلال کنی و هم حرام
تابع مقررات بودن یعنی در یه بستر معامله‌ای خرید و فروش شود (خریدار فروشنده و واسطه معین داشته باشه) امکان پیگیری های حقوقی درصورت اشکال داشته باشد
البته قصد و نیت فرد هم مهمه و از افتادن در وادی قمار دور باشد
در دنیای کنونی ارز دیجیتال هم کاربردهایی شبیه ارز و پول رایج گرفته است مگه شما پول برا روز مبادا کنار نمیزاری چون امکان حذف شبکه ارتباطی اینترنت وجود ندارد شبکه بلاک چین و ارز دیجیتال هم قابل حذف نیست
خیلی موارد دیگه هم هست که .......
لطفاً حکم من درآوردی ندهیم
ناشناس
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
مشکل اینجاست بعضی ها چنان مست دنیای دو روزه و مادیات شده اند که هر چه بگویی گوشی بدهکار نیست غافل از اینکه راحت دارند روزی ۶۰۰ نفر از دار دنیا تنها به دلیل کرونا از بين میروند ضمن اینکه حرامم نباشه صد در صد شبهه ناک هست

با عرض معذرت اگر مال حرام و شبهه ناک وارد زندگی انسان شد امام کُش می‌شود کربلا درسهای بزرگی برای انسان به همراه دارد
پا رسا ساقی
|
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
احسنت. تعجبم کسایی به این روش کسب درآمد دارند خدارو شکر می‌کنند ولی این نوع حرام است
ناشناس
|
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
واقعا چیو به چی ربط داد برو یکم مطالعه کن
محسن
|
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
شما که سر در نمیاری لطفا چیزی نگو
احمد
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۳
صد درصد موافقم
:)
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
آخه موندم وقتی هیچی از ارز دیجیتال نمیدونین چطور نظر میدین ...
کی میگه کاریه که سختی نداره !!!!!! پس چی فکر کردین یکی بیاد تو این بازار یه شبه پولدار میشه؟؟؟؟؟؟؟اگه اینه نطرتون هیچ وقت به کسی هم توصیه نکنین چون کسی ک با این دید بیاد تو این بازار باید بدونین از این خبرا نیست .. قیاس تون کلا اشتباه ..مثل اینکه بگی استفاده از اینترنت حرامه!!یا استفاده از پول حرامه!! هر کدوم از این ارز ها علت دارن رزومه دارن فایده دارن ://مثل اینکه پول حرامه چون شاید یکی استفاده نادرست کنه :/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
آخر نفهمیدیم
حلاله یا نه؟
18
2
مسعود
|
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
حلاله عزیز جان . خوردن مال مردم خرامه ... بردن پول بیت المال . اختلاص . کودکی به موز بگه خیار زرد حرام .. حلال . من دارم کار میکنم و از حقش هم پرسیدم گفتن اشکال ندارد . اینا میگن پول رو بیار تو بورس ایران که بخورنش . حرام یا حلال وجدان شماست ..
احمد
|
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
پس حلاله. آقا مسعود شما حکم اجتهادتو از کدوم حوزه گرفتی؟
محسن
|
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
هر چیزی که بر انسان ضرر داشته باشد حرام است
ارز دیجیتال گرون بشه فایده داره ارزون بشه ضرر میکنی
اگه اینجوریه که دلار هم پایین و بالا میره اون چرا حرام نکردن؟؟!!
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
پس چطور میشه تو بورس ایران یه شبه سهام عدالت میشه ۲۲ میلون .بعد از دو ماه بشه ۱۱ میلون .این مگه با دجیتال کار نمیکنه
21
5
ناشناس
|
۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
در مورد بورس هم دولت بی‌پول شد ده نظر دادند که بیفتند به جان مردم از طریق بورس ومردم را بدبخت کردند وبورس هم ورشکست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
سلام اولین نظر ماله منه اینجور که فهمیدم رهبر فتوا ندادن و چون مالیت نداره من خودمم پشیمون شدم و نمی خوام ادامه بدم و نظر قبلیمو پس میگیرم
7
2
سید ابوتراب نگهبان
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۹
بخورید حلال جلاله. مثل بورسه
10
5
محمدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
اگر فرد یا مجتهدی برای رضای خدا و هدایت مردم به راه راست حکم درباره این معاملات تحقیق و حکم حرام کردن این ارز رو صادر کند خدا خیر بهش بده...
اما دو دسته وجود دارند که این ارز رو حرام اعلام میکنن و از ورود به این معاملات ممانعت می کنند اما یک درصد هم برای خدا و هدایت مردم نیست .
دسته اول کسانی که از تنبلی و کاهلی خودشون یا مهارت نداشتن در بازار از سودی بهره مند نشدن و انگار میخوان سد رو برای بقیه هم ممنوع کنن و ملامت کنند.
دسته دوم کسانی که خودشون از این بازار استفاده می کنند و از روی ... یا ترس از پولدار شدن مردم این حکم رو اعلام میکنن.
6
8
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
ما که جوونیم و تحصیل کرده هنوز ماهیت رمزارز و نفهمیدیم حالا مراجع ۸۰ ۹۰ ساله چطور ماهیت اونو درک کردن و فتوا میدن الله و اعلم
27
20
ناشناس
|
۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
برو سرچ کن استاد مروی
فقه ایشون رو گوش بده درباره رمزارزه تا ببینی پیرمرد هستند یا نه.
بعد بیا درباره ی مراجع نظر بده.
میبینی اقتصادانان هم اینطوری بحث رمز ارزها مثل ایشون بلد نیستند
ناشناس
|
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
خیلی ..!
alireza
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
بنازم ❤️
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
در بازار بورس که میگن حلاله من کلی سرمایه ام رو در عرض سه چهار ماه از دست دادم و لیکوئید شدم بعدا متوجه شدیم که از بالابالا ها دستوری بوده ما را بیچاره کردند و حالا اومدیم سمت ارز دیجیتال چون دستشان نمی رسه لیکوئید کنن می گن حرامه . الان موندیم چکار کنیم . کار که نیست ، با حقوق کارمندی هم که نمی شه الان زندگی کرد . پس یه چاله بکنیم بریم توش.
34
6
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
ایت الله مکارم میگه اشکال دارد و نمیگه حرام است. این دوتا باهم فرق داره. یا رهبر نمیگه حرام‌میگه تابع قوانین باشه .‌بعصی مراجع که حرام گفتن همونایی هستن که از دنیای امروزی زیاد سردر نمی ارن. اصطلاحا به روز نیستن. یه عده پیرمردن که نمی تونن ارز دیجیتالو درک کنن پس میگن حرام. درصورتی که دنیای اینده با ارزدیجیتال کار می کنه
16
12
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
من فکر می کنم علما درک درستی از بیت کوین و رمز ارز ها ندارند اصلا.
تو دو تا از فتوا ها کلمه ی ابهام هست در صورتی که بیت کوین و رمز ارز ها هیچ ابهامی درونشون وجود نداره ، فقط مکانیزمشون یکم پیچیده است .

از طرفی آینده ی جهان بر این معیا خواهد بود و فکر میکنم طی سال های آینده این فتوا ها عوض خواهند شد
12
5
Mrs Mabel
Nigeria
۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
من همیشه توصیه می کنم وقتی می خواهید تجارت کنید ، باید از یک پرسنل آموزش دیده کمک بگیرید. من با تجارت Phoenix octaFx معامله می کنم و اگر آنها را توصیه نکنم ، خودخواهانه خواهد بود. من با سیگنال های محافظت شده خوب و استراتژی های فعال همیشه توانستم بیش از 11،200 دلار در هفته درآمد داشته باشم. لطفاً اینجا وب سایت آنها است و ایمیل آن را خودتان بررسی کنید.

ایمیل: phoenixoctafxtrade@gmail.com
وب: phoenixoctafxtrade.wixsite.com/mysite-1
1
2
تبریزی
|
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
اینجا بحث تکلیف شرعی در خصوص ارزهای دیجیتال است نه محل تبلیغ آن.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
خلاصه فتوا ها رو بگم واستون کل مراجع :چون نفهمیدیم چیه و ..فعلا میگیم حرام تا یکی بیاد روشنمون کنه...
البته حضرت اقا اینو گذاشته پای قوانین نظام که حداقل افراد متخصص برسیش کنن فرق اینجاست....
14
6
ناشناس
|
۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
خخخخخ
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
یه روزی که این ارز دیجیتاله بدون پشتوانه و بدون صاحب،دهن مردم بدون پشتوانه رو به زیباترین حالت ممکن سرویس کنه اونوقت هر کسی یه سنگ باید بذاره کنار واسه کوبیدن توی سرش.چون عقل نیست که میگه این کارو بکن، نیاز هست که مجبور کرده
و.مشکل یه چیزه.عدم استفاده از عقل.حضرت رسول فرمودند یک لحظه تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت.هر کس به عقل خدا دادیش رجوع کنه میفهمه که چی بده و چی خوبه.......
8
11
حسین
|
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
مشکل اینجاس که خیلیا علم این کار رو ندارن.شما اگه یکم تحقیق بکنی میفهمی که این کار ، کاری نیست که بخوای توش سرمایه گذاری کلان بکنی و بخوای میلیون ها تومن واردش کنی خب مشخصه این کار ریسکش بالاس.برای این کار شما باید با پولی وارد بشی که اگر از دستش دادی برات مهم نباشه و مقدار پول هم کم باشه.مثلا با ۵ میلیون تومن شروع کنی.این تازه اولش راهشه شما باید بری آموزش ببینی که چطور ترید کنی چطور خریدو فروش کنی که اون پولو بتونی افزایش بدی.اینجوری دیگ خیالت راحت که یه شبه قرار نیست هرچی داری از دست بدی با علمت سرمایه کوچیکی که گذاشتی افزایش میدی
ناشناس
|
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴
تو اول برو اموزش و ادب ببین بعد بیا نظربده.
محمد
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
سلام دوست عزیز ، ده سال دیگه که خمس و زکاتتو با ارز دیجیتال پرداخت کردی سلامت میکنم.
دوما حدیث رو دستکاری نکن برادر من اون یک لحظه نیست و یک ساعته!
دریا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
سلام آیا واقعا استفاده از اسکناس ریالی اشکال ندارد که معلوم نیست ارزشش را چه کسی مشخص میکنه . آیا ارزش ذاتی پول را دستکاری نمیکنند و کاملا شفاف است؟؟؟؟
11
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
در این موضوع باید هر چه بیشتر و سریع تحقیق و اطلاع رسانی بشود
4
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۸
با سلام و عرض ادب و احترام.
چه بخواهیم و چه نخواهیم ارز دیجیتال بسرعت گسترش پیدا می‌کند و تا ده سال اینده جای ارز های سنتی را خواهد گرفت.
پس بهتر است به فکر ایجاد ارز دیجیتال ملی باشیم.
ارز دیجیتال بهترین راه برای دور زدن تحریم هاست.
هر ارزی بایستی پشتوانه ای داشته باشد و پشتوانه ارز دیجیتال
الگوریتم نرم افزار ی امن جهت خلق و نگهداری آن و سخت افزار ی
مطمئن می باشد.
تصمیم گیری در این زمینه نیازمند مطالعه عمیق است و به صرف
پیچیدگی موضوع نباید آنرا مردود اعلام کرد.
10
2
کرمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷
سلام کسی که وارد ارز دیجیتال میشه سرمایه گذاری می‌کنه به امید سود سرمایه خودشو تبدیل می‌کنه به ارز دیجیتال یا زمین میخوره بدبخت میشه یا سود میبره دزدی که نکرده پول خودشه تمام استرس دلهره کجاش حرامه کاری دیگه نیست انجام بده
8
3
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
سلام
3
1
سیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
..انتقاد
0
1
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
سلام خودتان باید تحقیق و بررسی کنید من در یک سایت دیگر دیدم که بخشی ازش ​نوشته بود :
 رهبر معظم انقلاب آن را به قانون موکول می‌کنند. قانون یعنی که مجلس تصویب کند و شورای نگهبان تأیید کند. البته رهبر معظم انقلاب تأیید و تصویب نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی را هم مجاز می‌دانند. حال درباره رمزارز‌ها بانک مرکزی مصوبه‌ای دارد که سال ۹۸ تبصره‌ای هیأت وزیران به آن اضافه کرد به این صورت که برخی افراد می‌توانند با مجوز وزارت صنایع و معادن برای واردات کالا به استخراج رمز ارز بپردازند. اما درباره خرید و فروش رمز ارز و یا برای سرمایه‌گذاری و اینکه بخریم تا گران شود، قانون چنین اجازه‌ای نداده است و طبق نظر رهبر معظم انقلاب اگر خرید و فروش طبق قانون نباشد جایز نیست.
منبع : www.farsnews.ir
3
0
صادقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
با این سودهای کلان بطور کل ازبین برنده فرهنگ کار در جامعه ایران می شود و ایرانی ها در اکثر مواقع دلال صفت می شویم و این عامل باعث ..... خیلی گرفتارهای اجتماعی خواهد شد و با این تورم و بی ارزشی پول و ازبین رفتن فرهنگ کار یک فاصله اجتماعی بزرگتر چیز موجود بوجود خواهد آمد و ننیجه آن کاملاا برای همه مشخص است ازبین رفتن امنیت اجتماعی برای کل جامعه
7
2
علی
|
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
اتفاقا موجب باارزش شدن نیروی کار میشه.... در ایران منابع انسانی ارزشی نداره بخاطر همین خیلی جاها از مردم بهره کشی میشه با حداقل حقوق، اما با کسب سود از طریق ارزدیجیتال دولت باید به پای نیروی متخصص بیفته تا براش کار کنن، اینطوری هم حاضره حقوق بالاتر بده و هم از نیروی کار بهره کشی نکنه
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
شیبا بهترین آینده رو داره
2
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
مراجع محترم لطفا نظر خودشونو راجب نظام بانک داری به ظاهر اسلامی مملکت اعلام کنن راجب وام(ربا) های با سود سرر به فلک کشیده اعلام کنن من وام پنجاه میلیون تومانی گرفتم شصتو پنج میلیون پس دادم در حالی که اگه نزول میگرفتم فقط پنجاهو پنج میلیون پس میدادم. انتقاد..
8
1
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
باسلام خدمت همه عزیزان .هرکاری متخصص می خواد من فکرمی کنم حرفای بعضی عزیزان توهین واهانت به محضرمراجع عظام تقلیده .بخاطر چندتومان یا دلاریا ارز آخرتنونو به دنیای تان نفروشید
ببینید دربحث کرونا حضرت آقا فرمودند تابع متخصصین امر هستن واین حرف معقولی است بنابراین باید ازمحضرمراجع عظام استفتا شود :
آیا خرید وفروش پول وتبدیل آن چه حکمی دارد .مثلا بورس چه حکمی دارد ؟ ۲. حکم خریدوفروش ارز دیجیتال تحت صرافی داخلی چگونه است . ؟
۳. مثلا بنده مبلغی پول جهت خرید وفروش ارز دربیت کوین گذاشتم وباآن خرید وفروش می کنم وامرار معاش می کنم آیا حلال است یا حرام ؟.
لذا خواهش می کنم که بعضی از عزیزان بخاطر نفع مادی برچسب ندانستن به مراجع عظام تقلید نزنند چراکه درعصر غیبت سعادت دنیا وآخرت ما بسته به فتاوای این عزیزان وبزرگواران داشته ودارد .
بنابراین باحوصله وباتبیین تمام جوانب ارز دیجیتال محضرحضرات معظم توضیح دادده بشه تا حضرات معظم کارشناسی وتحقیق شده جواب عنایت فرمایند .
ضمنا ایشان باهیجک از ما خصومت ندارند بلکه تبیین حلال وحرام با ایشان است ومقلد باید مطابق نظر وفتوای مرجع معظم تقلید عمل نماید وگرنه دتیا وآخرتمون دودشده وهباءا منبثا می شود .
باتشکر وتقدیم احترام
4
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
اگه مسلمونین و حلال و حروم واستون مهمه طبق روایات اهل البیت علیهما سلام عمل کنین ک فرمودند از مال شبهه ناک دوری کنین چ رسد به حرام. وقتی ن علم به حرام داری یا حلال بودنش و هیچ یقینی به حلال بودنش نداری و مثل شرط بندی میمونه و یا مثل قماره ک نمیدونی فردا روزی به سر مالت چی میاد پس بدونین ک این مال و درآمد شبه ناکه و ازش دوری کنین. سعی کنین دنبال رزق حلال باشین.
12
3
ناشناس
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
شما راجب ارز دیجیتال اصلا چیزی میدونی؟؟؟ فقط همه فکر کردین یه چیزیه که قراره پول کلان بده !!!نه اقا بخدا که اینطور نیست ... اصلا همچین چیزی فقط از دور هست ..ارزی مثل دوج کوین یه ارزه که سیستم پرداختیه ...اینو متوجه هستین ...اینا فقط همون پول هستن ...روزمه دارن ...دست مردمن ...کسی قراره نیست نابودشون کنه ..مگه اینکه بدون علم وارد شه و رویا یه شبه پولدار شدن داشته باشه که اون همون فک کنه حرامه بهتره :/دیگه تقصیر خودشه ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
زمانی که گوجه فرنگی تازه وارد ایران شده بود آن را حرام اعلام کردند و کسی که آن را می‌خورد را مجوس یعنی نجس خطاب می‌کردند ولی الان که در مورد آن علم دارند خوردن آن را مفید می‌دانند ارز دیجیتال هم همین طور است تا شناخته نشود
چند سال آینده که دنیا آن را مبنای خریدهای خود کنند کشور ما هم مجبور به پذیرفتن آن هستند
4
2
ناشناس
Netherlands
۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
آهای آقایون محترم وقتی پول مردم تو بورس خوردند شماها کجا بودید ؟
4
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
خخخخخ .بدبخت ها منم یه فردمذهبیم .دیگه خدا عقل هم به شما ها داده اولا ارز دیجیتال قمار نیس یک شبه پوچ نمیشه تو پولت باقی برحسب روز مثل پول های دیگه .ازبین نمیره ارزت باقی نوسان داره اما پوچ نمیشه . دیگه با ارز دیجیتال داره خرید فروش میشه مثل پول که اولین خرید هم برای یک ساندویچ با بیت کوین بوده.دوما حرام هست چرا شبکه خبر ایران اعلام کرد اکثر سازمان ماینر دارندسومااگه حرام باشه اول پول حرام هست چون زمان قدیم خودت بکار و بخور بود بعد کالا به کالا بود. بعد پول به کالا .پول مثل دیجیتال هم نیس این میاد پایین شاید یه روز بره بالا !!!!!!اما شما خونه ات رو بفروش پول نقد رو 1 سال دستت نگه داریا بانک اونوفت رحمت به دیجیتال.اخرشمم دنیا داره بسمت فناوری پیش میره .حلال حلال باید خودت بکار ی درو کنی بخور ی بعد کالا به کالا بعد پول به کالا بعد دیجیتال به کالا ....... این داستان ادادمه دارد.یه روزی همه با ارز های دیجیتال زندگی میکنیم .یاعلی
6
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
با عرض سلام به همه دوستان
همه اگر اصول و دین و بدونیم هم بهتر زندگی میکنیم هم با آرامش بیشتر.
این ارز احتمالا در آینده جای پول و خواهد گرفت ولی در حال حاضر نقاط مبهم خیلی داره. این ارز بهترین واحد پولی برای پولشوییه در حال حاضر حتی دولت امریکا هم با رمز ارز مشکل داره چون هیچ ردی از خریدار و فروشنده نمیزاره.حتی سازنده این نوع ارز فقط یک اسم ژاپنی ازش موجوده و هویتی نداره تا الان هیچ دولتی ارز دیجیتال و به عنوان یک ارز به رسمیت نشناخته .ایران و خبر ندارم ولی در حال حاضر با رمز ارز خارج از کشور شما میتونی مواد مخدر بخری و در خونتون تحویل بگیری شما باید در نظر بگیرین قلابتون و تو چه آبی میندازین !
دلیل سودتون چیه ؟ دلیل ضررتون چیه؟ بنظر من با منطق در بهترین حالت شبهه داره. ولی هر کسی خودش میدونه و نیتش و خداش.
حق همراهتون
4
0
ناشناس
|
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
الآن داخل ایران هم میتونی با تومن،مواد مخدر بخری و در خونت تحویل بگیری.
اتفاقا از این نظر که قابل ردیابی نیست که برای ایران خیلی خوبه..هر چیزی رو که نتونه آمریکای کثیف ردیابی کنه ،اون خوبه..دلار رو کردن مبنای پول دنیا ،هر کار دلشون میخواد با بقیه کشورها میکنن.
آینده اقتصادی دنیا داره میره به سمت ارز دیجیتال،چه بخواهیم،چه نخواهیم.
نظام باید یه فکری در مورد ارزهای دیجیتال بکنه،وگرنه باز هم از دنیا عقب میمونیم.
مثل انرژی هسته ای که بمب هسته ای حرام است ولی دانش هسته ای حلال...
متاسفانه با همین دلار توی این چند سال چه بلاها که سر مردم نیاوردن...
:)
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
چرا فکر کردین اون ادمه ژاپنیه ...اون یه اسم رمز ماننده .
تو ایران با ریال میشه مواد مخدر خرید پس پول حرام است:/چرا اخه بی دلیل صحبت کنیم ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
شناخت موضوع در این زمینه سخت است و نیازمند تامل و دقت بیشتری است.
1
0
علی
Germany
۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
معمولا تکنولوژی جدید که یکم ناشناخته برای ما (جهان سومی) باشه مراجع حروم اعلام میکنند بعد که یکم این مسئله تو جهان ترند تر بشه مراجع هم باهاش کنار میان، مثلا دوش های حمام وقتی تازه آمده بود مراجع استفاده از اونا رو حرام اعلام کردن بعد دیدن که دلیلی نداره حرام باشه حلال کردن خلاصه یکی از دلایلی که از بقیه دنیا عقب هستیم نظرات غیر کارشناسی شده بعضی از مقامات یا صاحبان قدرته، بالاخره جهان داره به این سمت پیش میره و اگه پیش بینی های افراد سر شناس و مهم جهانو ببنید متوجه میشید در آینده نه چندان دور باید مراجع با این قضایا کنار بیان
3
2
علیرضا
|
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
خوب یعنی ارز دیجیتالی حرام نیست؟ و پول حلاله؟ خوب حالا میشه بگی این پول از کجا میاد؟ مثلا که چی بیت کوین کامپیوتر رو باز نگه میداری خود به خود کار هایی انجام میده بت پول میده یعنی چی؟ میشه دقیق بگی از کجا تحقیق کردی؟ هیچ معلوم نیس صاحب مثلا یه ارز دیجیتالی (بیت کوین)کیه بعد میاین میگجین حلاله خوب ماین کردنش شاید حلال باشه چون کامپیوتر انرژی مصرف میکنه ولی اگه خرید و فروش کنین که هر روز میره بالا حرامه
زهرا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
سلام
من مدتی است که در این زمینه تحقیق می کنم دنیای رمزارزها آینده ی دنیای دیجیتال و آینده ی بانکها است که متاسفانه با سودهای کلان و خلق پول بی پشتوانه رور به روز وضع مردم را خراب تر می کنند اما در دنیای رمز ارزها پروژه های مختلفی را برای بهبود وًعیت پول و سرمایه در دنیا ایجاد کرده و به نام یک ارز خاص به دنیا معرفی می کنند و آن پروژه به میزان پیشرفت و موفقیت ارزشمند شده و قیمت آن رمز ارز بالا می رود که این کار قمار نیست بلکه روند طبیعی کارها است وبا سرمایه گذاری در هر رمز ارز البته با تحقیق کامل در مورد هدف پروژه و تیم کاری آن می توانیم در پیشرفت بانکداری ارزان و مفید برای دنیا شریک باشیم و از سود حاصل از این پیشرفت استفاده کنیم متاسفانه عده ای بدون علم و اطلاع می خواهند‌مردم را از این مسبر پیشرفت دور نگه دارند البته الحمدلله رهبر فرهیخته این کار را به اهل فن واگذار کرده اند تا با قانون گذاری این بستر را فراهم و آماده کنند ضمنا رمز ارزها از جمله موارد تحریم آمریکا برای کشور ماست آنها از روی دشمنی می خواهند مردم ما را از مسیر پیشرفت باز دارند و عده ای از روی جهل همان حرف دشمن را تکرار می کنند. ضمنا سرمایه گذاری در این زمینه چندان کار آسانی نیست و احتیاج به علم و آگاهی و برسی دارد پس به شعور مردم کشورمان احترام بگذاریم و فکر نکنیم که آنها نمی فهمند بلکه مردم را به سمت انجام کار با علم و آگاهی سوق دهیم و بسترهای آموزش را برای عموم فراهم کنیم......موفق باشیم.
5
0
علیرضا
|
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۱
خوب شما که این حرف میزنی بیت کوین از کجا میاد هیچ صاحبش هم معلوم نیست کیه؟ چجوری تحقیق کردی برو دقیق تحقیق کن به مردم راه درستو بگو
ناشناس
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
چرا مردمو گول می‌زنید
پولی که ازین بازار بدست آید حاصل زیان دیگران است وسلام نامه تمام خود من ارز دارم بدبخت بیچاره شدم پول هام دیگه نیست نابود شد و رفت از ۱ میلیارد و ۲۰۰ دویست میلیونش موند منم صرافی ر و پاک کردم باشه مال خودش بازار دزد من که حلال ندارم
عماد
United States of America
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۶
بازار ارزهای دیجیتال به خودی خود مولد ثروت یا خدمت نیست و سودی که از آن بدست می آید از بابت زیان دیگران است .
2
1
ناشناس
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
دمت گرم خدایی راستو گفتی
عماد
United States of America
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۶
بازار ارزهای دیجیتال به خودی خود مولد ثروت یا خدمت نیست و سودی که از آن بدست می آید از بابت زیان دیگران است .
1
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
آنچه که مسلم است مالی که مورد خرید و فروش قرار می گیرد عین مال می بایست وجود خارجی داشته و رویت شود . والله اعلم
0
1
محمد
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
شما برو فلان ارز رو بخر (مثلا بیتکوین)
بعد انتقالش بده توی کیف پولت بشین تا صبح نگاش کن.
واقعا اگه یکم وقت بزارید خودتونو به روز کنید بد نیس.
والله اعلم دوست عزیز☺️
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
اینکه بانکها وام ۱۸ میدمن حرام نیست اسمشم هست بانکداری مثال اسلامی اون وقت ارز دیجیتال حرامه بسه بابا
2
1
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
اقا تمام شد حرامه
ببینین هی نگین مثل بورس
بیت کوین معلوم نیست از کجا میاد ولی بورسی که میگین سهام شرکت ها هستن برا همینه حرام کردن بیت کوین و ارز های دیجیتالی رو چون معلوم نیست از کجا میاد دیگه هم چیزی نمیدونم ولی حرامه
1
5
ااااا
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
برید با پول حلالتون زندگی کنید ما که با این پول حروم ک از صد تا حلال حلال تره سوار بنزیم
محمد
|
۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
یعنی چی که معلوم نیست از کجا میاد برادر من؟!؟!؟
معلومه حاضر نبودی چهار تا کلیک بکنی و با مفهوم استخراج آشنا بشی!بعد میای نظر هم میدی؟
واقعا که براتون متاسفم،
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
دوستانی که علم ارز دیجیتال ندارن و نمیدونن باید عمری آموزش ببینی و از صد تا بازار حرفه تره و به هر کس سود نمیده و کاملا کسی ک میتونه پول دربیاره حلالش باشه چون علمشو داره اون دسته افرادی که میگن حرومه، آیا پولی که........ حلاله؟! :/ بروید تو جهل خودتون و 100 سال عقب تر از دنیا زندگی کنید تازه ارز دیجیتال ریال هم تا چند ماه دیگه میاد تو بازار ارز... عقب نمونین از دنیا... البته ارز دیجیتال ریال داستانش عین بورس میشه که .......... شیره مالید
4
0
سید مصطفی میروکیلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
آقا دوستمون نوشته پولی که در ازاش کار مفیدی انجا ندی حرامه منم قبول دارم ولی فرضا من الان بخوام فریلنسری کنم تو سایتای خارجی ب خاطر تحریم ایران نمیتونم مزد کارمو به دلار بگیرم چون بلوکه میکنن حساب های ایرانیارو تنها راه دور زدن این تحریما گرفتن پول با ارز دیجیتاله حالا بیتکوین یا اتر یا هر ارز دیگه ، الان با این حکمی که دادن من باید چیکار کنم ؟ ینی من پول مزدمو به بیتکوین بگیرم بعد خرید و فروشش حرامه ینی پول منم حرامه یا وقتی نتونم بفروشمش چطوری بجاش ریال بگیرم بتونم خرجمو در بیارم ؟ الان حکم ما چیه ؟
2
0
:)
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
اینا که میگن حرامه حتی یه سرچم نکردن فقط اسمشو شنیدن ...اینو ب همینا بگید که میگن ارز دیجیتال استفاده نداره !!!
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
چراحرامه همش باخارج درارتباته زرری برای اسلام والمسلمین نداراگربراخودتون بود کاملا حلاله کارکه نیست جونامون چکاربایدبکنن
0
1
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
شما داری کامپیوتر رو روشن میکنی، میشینی پای چارت، تحلیل میکنی نمودارارو، استراتژی خرید و فروش داری، اینا همش کاره برادر من، بدون کار که پول در نیاووردی، مراجع فکر میکنن پول مفت ریخته توی بازار ارز و دارن میدنش بهت، نه اینطور نیست، کلی وقت باید بزاری، فکر کنی، تا بتونی سود کسب کنی، رهبر عزیزمون فرمودن طبق قوانین کشور، یعنی میتونید در این مورد کار کنید و کسب سود کنید، هرکی اندازه دانشش میتونه پول در بیاره، یکی دانشش توی کشاورزیه، یکی ساختمون سازی و ... یکی هم دانشش توی بازار های مالی مثل ارز و فارکس هست، امیدوارم در این خصوص دانش مراجع محترم هم بالاتر بره تا شک و شبهه ای در مردم نباشه، باتشکر، من الله تدفیق
3
0
ناشناس
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
برادر من خودتو گول نزن مردم رو بدبخت نکن تو که از زندگی مردم خبر نداری بیا ببین کی جواب این همه ضرر منو میده هاااااااانننننن
..
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
لجن هست آقا لجن زار !
نیااااااااااااااا
بدبخت شدیم رفت بیت تصویب داده میخواد بیاد پایین مورد شور همه شونو ببرن تو ضرر هم خالی نشین که تکلیفش معلوم نیست یهو میپیچه بالا زندگی تو تباه میکنه بخدا پول بریزی از همون موقعه خودت رو یه سود خور بدان از ما گفتن بود
0
1
محسن شایسته
United States of America
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
لطفا خیلی دقیق تر و با جزئیات بیشتر این مطلب را کار کنید
0
0
شاهین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
ما تابع مراجع هستیم ولی الله شاهد بورس حرام نیست پول خلق الله کشیدن بالا که خود جناب اقای .... هم تایید کردن و گفتند باید حمایت بشه بعد معلوم شد فقط کاغذ بازی بیش نبود و شرکتی در کار نبود علما بیشتر بروز باشند
1
1
سارا
|
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
در این خصوص بیشتر مطلب کار کنید
کمال
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
راه درست اینه که این علما همگی در یک برنامه زنده تلویزیونی جمع بشن و با چند نفر اقتصاد دان ماهر و متخصص در مورد محاسن و معایب تک تک رمز ارزها بحث و گفتگو کنند
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۵
طبق احکام شرع گرفتن ربای مسلمان از غیز مسلمان جایز است
این یک بازار بین المللی هست و شامل چنین حکمی میشه
بنظرم خب پس چرا در این مورد حکم فله ای و کیلویی داده میشه؟
0
1
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
بعضی ها نه دقیق ارزهای دیجیتال رو میشناسن و نه احکام شرعی مثل قمار و ربا و...
هیچ کس در این بازار بدون سواد و یک شبه پولدار نشده، هرکس درآمدی بدست آورده، به خاطر یادگرفتن و تسلط بر تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال،تحلیل اقتصاد کلان و از همه مهمتر روانشناسی بازار بوده و اینطور نیست که با ارزهای معتبر مثل بیت کوین و اتریوم و... یک شبه پولدار بشی. ضمن اینکه وقتی ارزی رو میخری مالک اون میشی و میتونی به کیف پولت منتقل بدی و سال های سال نگه داری و اصلا نفروشی و یا به هرکس که دوست داشتی منتقل کنی و یا هدیه بدی. و حتی بعضی ها جاها باهاش خرید هم بکنی.

بفرمایید این حرامه یا سهام بورس که فقط توی حساب کارگزاری است. و همش دستکاری میشه و مفت از چنگ مردم در میارن؟ کدوم قمار و ربا است؟
3
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۷
سلام.خدمت عزیزان بنده میدونم.که میلیونها نفر از مردم عزیز تو رمز ارزها در حال معامله هستند...و قطعا برای آنها واژه حرام قابل پذیرش نیست...بنده تقریبا دو سال پیش قصد ورود داشتم...پس از تحقیق در مورد حلال یا حرام بودن نظر مراجع محترم را مطالعه کردم...واقعا هیچ کدوم قطعی نگفتن مجاز است..و چند نفر گفتن جایز نیست....چون شک وشبه دا شد...مردد شدم..مطالعه کردم...برای خودم هم نحوه استخراج و یا خرید فروش غیر قابل پذیرش هست..نماد خیلی از رمز ارزها سگ یا گربه یا حیوانات دیگر هست...چیزی که خیلی من حالم بد شد..اینکه واقعا چرا این بازارها تعطیلی نداره..یعنی مالکان شرکت های اینترنتی باید سود کنند.و کسب منافع داشته باشند..و چندین شبه دیگر....البته سود وسوسه انگیز دارد....اما واقعا درآمد حلال خیلی باارزش،هست...و بهتر است...که ما خودمان را آلوده نکنیم...زیرا که تاوان آن را باید فرزندانمان پس بدهند...اگر روزی مراجع از فتوای محلل استفاده کردند.و مجاز شد...هر کس دوست دارد.با خیال راحت ورود کند...
1
1
:)
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
سگ و گربه دیگه بار اول شنیده بودم :/ حالا تکلیف این همه الت کوین که سگ و گربه نیستن چی میشه اونا حلاله ؟؟؟ کاش اول راجب ارز دیجیتال میخوندین .. کاش تجربه کسانی که با تفکر پولدار شدن با سرمایه کلان وارد شدن میخوندین و از کسانی که با این بازار کار میکنن و معقول سود میگیرن میخوندین ..دانش مربوط رمز ارز ها رو میخوندین بعد میرفتین ببین این موضوع حلال یا حرام !!! بخدا که قمار ربطی به رمز ارز ها نداره ...تو این بازار اگه طمع کنی کلا نباید وارد شی ...یه شبه پولدار شدنی هم وجود نداره!!!!
1
0
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
بین یک سیستم مدیریتیبلاک چین (ارزهای مجازی) که کاملا غیر متمرکز و مستقل است و امور مالی و بانکداری اسلامی رابطه وجود دارد. چرا که سیستم بلاک چین با ربا در تضاد است و منافع و مصلحت عمومی و اجتماعی را در نظر می‌گیرد و همچنین سرمایه‌گذاری در بیت کوین با ریسک همراه است. یعنی اگر کسی در بیت کوین سرمایه گذاری کند با سود و زیان آن سهیم است و نه فقط در سود آن. همچنین تعداد بیشمار افرادی که در مناطق محروم به بانک و سیستم بانکی دسترسی ندارد هم می‌توانند از مزایای بیت کوین بهره‌مند شوند که کاملا مطابق منافع عمومی جامعه است.
2
0
حانا
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
رمز ارز مثل قماره حرامه
ما خودمون انسانیم اشرف مخلوقاتیم عقل داریم و میتونیم تشخیص بدیم که چی حلاله و چی حرام پس هر پولی که هیچ زحمتی توش کشیده نشه حرامه
مثل سود بانکی که کلا حرامه
0
3
حانا
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
رمز ارز مثل قماره حرامه
ما خودمون انسانیم اشرف مخلوقاتیم عقل داریم و میتونیم تشخیص بدیم که چی حلاله و چی حرام پس هر پولی که هیچ زحمتی توش کشیده نشه حرامه
مثل سود بانکی که کلا حرامه
1
2
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
با سلام خدمت دوستان عزیز
اینکه خدا گفته نظر خودتون درسته واگه شک داشتید مسئله ی شرعی رو همگی فراموش کردید متاسفانه!!!. اگه نظر خودتون به یقین هست چرا میپرسید!!؟اگر شک دارید که شما هم مرجع تقلیدتون هرچی گفته رو قبول کنید و لیچار بار کسی نکنید.برای بحث استخراج ومعامله هم باید بگم استخراج میشه همون میوه ی کشاورز زحمت کش که شب و روز کار وزحمت وبیا ببر و برو وکارگر و سبد و آفات وباران و... ولی دوتا دلال میوه ش رو به فرض ۵۰۰۰میخرن و توی بازار میدن ۲۰۰۰۰.زود قضاوت نکنید و حالا اگه همون کشاورز خودش مستقیم بره توی بازار اوایل شاید ۱۰۰۰۰یا ۱۵۰۰۰بفروشه و بیشتر ثمره ش رو میده حتی ۳۰۰۰ که این میشه زحمت بیشتر وقت بیشتر و...
امیدوارم فهمیده باشید تجارت چیه و اگه نمیدونید ارز دیجیتال هم همینه سمتش نرید
0
0
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
اون دوستانی که میگن درآمد با بیت کوین اشکالی نداره و .... بهتره بدونید اول اینکه درآمد از طریق مشکل داره اگر برید بررسی کنید متوجه میشید هیچ کدوم از مراجع تقلید نگفتن که استفاده و درآمد زایی از ارز دیجیتال اشکال ندارد
بیخود خودتون قانع نکنین که مشکل نداره چرا مشکل داره
حواستون باشه اون دنیا باید جواب بدید به خاطر هر ریال پولی که از این طریق درآوردید
خلاصه حواستون جمع کنید از کجا و به چه نحوی پول در میارید
0
1
......س
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
با سلام خدمت دوستان
بنده یک سوال دارم که امید وارم جواب ان را بدهید
در سال 2022 شغل جدیدی در رمز ارز ها ایجاد شد ،
با توجه به اینکه می توان روی زنجیره بایننس توکن جدید ساخت و راه اندازی کرد افراد زیادی توکن ساختند اما چون مشهور نیستند نیاز به بازاریاب داشتند ، در نتیجه این نیاز در تلگرام کانال های تلگرام راه اندازی شد و مالکان این
کانال ها به ازای گرفتن مبلغی ان ارز را معرفی می کنند در کانال و چندین نفر از اعضای ان کانال می خرند با توجه به اینکه حجم بازار این توکن ها بسیار کم است احتمال چند برابر شدن و همچنین از بین رفتن هستند. لازم به ذکر است تمامی این کانال ها و سرمایه گذار ها خارجی هستند و اکثرا اروپایی و امریکایی هستند ، بنده هم به طور تصادفی آشنا شدم و یک کانال راه اندازی کردم و به زحمت تعداد ممبر هایم را 860 نفر شدند ، هشت ماه روز و شب تلاش کردم تا به اینجا برسم و از خانواده ای بسیار فقیر هستم همچنین به کسی علاقه دارم که حتما برای به دست اوردنش نیاز به پول دارم ، در هر صورت در حال حاضر حدود پنج میلیون در ماه در میارم و خودمم دانشجو هستم ، زمانی که مبلغی می گیرم و پست می کنم داخل کانال تعدادی می خرند بعضی وقتا سود زیادی می دهند و من احساس خوبی پیدا می کنم و بعضی وقتا ضرر می شود و من حس بدی پیدا می کنم ، البته همه این ها خارجی هستند ، سوالم اینه که ایا درامد من در حال حاضر حرام است یا حلال
0
0