۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۶۷۹۰۶۸
بسته انتخاباتی رسا؛

از پا گذاشتن مطهری روی اعتقادات تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد + فایل

از پا گذاشتن مطهری روی اعتقادات تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد + فایل
در این بسته اخباری شامل انصراف رسمی ظریف از کاندیداتوری، اظهارات عجیب علی مطهری در خصوص حجاب و گمانه زنی اندیشکده امریکن انترپرایز درباره رئیسی را تقدیم مخاطبان می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، کمتر از دو ماه تا انتخابات 1400 باقی مانده و هر روز که می گذرد خبرهای انتخاباتی تب و تاب بیشتری به خود می گیرد و احزاب و گروه های مختلف در قالب جلسات گوناگون در پی ایجاد ائتلاف و همگرایی بوده آرام آرام تبلیغات انتخاباتی و سخنان انتخاباتی خود را آغاز کرده اند.

در این میان افرادی که رسماً اعلام کاندیداتوری کرده اند به تشریح برنامه های خود می پردازند و سایر جریانات نیز با جلسه های مختلف در حال بحث و بررسی کاندیداها و نامزدهای اجماع آفرین خود هستند.

رسانه ها در اینچنین ایامی بیکار نمی نشینند و با شرکت در این جلسات و پوشش سخنان انتخاباتی اشخاص شاخص، تنور انتخابات را گرم می کنند.

در بسته انتخاباتی امروز، اخباری شامل انصراف رسمی ظریف از کاندیداتوری 1400، اظهارات عجیب و غریب علی مطهری در خصوص حجاب، شرط پزشکیان برای کناره‌گیری از انتخابات، مریضی لاعلاج احمدی نژاد، احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی، بازی انتخاباتی صادق خرازی با واکسن کرونا، گمانه زنی های اندیشکده امریکن انترپرایز درباره رئیسی و «کرباسچی؛ کاندیدای دقیقه 90 اصلاح طلبان» را تقدیم خوانندگان محترم می کنیم.

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

ظریف رسما از کاندیداتوری ۱۴۰۰ انصراف داد/ نامه ظریف به رهبری: مذاکرات را به ثمر می‌رسانم

یک منبع آگاه گفته، وزیر امور خارجه نامه‌ای به رهبر انقلاب، نوشته که در آن درخواست کرده جلوی فشارها بر تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای گرفته شود تا مذاکرات وین به سرانجام برساند. او در این نامه تاکید کرده که کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد شد.

کارگزاران شگفتی انتخابات ۱۴۰۰ را دقیقه ۹۰ رو می‌کند

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: من هرگز ماموریت های ملی را ترک نمی کنم اگر حضور در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان ماموریتی ملی به من محول شود، آن را انجام می دهم. ظریف در فضای سیاسی ایران طرفدارانی جدی دارد و آمدن به تصمیم خودش است. حمله به ظریف و چنین شخصیت هایی چیز جدیدی نیست ما در شرایط سیاسی هستیم که شاهد یک تکامل یافتگی و رشد سیاسی نیستیم.

علی مطهری: حجاب در اندازه برداشتن روسری اشکالی ندارد!

علی مطهری نماینده سابق مجلس ایران درباره حواشی پیش آمده سخنانش در مورد ستار بهشتی توضیح داد که «منظورم از بیان آن جمله محبت کردن به منتقدان بود نه اینکه با دو گونی برنج دهان منتقدان را ببندیم اما جور دیگری از سخنانم برداشت شد و همان تکه اظهارتم فقط دست به دست شد؛ در حالیکه خانم گوهر عشقی خودش به خانه و دفتر من آمده و می‌داند با تمام فشارهایی که روی من بود و در مجلس نهم میگفتند این موضوع خط قرمز نظام است و اصلا پیگیری مسائل حقوق بشری را قبول نداشتند، اما در مجلس من تنها کسی بودم که پیگیری زیادی کردم تا خاطیان مجازات شوند و وزیر را به کمیسیون آوردیم و از تریبون مجلس گفتم یک کارگر را شکنجه کردید و از دنیا رفت.»

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

او درباره حجاب اجباری و اختیاری در ایران گفته: «حجاب اجباری آن چیزی است که طالبان انجام می‌داد و حجاب در ایران تقریبا اختیاری است و حالا اگر یکی هم روسری‌اش را برداشت، اشکالی ندارد.»

شرط پزشکیان برای کناره‌گیری از انتخابات

مسعود پزشکیان گفت: «ساز و کار اصلاح طلبان را می‌پذیرم و حتی اگر کسی در نظرسنجی نهایی به‌ اندازه‌ی یک رای از من بیشتر شانس داشته باشد کنار خواهم رفت و از او حمایت می‌کنم.» یک منبع نزدیک به مسعود پزشکیان، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری درباره‌ی موضع او نسبت به ساز و کار جبهه‌ی اصلاحات ایران نوشت: «آقای پزشکیان - پنجشنبه ۲ اردیبهشت ماه - در دیدار با تعدادی از فعالان سیاسی اجتماعی استان تهران در پاسخ به این که آیا مستقل به انتخابات خواهد آمد یا به عنوان اصلاح‌طلب، گفت: بی‌شک اصلاح‌طلبم و با همین عنوان در انتخابات خواهم بود. البته از اصولگراها هم اصولگراترم. این سوال خیلی‌ها بود.» پزشکیان در دیداری دیگر تصریح کرد: ساز و کار اصلاح طلبان را می‌پذیرم و حتی اگر کسی در نظرسنجی نهایی به‌ اندازه‌ی یک رای از من بیشتر شانس داشته باشد کنار خواهم رفت و از او حمایت می‌کنم.»

کنایه ابطحی به اصولگرایان

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:جریان اصولگرایی به دلیل دالان باز شورای نگهبان همیشه خودشان را در قد و قامت ریاست جمهوری می بینند، در صورتی که این دالان برای اصلاح طلبان بسته است.محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل شرایط کشور در آستانه انتخابات خردادماه و در پاسخ به این که در حال حاضر شاهد تعدد کاندیدا در جریان اصولگرا و گرم شدن فضای انتخاباتی هستیم که اصلاح طلبان هنوز در حال بررسی سازوکارها هستند و بدنه جریان را در بلاتکلیفی نگه داشته‌اند،‌ دلیل این مسأله چیست، گفت:سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حال حاضر به یک پدیده عجیب و غریب تبدیل شده است؛‌ هیچ‌گاه سابقه نداشته است در ماه اردیبهشتی که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری است مشخص نباشد کاندیدای اصلی چه کسانی هستند، چه احزابی از آن‌ها حمایت می‌کنند و ستادهای‌شان کجا قرار دارد. معتقدم سردرگمی احزاب و تصمیم گیران از یک سو و بی‌اعتنایی مردم نسبت به اینکه به احزاب فشار نمی‌آورند. از سوی دیگر، منجر به بروز این اتفاقات شده است. وی ادامه داد: هنگامی که مردم نسبت به انتخابات بی‌اعتنا شوند، مطالبات از کاندیدا هم بسیار ضعیف می‌شود، حماسه آفرینی و پشتوانه جامعه از هیچ نامزدی مطرح نمی‌شود؛ بنابراین هرکسی هم که بیاید استقبالی از او نخواهد شد؛ از همین روی، هر فردی که در انتخابات حاضر شود فکر ‌می‌کند کاندیدای خوبی است.

فعال اصولگرا: احمدی نژاد مریض لاعلاج است

دبیر کل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گفت: احمدی نژاد مریض لاعلاج است و شورای نگهبان صلاحیت یک فرد روانی را تائید نمی‌کند.حبیب الله بوربور درباره اختیارات رئیس جمهور و انتقادات به پایین بودن آن گفت: قانون اساسی موارد و مسائل را طوری تنظیم کرده که اصل جمهوری اسلامی خدشه دار نشود و به هر مجموعه‌ای از نهاد‌های نظام قدرتی را داده تا با این قدرت بدون دخالت قوا و نظام بتواند جمهوریت نظام را محقق کند.دبیر کل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: رئیس جمهور قدرت اجرایی تام و تمام دارد. کسانی که می‌گویند رئیس جمهور ۱۲ درصد نقش دارد باید توضیح دهند که با چه معیار و ملاکی این درصد را اعلام کرده اند؟

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

او افزود: رئیس جمهوری که انتخاب همه وزرا را پیشنهاد می‌دهد و حتی افراد نزدیک خود را بر سر کار می‌گذارد چطور می‌گوید رئیس جمهور ۱۲ درصد اختیار دارد. در این شرایط باید گفت بودجه کل کشور و انتصابات کل کشور ۱۲ درصد است و باید پاسخ داد که ۷۸ درصد مسائل دیگر چیست؟

هاشمی‌طبا: تاجزاده نه به درد می‌خورد و نه تایید صلاحیت می‌شود

مصطفی هاشمی‌طبا عضو شورای مرکزی کارگزاران، اما در گفت‌وگو با «آزادی» صراحتا با کاندیداتوری احتمالی تاجزاده مخالفت می‌کند. او می‌گوید «تاجزاده نه به درد این کار می‌خورد و نه تایید صلاحیت می‌شود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در عین حال معتقد است که این مساله هنوز در حد گمانه‌زنی است و نباید جدی گرفته شد. او می‌گوید «هر روز یک اسمی مطرح می‌شود و ما نباید مشغول آن شویم. باید صبر کرده و ببینیم که چه کسانی نامزد و تایید صلاحیت می‌شوند.»

سبحانی: شانس پیروزی ام در انتخابات ۱۴۰۰ کم نیست

حسن سبحانی از کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به خبرآنلاین گفت: بازگرداندن امور به اجرای سیستماتیک قانون اساسی انگیزه من برای کاندیداتوری است.

نسبت بین رئیس جمهور و افرادی که با او کار می‌کنند به یک بیانی نسبت بین راننده یک خودرو با سرنشینان آن خودروست. من از آبرویی که تمام عمر جمع کرده‌ام سرمایه‌گذاری می‌کنم. باید اصلاحات عمیق ساختاری محقق شود ادامه وضع موجود غیر قابل تحمل است.بیش از نیمی از مردم حقیقتا دغدغه اصولگرا بودن یا اصلاح طلب بودن را ندارند.

مردم از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی عبور کرده‌اند. با هیچ جریان سیاسی رایزنی نداشتم. مخالف رئیس جمهور نظامی نیستم اما می گویم اقتصاد مقوله ای نیست که تجربی آن را یاد بگیریم. مخالف اجرای نقدی یارانه ها بودم اما امروز با قطع آن مخالفم زیرا الان عده زیادی وابسته به یارانه هستند و از سوی دیگر به همه نمی توان گفت بروید کار کنید.مسائل سیاست خارجی فراتر از اختیاراتی است که رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی دارد .برای برجام زحمات زیادی کشیده شد و اگر چنین گفته نشود بی انصافی است.

بنابراین برای احیای برجام باید تلاش شود. من احتمال کمی برای پیروزی خودم متصور نیستم چون معتقدم با مسائلی که در قشرهای مختلف اجتماع می گذرد، کم و بیش آشنایی دارم. ماهاتیر محمد در ۹۴ سالگی نخست وزیر شد و بایدن در ۷۸ سالگی. اقتضای این مسئولیت‌ها همین سن هاست. هیچ کس نباید رئیس جمهور را یک منجی بداند که همه کارها را خودش انجام می‌دهد.

نعیمی‌پور: تا زمانی که اصلاح طلبان قدرت را گدایی کنند به جایی نمی‌رسند

عضو حزب اتحاد ملت گفت: تا زمانی که اصلاح طلبان قدرت را گدایی کنند به جایی نمی رسند

محمد نعیمی پور در مصاحبه ای به مسئله انتخابات و مشکلات اصلاح طلبان پرداخته است که بخش کوتاهی از آن را می‌خوانید:

آقای خاتمی سرمایه بسیار بزرگی برای کشور و اصلاح طلبان است

یک بار یکدستی ایجاد شد و کشور هنوز هم خسارت آن را می دهد

نفوذ را به حضور فردی در یک مجموعه که دسترسی چندانی هم ندارد تقلیل داده اند

آقایان موسوم به اصولگرا! از این کینه ها و تنگ نظری ها دست بردارید

حضور در قدرت وقتی میسر می شود که قدرتی وجود داشته باشد

اینکه درون یک سیستم دو یا سه مجموعه اطلاعاتی داشته باشیم و میانشان رقابت ایجاد شود، خطایی فاحش است

هرکس آمد کاری کند انگی از سوی سازمان های اطلاعاتی به او زده شد.

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

عطریانفر: ظریف گزینه اول ماست و احتمالاً لاریجانی / کاندیداتوری تاج زاده را نمی‌پسندم

عطریانفر درباره حمایت این حزب و اصلاح‌طلبان از کدام‌یک از چهره‌های مطرح در انتخابات 1400 گفت: حزب کارگزاران از موضع نگاه حزبی خود بر این باور است که چندین شخصیت می‌توانند مطرح بشوند که حیثیت کافی برای مشارکت و صلاحیت‌های کافی برای حضور دارند اما به چهره‌هایی که می‌توان اشاره کرد از جمله آقایان جهانگیری، ظریف، پزشکیان و عارف می‌توان نام برد؛ چهره‌های زیادی می‌تواند مطرح باشند ولی از میان این چهره‌ها کسی که بتواند «اعتماد و ارتباط با رهبری»، «اجتماع نخبگان با او» و «رأی منفی کمتر از جامعه» را داشته باشد، از نظر حزب کارگزاران آقای دکتر محمدجواد ظریف شاید تنها شخصیتی باشد که نسبت به چهره‌های هم‌عرض خود و یا در سطوحی بالاتر از او که می‌توانند صلاحیت اداره کشور را داشته باشند، حاصل جمع این نکات در این شخصیت از آن‌ها بیشتر است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره امکان انتخاب یک کاندیدای نیابتی از سوی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: حتی اگر اصلاح‌طلبان نتوانند یک نامزد انتخاباتیِ موجه داشته باشند و شورای نگهبان بر آن‌ها سخت گرفت، باور دارم که ما نمی‌توانیم حضور خود را در انتخابات متنفی اعلام کنیم و باید در این شرایط، «خیرالموجودین» را انتخاب کنیم و در چنین فرضی اگر حضور آقای علی لاریجانی قرین به پیروزی باشد، چه بسا برخی چهره‌ةای اصلاح‌طلب با او همراهی و از حمایت کنند.

وی همچنین در اظهاراتی دیگر در خصوص کاندیداتوری تاجزاده گفت: تاج زاده از دوستان خیلی خوب ماست ولی تا این لحظه هیچ توضیح منطقی برای حضورشان مطرح نشده است.

واکنش یک اصلاح‌طلب به موضع کارگزارانی‌ها: حرف بی‌ربط می‌زنند

جواد امام رئیس بنیاد باران گفت: اینکه برخی بگویند تاجزاده منتظر است تا شورای نگهبان ایشان را رد کند و حجتی برای تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند حرف بی‌ربطی است.

رونمایی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ از کابینه خود

محسن رهامی، داوطلب ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در رابطه با تصمیماتی که در مورد کابینه احتمالی خود پس از پیروزی در انتخابات خواهد داشت، گفت: برای وزارت خانه ها لیستی طراحی کرده ام اما وزرایی که از دولت فعلی باشند عموما در این لیست نیستند و دلیل آن هم سن بالای آنها است. اما به عنوان مشاور از بعضی وزرا دعوت کرده ام و با آنها مشورت داشتم. به عنوان مثال ستار هاشمی را در لیست گذاشته ام و فکر می کنم برای سمت وزارت ارتباطات مناسب باشد.

این داوطلب ریاست جمهوری ادامه داد: در مورد وزارت بهداشت هم روی یکی از معاونین کار کرده ام، در کل در مورد وزرا مشورت گرفته ام ولی وزرا عموما آدم های خبره دانشگاهی هستند و چون شرط سنی گذاشته ام که کابینه ای جوان معرفی کنم، در بین این افراد در سطح وزیر در دولت ها شخصی وجود ندارد.

رهامی اظهار کرد: وزرای دولت های قبل سن بالایی دارند و نمی توانم در کابینه ام از آنها استفاده کنم، برخی از آنها در هیات اجرایی و برخی در سمت هایی هستند که صلاح نیست امروز اسم آنها گفته شود.

او در رابطه با انتصاب زنان در وزارت خانه ها اظهار کرد: در مورد زنان و وزارت زنان هم صحبت هایی شده ولی برای اعلام زود است خود من نه ولی از دوستان به نمایندگی رفته و صحبت کرده اند تا ببینیم مایل به حضور در دولت هستند یا نه. به عنوان مثال از لعیا جنیدی از طریق چند تن از دوستان دعوت کرده ایم تا شاید در رودربایستی قرار نگیرد.

رهامی در رابطه با دعوت نهاد اجماع ساز از او برای ارائه برنامه گفت: نهاد اجماع ساز هنوز دعوت نکرده و افرادی را می فرستند تا با کاندیداها صحبت کنند و هنوز از کسی دعوت نشده است. در این مورد که چطور عمل شود تصمیم گیری نشده است ولی دوستان رابط آمده و رفته اند.

هاشمی‌طبا: تاجزاده به درد نمی‌خورد

مصطفی هاشمی‌طبا عضو شورای مرکزی کارگزاران، با اشاره به نامزدی یک متهم امنیتی در انتخابات می‌گوید: تاج‌زاده نه به درد این کار می‌خورد و نه تأیید صلاحیت می‌شود.

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

بازی انتخاباتی صادق خرازی با واکسن کرونا

صادق خرازی  در گفتگو با برنامه لایو اینستاگرامی خبر فوری می گوید:اولین دستور من بعد از رئیس جمهور شدن، تزریق واکسن کرونا به همه شهروندان ظرف دو تا سه ماه خواهد بود و نظارتم بر زدن این واکسن دقیقه‌ای و لحظه‌ای خواهد بود.

این اظهارات باعث القای این بحث می شود که در جامعه هیچ نهادی دغدغه واکسن ندارند و فقط نامزد اصلاح طلب انتخابات قرار است مانند سوپرمن وارد صحنه شده و سلامت جامعه را تضمین کند.

نکته جالب دیگر آن است که خرازی از خاتمی به عنوان سکه سفیدی یاد کرده که به درد روز سیاه ملت ایران می خورد. غافل از آنکه خاتمی جزو روسیاهان فتنه 88 است که هنوز به خاطر جفاهایی که در حق ملت بزرگ ایران کرد اعلام پشیمانی نکرده است و طلبکارانه می خواهد بدون عذرخواهی نقش اثرگذار بازی کند.

اندیشکده امریکن انترپرایز: رئیسی نامزد شود، رئیس جمهور بعدی ایران خواهد بود

مایکل روبین پژوهشگر ارشد اندیشکده آمریکایی "امریکن انترپرایز" در گزارش اخیر خود نوشته است: انتخابات‌های ایران تا دو ماه دیگر برگزار می‌شوند و هنوز خیلی زود است که بدانیم کدام نامزدها احتمالاً تأیید خواهند شد. اما به احتمال زیاد، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در صورتی که نامزد شود، رئیس‌جمهوری بعدی ایران خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است: رئیسی یک اصول‌گرای سنتی است. وی از سوابق لازم برای عبور از موانع پیش‌رو و تاییدشدن از سوی رهبر ایران برخوردار است.

امریکن انترپرایز همچنین درباره بحث جانشینی رهبری نیز سخن به میان آورده و مدعی شده است که در صورت پیروزی رئیسی در انتخابات، مسیر وی برای جانشینی آیت الله خامنه‌ای هموارتر خواهد شد.

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از آیت الله رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خطاب به آیت الله سید ابراهیم رئیسی، با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد دعوت بعمل آوردند.

پویش کارکنان صنعت نفت برای حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری

کارکنان صنعت نفت برای حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پویشی راه‌اندازی کرده‌اند که قریب به ۴ هزار برای تحقق این پویش ثبت‌نام کردند.

دبیرکل جمعیت جانبازان: آیت‌الله رئیسی نقطه پرگار حماسه ۱۴۰۰ است

شاکری یادآور شد: جمعیت جانبازان برای شرکت در جلسات شورای وحدت دعوت شده است، ولی از آنجا که مدل ۱۵ نفره شورای وحدت محدود و متفاوت از جامعیت فراگیر و ۴۵ نفره شورای ائتلاف است نمی‌توان موفقیت تجربه‌شده در انتخابات مجلس دوره یازدهم را نادیده بگیریم و به مدل نوپا و تجربه‌نشده شورای وحدت بپیوندیم. وی افزود: طیف جریان نیرو‌های انقلاب و نامزد‌های شناخته‌شده با آمدن آیت الله رئیسی متفق برای حمایت از ایشان هستند. برآیند نظرسنجی‌ها هم حاکی از چنین مقبولیت و اولویتی از منظر مردم به گفتمان مبارزه با فساد و عدالت‌خواهانه ایشان و نیز اقدامات عملی ایشان در دفاع از حقوق عامه در مسائل اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه حمایت از تولیدکنندگان و پیگیری‌های استان به استان برای پشتیبانی و برداشتن موانع تولید است و جمعیت موقعیت ایشان را بین نامزد‌های نیرو‌های انقلاب ممتاز و شخصیت ایشان را نقطه پرگار خلق حماسه ۱۴۰۰ می‌داند.

دیدار رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با برخی علما

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب روز شنبه در سفری کوتاه به قم با برخی علما و روحانیون درباره آخرین وضعیت انتخابات دیدار و گفتگو کرد.

حدادعادل پس از این دیدارها با تاکید بر نقش برجسته روحانیت در ادوار مختلف به خصوص شرایط امروز کشور اظهار امیدواری کرد تا ان‌شالله در زمان مناسب ائتلاف نیروهای انقلاب بهترین گزینه را جهت حضور در انتخابات معرفی کند.

علی لاریجانی اعلام کرده در صورت ورود رئیسی پا به انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد گذاشت

نقوی حسینی، نماینده ادوار مجلس گفت: او یک فرد بسیار باهوش و با تحلیل بالایی است و من قبلا هم گفته‌ام که لاریجانی به راحتی نامزد نخواهد شد و تا اجماعی روی او وجود نداشته باشد به انتخابات وارد نمی‌شود. با توجه به اینکه متکی هم لیست ده نفره مورد نظر اصولگرایان را مطرح کرد و لاریجانی در آن لیست نبود و اختلاف نظر بر روی نام او و اینکه او گفته بوده است که اگر رئیسی به میدان بیاید ضرورتی برای ورود من در انتخابات نخواهد بود؛ بنابراین با این شرایط احتمالا لاریجانی وارد عرصه انتخابات نخواهد شد.

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

3 دلیل اصلی عدم دعوت شورای وحدت از علی لاریجانی

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با «فردا»:

لاریجانی تاکنون نه اعلام آمادگی کرده و نه فعالیتی دارد. اینکه می گویند او ثبت نام می کند، صد درصد نیست.

نامزدی آقای لاریجانی بستگی فعل و انفعالاتی دارد که در هفته های آینده اتفاق می افتد.

با این شرایط و تا اینجای کار باید حضور آقای لاریجانی را در عرصه انتخابات منتفی بدانیم. مگر اینکه در 2 یا 3 هفته آینده تحولاتی رخ دهد.

شرایط برای لاریجانی نزد تشکل های انقلابی و اصولگرا خیلی مساعد نیست.درباره دوره ریاستش در مجلس، موضوع برجام و نسبتش با دولت روحانی وجود دارد.

به دلیل سه دسته انتقادات یادشده خیلی فضای مساعدی برای دعوت از آقای لاریجانی در جریان اصولگرا و انقلابی نبود.

حمایت جواد امام از مصطفی تاجزاده: اتهامش امنیتی و اقتصادی نبوده که رد صلاحیت او الزامی باشد/ برخی صراحت لهجه وی را نمی‌پسندند

دبیرکل مجمع ایثارگران:

آقای تاجزاده مجرم امنیتی نبوده بلکه اتهام سیاسی داشته و زندانی سیاسی بوده است؛ تاجزاده نه دزدی کرده و نه مشکل امنیتی داشته که بگوییم باید حتماً رد صلاحیت شود.

آقای تاجزاده به راحتی اعلام کرده که چنین اراده‌ای دارد، اما در عین حال گفته که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

اینکه برخی بگویند تاجزاده منتظر است تا شورای نگهبان ایشان را رد کند و حجتی برای تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند حرف بی‌ربطی است.

ایشان فعال سیاسی و منتقد وضع موجود است وعلناً نیز تمام نظرات و نقدها را می‌گوید و اقدامات خوب حاکمیتی را احترام و حمایت و بقیه موارد را نیز به صراحت اعلام می‌کند؛ شاید برخی این صراحت لهجه را برنمی‌تابند.

اگر انتخابات آزاد می‌خواهیم، مردم باید تشخیص دهند که آقای تاجزاده صلاحیت دارد سکان ریاست‌جمهوری را در دست بگیرد یا خیر.

بررسی حملات اصلاح‌طلبان به دختری نوجوان در حمایت از فائزه هاشمی

فائزه هاشمی حدود یک ماه قبل در مصاحبه‌ای خواستار گفتگوی مستقیم با رهبرمعظم انقلاب شد. چند روز قبل دختر ۱۴ ساله منصوره معصومی فعال اصولگرا در کلیپی خواستار مناظره با فائزه هاشمی به جای رهبری شد. فائزه مناظره با این دختر را قبول کرد اما این دختر در ویدئویی گفت چون ایام امتحاناتش است و ممکن است از این مناظره برای انتخابات سوءاستفاده شود، وعده بعد انتخابات داد. این ماجرا باعث شد فعالان اصلاح‌طلب و گروهی از دولتی‌ها به صورت هماهنگ با هشتگ کودک‌آزاری و ... با فحاشی و تمسخر، به این دختر و مادرش حمله کنند.

این موضوع در ۴۸ ساعت اخیر در توییتر ۵،۲۶۰ توییت و بیش از ۱۱ هزار ریتوییت توسط ۷،۱۱۰ حساب کاربری نزدیک به ۱۱۰ هزار لایک و در اینستاگرام ۱۹۴ پست در ۱۳۶ صفحه حدود ۵ میلیون بازدید و لایک و در تلگرام ۱،۶۰۰ پست در ۱،۰۶۵ کانال نزدیک به ۳ میلیون بازدید داشته است.

محورهای واکنش‌های کاربران:

اصول‌گرا و انقلابی:

۱. تأکید بر فرار فائزه از مناظره با شخصیت‌های اصولگرا همچون رائفی‌پور و عباسی و قبول مناظره این دختر کم‌تجربه با یادآوری فرار سروش از مناظره با آیت‌الله مصباح به دلیل آگاهی از شکست

۲. اعلام انحطاط و سقوط اصلاح‌طلبان با توجه به تلاش همه‌جانبه آنان برای ضایع کردن یک دختربچه

۳. اعلام بی‌خبری مادر این دختر از اوضاع جامعه با اشاره به فعالیت وی در ستاد انتخاباتی محسن رضایی و رأی پایین وی در انتخابات گذشته

۴. اعلام برخی فعالان اصولگرا در کودک‌آزاری بودن استفاده از این دختر در اینگونه کلیپ‌ها و ویدئوها

بهاری و عدالت‌خواه:

۱. ادعای گل به خودی بودن این ماجرا با یادآوری ادعای فرشاد ابراهیمی از پول گرفتن انصار حزب‌الله از کارگزاران برای فحاشی به کرباسچی برای معروف و مقبول شدن آنان

۲. ادعای برنده بودن اصلاح‌طلبان در مقابل اصولگرایان با وجود فعالیت‌های ضدتبلیغی اصولگرایانی مانند مادر این دختر

اصلاح‌طلب و دولتی:

۱. درخواست ورود مدعی‌العموم علیه خانواده این دختر به اتهام جنایت‌های ضداخلاقی و سوءاستفادۀ سیاسی و تجاوز به حقوق کودکان

۲. فعالیت قابل‌توجه و هماهنگ فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب شاغل در نهادهای دولتی و شورای شهر در حمایت از فائزه هاشمی علیه اصولگرایان به این بهانه

۳. ادعای به فلاکت مطلق تاریخی افتادن جامعه ایران با اشاره به این کلیپ

۴. ادعای روال بودن استفاده ابزاری و سوءاستفاده اصولگرایان از کودکان برای نفرت پراکنی

۵. یادآوری مشاوره خانواده و ازدواج و استاد نخبه دانشگاه بودن مادر این دختر

۶. تمسخر و ادعای توهین به خود بودن اظهارات این دختر با اشاره به اعلام در حد فائزه بودن در ابتدا و تبریک سال گاو به فائزه در آخر

۷. ادعای بی‌ادبان پرمدعا بودن تربیت‌شدگان جمهوری‌اسلامی با اشاره تبریک گفتن سال گاو به فائزه از سوی این دختر

۸. پرسش از میزان هزینه‌کرد ساخت این کلیپ از بیت‌المال و ادعای میلیاردی بودن ساخت آن

۹. ادعای ایستادن فائزه هاشمی پای حرفش و بزرگ ندانستن خود برای قبول مناظره این دختر در مقابل نایستادن آن دختر و مادر بر روی حرفشان

۱۰. ادعای ترسیدن اصولگرایان از فائزه هاشمی و فرار آنان از مناظره با وی

۱۱. توهین و فحاشی به کل دختران چادری با عناوینی همچون شنل پوش زورو، پررو، طلبکار، خودبزرگ‌بین و ...

۱۲. فحاشی به مادر این دختر و ادعای تحت‌فشار تربیت افراطی ایدئولوژیک بودن این دختر و ادعای شورش و طغیان این دختر و امثال وی علیه گذشته خود در سال‌های آتی

۱۳. ادعای جا زدن این دختر و مادرش از مناظره با فائزه هاشمی و فرار از مناظره به دلیل کم‌آوردن، ضعیف بودن و ترس از شکست

۱۴. ادعای مرفه بودن و بی‌خبری این دختر و خانواده‌اش از درد و مشکلات مردم با اشاره به قیمت بالای چادر رنگی وی

۱۵. فحاشی به فعالان انقلابی و اصولگرا به این بهانه و یادآوری وعده عمل نشده حاج سعید قاسمی در تراشیدن ریش در صورت زندان رفتن فائزه هاشمی

۱۶. ادعای پنهان شدن عده‌ای انقلابی‌نما پشت رهبری و فحاشی به دیگران به اسم حمایت از رهبری

۱۷. انتشار سخنرانی‌های منصوره معصومی علیه حسن روحانی برای تشدید تخریب این دختر از سوی فعالان دولتی

۱۸. ادعای استفاده از یک موسیقی مستهجن به اسم Such a Whore (چنین فاحشه‌ای) در پایان کلیپ این دختر بعد از تبریک سال گاو

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

معاند:

۱. حمایت گروهی از زنان فمینیست معاند از فائزه هاشمی و فحاشی به این دختر

۲. ادعای برنده شدن فائزه هاشمی در این برنامه تخریبی تدارک دیده‌شده

۳. یادآوری مشاغل گذشته و فعلی مادر این دختر از مشاوره فرماندار کرج و مسئول کمیته بصیرت افزایی بانوان و مدیر موسسه بیت‌النور و پرسش از رقم بودجه آنها

۴. اعلام حمایت از فائزه هاشمی و فحاشی به این دختر و مادرش در کنار ادعای قبول نداشتن اصلاح‌طلبان و هم‌نظر نبودن با فائزه

۵. دعوت به عدم توجه به این دختر با ادعای نمایش

بودن این ماجراها برای سرگرم‌سازی مردم

۶. ادعای پرستوهای آینده بودن این دختران

روزنامه اعتماد: کرباسچی کاندیدای دقیقه نودی کارگزاران است

روزنامه اعتماد با اشاره به کاندیداهای کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نوشت:

بعد از ظریف و محسن هاشمی از سال جدید زمزمه‌هایی دوباره درباره احتمال کاندیداتوری جهانگیری شنیده شد.

 با این حال چنانچه جهانگیری تصمیم خود را برای کاندیداتوری بگیرد، احتمالا از میان دیگر احزاب اصلاح‌طلب چندان حامیان جدی و مهمی نخواهد داشت.

از انصراف ظریف از کاندیداتوری 1400 تا مریضی لاعلاج احمدی نژاد!

فارغ از این 3 گزینه که بارها از آنها شنیده‌ایم اما اینکه گزینه چهارم و احتمالا همان شگفتی کارگزاران چه کسی است، محل تامل است.

گزینه‌ای که اگرچه برخی معتقدند فائزه هاشمی خواهد بود اما به نظر می‌رسد این شگفتانه کسی نباشد جز غلامحسین کرباسچی، دبیر کل کارگزاران سازندگی

انتقاد بادامچیان از نماینده های مدعی کاندیداتوری ریاست جمهوری

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: از مردم برای «نمایندگی مجلس» رای گرفته‌اند و نیمه‌راه عزم ریاست جمهوری کرده‌اند.

نگاه من این است که اگر من نماینده مجلس شدم نباید بروم به دنبال انتخابات دیگری؛ خوب نیست که آدم می‌بیند در هیات رئیسه مجلس چند نفر کاندیدا هستند.

خوب است تفسیر «رجل سیاسی» توسط شورای نگهبان روشن شود.

احمدی‌نژاد می‌تواند کاندیدا شود

سناريوهاى محتمل انتخاباتى

انتخابات، حق راى، آزادى و مشاركت براى ما ايرانيان از اهميت ويژه اى برخورداراست. حق تعين سرنوشت و استيفاى حقوق شهروندى و در نزد جمعى به مثابه فريضه دينى است.

بررسى سناريوهاى محتمل انتخاباتى تابلو راهنما وگوياى نبض جامعه است.

در يك دسته بندى كلى اهم سناريوهاى محتمل انتخابات ١٤٠٠ رامى توان بشرح زير بيان كرد؛

تحريم انتخابات: سلطنت طلبان، اپوزيسيون برانداز خارج نشين، منافقين عمده جرياناتى هستند كه از گذشته همواره بدنبال تحريم انتخابات بوده اند. البته در سال ٨٨ بخشى از اين جريان به نفع يكى از كانديداها وارد عمل شد.

لذا "نه به انتخابات"را از هم اكنون مى توان توسط اين جريان پيش بينى كرد.

قهر با صندوق راى: اين گروه به چند دليل احتمالا در انتخابات شركت نخواهند كرد:

نااميدى از نتايج راى و اينكه وضعيت موجود آنگونه كه آنها ميخواهند تغیير نمى كند.

نارضايتى از وضع موجود و احساس سرخوردگى از آرايی كه در انتخابات گذشته داده اند.

 اعتراض به روند انتخابات و از جمله احراز صلاحيت ها. اين عده مى گويند ما كانديداى خودمان را در ميان نامزدها نمى بينيم.

اعلام نارضايتى از نوع حكمرانى و مديريت كشور و قهر با صندوق براى اينكه با صداى بلند از نحوه مديريت كشور در همه عرصه ها شاكى هستند.

مشاركت گسترده: حضور گسترده مردم در همه عرصه ها مهم و از مولفه هاى امنيت و اقتدار ملى است. اين وظيفه همه نهادها، تشكل ها، احزاب و نخبگان و گروههاى مرجع تاثير گذار است كه براى تحقق مشاركت گسترده تلاش نمايند و این امر مستلزم سازوکار زیر است؛

رقابتى بودن انتخابات هم در ميان جريانات سياسى مختلف (درون گفتمانى- درون جريانى) و هم گفتمان ها و جريان هاى رقيب با هم

انفتاح فضاى سياسى و اجتماعى براى حضور نامزدها و امكان حضور سليقه ها و گرايش هاى سياسى متنوع و متكثر

مراقبت شديد نهادهاى ناظر و مجرى و ساير دستگاهها از سوگيرى له يا عليه جريانى يا كانديدايی

قانون به مثابه فصل الخطاب و اجتناب از حاكم كردن سليقه و تشخيص فردى يا نهادى در امر انتخابات

تحريم و دعوت به نافرمانى. اين سناريو اصلا با انتخابات همخوانى ندارد. اما از سخنان و مواضع برخى افراد و جريانات كه مي خواهند در انتخابات بيايند و به زعم خود پيروز شوند مى توان رد پاى اين سناريو خطرناك را مشاهده كرد.

قدر انتخابات، صندوق راى را هم مردم بايد بدانند و هم مسولان و مقامات كشور كه همه مسئوليت ها را از راى مردم دارند./841/

دانلو فایل

ارسال نظرات