۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۶۸۶۸۴۲

تحلیل هفته

تحلیل هفته
وقتی به روند اتفاقات سیاسی نظر می‌کنید به راحتی دچار خلط شده و ارتباطات آنچنان عجیب می‌شود که هرآدمی را دچار انحراف می‌کند، در این بازار فروش قناری! جریان شناسی لازم است.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم معرفی شدند! خبر مسرت بخشی که بسیاری را خوشحال و نفس تنگ شده‌شان را چاق کرد. این ۱۹ نفر که به طور میانگین ۷ سال از وزرای دولت یازدهم و دوازدهم جوان‌تر می‌باشند، با تجربگان عرصه وزارت نیستند؛ اما متخصص و فراجناحی بودن از جمله ویژگی‌های مثبت آن‌هاست.
 
در این بین از سویی تعامل همیشگی مجلس با دولت‌های نخست و از سوی دیگر نامشخص بودن سابقه اجرایی تعداد اندکی از افراد جوان لیست باعث می‌شود تردیدی برای تأیید همگی آن‌ها به وجود بیاید؛ اما به طور کلی کابینه پیشنهادی آیت الله رئیسی کمتر کسی چه از جبهه مخالف و چه از جبهه موافق را به وجد آورد.
 
احتمال بسیار کمی وجود دارد که لیست تغییر کند و افراد دیگری جایگزین شوند، چرا که اعلام وصول علنی در مجلس روز شنبه صورت خواهد گرفت؛ اما آیت الله رئیسی مکانیسم انتخاب وزرا را به صورتی قرار داده است که اسامی بسیار زیادی را مورد بحث قرار داد تا بهترین انتخاب‌ها صورت بگیرد برای همین احتمال عوض شدن آن‌ها بسیار کم است و به احتمالی وزرای دارای رأی اعتماد از نمایندگان مردم همین افراد خواهند بود.
 
آیت‌الله رئیسی لیست وزرای پیشنهادی دولت را به مجلس معرفی کرد+اسامی
 
باید گفت که رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای طی چند سال اخیر اولین مسأله کشور را اقتصاد معرفی کردند و باید هرسال با بیانات ایشان اقتصاد به سمت اقتصاد مقاومتی و نگاه به داخل پیش می‌رفت؛ اما دیدگاه رئیس جمهور سابق برخلاف آن بود و کمتر اهتمامی به تولید و اقتصاد مقاومتی نداشت، از این رو آیت الله رئیسی باید در طول دوران خدمت خود این ناکارآمدی‌ها را جبران کند.
 
مثلث اصلی حوزه اقتصاد به دست احسان خاندوزی، مسعود میرکاظمی و اکبر کمیجانی (قائم مقام بانک مرکزی در دوره ریاست دکتر همتی) که در رأس وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی قرار گرفته‌اند، گزینه‌ها از سابقه و تخصص خوبی برخوردار هستند و در مناصبی که قرار داشته‌اند به خوبی عمل کرده‌اند.
 

لیستی جوان با دغدغۀ پیشرفت

 
لیست ۱۹ نفره متشکل از نام آشنا‌ها و گمنام‌هایی است که جبهه موافق دولت آقای روحانی، ضدانقلاب‌ها و لال‌ها! را همصدا کرده و با هر توانی درحال تخریب لیست انقلابی و دولت مردمی هستند و دل هواداران آیت الله رئیسی و جریان انقلاب را خالی می‌کنند. روند قانونی دو ماهه تغییر ریاست جمهوری، معرفی کابینه پیشنهادی و اخذ رأی اعتماد و... را به پای عدم توانایی مدیریت آیت الله رئیسی ثبت کردند؛ درحالی که قانونا معرفی کابینه پیشنهادی تا دوهفته پس از مراسم تحلیف زمان دارد، اما رئیس جمهور یک هفته زودتر آن را تحویل مجلس داد.
 
در این بین از تمسخر پسرعمو بودن تعداد زیادی از لیست از طریق سیادت و هیچ کاره بودن برخی افراد و... گرفته تا نداشتن تجربه کافی، عدم تطابق تجربه اجرایی گذشته با تصدی وزارت فعلی، داشتن نظریات و اظهارات علمی و اجرایی تند و عجیب، نبودن بانوان و اقشار مختلف در لیست و... برای تخریب استفاده کرده‌اند، دقیقا همان مسائلی که آقای روحانی به هیچ وجه به آن توجه نکرد و هیچ کدام از رسانه‌هایشان به آن نپرداختند.
 

* نشود که مجالس حسینی دست مایه‌ای برای طعنه دشمنان شود

 
صبح چهارشنبه رهبر معظم انقلاب در پیام تلویزیونی خود به چند مسأله مهم پرداختند. ایشان نسبت به بیماری کرونا، آن را مسأله فوری و فوتی کشور خواندند که باید به سرعت حل شود. ضرب الاجل رئیس جمهور در پی جمع آوری پیشنهادات را کار بسیار خوبی خطاب کردند و ضرب الاجل مسؤولین در اقدام را نیز مهم عنوان فرمودند. در این بین امام خامنه‌ای از خستگی کادر درمان نیز اظهار نگرانی و از صمیم قلب از زحمات آنان تشکر کردند. رهبر معظم انقلاب هزینه‌های درمانی کرونا را سنگین دانستند و بیمه و دولت را برای کمک به بیماران در بحث هزینه مؤظف کردند.
 
ایشان تولید هرچه بیشتر و واردات واکسن کرونا را لازم دانستند و به مسأله مشکل اساسی شبکه توزیع دارو اشاره کردند و تذکر دادند که هرچه سریع‌تر این مشکل حل شود و دارو به دست مردم برسد. امام خامنه‌ای رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها را نیز یکی از دلایل شیوع کرونا دانستند و مردم را لازم به رعایت کردند. رهبر معظم انقلاب مجالس حسینی را مایه رحمت و توجه برکات الهی به ملت و کشور ایران عنوان فرمودند و در این بین شدت رعایت کردن شیوه نامه‌ها را توسط مسؤولین مجالس، وعاظ، مادحین و مردم لازم دانستند.
 
آ سیاسی / تحلیل هفته
 
ایشان به درست نکردن دست مایه برای دشمنان اشاره کردند و مجالس را مؤظف به رعایت کردند تا خدای نکرده مجالس وسیله‌ی شیوع نشوند و مخالفین و دشمنان نتوانند این مجالس را طعن کنند و بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد.

خلاصه پیام رهبری در روز چهارشنبه مطالب فوق بود که در پی آن بسیج، ارتش و سپاه، مداحان و وعاظ بنام کشور و... به دستورات امام خامنه‌ای لبیک گفتند و هرکدام به نحوی گوشه‌ای از مسأله اول کشور را به دست گرفتند.
 

*عکسی جنجالی یادآور تاریخی سیاه!

درپی انتشار عکسی جنجالی از صفحه توییتر سفارت روسیه که یادآور دیدار روزولت، استالین و چرچیل در سال ۱۳۲۲ بود، بسیاری از فعالان فضای مجازی واکنش نشان دادند و هرکدام برای عکس دو سفیر انگلیس و روسیه تفسیری منتشر می‌کردند. دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا هر دو سفیر را به وزارت امور خارجه دعوت کرد تا درمورد چنین رفتاری توضیح بدهند.
 
عکس سفیران روسیه و انگلیس در ایران و جای خالی آمریکا / یاداوری نشست تهران؟ ( عکس)
 
لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه با اظهار تأسف و معذرت خواهی این عکس را صرفا یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا علیه نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم قلمداد کرد؛ اما مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه انتشار عکس را قابل پذیرش ندانست و تاکید کرد توجه به مقتضیات تاریخی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبان از جمله مواردی است که می‌بایست مورد توجه دقیق سفرا قرار گیرد.
 
در توضیح عکسی که منتشر شد، آمده است: «ملاقات لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در ایران سایمون شرکلیف در راه پله تاریخی، جایی که کنفرانس تهران سال ۱۹۴۳ در آن برگزار شد.» و محمدجواد ظریف در توییتی گفت: «امروز عکسی فوق العاده نامناسب مشاهده کردم. لازم است یادآور شوم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه دسامبر ۱۹۴۳».
 
شاید جالب باشد که سایمون شرکلیف سفیر جدید انگلیس ۲۴ ساعت از ورودش به تهران نگذشت که چنین اتفاقاتی را رقم زد. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز عکس مشترک سفرای روسیه و انگلیس و بازسازی کنفرانس تهران در سال ١٩۴٣ را دور از ادب دیپلماتیک توصیف کرد و در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. ‏هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود.»
 
در بین واکنش دهندگان به این عکس بحث برانگیز، دکتر حسین امیرعبدالهیان وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت امور خارجه نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران، افکار عمومی را در جمهوری اسلامی ایران مکدر کرده است و نشان دهنده بی توجهی به آداب دیپلماتیک و غرور ملی مردم غیور ایران است. اصلاح و جبران سریع این خطا، ضرورت دارد».
 
آ سیاسی / تحلیل هفته
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سیاسیون نیز هرکدام به طریقی و با ادبیات‌های مختلفی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند؛ اما به مانند همیشه جای خالی بسیاری از مدعیان آزادی و وطن‌پرستی! به خوبی حس می‌شد، البته برخی از همین افراد نیز واکنش‌های چشم گیری داشتند که به نوبه خود حائز اهمیت است، از جمله آن‌ها محمود صادقی که در توییت خود نوشت: «گستاخی سفیر روسیه خط بطلانی بر راهبرد نگاه به شرق نیست؟!» و احتمالا دکتر صادقی در آن عکس جنجالی از سه صندلی، دو صندلی را خالی دیده است، وگرنه سفیر انگلیس نیز در آن عکس بود!
 

*ویژگی مبارزه با رانت و فساد در شهرداری تهران

 
با اعلام وصول استعفای دکتر زاکانی از مجلس شورای اسلامی، تمام گمانه زنی‌ها و حواشی پیش آمده خاتمه یافت و وی با ۱۸ رأی موافق شورای شهر، شهردار تهران شد. از جمله افرادی که می‌تواند با رانت و فساد به خوبی مبارزه کند، آقای زاکانی است که با روزمه خوبی که دارد به خصوص مناظرات انتخاباتی، خود را در بین انقلابی‌ها به خوبی معرفی کرد. علاوه بر روحیه مبارزه با فساد، توانایی مدیریت دکتر زاکانی نیز در امر شهرداری بسیار مهم است که با توجه به هم‌سویی سران سه قوه با شهردار جدید عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.
 
شهر تهران به خاطر موقعیت سیاسی و وضعیت نابسامان در دوره‌های قبلی از رانت و فساد زیادی برخوردار است و همین موجب شد، وقتی آیت الله رئیسی خبر مطرح بودن شهرداری تهران برای دکتر زاکانی را بشوند، از وی در دولت سیزدهم استفاده‌ای نکند و تحول شهرداری تهران را کار مهم و بزرگی عنوان کرد.
 
در جای جای رسانه‌ها اعم از موافق و مخالف، بر سر شهرداری دکتر زاکانی بحث‌های مختلفی صورت گرفت، برخی انتخاب او را غیرقانونی عنوان کردند و برخی نقد درون گفتمانی کرده و ای کاش‌ها را در رسانه‌های خود سر دادند و در حافظه تاریخی خود ثبت کرده‌اند؛ اما چیزی که امروز لازم است، وحدت و همت حداکثری می‌باشد که باید برای موفقیت هرچه بیشتر شهردار تهران برای تحول انجام شود.
 
با ما همراه باشید...
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۶
امیدواریم به آینده
1
0
ناشناس
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
ان شاءالله آینده روشن است