۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۶۸۸۱۶۷

شورای امنیت پیش نویس قطعنامه در خصوص افغانستان را تصویب کرد

شورای امنیت پیش نویس قطعنامه در خصوص افغانستان را تصویب کرد
شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه انگلیس و فرانسه را پیرامون افغانستان تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه آماده شده از سوی فرانسه و انگلیس را که بر پایبندی طالبان بر اجازه دادن به غیرنظامیان بر ترک خاک افغانستان به شکلی امن تأکید می‌کند را تصویب کرد.

این در حالی است که روسیه و چین از دادن رأی به این قطعنامه خودداری کردند.

شورای امنیت اعلام کرد: ما از طرف‌های ذی ربط می‌خواهیم تا با شرکای بین المللی برای برداشتن گام‌هایی به منظور تقویت امنیت در افغانستان همکاری کنند.

این شورا در ادامه اعلام کرد: از داده‌های اطلاعاتی در زمینه احتمال وقوع حملات تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کنیم. ما خواهان عدم استفاده از سرزمین‌های افغانستان برای تهدید کردن هیچ کشوری و یا حمله به آن و یا پناه دادن تروریست‌ها نیستیم. ما بر اهمیت حمایت از حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها در افغانستان تأکید می‌کنیم.

نماینده انگلیس در شورای امنیت نیز در این خصوص گفت: طالبان باید به تعهدات خود در زمینه تضمین عبور ایمن در افغانستان پایبند باشد.
او همچنن گفت: باید از حقوق بشر از جمله حقوق زنان و کودکان و اقلیت‌ها حمایت صورت گیرد. ما طالبان را از روی رفتارشان و نه گفتارشان قضاوت می‌کنیم.

نماینده روسیه نیز در شورای امنیت اعلام کرد: ما از رأی دادن به این قطعنامه مطرح شده خودداری کردیم و بر هماهنگی بین المللی در زمینه افغانستان تأکید می‌کنیم. ما مخالف بلوکه کردن دارایی‌های افغانستان هستیم و بر خطرناک بودن این مسأله بر صلح و امنیت تأکید می‌کنیم.

نماینده روسیه همچنین گفت: تلاشی از سوی آمریکا برای سرزنش کردن طالبان پس از شکست واشنگتن که سال‌ها به طول انجامید، جریان دارد.

نماینده آمریکا در شورای امنیت با تاکید بر اینکه جامعه بین المللی باید متعهد شود تا به افرادی که قصد دارند از افغانستان خارج شوند، کمک کند گفت: جامعه بین المللی باید از غیرنظامیان حمایت کند.
وی افزود: این قطعنامه در حقیقت شورای امنیت را ملزم می‌کند تا به مردم افغانستان کمک کند.

نماینده آمریکا با بیان اینکه قطعنامه فوق بر لزوم مقابله با تهدید تروریسم تاکید دارد، افزود: شورای امنیت از این طریق به حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان احترام می‌گذارد.

نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز در واکنش به این قطعنامه اظهار کرد: امنیت فرودگاه کابل باید تامین شود و تمام مسیر‌های خروجی این فرودگاه بین المللی باید برای همه افرادی که قصد خروج از افغانستان را دارند، باز باشد.

وی ادامه داد: این قطعنامه شورای امنیت در حقیقت خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان و همچنین حفاظت از حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور است.

نماینده ایرلند در شورای امنیت نیز در این رابطه گفت: در قطعنامه‌ای که امروز به تصویب رسید، خواهان اتحاد و هم کلامی قوی تری در حقوق بشر هستیم.

نماینده چین در شورای امنیت نیز با اشاره به تصویب پیش نویس قطعنامه در خصوص افغانستان، گفت: ما در این قطعنامه بر این امر تاکید داریم که کشور‌هایی که در طول ۲۰ سال گذشته در امور افغانستان مداخله کرده اند باید مسئولیت این امور را بر عهده بگیرند.

وی افزود: حمله تروریستی در کابل از نظر ما محکوم است.

نماینده چین با بیان اینکه ما به این قطعنامه رأی ندادیم، زیرا اصلاحاتی که پیشنهاد داده بودیم لحاظ نشده بود گفت: هر قطعنامه‌ای درباره افغانستان که به تصویب شورای امنیت می‌رسد باید به صلح در این کشور کمک کند نه آنکه منجر به بحرانی شدن بیشتر اوضاع شود.

وی ادامه داد: مسدود شدن دارایی‌های افغانستان در خارج با درخواست‌ها برای تحقق صلح و امنیت در این کشور در تضاد است و جامعه جهانی باید با طالبان همکاری کند و به آن‌ها مشورت دهد.

نماینده چین تاکید کرد: این اتفاقات حاکی ازآن است که مبارزه با تروریسم در افغانستان به خوبی اجرا و محقق نشده است.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستانا با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع به تصویب رسید.

قطعنامه فوق از سوی آمریکا پیشنهاد داده شده بود و مورد حمایت فرانسه و انگلیس قرار گرفت از سوی دیگر چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

 پیش نویس قطعنامه در خصوص افغانستان در حالی به تصویب رسید که در آن اشاره‌ای به ایجاد «منطقه امن» که رئیس‌جمهور فرانسه پیش تر از آن سخن گفته بود، نشده است. 

ارسال نظرات