۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۶۹۱۰۴۷
در برنامه پرسمان دینی مطرح شد؛

فرق یک انسان دیندار و بی دین در چیست؟

فرق یک انسان دیندار و بی دین در چیست؟
خراسان رضوی - برنامه پرسمان دینی که هر روز در صحن جمهوری حرم با ارائه بحث یکی از اساتیدحوزوی آغاز می شود در قالب پرسش و پاسخ به سوالات مختلف حضار پاسخ های اقناعی می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام حسن اسداللهی پاسخگوی برنامه پرسمان دینی حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران حاضر در صحن جمهوری با مخاطبان به گفتگو نشست و با طرح سوالی با عنوان «فرق یک انسان دیندار با بی دین در چیست؟» به این موضوع پرداخت و گفت؟ انسان بسان یک ربات است که برای حرکت نیازمند هوش و برنامه است و این هوش و برنامه به فرموده امام رضا علیه السلام در سر انسان است که مرکز روح محسوب می شود.

حجت الاسلام اسداللهی گفت: انسان سخت افزار و نرم افزار دارد که دین برای ساخت، و تامین برنامه و حرکت آن آمده است و از آنجایی که اکثر مردم به ظاهر و سخت افزار خود اهمیت می دهند و از نرم افزار غافل هستند دین بیشتر به این بُعد می پردازد. بنابراین اگر من به عنوان یک انسان نگاهم به زندگی درست شد رفتار و گفتار هم درست می شود.

وی افزود: دین آمده است تا رابطه من با خود، خدا، خانواده، جامعه و محیط زیست را اصلاح کند اگر این اصلاح شد غم و غصه ها از بین می رود چرا که عامل این ها غفلت از خداوند است اگر ملاک ما در غم و شادی خدا بود غم و غصه مرسوم دیگر مطرح نیست چرا که اینجا رضایت خدا مطرح است این کار دین است.

پاسخگوی پرسمان دینی بیان داشت: مرحوم علامه حشن زاده آملی چنین گفته که، الهی آنکه تو را دارد چه کم دارد؟ واقعا چنین است که اگر هدف ما دنیا شد تلاش ما هم برای بدست اوردن آن صرف می شود سیر هم نمی شویم با از دست دادن یا کم بدست آوردن هم غمگین و غصه دار می شویم حسادت می ورزیم اما اگر ملاک خدا و اخرت شد وضع فرق می کند مثلا در زندگی رفتار تند همسر تحمل می شود چرا که ملاک چیزی دیگر است اما اگر فکر دنیایی بود نمی توان یکدیگر را تحمل کرد به سمت جدایی و دوری حرکت می کنند.

وی افزود: پس مشکل غفلت از خداست چون دنیا محدود است اگر دنیا طلب شدیم ناراضی می شویم اما اگر خداشناس شویم می دانیم که او شاهد و ناظر است بنابراین گناه نمی کنیم و فکر و عمل ما تغییر می کند.

چگونه می توان با خدا رابطه ای خوب داشت؟

در ادامه یکی از مخاطبان پیرامون رابطه با خدا و چگونگی آن پرسید که حجت الاسلام اسداللهی بیان داشت: برای رابطه با خدا به سه گام احتیاج داریم یک افزایش علم و دانش خویش است به این فکر کنیم بچه ای که بی دندان متولد می شود و مادرش به شیر می رسد آیا این اتفاقی است یا این دلیل و حکایت از خالقی علیم و حکیم دارد؟

وی افزود: گام دوم ذکر گفتن است علم بدون ذکر وارد قلب انسان نمی شود وقتی را برای خلوت با خدا و ذکر گفتن تعیین کنیم قبل یا بعد خواب با خالق خود ارتباط بگیریم تا با گام سوم که تمرین بندگی و عمل صالح است ملکه ایمان و تقوا و عدالت در ما ایجاد شود. در این مسیر برای موفقیت باید پیوسته حرکت کرد.

سومین پرسش پیرامون ولایت فقیه و اعتقادی بودن آن بود که حجت الاسلام اسداللهی با بیان اینکه این یک مسئله اعتقادی است به روایتی اشاره کرد که فرمودند رد کردن ولایت فقیه همچون رد کردن ولایت اهل بیت است./933/پ۲۱۰/

جواد رستمی
ارسال نظرات