۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۶۹۲۰۷۲

انگشت اتهام حملات سایبری به سوی ایران، چین و روسیه

انگشت اتهام حملات سایبری به سوی ایران، چین و روسیه
نظرسنجی پیرسون/AP-NORC می گوید بیشتر افراد در ایالات متحده نگران حملات سایبری هستند با این وچود اکثریت 70 درصدی جوانان آمریکا اعتقاد دارند حملات سایبری کار چین و روسیه نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا، با وجودیکه سالها از جنگ سرد بین آمریکا و بلوک شرق می‌گذرد اما با پدیدار شدن سامانه نوین رسانه‌ای جهان به شدت با موج و گونه جدید این جنگ که بیشتر از دستگاه قدرتمند تبلیغاتی غرب و بویژه آمریکا سرچشمه می‌گیرد مواجه هستیم. این جنگ سرد نوین که بیشتر بر رسانه اتکا دارد، با پیشرفت‌های سریع و چشمگیر کشور چین و واکنش‌ها و واهمه آمریکا از توسعه نظامی، علمی، تجاری و اقتصادی چشم بادامی‌ها، برجسته‌تر شده است. در این بین سه کشوری که در این سوی جهان بیشتر مایه نگرانی آمریکا هستند، در برنامه تبلیغاتی منفی این کشور جایگاه ویژه ای یافته اند. طی یک سال گذشته چندین حمله سایبری که تماما به دنبال باج‌خواهی مالی بودند، چند نهاد و شرکت جهانی آمریکایی را با اختلال و تهدید جدی مواجه کرد و آمریکا را مجبور به باج دادن کرد.  آمریکایی‌ها هم بلافاصله همچون همیشه نوک پیکان اتهامات خود را با موجی از اخبار و تحلیل‌ها در رسانه و بسترهای مجازی علیه روسیه و چین و در برخی موارد نیز علیه ایران نشانه گرفتند. حالا در تازه‌ترین مطلبی که واشنگتن تایمز و آسوشیتدپرس منتشر کرده‌اند، یک مرکز تحقیقات به ارائه نظرسنجی از آمریکایی‌ها و میزان هراس آن‌ها از حملات سایبری و آسیب‌های احتمالی پرداخته که در ادامه به مشروح گزارش می‌پردازیم:

به نقل از واشنگتن تایمز، نظرسنجی پیرسون/AP-NORC می گوید بیشتر افراد در ایالات متحده نگران حملات سایبری هستند.

آسوشیتدپرس ـ ریچموند: بر اساس یک نظرسنجی جدید، اکثر آمریکایی ها در خطوط حزبی نگران حملات سایبری به سیستم‌های رایانه‌ای ایالات متحده هستند و چین و روسیه را تهدیدی بزرگ می دانند.

نظرسنجی موسسه پیرسون و مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس-NORC نشان می‌دهد که از هر ۱۰ آمریکایی ۹ نفر حداقل تا حدی نگران هک شدن اطلاعات شخصی، موسسات مالی، سازمان های دولتی یا برخی از خدمات دولتی هستند. حدود دو سوم آنها می گویند که بسیار یا بسیار نگران هستند.

تقریباً سه چهارم آنها می گویند دولت چین و روسیه تهدیدهای بزرگی برای امنیت سایبری دولت آمریکا هستند و حداقل نیمی از آنها دولت و نهادهای غیردولتی ایران را تهدید آمیز می‌دانند.

بر اساس ادعای این مرکز تحقیقاتی، اجماع گسترده، تأثیرات رو به رشد حملات سایبری را در دنیایی که به هم پیوسته است، برجسته می کند و می تواند تلاش‌های بایدن و قانونگذاران را برای تقویت صنایع مهم برای تقویت دفاع سایبری و تحمیل الزامات گزارش برای شرکت‌هایی که هک می شوند، افزایش دهد. این نظرسنجی در میان موجی از حملات باج افزارهای معروف و کمپین‌های جاسوسی سایبری در سال گذشته انجام شده که سوابق حساس دولتی را به خطر انداخته و منجر به تعطیلی فعالیت شرکت‌های انرژی، بیمارستان‌ها، مدارس و دیگران شده است.

دیوید استرت، دانشمند ارشد تحقیقاتی در مرکز AP-NORC گفت: «امروزه یافتن مسائلی که اکثریت جمهوری خواهان و دموکرات ها آن را مشترکا مشکل بدانند بسیار غیر معمول است.»

بایدن امنیت سایبری را به یک موضوع کلیدی در دولت جوان خود تبدیل کرده و قانونگذاران فدرال در حال بررسی قوانینی برای تقویت دفاع سایبری عمومی و خصوصی هستند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد: مایکل دنیل، مدیرعامل اتحادیه تهدیدات سایبری و یکی از مقامات ارشد سابق امنیت سایبری در زمان دولت اوباما، گفت که این نظرسنجی نشان می‌دهد عموم مردم از نوع تهدیدهایی که سال‌هاست کارشناسان امنیت سایبری بر آن تاکید دارند کاملاً آگاه هستند.

وی گفت: «ما نیازی به افزایش آگاهی بیشتر نداریم.»

انفجار در آخرین سال باج افزارها، که در آن مجرمان سایبری داده‌های یک سازمان را رمزگذاری می‌کنند و سپس برای جبران آن اطلاعاتی را مطالبه می کنند، نشان داده که چگونه گروه‌های هکرهای اخاذی می توانند اقتصاد را مختل کرده و جان و معیشت مردم آمریکا را در معرض خطر قرار دهند.

 امسال یکی از حوادث سایبری با بزرگترین عواقب، حمله باج افزار در ماه می به شرکت صاحب بزرگترین خط لوله سوخت کشور بود که منجر به کمبود گاز در ساحل شرقی آمریکا شد. چند هفته بعد، حمله باج افزار به بزرگترین شرکت فرآوری گوشت در جهان، تولید در سراسر جهان را مختل کرد.

قربانیان حملات باج افزار از سازمان‌های اصلی ایالات متحده و شرکت های «Fortune 500» گرفته تا نهادهای کوچکی مانند «لئونارد تاون مریلند»، که یکی از صدها سازمانی بود که در سراسر جهان تحت تأثیر باج افزارها در آخر هفته چهارم جولای قرار گرفت.

لشل مک‌کِی، از مدیران شهری مریلند می گوید: «ما در نهایت بسیار خوش شانس بودیم، اما قطعاً چشمان ما باز شد که این مشکل می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیافتد. او گفت شرکت «لئونارد تاون» ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات توانست شبکه و فایل‌های شهر مریلند را پس از چند روز بازیابی کند.

واشنگتن تایمز در ادامه می‌نویسد: سندیکاهای جنایی که بر تجارت باج افزار حکمفرما هستند، بیشتر روسی زبان بوده و بدون مجازات در خارج از روسیه یا کشورهای هم پیمان با روسیه فعالیت می‌کنند. دولت آمریکا همچنین جاسوسان روس را متهم به نفوذ عمده در نهادهای دولتی ایالات متحده موسوم به «SolarWinds» کرده که به خاطر شرکت نرم‌افزاری آمریکایی که محصول آن در هک استفاده شده، نامگذاری شده است.

چین نیز فعال بوده است. در ماه جولای، دولت بایدن به طور رسمی چین را متهم به هک گسترده نرم افزار سرور ایمیل «Microsoft Exchange» کرد و ادعا کرد که هکرهای مرتبط با دولت چین حملات باج افزارها و سایر عملیات سایبری غیرقانونی را انجام داده اند.

راب جویس، مدیر امنیت سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا، در کنفرانسی اخیر گفت: «تعداد عاملان حملات سایبری چینی در مجموع بر بقیه جهان کمتر به نظر می‌رسند. الیت آن گروه واقعاً نخبه هستند. این قانون اعداد بزرگ است.»

با این وجود همواره هم روسیه و هم چین هرگونه تخلفی در این خصوص را رد کرده اند.

افراد مسن بیشتر چین را تهدیدی جدی تلقی می کنند. اکثریت بزرگسالان بالای ۶۰ سال می گویند دولت روسیه و چین تهدید بزرگی هستند، اما تنها نیمی از افراد زیر ۳۰ سال با این موضوع موافق هستند.

دموکرات ها - با ۷۹ درصد - تا حدودی بیشتر از جمهوری خواهان - با ۷۰ درصد - می گویند دولت روسیه یک تهدید بزرگ است. رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، جمهوری خواه، مرتبا روسیه را در این خصوص کم اهمیت می‌داند. ترامپ در اولین اظهارات خود پس از کشف هک «SolarWinds» در ماه دسامبر، با وزیر خارجه خود و سایر مقامات ارشد مخالفت کرد و بدون هیچ مدرک و شواهدی مدعی شد که چین پشت این حملات بوده است.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، نظرسنجی AP-NORC از ۱۰۷۱ بزرگسال از ۹ تا ۱۳ سپتامبر با استفاده از نمونه ای از «AmeriSpeak Omnibus» مبتنی بر احتمال NORC، که به عنوان نماینده جمعیت ایالات متحده طراحی شده، انجام گرفته است. حاشیه خطای نمونه‌گیری برای همه پاسخ دهندگان مثبت یا منفی ۳.۹ درصد در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس
ارسال نظرات