۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۹۳۴۹۹
گزارش از مراسم رونمایی از رمان «سنگی که سهم من شد»؛

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی
کتاب «سنگی که سهم من شد» نوشته سید محسن امامیان پیش از ظهر امروز در خبرگزاری رسا رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «سنگی که سهم من شد» با حضور جمعی از فرهیختگان حوزوی در ساختمان خبرگزاری رسا برگزار و توضیحاتی در خصوص کتاب داده شد.

این کتاب یک رمان تاریخی بوده که به بحث نفوذ یهود در صدر اسلام پرداخته که از سوی مؤسسه بعثت زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین طائب تدوین و توسط سید محسن امامیان به رمان در آمده است.

در این مراسم رونمایی در ابتدا حجت الاسلام دلاوری معاون پژوهش مؤسسه بعثت ضمن تشکر از خبرگزاری رسا جهت برگزاری مراسم رونمایی کتاب، گفت: سر منشأ تمام پژوهش هایی که در مؤسسه دنبال می کنیم آیه شریفه «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا» بوده است چرا که سرآمد دشمنی علیه دین خداوند یهود بوده که امروز در صهیونیسم بین الملل دیده می شود.

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی

وی در ادامه با توجه به دشمنی یهود با اهل ایمان اظهار داشت: بخش عظیمی از آیات ما ناظر به مسأله عداوت ورزی یهود بوده که قلم فرسایی در این حیطه صورت نگرفته است؛ جوامع بشری چند نسل از جنگ های سخت و جنگ های نرم در قالب نفوذ را پشت سر گذاشتند برای مثال در جامعه اسلامی افرادی با تبار یهودی وارد جامعه اسلامی شدند و اهداف پلید یهود را پیاده کردند.

صدای دشمن از حلقوم وجیهان جامعه اسلامی

حجت الاسلام دلاوری ادامه داد: نسل های جنگ های سخت متفاوت است و ما الآن با نسل پنجم جنگ سخت و نسل پنجم نفوذ نرم مخالف هستیم که در آن غیر مستقیم به افراد نفوذ می کنند به این صورت که افراد متعلق به جامعه هدف را طوری هدایت می کنند که مقاصد و اهداف پشت پرده را پیاده کند؛ در مؤسسات غربی روی این دسته از نفوذ کار می کنند به طوری که برخی از این مؤسسات معتقدند باید صدای ما از حلقوم وجیهان جامعه اسلامی بیرون بیایند نه خود فروختگان.

وی در پایان گفت: کتاب «سنگی که سهم من شد» در خصوص نسل اول نفوذ نرم بوده که امیدواریم آغازی به مکتوب شدن آثار بیشتری در خصوص نفوذ باشد و از نویسنده کتاب تشکر می کنم.

احتیاط نویسندگان از ورود به موضوعات انقلابی

در ادامه این مراسم سید محسن امامیان نویسنده کتاب گفت: ماجرای اولیه نوشتن کتاب «سنگی که سهم من شد» به سال 83 بر می گردد که در دروس استاد طائب شرکت می کردم و ترغیب شدم به کار کردن در عرصه نفوذ با رویکرد مسائل تاریخی و در ادامه این مسیر سال 89 کلاس نگارش خلاق در نجف آباد داشتم که استاد طائب سخنرانی پرشوری داشتند و بعد از کلاس مسیر بازگشت به قم چند ساعت با ایشان بودیم و استفاده کردم.

وی افزود: وقتی از طرف مؤسسه پیشنهاد شد چنین کتابی شد، این سفارش را به جان دل پذیرفتم چون دغدغه شخصی من بود و کتاب مهار انحراف به عنوان منبع به من خیلی کمک کرد؛ سه ایده داستانی برای مؤسسه ارائه شد که با همفکری ایده این کتاب عملیاتی شد و احساس می کنم مجرا و واسطه ای برای بیان این حرف ها شدم؛ چون کار در مورد نفوذ یهود انجام شده است کار جسورانه ای بود که شاید برای اولین بار مطرح شده است و دوستان نویسنده با احتیاط بیشتری سراغ چنین موضوعاتی می روند؛ شاید از این جهت باشد که فضای ادبیات داستانی کشور در دست جریان روشنفکری است.

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی

نویسنده کتاب «سنگی که سهم من شد» خاطرنشان کرد: از مؤسسه بعثت تشکر می کنم؛ اگر زمان صرف شده برای نوشتن کتاب را به صورت مفید جمع کنیم 6 ماه زمان برد اما وقفه هایی در بین کار ایجاد شد که مهم ترینش ترور سردار عزیزمان بود که دل و دماغ ادامه کار را تا مدت زیادی گرفت؛ تلاش دارم نقایص کتاب فعلی را جبران کنم و آماده پذیرای نقد هستم تا کار های بعدی این نقایص را نداشته باشد؛ از مؤسسات فرهنگی و ناشر های محترم درخواست دارم حمایت های علمی بیشتری صورت بگیرد.

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی

جریان انقلابی در ادبیات همواره مظلوم بوده است

حسن ابراهیم زاده نویسنده حوزوی با تجلیل از کتاب مذکور گفت: جریان انقلابی در هنر و ادبیات داستانی همیشه در مظلومیت قرار داشته و پرداختن به موضوعات انقلاب یک جسارت در این حوزه است و همچنین درگیر شدن با یهود هزینه را دو چندان می کند و سنگ های زیادی را سهم نویسنده می کند.

وی تأکید کرد: یکی از عناصر جریان ساز در هر جامعه رمان است و در قرون گذشته لیبرال دموکرات ها و مارکسیست ها روی ادبیات پافشاری داشته و رمان های بزرگی را نوشتند؛ بجنوردی رئیس حزب ملل اسلامی در خاطرات خود می گوید با تأثیر رمان خرمگس مبارزه مسلحانه را شروع کرده است و ضد قهرمان این رمان یک کشیش است که در فضای آمریکای لاتین نوشته شده که یک بچه مذهبی از آن الهام می گیرد اقدام مسلحانه کند؛ متأسفانه ما نتوانستیم از ظرفیت رمان نویسی استفاده کنیم.

در خصوص صدام هم یک رمان نداریم

ابراهیم زاده عنوان کرد: کسانی در همین حوزه علمیه در برابر رهبری و امام ایستادند و قابلیت پردازش در رمان دارند اما یک رمان هم با این موضوعات نوشته نشده و بالاتر و دردناک تر این که در مورد صدام هم رمان نداریم؛ در شرایطی که سران قوا انقلابی هستند فرصت ویژه ای است که به دغدغه های فرهنگی رهبری بپردازیم و بر روی 100 رمان سرمایه گزاری کنیم و گام اول انقلاب سوژه های بسیاری است که از سال 56 می توان تبدیل به رمان و داستان کرد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران همانند انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر مسکو یک انقلاب مادر محسوب می شود اما انقلاب ما را خشونت طلب معرفی می کنند در حالی که در تبعات انقلاب فرانسته 20 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند؛ در انقلاب ما هیچ مجسمه علمی تخریب نشده و پایین کشیده نمی شود و هیچ خواننده و هنرپیشه ای اعدام نمی شود و انقلابی که ترحم داشت به عنوان خشونت معرفی می شود چون از ظرفیت رمان استفاده نشده بود و انقلابیون هنوز سنگر هنر را فتح نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا در مراسم رونمایی از کتاب «سنگی که سهم من شد» ضمن خیر مقدم به حضار گفت:مباحث تاریخی در بیانات استاد طائب بوده سه دوره در طول دو دهه بوده که چند ویژگی دارد و در این رمان هم این ویژگی ها متبلور است.

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی

تحلیل تاریخ ویژگی برجسته استاد طائب در نگاه به تاریخ

وی افزود: ویژگی تحلیل در مباحث تاریخی استاد طائب برجسته است و از تاریخ صرف پرهیز کردند و انسان را به تتبع وادار می کند چرا که همواره اتفاقات تاریخی تحلیل می شود و این فراتر از گزارش تاریخی است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا با شمارش ویژگی های مباحث تاریخی استاد طائب، تأکید کرد: تطبیق حوادث تاریخی بر وقایع امروز و یا دیگر برهه های تاریخ ویژگی بسیار برجسته مباحث تاریخی است که در این کتاب دیده شده و وقتی رمان را خواندم با شخصیت خانم که می خواست صندوقچه را ببرد و خبر مگو را پخش کند همزاد پنداری کردم و با خود گفتم من چگونه در دوران حاضر می توانم چنین کاری کنم؟

تصویرسازی خوب و خط سیر منسجمی داشت و کشش داستانی خوبی که مخاطب را همراه خودش کند البته محتوا به نظر من سنگین است و خیلی فشرده ارائه شده است و نسل جوان امروزی محتوا سنگین است؛ الگوی خوبی برای رویکرد های عاطفی و عاشقانه ارائه شده است و امروزه به معضله ادبیات خاصی مواجه هستیم؛ قلم نویسنده و بچه های انقلابی قوی است و الگوی خوبی از عبرت ارائه کرده است که الگوی خوبی می تواند باشد.

شبیه سازی های خوبی شده است و از جهت ظاهری و پردازش متون چینش متون فشرده است که چشم مخاطب را خسته می کند و امیدواریم سرآغازی باشد که رشد کند؛ باید با احتیاط نقد کرد که جوانه ای است و باید در مسیر خودش رشد کند.

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی

اروپا به دنبال بازسازی تاریخ باستان خود از طریق رمان است

مجید ملامحمدی سردبیر ماهنامه پوپک در ادامه این مراسم گفت: سخنرانی مشهور جناب طائب را شنیدم و پیش از آن نمی دانستم که جریان نفوذ در صدر اسلام وجود داشته و کتاب آقای امامیان هم که امروز رونمایی می شود خیلی جالب بود و برای من سؤال بود که چرا مخاطب ها این مسائل را نمی دانند و خوشبختانه نفوذ در این کتاب به خوبی تصویر شده است؛ یکی از رمان های من به اسم «اسب های کور» مربوط به 10 ملعونی است که اسب های خود را نعل تازه زدند و بر پیکر امام تاختند و در مطالعاتم به این نتیجه رسیدم که دست یهود هم در کار بود.

وی تأکید کرد: کتاب «سنگی که سهم من شد» عناصر رمان به خصوص تعلیق را به خوبی داشت که هر چه می خواندم به دنبال ادامه داستان بودم؛ سفارشی بودن یک کتاب ننگ و ضد ارزش نیست و در جایی خواندم که آثار بزرگ و معتبر دنیا سفارش ها بودند؛ بنگاه های بزرگ و سیاست گزار ها سفارش رمان می دهند برای مثال قرار است در میان کشور های عربی اتفاقی بیافتد نیاز است در قسمت فرهنگی یک کتاب و رمان خاص را داشته باشند.

سردبیر نشریه پوپک گفت: انتظار داریم نویسنده های حوزوی در حوزه علمیه حمایت شوند؛ در دهه 80 آثار خوبی نوشته شده و نویسندگان خوبی در عرصه آمده اند و کار های با ارزش دینی خوبی داشتیم که همین کتاب «سنگی که سهم من شد» کتاب بسیار خوبی است اما متأسفانه بسیاری از آثار خوب ما ترجمه نشده اند و در آثار شیعی و اهل بیتی کار های خوبی صورت گرفته که ترجمه نشده اند.

در ادامه این مراسم امین بابازاده سردبیر مجله کتاب فردا گفت: در دنیا از قرن 19 توجه خاصی به رمان تاریخی شده است و این پرداخت به تاریخ در رمان دو مؤلفه مهم داشته که در نوع اول به وجه بیرونی تاریخ توجه می کنند و در مؤلفه دوم به تأثیر اتفاق مهم تاریخی بر فرهنگ مردم توجه می کنند؛ در قرن 19 وجه اول و سیاسی تاریخ را لحاظ می کنند و از قرن 19 رمان های تاریخی از توده مردم نوشته می شود که مزرعه دارها و گدایان را هم برای مثال در کتاب اسکات نوشته می شود.

وی ادامه داد: در دوره ای رمان تاریخی دچار دگردیسی می شود و نگاه روح ستیز غلبه پیدا می کندو تلاش برای تغییر نگاه مردم صورت گرفت؛ رمان تاریخی هنوز هم جاذبه دارد اما کم کم حالت اعتراضی پیدا کرد و به طوری که در دنیای مدرن هم به رمان تاریخی رجوع می کنند؛ در دوران مدرن کتاب «به نام گل سرخ» تمام تاریخ قرون وسطی را باز می کند و نگاه هایی به صحنه های کشیش و کلیسا می کند و با نشانه گزاری ها دقیقه به دقیقه درگیری ایجاد می کند.

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی

حضور سرزده نماینده مجلس

در اواسط صحبت بابازاده حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور که برای بازدید از خبرگزاری رسا آمده بود به این جلسه پیوست که لحظاتی به احترام حضور وی جلسه متوقف و پس از استقرار عضو کمیسیون امنیت ملی جلسه ادامه یافت.

بابازاده در ادامه توضیح رمان های تاریخی گفت: در دنیای غرب به دنبال بازسازی تاریخ خود با رمان هستند و حتی تاریخ روم باستان را بازسازی می کنند و حتی در ادبیات ترکیه به دنبال بازسازی تاریخ باستان خود هستند؛ توجه به رمان تاریخی در زمانه ما بسیار فراوان است در صورتی که و پرداخت به آن پیشروی بیشتر در خصوص تاریخ است.

روح الله رهبری مدیر مؤسسه بعثت ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور گفت: این مدل کار ها نیاز به توسعه و تکثیر داشته و پشتوانه حمایتی لازم دارد و ان شاءالله بشود از مؤسسات و مراکزی که کار فرهنگی انجام می دهند اینچنین کار ها بیش از پیش صورت گیرد؛ کتاب «سنگی که سهم من شد» درس های تاریخ تطبیقی حجت الاسلام ولمسلمین طائب است که در طول دو دهه به طلاب ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: این کار برای اینکه بتواند در میان جوان تکثیر شود به زبان روز نوشته شده است و این کتاب بخشی از تاریخ صدر اسلام را با زبان هنر روایت می کند و امیدواریم بیشتر بتوان از این ظرفیت برای ارائه معارف دینی استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور که در میانه این مراسم به جمع حضار اضافه شده بود با اشاره به شخصیت علمی استاد طائب گفت: حجت الاسلام والمسلمین طائب فرد محققی است و اظهار نظر هایش بر اساس منابع متقن و بسیار قابل استفاده است و جای خوشحالی دارد که با داستان و رمان عرضه شده که به زبان روز بر اساس ذائقه مخاطب تنظیم شده است؛ یک کلام بسیار نورانی از غیر معصوم نقل شده که بسیار قابل استفاده است چو می گوید هدایت ترویج و توسعه پیدا نمی کند مگر از همان مسیری که ضلالت و گمراهی را رواج می دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: باید از هر روشی که در زمان رواج دارد و می توانیم استفاده کنیم از آن بهره ببریم و راه هایی که تأثیرگذار است را استفاده کنیم؛ کتاب الکترونیکی اثر هم باید در کنارش باشد و مخاطب رایگان دانلود و استفاده کند؛ همه امکانات نظام سلطه متمرکز بر از بین بردن فرهنگ دینی است و نیاز به مردان توانمندی دارد که خطوط را بشناسند و خودی را تشخیص دهند و ابزار لازم را داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: آقای طائب و مجموعه های تحت حمایت موفق و خوب عمل کردند و عزیزانی که در این مسیر کار کردند با شور ولایی عمل کردند و توانستند نقش آفرین باشند و هر کاری که بر بیاید در جایگاه سربازی مردم هر کمکی بربیاید در خدمت شما هستم.

از زبان قدرتمند رمان تا کمبود آثار دینی در ادبیات داستانی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
نکات خوبی مطرح شد
1
0