۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۹۵۰۵۱

لزوم تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای

لزوم تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای
معاون وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با گاردین بر لزوم تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق هسته‌ای تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه کشورمان در سخنانی بر لزوم تضمین آمریکا بر عدم خروج دوباره از برجام تأکید کرد.

 معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه انگلیسی گاردین گفت: ایران نیازمند این تعهد است که آمریکا بار دیگر توافق هسته‌ای امضا شده با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ را ترک نخواهد کرد.

او همچنین در این مصاحبه افزود:  مذاکرات وین بین ایران و دیگر امضا کنندگان برجام بر سر دو مسأله برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و نیز آثار عملی آن بر تجارت با ایران به توافقی منجر نشده است.

او گفت: ما به راستی آزمایی نیاز داریم و این مسأله حل نشده باقی مانده است. این (راستی آزمایی) یکی از مسائلی است که هنوز نهایی نشده و همین مسأله برای این که توافقی امضا نشود، کافی است.

گاردین البته نوشت معاون وزیر خارجه کشورمان احتمال اینکه یک هیئت مستقل مسئول راستی آزمایی باشد را رد نکرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین در دفاع از لزوم ارائه تضمین از سوی آمریکا برای اجرای توافق هسته‌ای به گاردین گفت: این مسأله به یک توافق مربوط می‌شود و نه یک سیاست. در صورتی که توافق صلحی میان دو کشور وجود داشته باشد، بر روی یک معاهده تأثیر دارد. این، حقوق بین الملل است. قرار نیست قوانین داخلی آمریکا مسلط بر یک توافق بین المللی باشد. این خلاف حقوق بین الملل است.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین افزود که از قدرت‌های اروپایی خواسته تا آن‌ها نیز تضمین دهند تا بدون توجه به موضع آمریکا با ایران تجارت خواهند کرد؛ اقدامی که به نوشته گاردین احتمالا با استفاده از قانونی تأثیر تحریم‌های آمریکا را بر شرکت‌های اروپایی که در تجارت با ایران هستند، خنثی می‌کند.

علی باقری کنی همچنین با رد این ادعا که ایران به منظور توسعه برنامه هسته‌ای خود، در از سرگیری مذاکرات تعلل می‌ورزد، گفت: طبیعی است یک دولت جدید برای آماده کردن موضع مذاکره‌ای خود و برای اجرای گفتگو‌های دو جانبه با طرف‌های دیگر نیازمند زمان باشد.

او همچنین مذاکره در خصوص برنامه موشکی و امنیتی ایران را رد کرد و گفت: برجام چارچوب مشخصی دارد و مسائل دیگر (با آن) مرتبط نیستند. ما قصد نداریم در خصوص توانایی دفاعی و یا امنیتی خود مذاکره کنیم.

به نوشته گاردین، معاون وزیر خارجه ایران این مسأله را که موضع ایران آنچنان سفت و سخت است که دستیابی به یک توافق را در وین غیرممکن می‌سازد، رد کرد و گفت: ما تنها می‌گوییم مطابق با برجام، تحریم‌ها بایستی برداشته شوند. ما یک توافق کرده ایم و دیدگاه ما این است که این (توافق) بایستی اجرایی شود.

باقری کنی در پاسخ به این پرسش نشریه گاردین که آیا درخواست وی این است که مذاکرات به نقطه آغازین خود بازگردد نیز گفت: آنچه مهم است، این مسأله نیست که ما از کجا آغاز کرده ایم، بلکه آنچه که مهم است، آن است که ما به توافقی برسیم که نتایج عملی برای طرفین داشته باشد. هدف اصلی ما این است که تحریم‌های غیرقانونی که آن‌ها در نقض قطعنامه‌های سازمان ملل بر ملت ایران اعمال کرده اند، حذف شود. هر تحریم اعمال شده از سوی ترامپ و اوباما که ناقض برجام است، بایستی برداشته شود. این توافقی است که برجام آن را ترسیم می‌کند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (روسیه، انگلیس، چین، آمریکا و فرانسه) و آلمان در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا خروج یک طرفه واشنگتن از این توافق را اعلام کرد.

گفتنی است که کشور‌های عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شش دور مذاکره را در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ در وین در تلاش برای بازگرداندن توافق انجام دادند که آخرین دور آن در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال بوده است. گفته می‌شود که دور بعدی مذاکرات قرار است از ۲۹ نوامبر (۸ آذر) آغاز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات