۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۶۹۶۳۷۸
حجت الاسلام حسناتی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

«حمایت های معیشتی» و «انگیزه سازی» از حلقه های مفقوده حمایت از نخبگان

«حمایت های معیشتی» و «انگیزه سازی» از حلقه های مفقوده حمایت از نخبگان
حجت الاسلام حسناتی در تبیین فرمایشات رهبری در خصوص حمایت از نخبگان گفت: حمایت های معیشتی و انگیزه سازی از حلقه های مفقوده حمایت از نخبگان است.

حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از نخبگان اشاره کرد و به تبیین مؤلفه های نخبگی پرداخت و گفت: در هر جامعه ای نخبه به کسی می گویند که نسبت به سایر افراد از قابلیت های برتر و ویژگی های برتری برخوردار باشد.

وی اظهار کرد: به حسب جوامع مختلف ویژگی ها مختلف است، یک وقت جامعه علمی لحاظ می گردد و به حسب آن گفته می شود نخبه علمی چه کسی است؟ گاهی نیز نخبه از جهت اخلاقی، تبلیغی، ورزشی مد نظر است و براساس آن تعریف نخبه به کسی اطلاق می شود که از ویژگی و توانایی شاخصی برخوردار باشد.

وی مؤلفه های نخبگی در حوزه را مورد توجه قرار داد و افزود: نخبه در حوزه ابعاد حوزوی همچون، تبلیغ، تهذیب، تألیف، تدریس، مدیریت و کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی و نخبگان برهمین اساس تعریف می شوند که در حیطه خود از توانایی بیشتر و شاخص تری برخوردار باشند.

حجت الاسلام حسناتی با اشاره به اینکه صرفاً نمره بالا نشان دهنده نخبگی نیست، تصریح کرد: نمره در مرحله دوم قرار دارد و یکی از معیارهای تشخیص نخبه علمی می تواند نمره باشد.

مدیر فاز دوم مدرسه علمیه شهید صدوقی به تشریح راهکارهایی برای حمایت از نخبگان پرداخت و خاطرنشان کرد: نگاه ما نسبت به نخبه باید اینگونه باشد که هم به او کمک کنیم و هم از او کمک بخواهیم؛ طبیعتاً وقتی نخبه را کسی دانستیم که قابلیت های برتر و ویژه ای نسبت به دیگران دارد، از چنین فردی باید کمک خواست و از طرفی باید به اینچنین اشخاصی کمک کرد، یعنی در حقیقت انسان نخبه با توجه به استعدادی که دارد باید یک بایستگی ها را رعایت کند، مثلاً اینکه فرصت یاب و کار هدفمند انجام بدهد.

وی با اشاره به لزوم ایده خواهی و مشورت خواهی از نخبگان اظهار داشت: مشورت از نخبه هم کمک کردن و هم کمک خواستن از نخبه است، نخبه وقتی خودش را مفید بداند، امیدوار می شود و یأس از او دور می شود، لذا مشورت خواستن از نخبه، کمک کردن به نخبه است.

حجت الاسلام حسناتی خاطرنشان کرد: باید نخبگان را پس از شناسایی دریابیم، در امور معیشتی باید نخبگان حمایت کرد و ایجاد انگیزه و زمینه سازی برای رشد نخبگان باید جزء اولویت ها حوزه قرار بگیرد و شاید حلقه مفقوده در حمایت از نخبگان همین موضوع باشد./ت302/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Sweden
۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
هر کسی حد خودش را باید عمل بکند.
0
0