۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۹۸۵۷۲
حجت الاسلام قنواتی در گفت‌وگو با رسا پاسخ می دهد؛

مراکز نخبگانی حوزه در رشد استعدادهای جوان چقدر موفق بوده اند؟

مراکز نخبگانی حوزه در رشد استعدادهای جوان چقدر موفق بوده اند؟
حجت الاسلام قنواتی نخبگی را منوط به نمره درخشان ندانست و گفت: نخبه کسی است که در عین جامعیت در ابعاد ضروری یک طلبه از یک تلاش و نقش آفرینی موثر برخوردار باشد.

حجت الاسلام علی قنواتی مدیر مدرسه علمیه معصومیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به ویژگی های نخبه در حوزه علمیه گفت: وقتی در درون حوزه سخن از نخبه به میان می آید، طبعاً شاخص نمره به تنهایی ملاک نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شاید کمترین میزان در اثرگذاری صدق نخبه بر یک فرد، مسأله نمره است، ابراز کرد: کلمه نخبه از نگاه ما به کسی اطلاق می شود که علاوه بر دارا بودن نصاب طلبگی در علم، تقوا و بصیرت و دیگر ابعاد ضروری طلبگی نیز تلاش و اثر گذاری مضاعف و ویژه ای نسبت به سایرین داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه معصومیه با اشاره به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مقام معظم رهبری هرگاه نخبه را مورد تعریف و تکریم قرار می دهند، در عین حال به رسالت‌ها و مسئولیت‌های پیش روی نخبگان نیز اشاره می‌کنند در حالی که بعضا در گوشه و کنار هرگاه سخن از نخبه به میان می‌آید، تنها به بعضی شاخص های کمی و برخی جنبه ها از جمله سطوح حمایتی توجه می‌شود و نسبت به سایر ابعاد جامعیت و لزوم ماموریت گرا بودن و مسئولیت پذیری مضاعف کم توجهی می شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: علی رغم همه مشکلات و نقصان حمایت‌ها ولی حمایت از نخبگان و استعداد های برتر بایستی هدفمند و در جهت رشد جامع و ناظر به رسالت‌ها و مأموریت های حوزوی آنها متناظر به نیازهای نظام و جامعه اسلامی صورت پذیرد و زمینه‌سازی لازم برای نقش‌آفرینی و فعالیت‌ها و اثرگذاری هرچه‌ بیشتر آن‌ها از سوی برنامه‌ریزان و مسئولین و بویژه این قشر فرهیخته یک ضرورت است که باید پیشگام و پیشران این عرصه باشند.

حجت الاسلام قنواتی ضمن اشاره به وجود مراکز متعدد نخبگانی در حوزه اذعان داشت: اگر به دور از محافظه کاری و صریح و شفاف به مسأله بپردازم باید بگویم خروجی و برآیند این سه مجموعه را کمتر از حد انتظار دیده ام به این معنا که سه مرکز نخبگانی داریم اما متاسفانه در شناسایی، رصد و ساماندهی نخبگان، هدایت و ارتقاء سطح نقش آفرینی و حمایت هدفمند از آن‌ها، هماهنگی لازم و مطلوبی بین نهادهای مختلف صورت نمی‌گیرد و بعضا شاهد کم توجهی در رصد و شناسایی استعداد های بالقوه و جوان و صیانت و حمایت هدفمند از این سرمایه های عظیم در حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه علی رغم سیاست‌گذاری‌های کلان و رویکردهای نو در این بخش، شاهد ضعف جدی در برنامه‌ریزی عملیاتی مشخص ناظر به پرورش استعدادها هستیم، تصریح کرد: حداقل می‌توانیم بگوييم که از برنامه‌های جامع استعدادپروری اطلاعی نداریم و اگر چنین برنامه ای بود قاعدتاً باید مطلع می‌شدیم و این یک نقیصه و ضعف جدی است که در صورت ارتباط تنگاتنگ میان ظرفیت‌های ستادی و متولیان در صف و میدان، بالطبع ظرفیت‌های بسیار خوبي احیا می‌شود.

وی ضمن گلایه مندی از کم توجهی به استعدادهای جوان در حوزه، این گروه از نخبگان یعنی استعدادهای جوان را از درجه اهمیت ويژه‌ای در هدایت‌ها و توجهات رهبری دانست و اظهار داشت: مع الاسف بسیاری از این استعدادهای جوان به خاطر عدم رصد و شناسایی به موقع در طول مسیر تحصیل دچار افت انگیزه و احیانا خروج از مسیر و نیز برخی نارسایی‌های بینشی، علمی، تربیتی و مهارتی در مسیر رشد و تربیت جامع و ماموریت گرا میگردند

مدیر مدرسه علمیه معصومیه افزود: البته گاهی از اوقات طرح های خوبی در گوشه و کنار تحت عنوان طرح شهید بیاضی زاده یا طرح هایی نظیر طرح شهید احمدی روشن به گوشمان می‌خورد اما متاسفانه فاقد جامعیت در ابعاد مهم و ضروری است که می بایست در برنامه ریزی طیف نخبگانی نسبت به آن توجه صورت بگیرد.

وی در رصد و شناسایی نخبه علاوه بر بعد دانشی بُعد بینشی و بصیرتی را لازم و حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر آنکه به نخبگی در حوزه پژوهشی باید توجه بیشتری شود اما نبایستی به نخبگی در ساحت اثرگذاری و عملیاتی کم توجهی و غفلت صورت پذیرد.

حجت الاسلام قنواتی با اشاره به مراکز نخبگانی حوزه اظهار داشت: باید این سوالات پیش روی این سه مرکز نخبگانی قرار بگیرد؛ "ما چقدر در مقام تحقق ارزشها و مفاهیم دینی و اقامه دین در عرصه های متنوع حکمرانی و حل مسائل کلیدی نظام نقش آفرین بوده ایم؟ "آیا خروجی این حمایت و پشتیبانی‌ها، حل مسائل کلیدی نظام است یا خیر؟ آیا خروجی پژوهش‌های نخبگان و پژوهشگران برتر توانسته در جامعه نقش آفرین باشد؟

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
ان شاءالله که در این اوجه کرونا و سویه اومیکرون این نخبگان که ازشون صحبت میشه رو با این جمغیت حوزه و چندتا موسسه به قم نکشید و یا صراحتن اعلام کنید که عواقب اومدن طلاب رو قبول میکنید
0
0