۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۶۹۹۸۸۰
آیت الله سبحانی مطرح کرد؛

پاسداشت ارزش های اسلامی و خدمت به مردم، وظیفه روحانیت

پاسداشت ارزش های اسلامی و خدمت به مردم، وظیفه روحانیت
حضرت آیت الله سبحانی گفت: انقلاب اسلامی یک پدیده ای است که علت محدثه دارد که باید برای آن جانفشانی کرد و کارهایی را انجام داد که اهداف امام و انقلاب پیش برود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، صبح امروز در پیام ویدئو کنفرانسی به دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد با اشاره به آیاتی از سوره اسراء گفت: نظام فاسد شاهنشاهی از بین رفت و جمهوری اسلامی جایگزین آن شد، باید ببینیم این عصمت را چگونه پاس داشته ایم و چقدر به ملت عزیز خدمت کرده ایم.

این مرجع تقلید پاسداشت ارزش های اسلامی و خدمت به مردم را دو وظیفه مهم روحانیت ذکر و افزود: در سال 57 خدای متعال منت نهاد و آرزوی مؤمنین در 22 بهمن محقق شد و اکنون بیش از چهل سال از عمر انقلاب می گذرد باید نگاه کنیم ببینیم خدمت ما به ارزش های اسلامی و مردم چگونه بوده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با تاکید بر این که هر پدیده ای علت محدثه و مبقیه می خواهد، از روحانیت و حوزه های علمیه به عنوان علت محدثه و مبقیه انقلاب یاد و تصریح کرد: در درجه اول برای تداوم مسیر انقلاب باید در فکر تقویت ایمان و اخلاق جامعه باشیم.

وی انقلاب اسلامی را یک پدیده دانست و افزود: انقلاب اسلامی یک پدیده ای است که علت محدثه دارد که باید برای آن جانفشانی کرد و کارهایی را انجام داد که اهداف امام و انقلاب پیش برود.

این مرجع تقلید با اشاره به اهداف انقلاب اظهار کرد: در درجه اول باید مواظب ایمان مردم باشیم، روحانیت به فکر ایمان ملت باشد، شبهاتی از طریق فضای مجازی به دست مردم می رسد که اگر به فکر آن نباشیم ایمان مردم به خطر می افتد، حوزه علمیه برای پاسخ و تحلیل شبهات اتاق های خاصی را تشکیل دهد.

حضرت آیت الله سبحانی افزود: کسانی که از انقلاب متضرر شده اند به فکر آسیب زدن به ایمان و اخلاق ملت ایران هستند.

وی با اشاره به اهداف امام و انقلاب بخشی از وظایف را متوجه مسئولان دانست و تصریح کرد: برخی از مردم از مراجعه به ادارات دولت ناراضی برمی گردند که این نارضایتی به پای انقلاب نوشته می شود، مسئولین باید به گونه ای عمل کنند که ارباب رجوع راضی باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به فقه معاصر گفت: فقه ما فقه اسلام است و فقه معاصر و غیر معاصر نداریم، باید تعبیر دقیق بکار ببریم، آقایان حوزوی تعبیر را عوض کرده و بگویند فقه مسائل معاصر؛ همچنین باید سوالات اعتقادی و شرعی را به صورت جمعی پاسخ داد چرا که فکر جمعی موثر تر خواهد بود، لذا حوزه جایی را مشخص کند که به صورت دسته جمعی به مسائل پاسخ داده شود.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به مسلمانان خارج نشین گفت: بسیاری از مسلمانان، ایران را وطن دوم خود می دانند، رسانه های ما باید به فکر آن ها هم باشد، غذای مناسب فکری برای آن ها تهیه کند، مسلمانان خارج نشین نیز در این حوزه نیازهایی دارند که البته به  یک معنا به حوزه علمیه نیز برمی گردد.

وی با اشاره به مسأله هجرت طلاب اظهار داشت: طبق آیه قرآن محصلین حوزه باید به فکر هجرت به مناطق خود باشند، مسئولان حوزه برنامه و امکانات را به گونه ای ترتیب داده تا طلاب به مناطق خود برای تبلیغ هجرت کنند که این هجرت طلاب حوزه علمیه به نفع اسلام و انقلاب خواهد بود؛ باید حوزه علمیه این مساله را جدی بگیرد، فقه اسلامی کمال ماست، اما در کنار فقه تبلیغ هم لازم است، باید نسبت به خطابه و منبر رشته خاصی تاسیس شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با اشاره به فقر خطیب بین المللی ابراز کرد: از نظر خطیب بین المللی در فقر به سر می بریم، طلاب باید در درجه اول زبان عربی و سپس انگلیسی را یاد بگیرند، حوزه نیازمند به خطباء بین المللی است، شورای مدیریت باید نسبت به تربیت خطباء بین المللی اهتمام ورزد.

وی در پایان با اشاره به معیشت طلاب حوزه علمیه خاطرنشان کرد: طلاب حوزه علمیه از نظر معیشت در مضیقه هستند، دریافتی طلاب کمتر از 2 میلیون تومان است، باید نسبت به معیشت طلاب فکر و حمایت صورت بگیرد، البته نباید به استقلال حوزه های علمیه خدشه ای وارد شود، با حفظ استقلال حوزه به فکر چاره جویی برای معیشت طلاب باشید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
نظام نوین حوزوی نیازمند چنین محافل تخصصی است.
0
0