۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۰۳۵۳۰
حجت الاسلام جلالی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

طرح صیانت به دنبال مصونیت سازی است نه محدودیت

طرح صیانت به دنبال مصونیت سازی است نه محدودیت
حجت الاسلام جلالی گفت: متأسفانه اطلاع رسانی دقیق و شفافی در خصوص طرح صیانت صورت نگرفته به همین دلیل جنگ روانی دشمن علیه آن حتی بر روی بخشی از نمایندگان مجلس مؤثر واقع شد.

اشاره: همه کشورهای دنیا با مدیریت و نظارت حرفه‌ای بر روی اینترنت، از آثار مخرب آن در جامعه جلوگیری می‌کنند. بسیاری از مردم نیز نسبت به خطرات و آسیب‌های موجود در اینترنت مطلع بوده و خواهان یک مدیریت دقیق و صحیح بر آن هستند. هنگامی که مجلس شورای اسلامی طرح صیانت از فضای مجازی را مطرح کرد، عملیات و جنگ روانی دشمن و همچنین عدم توفیق رسانه‌ای در تبیین صحیح این طرح، باعث شد دیدگاه‌های منفی بسیار زیادی علیه این طرح شکل بگیرد که دیدگاه‌هایی غیرواقعی و ناصواب بودند که در طرح حاضر وجود نداشتند. مجلس شورای اسلامی نیز در اقدامی قابل توجه اعلام ابطال آراء نمایندگان کمیسیون مشترک برای تصویب کلیات این طرح را انجام داد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی رفت و پیرامون آینده طرح حمایت از کاربران فضای مجازی که به طرح صیانت شهرت پیدا کرده و محل بحث و جدل های فراوان در محافل مختلف شده است، گفتگو کرد.

رسا ـ توضیحاتی را درباره خود طرح حمایت از کاربران فضای مجازی که به طرح صیانت شناخته می‌شود، بیان کنید؟

متأسفانه اطلاع رسانی دقیق و شفافی در خصوص طرح حاضر صورت نگرفته است. به همین جهت خارج نشینان و ضد انقلاب اقدام به انجام یک عملیات و جنگ روانی علیه طرح کرده‌اند که مؤثر واقع شده، حتی جمعی از افراد انقلابی جبهه خودی و جمعی از نمایندگان مجلس نیز به واسطه همین هجمه علیه طرح تحت تأثیر قرار گرفته، منفعل شدند و متأسفانه طرح یک حالت متزلزل در جامعه پیدا کرده است.

نقشه دشمن در خصوص این طرح کارآمد واقع شد. درباره طرح حاضر شایعاتی که واقعی نیستند به منزله حقیقت و واقعیت تلقی شدند. برای مثال هرگز طرح صیانت به‌دنبال مسدود سازی نیست. حتی اسمی از مسدود سازی و فیلترینگ در طرح وجود ندارد. اصلاً می‌خواهیم در این طرح فیلتر شکن را برداریم؛ اما برخی می‌گویند این طرح به دنبال فیلترینگ و مسدود سازی اینترنت است.

ما به دنبال کاهش طرح کسب و کار نیستیم. بلکه در این طرح برنامه ریزی کرده‌ایم تا کسب کار توسعه و امنیت پیدا کند. در حالی که هنوز طرح حاضر تصویب نشده و به دلایلی سرعت اینترنت کاهش پیدا کرده، آن را به طرح نسبت می‌دهند و ذهنیت جامعه نسبت به طرح را خراب کردند. به نظرم اولین رسالت رسانه‌ها شفاف سازی و تبیین طرح حاضر است؛ این طرح به دنبال مصونیت سازی است نه محدودیت سازی.

طرح حاضر به دنبال ساماندهی و حمایت از کاربران است نه خیانت به آن‌ها. متأسفانه اشتباه حاضر ذهن جوان‌ها را درگیر کرده است. به همین جهت طرح حاضر انصافاً یکی از خواسته‌های مردم، کشور، نظام و مسؤولین ما است؛ بنابراین باید همدلی شکل بگیرد تا این طرح به سامان برسد و به نفع مردم و کاربران فضای مجازی تصویب شود.

وقتی طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه فضای مجازی مطرح شد، آتش زیادی بر آن ریختند. ما می‌دانستیم که اگر بخواهیم در مجلس بند بند و ماده به ماده پیش برویم رسیدگی به طرح طول می‌کشد و شایعاتی پیرامون آن به وجود خواهد آمد. به همین جهت درخواست کردیم طرح از این طریق دنبال شود. اصل ۸۵ به معنای واگذاری طرح به نمایندگان متخصص مجلس در حوزه فضای مجازی بود.

طرح حاضر نیز در اصل ۸۵ رأی آورد. وقتی طرح رأی آورد به قدری تخریب کردند که رئیس مجلس تحت تأثیر قرار گرفتند و گفتند مجلس زیر سؤال می‌رود. متأسفانه دوباره طرحی آمد و آن را از دستور کار خارج کردند. مجدداً رأی گیری شد و طرح دوباره رأی آورد و وارد کمیسیون مشترک شد. ۲۳ نفر از متخصصین که از سمت کمیسیون‌ها و رئیس مجلس معرفی کردند، تعیین شدند. از طرفی قرار شد برنامه‌هایی در این باره در رادیو، صداوسیما و ... پخش شود.

۱۷ جلسه رسمی و نزدیک به ۴۰ جلسه توسط کمیسیون‌ها برگزار شد. کلیات این طرح آماده شده بود که با حضور ۲۰ نفر تصویب شد. متأسفانه دوباره هجمه‌ها علیه این طرح آغاز شد و همان جمعی که تحت تأثیر القائات قرار گرفته بودند در یک اقدام خلاف قوانین مجلس رأی گیری نمایندگان را ابطال کردند که هیچ کسی نمی‌تواند آن را ابطال کند!

حقیقت ماجرا این است که برخی نمایندگان می‌گویند ۲ سال آخر است و ما در این ۲ سال نیازمند رأی هستیم و اگر قرار باشد این طرح باعث کاهش رأی شود مطرح نشود بهتر است. تعدادی از نمایندگان که به فکر منافع شهری و منطقه‌ای می‌خواهند طرح را از اصل ۸۵ خارج کنند و وارد به صحن مجلس کنند. اگر طرح به صورت عادی در صحن مطرح شود در حقیقت به معنای خارج شدن از دستور کار و تعطیل کردن طرح است. چون هزاران طرح در نوبت است و حتی در مجلس بعدی نوبت به رسیدگی آن نمی‌رسد. مخالفین می‌گویند این طرح وظیفه شورای عالی فضای مجازی است.

رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند مجلس دو وظیفه دارد؛ یکی اقتصاد و دوم فرهنگ. در اقتصاد درباره معیشت مردم، تولید و جهش تولید و در فرهنگ نیز بحث جمعیت و فضای مجازی دنبال شود. چرا رهبر انقلاب این را فرمودند؟ رسیدگی به وضعیت فضای مجازی و ساماندهی آن از ما خواسته شده است. کجای دنیا فضای مجازی قانون ندارد؟

هیچ کس هرج و مرج در فضای مجازی را تحمل نمی‌کند. فضای مجازی باید چارچوب و متولی داشته باشد. کاربران باید شناسنامه‌دار و هویت داشته باشند. گذرگاه‌ها باید تعریف شده باشند و در این خصوص سیاست گذاری‌هایمان درست باشد. پلتفرم‌های خارجی باید نماینده‌ای در کشور ما داشته باشند. اگر تخلفی صورت گرفت، حساب کسی خالی شد مردم بتوانند به دستگاه‌های قضایی مراجعه کنند و حقوق شهروندان ضایع نشود.

آزادی شهروندان ایرانی نباید در پلتفرم‌های خارجی محدود شود. مگر می‌شود اینستاگرام ۶۰ درصد پهنای باند ما را در اختیار داشته باشد؛ اما من نتوانم عکس حاج قاسم و مطلبی درباره انقلاب بگذارم.

اگر مطلبی برخلاف میل آن‌ها باشد نه گوگل و نه سایر شبکه‌های مجازی اجازه نمی‌دهند مطالب شما دیده شود. ما به تندی امکانات و هزینه می‌کنیم و آن‌ها موج سواری می‌کنند. در مقابل امکاناتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد شهروندان ما باید احساس امنیت کنند.

فضای مجازی در همه جای دنیا ابزار حاکمیت است. طبیعی است که باید در دست حاکمیت باشد. هیچ شکی نیست که این ابزار را رها کرده و آن‌طور که در کشور ما مدیریت می‌شود، مدیریت کرد! تا به حال به خاطر بی قانونی در این عرصه، هنوز فضای مجازی به درستی مدیریت نشده است.

رسا ـ اشاره فرمودید که حجم زیادی از پهنای باند در اختیار همین نرم افزار‌هایی است که اجازه تبیین را هم به ما نمی‌دهند؛ با این وجود تحلیل شما درباره اینکه تبیین درست از این طرح صورت نمی‌گیرد، چیست؟

ما طبق قوانین و دستورات باید ۳۰ درصد از پهنای باند و سرعت اینترنت را در اختیار پلتفرم‌های خارجی قرار می‌دادیم و در مقابل هفتاد درصد در اختیار پلتفرم‌ها و سکو‌های داخلی قرار می‌گرفت. متأسفانه نزدیک به شصت درصد از پهنای باند اینترنت در اختیار پلتفرم‌های خارجی است.

وقتی این امکانات در اختیار آن‌هاست و پول از ماست و آن‌ها سود و درآمد خود را از این فضا می‌برند؛ چرا نباید مالیاتی برای آن‌ها بسته شود و آن‌ها از طریق رسمی بتوانند اهداف خود را در کشورما دنبال کنند؟

شورای عالی فضای مجازی خوب است؛ اما به این دلیل که قوانین آن در مجلس نیست، مصوبات آن‌ها قانونی نشده است. یک نفر در اینستاگرام می‌خواهد شکایت کند پیش قاضی می‌رود و قاضی دستور برای مثال محدودسازی اینستاگرام را می‌دهد. چرا باید قاضی دستور بدهد که اگر ما در هر شهری مشکلی داشتیم، یک فرد پیش قاضی و دادگستری برود؟ باید یک قانون تعریف شود و مجلس بستر قانون گذاری است؛ بنابراین مجلس موظف است حتی قوانین شورای عالی فضای مجازی را به قانون تبدیل کند که قابل ارائه در کشور باشد. به همین جهت طرح حاضر تقریباً می‌تواند در کنار فضای مجازی، مکمل آن هم باشد.

رسا ـ دغدغه رهبر انقلاب درباره فضای مجازی و اینکه در جایی فرمودند اهمیت فضای مجازی به اندازه‌ اهمیت انقلاب اسلامی است، چقدر با تصویب و اجرای طرح موسوم به صیانت یا همان طرح حمایت از کاربران فضای مجازی محقق می‌شود؟

متأسفانه در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات به‌طور کامل پیش بینی نشده و سیاستگذاری کلی در فضای مجازی دنبال شده است. طرح مذکور پیامرسان‌ها را مدیریت و کنترل می‌کند. یک پازل شبکه ملی اطلاعات را تکمیل می‌کند. سیاست‌گذاری شبکه ملی اطلاعات باید در جای دیگر دنبال شود. برای مثال دولت کاملاً الکترونیک باید شکل بگیرد که مردم بتوانند از طریق فضای مجازی همه کار‌های خود را از جمله خرید، کسب و کار، درس، آموزش، پژوهش و ... را انجام بدهند.

هنوز بستر دولت کاملاً الکترونیک در کشور ما آماده نیست. شاید ۲۰ درصد صورت گرفته باشد؛ بنابراین همچنان خواسته رهبر انقلاب زمین مانده است. ما الآن اینترنت ملی نداریم. چین، آمریکا، روسیه و... اینترنت دارند. آن‌ها از هر چیزی که به مصلحت و منافع‌شان است استفاده می‌کنند و هر چیزی که نباشد در آن‌جا رها می‌کنند.

متأسفانه این شیب به سمت ما است و آن‌ها هر چیزی که می‌خواهند در این گذرگاه می‌ریزند. خوب و بد از این طریق وارد کشور ما می‌شود. دشمنان ما به راحتی با استفاده از امکانات ما روش‌های ضدامنیتی و کلاهبرداری از مردم و ... را آموزش می‌دهند. اگر ما فضای مجازی را مدیریت نکنیم، سبک زندگی ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

رسا ـ ممنون از اینکه فرصتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات