۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۷۰۷۰۸۵

لزوم دانستن نکات مهم در تنظیم هر قراردادی

لزوم دانستن نکات مهم در تنظیم هر قراردادی
نحوه صحیح انعقاد و نگارش قراردادها برای تعیین روابط طرفین و وابستگی سود و زیان و نیز عدم ایجاد اطاله دادرسی در سیستم قضایی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل باید نکاتی را در تنظیم هر قرارداد مورد توجه قرار داد و به آن بیشتر توجه کرد تا راهی دادگاه نشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم ،نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در قراردادها از کلمات صریح و روشن استفاده کنید. نوع و عنوان قرارداد باید مشخص و با متن قرارداد تطابق داشته باشد.

توافقات نباید خلاف قواعد آمره باشد. قوانین آمره به قوانینی گفته می‌شود که این دسته از قوانین غیرقابل تغییر هستند و طرفین نمی‌توانند با توافقاتی که بین خود صورت می‌گیرد، آنها را تغییر دهند.

برای مثال یکی از قوانین آمره این است که طرفین یک قرارداد باید اهلیت داشته باشند، یعنی عاقل بالغ و رشید باشند، حال طرفین نمی‌توانند با توافق خود چنین چیزی را تغییر داده و با شخصی که فاقد عقل است قرارداد منعقد کنند، چرا که از قوانین آمره است.

ذکر تاریخ و شماره قرارداد ضروری است و وجود تاریخ در قراردادها یک نکته بسیار مهم است. برای مثال امکان دارد شخصی که با او قرارداد منعقد می‌کنید، بعد از زمان انعقاد قرارداد مجنون شود و به موجب قانون شخص مجنون اهلیت انعقاد قرارداد را ندارد. حال فرض کنید شخصی که قرارداد به ضرر وی است ادعا می‌کند در لحظه انعقاد قرارداد طرف مجنون بوده است که تاریخ قرارداد از ایجاد مشکل در این زمینه جلوگیری می‌کند.

طرفین قرارداد، ضامن، سمت آنها و تضمینات باید در قرارداد تصریح شود، در برخی موارد ممکن است طرف قرارداد به نمایندگی اقدام و این موضوع را کتمان کند. بنابراین در تصریح طرف قرارداد و سمت وی، باید دقت لازم انجام شود. موضوع قرارداد و مدت قرارداد از اهمیت خاصی برخوردار است و تعهدات طرفین و ضمانت اجرای تخلف از تعهدات باید به صورت صریح و روشن در قرارداد درج شود و بندی در قرارداد با عنوان شروط ضمن عقد نوشته شود.

صحت و اعتبار مدارک و مستندات قرارداد مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم از مراجع ذی‌صلاح استعلام شود. بهتر است دو شاهد در زمان انشای قراردادها، حضور داشته و قرارداد را امضا کنند.

از نظر شکلی نیز به درج تعداد صفحات قرارداد، مشخص کرد پیوست‌های قرارداد و اشاره به این‌که پیوست‌ها جزءلاینفک قرارداد هستند، باید توجه شود. نکته پایانی این‌که در امضا قرارداد عجله نکنید و متن قرارداد را دقیق مطالعه کنید.

مریم جنت‌ آبادی - حقوقدان / ضمیمه تپش روزنامه جام جم

ارسال نظرات