۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۷۰۷۷۰۳
آیت الله سعیدی پاسخ داد؛

توبه برای چه کسانی تشریع شده است

توبه برای چه کسانی تشریع شده است
تولیت حرم حضرت معصومه در مراسم شب بیست و یکم گفت: توبه برای کسانی مشروع شده است که از روی جهل و نادانی گناهی انجام داده و به سرعت توبه کنند که خداوند توبه را می پذیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سیدمحمد سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه بامداد امروز در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان در حرم بانوی کرامت گفت: در هیچ مرحله و حالتی نباید از رحمت خداوند ناامید باشیم زیرا طبق آیه قرآن  «لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ» و این نشان می دهد ناامیدی از رحمت خداوند گناهی بزرگ است.

وی افزود: شیطان می خواهد انسان را اغوا کند و یکی از راه های اغوا و گمراه کردن انسان همین ایجاد ناامیدی از رحمت خدا است؛ انسانی که خود را دور از رحمت می داند دیگر ترسی از گناه ندارد و اعمال ناشایستی را به راحتی مرتکب می شود چون دیگر تقاضای بخشش هم ندارد.

امام جمعه قم با اشاره به روایتی از امام هشتم گفت: شخصی در ماه رمضان مهمان فردی دیگر شد و ناگهان دید در روز در حال خوردن و آشامیدن است شخص مهمان معجب شد و پرسید چرا روزه نمی گیری و میزبان پاسخ داد که گناهی مرتکب شده و امکان بخشیدن نیست و حال که بخشیده نمی شوم چرا به عبادت و جمع ثواب بپردازم.

وی ادامه داد: مهمان پس از چندی با امام رضا (ع) ملاقات می کند و ماجرا را تعریف کرد که حضرت فرمود ناامیدی از رحمت خدا گناهش از فعل حرامی که مرتکب شده است بیشتر است.

آیت الله سعیدی با اشاره به مخلوق و محتاج بودن انسان به خدای متعال گفت: هر انسانی هر معصیتی انجام دهد اما بنده خدا است و امید به رحمت خدا باید داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت و فوریت توبه پس از ارتکاب گناه گفت: کسانی که مرتکب گناه شده اند باید توبه کرده و تسلیم شوند و آنچه را که دستور داده شده انجام دهند؛ اینطور نباشد به دلیل امید به بخشش خداوند هر گناهی مرتکب شوند و رحمت خدا را دستاویز خود قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: توبه برای کسانی مشروع شده است که از روی جهل و نادانی گناهی انجام داده و به سرعت توبه کنند و خداوند توبه را می پذیرد؛ خداوند در سوره نساء در آیه «وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىٰ إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ» تأکید شده عده ای تا عمر دارند معصیت می کنند و دم مرگ اظهار پشیمانی می کنند که توبه این افراد پذیرفته نمی شود.

وی با اشاره به ضرورت مأیوس نشدن از رحمت خدا گفت: باید در نظر داشته باشیم که انسان با توبه و احکام خداوند بازی نکند بلکه واقعا توبه کند؛ گاهی مردم نسبت به گناهی غافل هستند از همین رو توبه هم نمی کنند و این گناهان گاه فردی است و گاه جمعی است که باید نسبت به گناه آگاه شده و توبه کنند.

آیت الله سعیدی در ادامه با شمارش گناهانی که انسان از آن ها غفلت دارد، گفت: کوتاهی از انجام وظیفه در خصوص نظام اسلامی، امر به معروف، عفاف و حجاب، گرامی داشتن قرآن، رسیدگی به محرومان، دشمنی با ظالمان و بسیاری از کم کاری های انسان گناه است و توبه احتیاج دارد.

وی با بیان اینکه کسانی که احتکار می کنند گناهان زیادی مرتکب می شوند که مانع رشد و سعادت آن ها است و باید توبه کنند، اظهار داشت: پس از اینکه نباید از فضل و رحمت و بخشش خدا ناامید شد، باید از گناهان گذشته پشیمان بود و توبه کرد؛ آنچه که ترک کرده امکان جبران دارد جبران کند و به هیچ وجه قصد بازگشت نداشته باشد در این صورت توبه پذیرفته است و از رحمت خدا چنین کسی نباید ناامید شود.

تولیت حرم حضرت معصومه همچنین گفت: حضرت علی (ع) در شب نوزدهم به آرزوی دیرینه خود رسید و بعد از فرود ضربت بر فرق مبارک خودشان به خدای کعبه قسم خوردند که رستگار شده اند و آرامش خود را نسبت به شهادت ابراز نموده اند؛ برای حضرت علی (ع) شب بیست و یکم یک شب آرامش است که به لقاء الله شتافته اند اما برای امت اسلام یک مصیبت بزرگی است که چنین امام بزرگواری را از دست داده اند.

وی افزود:  بهترین کار در شب های قدر، پیوند با ولایت حضرت علی (ع) و درس آموزی از مکتب علوی است چرا که سرنوشت انسان‌ها در شب های قدرمشخص می شود و به امضای حضرت ولی عصر علیه السلام خواهد رسد.

آیت الله سعیدی خاطر نشان کرد: جوانان در شب قدر یک امتیاز بیشتری نسبت به دیگران دارند چرا که جوانان یک جایگاه خاصی در نزد خداوند قرار دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: شب قدر، در حقیقت شب جبران گذشته و ترسیم آینده ، شب تقدیر و شب جدا سازی اولیاء الهی از اولیاء شیطانی ، شب آشتی با خداوند و شب خود سازی و تقرب به درگاه الهی است.

ارسال نظرات