عید قربان نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام و المسلمین محمد حجتی شنبه شب در مراسم جشنی که به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: عید سعید قربان، عید وحدت بخش مسلمان، یکی از جلوه های تسلیم در برابر پروردگار متعال است.
امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: در تعالیم دینی 4 روز است که به عنوان عید تعیین گشته است که عبارتند از عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه.
این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: در این میان عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمین به شمار می رود به نحوی که برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه فِرَق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند؛ لذا در دعای مخصوص قنوت نماز عید می خوانیم: «اللهم انی اسألک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا...؛ بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد صلی الله علیه واله ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قراردادی...» و بدین گونه عید را فقط مخصوص مؤمنین ندانسته و همه مسلمین را در آن سهیم می دانیم و اعتقاد داریم این گردهمایی عظیم رهیافتی برای رسیدن به اعتصام به حبل الله است که یکی از مهم ترین دستورات اجتماعی اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمین حجتی گفت: شاید خیلی از مسلمانان به اهمیت این عید و بویژه فلسفه حج و برائت از مشرکین پی نبرده باشند، باید گفت شیطان اکبر زمان ضعیف تر شده است ولی نباید از آن غافل شد.
این استاد حوزه علمیه به بیان فلسفه قربانی کردن در عید قربان پرداخت و عنوان کرد: از جمله آموزه های اسلام برای تکامل و رشد انسان ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه می باشد؛ به این معنا که انسان، همه دارایی ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند.
وی تصریح کرد: قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال می باشد. البته آنچه که از قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی به وسیله ذبح گوسفند، لحاظ شده است قطع علقه های روحی و مالی است که باعث تقوای قلب و طهارت نفس می گردد.
امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: خداوند متعال اصل قربانی کردن را از شعائر الله دانسته و آن را نشانه بزرگداشت و سپاس گزاری مؤمنان بر نعمت هدایت معرفی کرده و قربانی کننده را در گروه و خیل محسنین و نیکوکاران داخل کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین حجتی اظهار داشت: در قرآن کریم آمده است: «وقتی شما قربانی می کنید آنچه که متعلق به خدا است، تقوای شماست نه گوشت و پوست قربانی» بنابراین در قربانی کردن هر چند ظاهر کار سر بریدن است؛ اما واقعیت قضیه نهایت تسلیم، سرسپردگی، عشق و علاقه بنده به مولای خود است و در واقع قربانی کردن نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره و نوعی جهاد با نفس برای زدودن تعلقات و وابستگی های دنیوی و مادی و رهایی از زندان مال پرستی و دنیاطلبی است.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ان شاءالله همه مسلمانان عالم با درک این واقعیت که دنیای امروز یعنی مبارزه با نمادهای شرک و استکبار و طواغیت، با مدد الهی و کمک نورانی مومنین به مسائل این مهم توجه کنند./1400/