۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۷۱۷۵۰۸

نشست «خانواده و تربیت جنسی کودک و نوجوان» برگزار شد

نشست «خانواده و تربیت جنسی کودک و نوجوان» برگزار شد
سی و سومین پیش نشست برخط و اولین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی با موضوع  «خانواده و تربیت جنسی کودک و نوجوان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، سی و سومین پیش نشست برخط و اولین کنفرانس بین المللی خانواده و تربیت معنوی با موضوع  «خانواده و تربیت جنسی کودک و نوجوان» عصر امروز با سخنرانی معصومه موسوی و باقر شاملو در بستر فضای مجازی برگزار شد.

معصومه موسوی فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان با اشاره به آگاهی های کودک نسبت به مسائل جنسی گفت: بچه ها بیشتر از آنچه پدر و مادرها فکر می کنند نسبت به مسائل جنسی آگاهی دارند و اطلاعات بسیاری را براساس اینترنت، شبکه های اجتماعی و عکس به دست آورده اند خصوصاً در عصر کرونا که مراجعه کودکان و نوجوانان به اینترنت و فضای مجازی بیشتر شد و ما نمی توانیم آنها را ایزوله کنیم باید آنها را با تربیت جنسی واکسینه کنیم.

وی افزود: یک سری از اطلاعات در زمان کودکی و یک سری دیگر در زمان بلوغ باید به آنها بدهیم و در این مسیر پدر و مادر، مشاور و آموزگاران نقش ویژه ای دارند.

فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه والدین باید پاسخگوی سوالات فرزندان خود باشند، ابراز کرد: برای هر پدر و مادری سخن گفتن در رابطه با مسائل جنسی بسیار خجالت آور و سخت است و احساس می شود اگر در این زمینه سخن به میان آید ذهن آنها کنجکاو می شود لذا به صورت های مختلفی حواس آنها را پرت کرده یا دعوا می کنند و تنها برخی با توجه به سن کودک پاسخ های مناسبی می دهند لذا اگر نمی توانید پاسخ دهید به کودک بگویید سوال خوبی را پرسیدی اما الان وقت ندارم و سوالت را فراموش نکن و فردا در رابطه با آن صحبت می کنیم چرا که اگر راه را ببندیم کودک دیگر سوالاتش را از والدین خواهد پرسید و با کنکاش از دوستانش به پاسخ های ناصحیحی روبه رو خواهد شد.

وی ادامه داد: در سن بلوغ مادر به دختر و پدر به پسر باید اطلاعات را منتقل کنند تا فرزند بداند راه پرسش باز است و ابتدا باید به سراغ والدین خود بیاید.

موسوی قدم اول را مراقبت والدین از فرزندان دانست و اظهار کرد: والدین باید باور کنند که تمایلات جنسی از بدو تولد در نوزاد وجود دارد و نیاز به آموزش ندارد و این سوالات کمک می کند تا هویت جنسی خوب شکل بگیرد و کودک شناخت مناسبی از اندام های بدن خودش داشته باشد و در بزرگسالی به او کمک خواهد کرد، اما اطلاعاتی که ما می دهیم بستگی به خانواده و سن کودک دارد و نیاز نیست جزئیات را در اختیار کودک قرار دهیم.

وی برخی از کودکان را بسیار کنجکاو برشمرد و تصریح کرد: اگر کودکی نسبت به سش اطلاعات بیشتری داشته باشد این احتمال دارد که از اطرافیانش به او منتقل شده باشد لذا باید مواظبت بیشتری از کودک نیاز است که مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

موسوی با توضیح نکاتی مهم نسبت به مسائل وآگاهی های جنسی کودکان خاطرنشان کرد: به والدین توصیه می کنیم از دیدن فیلم هایی که صحنه های باز دارد و موجب تحریک می شود جداً خودداری کنند چرا که تحریک کننده و ذهن کودکان را کنجکاو می کند و توصیه می شود آنها را برهنه بغل نکنند و توصیه می شود فرزندان پیش پدر و مادر نخوابند و حداقل در یک رخت خواب نباشند و نباید شاهد روابط زوجین باشند.

فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: توصیه می کنیم پوشش در خانه مناسب باشد و از کلمه های رکیک بپرهیزند و اگر اتاق جدا هست به والدین توصیه می کنیم فرزندان برای ورود به اتاق پدر و مادر اجازه بگیرند و حریم ها را حفظ کنند، اگر جداسازی اتفاق بیفتد به نفع فرزندان و تربیت آنها توسط والدین خواهد بود.

وی با بیان این نکته که والدین باید مواظب رابطه صمیمی فرزندان با بزرگ تر از خود باید باشند، اذعان کرد: اگر وقتی مجبور هستند مثلاً فرزند را با معلم خصوصی تنها بگذارند باید کاری کنند که هر لحظه فکرکنند این در باز می شود و احساس امنیت نکنند بدانند که فردی مراقب رفتار آن ها است.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: والدین در انتخاب و استخدام افراد برای خدمت به فرزندانشان وسواس داشته باشند و به نحوی اطلاعات کافی از فرد مقابل داشته باشند تا با انجام آن فرزندان را واکسینه و پیشگیری نسبت به حوادث داشته باشند و آنقدر رابطه عاطفی با فرزندان خود برقرار کنند که هر چیزی را برای والدینشان تعریف کنند.

در ادامه این نشست شاملو دادیار گروه جزاء دانشکده حقوق شهید بهشتی با اشاره به رفتارهای مجرمانه جنسی درون خانواده عنوان کرد: متاسفانه برخی از پدیده هایی که در گذشته در فرهنگ ما صفر بود امروز با الگوگیرهای نامناسب به آمار قابل توجه ای رسیده است که خانواده ها باید نسبت به آنها توجه داده شوند.

وی با بیان این نکته که باید مراقب تنهایی کودکانمان را داشته باشیم، ابراز کرد: با توجه به آمارهایی که از شغل قضایی در حوزه آزاهای جنسی کودکان دارم به والدین توصیه می شود مراقب تنهایی کودکان با اطرافیان خصوصاً مشاغلی که کودک را با غریبه ها باید تنها گذاشت را باید دوچندان کرد.

دادیار گروه جزاء دانشکده حقوق شهید بهشتی بیش از 95 درصد از رفتارهای انسان را اکتسابی برشمرد و اظهار کرد: یکی از رفتارهای فطری انسان غرایز جنسی است که به دلیل مسائل فرهنگی و اعتقادی افراد، کودکان و نوجوانان ما کمتر در معرض آموزش قرار می گیرند.

شاملو ادامه داد: آموزش تربی جنسی یکی از مغفول ترین عرصه های تربیتی است که باید مورد توجه متخصصین یا نهادهای متولی قرار بگیرد، در حوزه آموزش های علمی و حرفه ای فعالیت های خوبی داریم اما در مورد غریزه فطری کمتر کاری را انجام داده ایم حتی زوج های جوان با مشکلات جنسی قرار دارند که ناشی از عدم آموزش است.

وی ابزارهای دیجیتال و فضای مجازی را موجب دسترسی به بسیاری از الگوهای نامتعارف و ممنوع برشمرد و خاطرنشان کرد: ماهیت رفتارهای جنسی یکی از محرمانه ترین خصوصیات انسان در بین تمام افراد است اما این خصوصی ترین حریم توسط شبکه های مجازی به صورت گسترده ای در دسترس نوحوانان قرار گرفته که موجب بروز رفتارها و آسیب های جنسی قرار می دهد.

شاملو آموزش و آگاهی مسائل جنسی را از ضروریات عصر حاضر برشمرد و تصریح کرد: عدم آگاهی موجب بروز مشکلات جسمی، روحی خواهد شد و فقدان آموزش خطراتی را به بار می آورد اما اینکه چقدر می توانیم به آن بپردازیم را باید به عهده متخصصان این امر بگذاریم چرا که از عهده هز والدینی بر نخواهد آمد و در جامعه نیازمند مراکز و نهادهایی هستیم که برای تشکیل و حفظ خانواده کند و الگوهای صحیح رفتاری را نهادینه کند.

ارسال نظرات